Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Krullebol
#3311475
Hallo iedereen, terug van weggeweest en dit keer hier omdat ik een chihuaha x dwergpinscher mixje heb van (nu maandag) 12 weken, Luca.

Luca kreeg Prins puppy brokjes in het nest en bij mij eet hij Tinlo of Naturis kvv.
In eerste in stantie heb ik me verkeken op hem voeren en hem teveel gevoerd, denk ik: 120 gram. Omdat ik in mn hoofd had dat er tot 10% mocht worden gevoerd en meneer een hongerlijer is (ik gaf hem een kippennek om te proberen en hij wilde nog een tweede om daarna een derde te jatten van de katten, afgepakt).
Ik kreeg hem met 8,5 week oud, toen woog hij voorbij de kg. Meen 1200 gram (entboekje gaf aan 1000 kg, maar enting met 6 weken dus denk dat dat wel klopt). Hij is nu 3 weken hier en 2kg inmiddels.... Ik ben hem 90 gram gaan voeren en de snoepjes bijna helemaal gestopt, ook met trainen (brokjes moet ie niet, tenzij hij de kattenbrokjes kan krijgen -had ik voor d ekatten als leuke associatie met het hondje).

Raak een beetje in de war van alle voedingsadviezen.
- 50 gram brok per kg. Maar hij weegt nu 2kg dus 100 gram
- via Google vond ik advies 50 gram kvv per kg, dus 100 gram.
- Op de puppy premium van Naturis staat 40 gram per kg, dus 80.
- Advies 5-10% van lichaamsgewicht voor pups. Sommige mensen zeggen onbeperkt en later rechttrekken. Dat zou dus 100-200 gram zijn.
- BP zegt kleine honden, 5% (100gr) maar pups nog 2% extra, dus 7% = 140 gram.. En ik had net gedowngrade naar 85-90 gram als ik naturis een beetje volg. Dacht later aan 60 gram en dan 30 voor beloning/training.
Het is mn eerste hondje en ik snap er vooralsnog de ballen van haha. Sorry (katten zijn echt veel makkelijker :)

Moet hij nu op dieet? Als ik hem minder voer dan gaat hij schooien, wil stenen/takjes/blaadjes/gras/wc rolletjes/mijn vingers eten en jat anders de drollen uit de kattenbak als ik niet oplet..
Maar hij heeft wel "extra vel" of een speklaagje (kan zn ribben voelen als ik hem aai, al aai ik niet super licht ofzo). Hij sliep in het begin veel maar als hij wil wandelen en buiten is, dan rent en springt hij ook. En rent natuurlijk achter de katten aan, wat ik nog moet zien af te leren.
Ben een beetje bang voor een hondje dat te dik wordt, groeipijn krijgt of sloom wordt.
Bijlagen
IMG-20170817-WA0034.jpeg
IMG-20170817-WA0034.jpeg (1.28 MiB) 3354 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311491
Lastig om op deze foto te beoordelen, maar hij lijkt zo niet direct dik. Pups mogen best een beetje puppievet hebben, ze moeten nog groeien.

Zeker als hij zo hongerig is, zou ik weer meer gaan voeren. Vergeet ook niet dat het gewicht toeneemt, dus je percentage blijft dan wel gelijk, maar je hoeveelheid voeding stijgt dan.
Mocht je zien dat hij dikker wordt (wat dus iets anders is als zwaarder), dan kun je altijd nog gaan minderen. Dat moet bij elke pup op den duur, maar met 12 weken is dat nog veel te vroeg. Groeipijn krijgen ze niet omdat je teveel voert, maar omdat er aanleg is. Daar speel je simpelweg op in als het speelt.
#3311515
.Dankje voor de reactie. Groeipijn ontstaat vanwege aanleg? Niet door te snel groeien? Dus kleine rassen hebben daar geen last van tenzij het in de lijnen zit of hoe moet ik dat zien?

Kan hij ook 'honger' hebben vanwege knaagbehoefte? Hij kauwt graag op een stok van buiten, mn vingers, een speeltje of sinds vandaag, de puppy Kong.

Het uiteindelijke gewicht zou 3 kg (maybe 3,5) moeten worden. Hij is dan gewoon snel al groot en zwaar? Volgens alle tabellen zou hij met 3 maanden 50% van zn uiteindelijke gewicht mogen hebben. Lees overal chi's van een kg rond deze leeftijd, dus werd een beetje onzeker. Heb al een dikke kat namelijk (die moeilijk afvalt) en wil daar geen dikke hondenworst bij :p
Hij heeft net als Casimir veel los vel. Vandaar dat ik icm zn dikke buikje dacht dat hij wat spekkig was :)
Laatst gewijzigd door Krullebol op za 19 aug 2017, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3311520
Hoe weet je dat zijn uiteindelijke gewicht drie kilo moet worden?
Je hebt toch geen Chihuahua maar een kruising. Een dwergpincher wordt officieel 25-30 cm en kan tot 6 kg wegen. Je weet niet hoe groot en zwaar jouw kruising uiteindelijk gaat worden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311525
Ik ben geen groeipijnexpert, maar je kunt je hondje niet langzamer laten groeien door hem op dieet te zetten. Groeien en dik worden zijn 2 totaal verschillende processen.
Daarnaast ga ik met Pike mee, je hebt een kruising en die kunnen verrassend uitpakken qua formaat en gewicht. Ook daar kun je geen invloed op uitoefenen met dieet.

Knaagbehoefte hebben pups zeker heel veel. Dus ga hem lekker barf voeren (lees je in in de biep en met de rekenhulp), of zorg voor gezonde gedroogde snackjes voor hem. En voor geschikt speelgoed.

Laat de tabellen en regeltjes los. Je hondje zal zijn eigen groeiproces doorlopen. Een pup mag juist wat spekkig zijn. Zelf al wordt ie ietsje te dik, dat is dan niet voor altijd he! Dat krijg je altijd wel weer goed als het zover is.
#3311548
pike schreef:Hoe weet je dat zijn uiteindelijke gewicht drie kilo moet worden?
Je hebt toch geen Chihuahua maar een kruising. Een dwergpincher wordt officieel 25-30 cm en kan tot 6 kg wegen. Je weet niet hoe groot en zwaar jouw kruising uiteindelijk gaat worden.
Omdat mama en papa beide zoveel wogen.
Mama was chi x min pin en pa volle Chi. Hij 75% Chi. Vandaar die gedachte. Maar hij kan dus desondanks toch groter worden?
#3311550
Kaela schreef:Ik ben geen groeipijnexpert, maar je kunt je hondje niet langzamer laten groeien door hem op dieet te zetten. Groeien en dik worden zijn 2 totaal verschillende processen.
Daarnaast ga ik met Pike mee, je hebt een kruising en die kunnen verrassend uitpakken qua formaat en gewicht. Ook daar kun je geen invloed op uitoefenen met dieet.

Knaagbehoefte hebben pups zeker heel veel. Dus ga hem lekker barf voeren (lees je in in de biep en met de rekenhulp), of zorg voor gezonde gedroogde snackjes voor hem. En voor geschikt speelgoed.

Laat de tabellen en regeltjes los. Je hondje zal zijn eigen groeiproces doorlopen. Een pup mag juist wat spekkig zijn. Zelf al wordt ie ietsje te dik, dat is dan niet voor altijd he! Dat krijg je altijd wel weer goed als het zover is.
Barfen ga ik niet meer doen. Met 8 katten en hondje is me dat veel te veel werk. Red ik niet meer ook met mn pols ook. Mn elektrische molens zijn weer stuk dus hou ik het nu op kvv. Gedroogde voertjes vind ie maar zo zo.

Tabellen en regels zocht ik nu ook meer op zodat ik weet hoeveel eten hij nodig heeft. Er wordt overal gewaarschuwd voor overvoeren ivm groeipijn, vergroeiingen van botten en overgewicht. Aangezien hij al zo huge is, wilde ik dat ff checken. Hij schoof gister zo 3 niet platgeslagen kippennekken naar binnen. Leek wel een gevalletje keel open en naar binnen laten glijden :p er zit niet echt een stop op. Hij eet 100 gram in een maaltijd als hij de kans krijgt.
Hoe viool ik nu dan uit hoeveel voer hij nodig heeft, zonder tabellen, als spekkig niet erg is en die rol vet/vel bij zn nek als hij staat, niet erg is? Onbeperkt mag ook niet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311555
Door naar hem te kijken. Er zit een verschil tussen spekkig en te dik. En er zit verschil tussen groeien en dikker worden. Dat is voorlopig geen constante, dus blijven kijken en voelen.

Plaats anders eens een paar goede foto's van hem als staat. Van opzij en van boven. En als je echt heel erg twijfelt, ga je naar je dierenarts voor een eerlijke mening. Maar dan wel zonder dat die je gelijk brok aan smeert ;)
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3311616
Ik heb alleen ervaring met volwassen chihuahua's (2.7 kg). Maar hun krijgen rond de 70 - 80 gram per dag... je leest vaak dat kleine rassen een hoger percentage nodig hebben maar dat is totaal niet mijn ervaring. Ik zou rond de 5% gaan zitten en dat is zo'n 100 gram per dag verdeeld over 3 porties. Nou wil ik ook geen dikke puppies (sowieso geen te dikke honden) omdat dat gewicht toch ook door hun gewrichten gedragen moet worden. Ik heb ze dus liever iets schraler...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3311643
DebbieV schreef:Ik heb alleen ervaring met volwassen chihuahua's (2.7 kg). Maar hun krijgen rond de 70 - 80 gram per dag... je leest vaak dat kleine rassen een hoger percentage nodig hebben maar dat is totaal niet mijn ervaring. Ik zou rond de 5% gaan zitten en dat is zo'n 100 gram per dag verdeeld over 3 porties. Nou wil ik ook geen dikke puppies (sowieso geen te dikke honden) omdat dat gewicht toch ook door hun gewrichten gedragen moet worden. Ik heb ze dus liever iets schraler...
Een pup van 12 weken schraal? Dat je ze niet dik wil hebben snap ik, maar schraal is wel het andere uiterste en naar mijn idee net zo min gezond.
#3311675
Hmm. Ik ben nog geen ster in foto's plaatsen. Ze draaien, terwijl ze wel goed staan op mn telefoon? Chihuahua in tuigje was een pup van ook 12 weken die we gister tegen kwamen. Die was overigens te mager. Dus tis een beetje de dikke en de dunne samen :p Luca zijn oogjes waren wat vies (dus ziet er wat sneu uit).
Niet de beste foto's maar hij zit natuurlijk amper stil.
Hij heeft wel nog taille zeg maar. Maar een dikke bolle buik (dikste deel van zn lijf) en 1-2 rollen bij zn nek/schouders.
#3311677
DebbieV schreef:Ik heb alleen ervaring met volwassen chihuahua's (2.7 kg). Maar hun krijgen rond de 70 - 80 gram per dag... je leest vaak dat kleine rassen een hoger percentage nodig hebben maar dat is totaal niet mijn ervaring. Ik zou rond de 5% gaan zitten en dat is zo'n 100 gram per dag verdeeld over 3 porties. Nou wil ik ook geen dikke puppies (sowieso geen te dikke honden) omdat dat gewicht toch ook door hun gewrichten gedragen moet worden. Ik heb ze dus liever iets schraler...
Ik lees dus idd allemaal dergelijke verhalen met diezelfde hoeveelheden. Vandaar dat ik de genoemde percentages zoveel vond en meen hem teveel te hebben gevoerd.
En idd juist vanwege die mini botjes en dragen van gewichg.
Bedankt voor je ervaring en de suggestie. Ik denk dat ik wat minder ga voeren en de rest aanvul met beloningsbrokjes/snoepjes om te trainen :) (rauw vlees als beloning, vind ik niet heel praktisch)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door