Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3311745
Eerste kruising Podenco met Saarlooswolfhond is een feit! Is er dan toch nog hoop voor de rashond? Gewoon, in samenwerking met elkaar: http://avls.nl/. Helaas zijn er natuurlijk weer mensen die hard roepen dat het allemaal vre-se-lijk is maar ondertussen gaan ze gewoon door, de derde outcross is een feit!

Ik vind het wel interessant dat ze nu een Podenco hebben gekozen. Echt een totaal ander ras. Volgens mij een heel verstandige keuze om echt nieuwe genen binnen te halen en dan ook nog eens van een ras dat behoorlijk gezond en sterk is. Ik denk leuke puppen, die hier uit gaan komen! Jammer dat ik beide rassen niet leuk genoeg vind om hier een pup van te willen hebben ;D

Welke kruising lijkt jou ge-wel-dig? Of is rashonden kruisen voor jou nog steeds vloeken in de kerk?

Ik wil wel een kruising Dalmaat x Duitse Staande Korthaar.

Of Teckel x iets met een normale ruglengte.
#3311747
Het is zeker geen vloeken in de kerk voor mij. Maar verder heb ik er nog nooit serieus over nagedacht. :biggrin2:

Nu wilde ik vroeger altijd een Ier, nog voordat ze zo extreem groot en ongezond werden. Die kruising uit dat project, met die malamute, is ooit een youtuubje van geweest. Die vond ik wel erg mooi. En veel van die cocker x poedelkruisingkjes vind ik ook ubercute.
#3311751
Kaio schreef:Eh, ik zou het niet weten waarmee je een newf zou moeten kruisen. Ik vind het totaal geen vloeken in de kerk hoor, zeker niet gezien de genetische diversiteit. Maar de rassen die ik kan verzinnen ( bij een newf) bieden mi weinig beters....Wellicht denk ik te beperkt hierin.
Je mag ook een kruising leuk vinden anders dan met de Newf :-*

Ik zag ooit een kruising Cocker Spaniel x Basset Artesien Normand....... Dat leverde een kortharige zwarte Basset op met een goede (korte) lengte van rug en langere poten, die was zo om te stelen dat ik die eigenaar gesmeekt heb of ik hem mee mocht nemen :biggrin2:
#3311752
Lizzy schreef:Eerste kruising Podenco met Saarlooswolfhond is een feit! Is er dan toch nog hoop voor de rashond? Gewoon, in samenwerking met elkaar: http://avls.nl/. Helaas zijn er natuurlijk weer mensen die hard roepen dat het allemaal vre-se-lijk is maar ondertussen gaan ze gewoon door, de derde outcross is een feit!

Ik vind het wel interessant dat ze nu een Podenco hebben gekozen. Echt een totaal ander ras. Volgens mij een heel verstandige keuze om echt nieuwe genen binnen te halen en dan ook nog eens van een ras dat behoorlijk gezond en sterk is. Ik denk leuke puppen, die hier uit gaan komen! Jammer dat ik beide rassen niet leuk genoeg vind om hier een pup van te willen hebben ;D

Welke kruising lijkt jou ge-wel-dig? Of is rashonden kruisen voor jou nog steeds vloeken in de kerk?

Ik wil wel een kruising Dalmaat x Duitse Staande Korthaar.

Of Teckel x iets met een normale ruglengte.
zo iets als brammetje???????????
#3311753
Ik vind de outcross van Wetterhoun met Labrador leuk. Daarvan zijn nu inmiddels F2 pups geboren (75% Wetterhoun, 25% Labrador) en die lijken nu alweer veel meer op de Wetterhoun qua bouw en vacht dan de F1. Erg leuk.

Ik roep zelf altijd dat Atz (100% Wetterhoun) een outcross is van Wetterhoun met Husky. Omdat ie zo gruwelijk aan de riem trekt, tis net een sledehond :biggrin2:

Outcross is wat mij betreft niet zo eng als de meeste mensen denken. En het is gewoon echt noodzakelijk om gezonde honden te kunnen (blijven) fokken in mijn ogen.
#3311766
Angelique schreef:Het is zeker geen vloeken in de kerk voor mij. Maar verder heb ik er nog nooit serieus over nagedacht. :biggrin2:

Nu wilde ik vroeger altijd een Ier, nog voordat ze zo extreem groot en ongezond werden. Die kruising uit dat project, met die malamute, is ooit een youtuubje van geweest. Die vond ik wel erg mooi. En veel van die cocker x poedelkruisingkjes vind ik ook ubercute.
Ik zoeken naar dat joetoepje :biggrin2: , maar kan helaas niks vinden. Lijkt me ook echt een heel goed plan hoor, om de Ier weer terug te fokken naar iets acceptabels.
#3311768
Lizzy schreef:Je mag ook een kruising leuk vinden anders dan met de Newf :-*

:
Nee klopt maar voor de rest niet over nagedacht nog. Mijn oma in Hongarije had een leuke hond, dat was een kruising tussen een herder en een teckel. Hartstikke leuk beest was dat maar wel eh gewoon xxxxxl teckel, korte pootjes, lange rug. Niet zo extreem als de basset. Had wel een heel leuk karakter.
#3311773
Vind het een aparte keuze, maar voor de genen spreiding zal het wel 1 van de beste zijn.

Wat ik heel graag zou willen is dat de raad van beheer/fci, alle kruisingen tussen 2 verschillende rassen zou registreren in een aparte bijlage en dat je daar een aantal generaties in mag fokken en dan eventueel weer terug naar een bepaald ras na een aankeuring. Dat het voor iedereen mogelijk zou worden stamboom kruisingen te doen zonder moeilijk traject vooraf. Dan zou vers bloed in een ras infokken veel gemakkelijker gaan, en zouden bepaalde rassen ook weer samen kunnen komen, de norwich en norfolk bijvoorbeeld vind ik hetzelfde ras ze worden nu strikt gescheiden gefokt vanwege een oordracht. Westie en Cairn , Duitse en Witte herder, zijn eigenlijk ook 1 ras in verschillende kleuren enz. enz. de verschillen tussen sommige rassen zijn eigenlijk zo klein dat ik mij afvraag waarom ze nog zo strikt apart gefokt worden (terwijl ze oorspronkelijk uit hetzelfde vat kwamen).

Het schijnt zo te zijn dat je van uiterlijk in 3 generaties al weer behoorlijk op de rit kan hebben ook als je 2 behoorlijk ver uit elkaar liggende rassen hebt gebruikt.
En als alle honden uit 2 stamboomhonden gewoon een stamboom krijgen, kan iedereen voor zichzelf kiezen om wel of niet een ander ras te gaan in fokken. Dat lijkt mij heel interessant, en ik zou wel wat leuke combinaties kunnen bedenken.

Ik ben wel eens een foto van een Engelse Bul kruising dwerg schnauzer gezien, dat was een erg leuke combi en ik denk als die terug gefokt was in de Engelse Buldog het zeker heel wat gezonde genen toe had kunnen voegen.
#3311778
Wow, lijkt me best een gave kruising. Maar ja, ik vind beide rassen ook mooi om te zien. En heb weleens over een Podenco gedacht voor later (husky zonder jas was de omschrijving van een liefhebber). Dat is misschien mijn enige twijfel over de kruising van de karakters van de rassen?

Ik ken een hele mooie en hele lieve husky-herder kruising, toch zou ik die niet 'zomaar" willen hebben want ik kende er via via ook 1 die echt het slechtste van beide combineerde (extreme jachtpassie vd husky met de nervositeit en bijtlust van een mechelaar... )
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door