Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3311779
Inmiddels is Phemke loops geworden en nu al een paar dagen onweerstaanbaar voor Honyx. Honyx eet niet en heeft veel stress wat zich uit in vrijwel voortdurend piepen. We houden ze nu streng gescheiden omdat hij maar 1 doel voor ogen heeft. De nachten vallen eigenlijk erg mee. Phemke zit dan in de bench in de woonkamer en ik slaap daar op de bank. Honyx wordt dan al vrij snel rustig en gaat ook slapen.
Wij overwegen om Phemke als ze oud genoeg daarvoor is eventueel te laten castreren. Tot nu toe waren al mijn teefjes gecastreerd en ik heb ooit maar 1x een teefje gehad dat op latere leeftijd incontinent werd. Voor de rest zijn ze allemaal zonder problemen oud geworden en heb ik eigenlijk nooit nadelen gezien. Ik liet ze altijd tussen de 3de en 4de loopsheid helpen, omdat ze dan volgroeid zijn.
Ik hoor echter verschillende opvattingen over welke leeftijd nu het beste zou zijn om aan te houden. Wat is jullie mening daarover en waarom?
Ik heb alleen ervaring met castratie via een buikoperatie. Wat zijn de voor en nadelen van castreren via een kijkoperatie en welke da. zou dan aan te bevelen zijn?
Door Lizzy
#3311785
Doranto schreef:Inmiddels is Phemke loops geworden en nu al een paar dagen onweerstaanbaar voor Honyx. Honyx eet niet en heeft veel stress wat zich uit in vrijwel voortdurend piepen. We houden ze nu streng gescheiden omdat hij maar 1 doel voor ogen heeft. De nachten vallen eigenlijk erg mee. Phemke zit dan in de bench in de woonkamer en ik slaap daar op de bank. Honyx wordt dan al vrij snel rustig en gaat ook slapen.
Wij overwegen om Phemke als ze oud genoeg daarvoor is eventueel te laten castreren. Tot nu toe waren al mijn teefjes gecastreerd en ik heb ooit maar 1x een teefje gehad dat op latere leeftijd incontinent werd. Voor de rest zijn ze allemaal zonder problemen oud geworden en heb ik eigenlijk nooit nadelen gezien. Ik liet ze altijd tussen de 3de en 4de loopsheid helpen, omdat ze dan volgroeid zijn.
Ik hoor echter verschillende opvattingen over welke leeftijd nu het beste zou zijn om aan te houden. Wat is jullie mening daarover en waarom?
Ik heb alleen ervaring met castratie via een buikoperatie. Wat zijn de voor en nadelen van castreren via een kijkoperatie en welke da. zou dan aan te bevelen zijn?
Zo laat mogelijk. Omdat castreren heel veel nare gevolgen heeft: http://healthypets.mercola.com/sites/he ... fects.aspx

Ik heb ervaring met kijkoperatie en buikoperatie en voor een castratie zou ik nooit meer een buikoperatie overwegen maar ging ik altijd voor een kijkoperatie (omdat ik voor de toekomst overweeg om baarmoeder weg te laten halen en eierstokken te laten zitten zal dat weer een buikoperatie worden, helaas). En dan graag bij de meest ervaren artsen van NL: http://kijkoperatie.dierenkliniekwestland.nl/. De grondleggers. En ze zitten op meerdere locaties. Het verschil in hoe snel de teefjes na de operatie opknappen vind ik opzienbarend. Nou ja OK, het is ook wetenschappelijk vastgesteld dat teefjes via kijkoperatie veel minder pijn hebben, minder vaak complicaties, etc.

Nou, sterkte nog even met mevrouw en meneer in 1 huis :biggrin2: :-*
Gebruikersavatar
Door kira
#3311861
Lizzy schreef:Zo laat mogelijk. Omdat castreren heel veel nare gevolgen heeft: http://healthypets.mercola.com/sites/he ... fects.aspx

Ik heb ervaring met kijkoperatie en buikoperatie en voor een castratie zou ik nooit meer een buikoperatie overwegen maar ging ik altijd voor een kijkoperatie (omdat ik voor de toekomst overweeg om baarmoeder weg te laten halen en eierstokken te laten zitten zal dat weer een buikoperatie worden, helaas). En dan graag bij de meest ervaren artsen van NL: http://kijkoperatie.dierenkliniekwestland.nl/. De grondleggers. En ze zitten op meerdere locaties. Het verschil in hoe snel de teefjes na de operatie opknappen vind ik opzienbarend. Nou ja OK, het is ook wetenschappelijk vastgesteld dat teefjes via kijkoperatie veel minder pijn hebben, minder vaak complicaties, etc.

Nou, sterkte nog even met mevrouw en meneer in 1 huis :biggrin2: :-*
Baarmoeder weghalen en eierstokken laten zitten kan toch ook via een kijkoperatie? Of zit ik er nu helemaal naast? Hier moest het via de buik omdat er een bmo was, maar ook die snede viel heel erg mee ten opzichte van de snede die ik kende van vroeger begin 2000.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3311924
Baarmoeder weghalen en eierstokken laten zitten? Hebben ze dan niet een even grote kans op mammatumoren dan wanneer je ze niet laat steriliseren/castreren? Hoe zit het dan met de cyclus? Zijn ze dan niet meer aantrekkelijk voor reuen?
Door Lizzy
#3311927
Doranto schreef:Baarmoeder weghalen en eierstokken laten zitten? Hebben ze dan niet een even grote kans op mammatumoren dan wanneer je ze niet laat steriliseren/castreren? Hoe zit het dan met de cyclus? Zijn ze dan niet meer aantrekkelijk voor reuen?
Ja, maar die kans hebben ze toch wel (vergrootte kans op mammatumoren) als je ze later dan de 2de of 3de loopsheid laat castreren. Dus daar hoef je het niet meer voor te doen. De cyclus blijft in tact. Ze zijn ook nog steeds aantrekkelijk voor reuen. Ze verliezen geen bloed meer. Ze kunnen niet drachtig raken. Ze kunnen ook geen BMO meer ontwikkelen op oudere leeftijd.
Door Lizzy
#3311928
kira schreef:Baarmoeder weghalen en eierstokken laten zitten kan toch ook via een kijkoperatie? Of zit ik er nu helemaal naast? Hier moest het via de buik omdat er een bmo was, maar ook die snede viel heel erg mee ten opzichte van de snede die ik kende van vroeger begin 2000.
Oh echt?? Ik dacht dat het via een kijk operatie niet kon maar nou ga ik toch eens informeren bij Westland!

Op zich is de snede aan de buitenkant niet echt interessant voor het genezingsproces of om te meten of de teef veel of weinig pijn van de operatie heeft. De teef heeft minder kans op infectie via kijk operatie en heeft ook minder pijn omdat ze niet zo aan de ligamenten hoeven te trekken. Ik zal eens kijken of ik de wetenschappelijke data kan vinden. Taaadaaa:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18593318
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16115085
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16190590
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18833541
Gebruikersavatar
Door doranto
#3311929
Ik heb gehoord dat wanneer je ze voordat ze 2,5 jaar oud zijn laat castreren, de kans op mammatumoren altijd nog een heel stuk kleiner is dan wanneer je niets laat doen.
Door Lizzy
#3311930
Doranto schreef:Ik heb gehoord dat wanneer je ze voordat ze 2,5 jaar oud zijn laat castreren, de kans op mammatumoren altijd nog een heel stuk kleiner is dan wanneer je niets laat doen.
Ja, de meningen zijn daar erg over verdeeld. Er zijn er ook die dit van mening zijn:

Het castreren van teven heeft bewezen zeer effectief te zijn om de kans op deze tumoren te verkleinen: als teven vóór de eerste loopsheid gecastreerd worden is de kans op de ontwikkeling van mammatumoren nog maar 0,5 procent, na de eerste loopsheid castreren verlaagt de kans nog altijd tot 8 procent; bij latere castratie is het beschermende effect al grotendeels teniet gedaan. Behandeling met progestagenen is de kans op mammatumoren meer dan verdubbeld.

Bron: http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... moren-hond

En dan is er nog dit:

Melkliertumoren zijn een van de meeste voorkomende tumoren bij de teef. Ongeveer de helft van de melkkliertumoren bij de hond is goedaardig, de andere helft is kwaadaardig.
Door Suzanne
#3311933
Doranto schreef:Ik stuur mijn honden ook niet graag uit logeren. Ik ben een verschrikkelijke muts wat dat betreft :P . Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar andere mogelijkheden voor als het (te) moeilijk zou gaan worden. Misschien dat iemand 'eureka' roept, en met de gouden tip komt..... ::) . Ik heb met mijn eerste reutje heel veel geluk gehad. Ook maakt het denk ik verschil wat voor ras je hebt. Tommy was een hondje uit duizenden. Ik kon met hem lezen en schrijven. Als ik hem op de 'moeilijke dagen' van Sissy's loopsheid mee naar boven nam en naast mijn bed in een mandje legde, was hij al braaf en hield zich stil. Bij Honyx zie ik dat nog niet gebeuren. Bovendien wil ik hem niet boven hebben. Ik kan alleen Phemke in een bench zetten, maar goed, allebei in een bench is ook niet persé nodig denk ik. Overdags kan ik ze goed in de gaten houden. Het moeilijkst zullen de nachten worden. Phemke kan ik dan in een bench in een andere ruimte zetten, maar honyx maakt deuren open (en niet goedschiks, dan kwaadschiks :-X ). Ik hoop dat ik de situatie houdbaar kan houden door dan 's-nachts beneden op de bank te gaan slapen. We gaan het zien. Voor een noodsituatie heb ik in ieder geval inmiddels van de fokster de toezegging dat Phemke dan bij haar mag logeren.
Toch hier even nog op terugkomen. Als je er overdag elke seconde zicht op hebt prima, maar even naar het toilet zit er dan al niet meer in. En, 1 hond in de bench en de andere in dezelfde ruimte kan gewoon tot een geslaagd dekking komen, dus daar zou ik heel huiverig in zijn. Als de 1 in de bench zit (als je er niet bent), zou ik de ander beslist in een andere ruimte opsluiten, dat ze echt niet bij elkaar kunnen komen.

Suzanne
Door smulpaap
#3311953
Doranto schreef:Ik heb gehoord dat wanneer je ze voordat ze 2,5 jaar oud zijn laat castreren, de kans op mammatumoren altijd nog een heel stuk kleiner is dan wanneer je niets laat doen.
Ik ben ook aan het lezen . Thara is ook nog intact
Nu zag ik dit weer op de site van het MCD

De artikelen spreken elkaar nogal eens tegen en betrouwbare cijfers ontbreken

BMO : Een kwart van alle niet -gesteriliseerde teven krijgt op de leeftijd van ongeveer 10 jaar een BMO
Ik las van de week een stukje van Martine Carriere , zij schreef dat na elke loopsheid meer bacterieen ontstaan en het risico op BMO dus toeneemt

Melkkliertumoren : Voor de 1e loopsheid zou de kans hierop met 90 % verminderen
na elke loopsheid neemt de kans op melkkliertumoren toe
Na de 5e loopsheid zou een positief effect op het voorkomen van melkkliertumoren uitblijven aldus het MCD
Gebruikersavatar
Door doranto
#3311955
Weet iemand toevallig ook waardoor er evt. incontinentie kan ontstaan na een castratie? Heeft dat met de hormonen te maken of met de uitvoering van de castratie zelf (dat er iets geraakt wordt ofzo)?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3311957
smulpaap schreef:En hier nog een link

https://schotseherdervrienden.nl/wp-con ... adelen.pdf
Deze ben ik ook tegengekomen. Bij de opsomming van negatieve punten van castratie van teven sommen ze, zoals ik dat lees, alleen op wat deze punten zijn bij castratie van een teefje nog vóór de eerste loopsheid. Het zou vollediger zijn geweest als ze ook hadden opgesomd wat de negatieve punten zijn als je later laat castreren.
Door Kinnie
#3311959
Hier gaan 2 reuen uit logeren als een van de meiden loops is. Bij mijn moeder, en dat is hun 2e thuis dus zitten ze erg goed.

Wat ik me alleen wel afvraag... Niet rot bedoeld maar vraag het me gewoon af...
Waarom een teefje erbij als je een reu hebt, wetende dat dit "probleem" gaat komen? Zeker als je niet wil fokken? Dat maak ik op uit het feit dat je nu overweegt te gaan steriliseren... Nu ben ik niet voor castreren steriliseren als het niet medisch noodzakelijk is, dus vandaar dat ik het me afvraag...
Door Lizzy
#3311972
Doranto schreef:Weet iemand toevallig ook waardoor er evt. incontinentie kan ontstaan na een castratie? Heeft dat met de hormonen te maken of met de uitvoering van de castratie zelf (dat er iets geraakt wordt ofzo)?
Het heeft met het ontbreken van hormonen te maken. Het wegvallen van de oestrogenen. En die verzwakken de blaaskringspier.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door