Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#3310472
pearlsofpassion schreef:In een brok zit 10% vocht, in rauw vlees zo'n 60% als ik het goed heb. Vocht is uiteraard heel belangrijk, maar het bevat geen eiwitten, vet of calorien. Dat heeft als gevolg dat ze van brok minder eten in gewicht. Net zoals wanneer je vlees droogt, dan weegt het ook minder, maar er zit nog steeds evenveel eiwit en vet in.
Om dus eiwit en vet in vlees en brok te vergelijken moet je dat vocht er dus bij het vlees aftrekken. Of bij de brok bij doen, maar dat vind ik moeilijker rekenen.
Als we vb rekenen met droge stof is dat bij brok zo'n 90%, bij vlees maar 40%. Voor het gemak houdt ik met 45% droge stof en 55% vocht in vlees rekening, dan is het aandeel droge stof in vlees net de helft van in brok. Dat wil zeggen dat voor elke kg vlees er 550gr vocht bij is en 450gr droge stof. Bij brok is dat per kg brok 900gr droge stof. En die droge stof bevat de eiwitten en vetten. Dubbel zoveel dus. Maar de hond eet er uiteraard ook maar minder van. Als een hond 500gr brok eet, heeft diezelfde hond 1kg vlees nodig, om dezelfde hoeveelheid droge stof binnen te krijgen.
20% eiwit in een kg is evenveel als 40% eiwit in 500gr, nl 200gr.

Uiteraard is niet letterlijk de droge stof van belang maar wel de calorie-inhoud, en dat is afhankelijk van het eiwit en vetgehalte maar als je het op deze manier uitrekent ontloopt Orijen een goed barfmenu niet veel.
Maar het blijft brok. Uiteraard. En dat het dus een onnatuurlijk gegeven is, verhit en zonder vocht en altijd met een aandeel koolhydraat, dat blijft. Niet erg gezond dus. Ik ben er ook niet voor niets vanaf gestapt.
Maar juist om geen appels met peren te vergelijken heb ik van beide de eiwitfractie berekent. En dan komt er dus bij de brok een eiwitgehalte van 38% uit, terwijl gemiddeld (van meerdere merken en smaken berekend) een eiwitfractie van 25% uit komt. Naar mijn mening doet met het berekenen van de eiwitfractie droge of natte stof er niet meer toe.

Eiwitfractie (voor diegene die het weten willen) drukt uit welk percentage van de calorieën die het voer levert wordt gevormd door eiwitten.
Door Siberienne
#3310473
Lizzy schreef:Maar juist om geen appels met peren te vergelijken heb ik van beide de eiwitfractie berekent. En dan komt er dus bij de brok een eiwitgehalte van 38% uit, terwijl gemiddeld (van meerdere merken en smaken berekend) een eiwitfractie van 25% uit komt. Naar mijn mening doet met het berekenen van de eiwitfractie droge of natte stof er niet meer toe.

Eiwitfractie (voor diegene die het weten willen) drukt uit welk percentage van de calorieën die het voer levert wordt gevormd door eiwitten.
Maar Orijen bevat 38% eiwit en 18% vet. Dus van de 100 gram brok is 38 gram eiwit en 18 gram vet. Een gram vet levert bijna 2x zo veel kcal als een gram eiwit. Dan is de eiwitfractie toch ca 20%? Of denk ik nou verkeerd?
Door Lizzy
#3310476
Siberienne schreef:Maar Orijen bevat 38% eiwit en 18% vet. Dus van de 100 gram brok is 38 gram eiwit en 18 gram vet. Een gram vet levert bijna 2x zo veel kcal als een gram eiwit. Dan is de eiwitfractie toch ca 20%? Of denk ik nou verkeerd?
Dit is wat ik gedaan heb (ik vroeg PoP het daarom ook al na te rekenen):

Orijen Fish:
38% eiwit
18% vet
21% koolhydraat

380 x 4 (kcal) = 1520
180 x 9 (kcal) = 1620
210 x 4 (kcal) = 840
-----------------------
3980 kcal totaal

De eiwitfractie is dan:

1520 : 3980 x 100% = 38,1%
Door Lizzy
#3310477
Ik heb BARF menu natuurlijk ook nagerekend. Die lijken me ook niet van "the old school" (zoals je vroeger geacht werd voeding te maken). Eiwit gehalte in dit voer is hoog namelijk 31,8%. Carnibest is wel van die school. Eiwitfractie van Carnibest is 24,7%.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310479
Lizzy schreef:Maar juist om geen appels met peren te vergelijken heb ik van beide de eiwitfractie berekent. En dan komt er dus bij de brok een eiwitgehalte van 38% uit, terwijl gemiddeld (van meerdere merken en smaken berekend) een eiwitfractie van 25% uit komt. Naar mijn mening doet met het berekenen van de eiwitfractie droge of natte stof er niet meer toe.

Eiwitfractie (voor diegene die het weten willen) drukt uit welk percentage van de calorieën die het voer levert wordt gevormd door eiwitten.
Ah ja, zo had ik het niet begrepen. Ik dacht dat rauw 20-25 procent eiwit bevatte op het gehele voer, niet per calorieinhoud.
Die berekening lijkt mij te kloppen ja.


Zit er in rauw dan meer vet? Of wat is het dat er meer in zit? Koolhydraat toch alleszinds niet...
Hoeveel eiwit, koolhydraat en vet zit er dan in vb bandit of carnibest?
Door Lizzy
#3310492
Berekening Bandit eiwitfractie komt ook uit op 30%.

In Bandit kip zit 15,4% eiwit, 13,6% vet en 2,4% koolhydraat.
In Carnibest natuur zit 13% eiwit, 14% vet en 8% koolhydraat.
Door Lizzy
#3310494
Om terug te komen op je vraag: van meer eiwit krijg je geen betere bespiering tenzij je er meer bij beweegt/sport (dat was hiervoor ook al geschreven o.a. door Kaela en daar sluit ik me 100% bij aan). Dus ik kan me haast niet voorstellen dat ze niet strakker in het pak zaten omdat je toch net andere dingen deed qua beweging. De glanzende vacht : daar heb ik wel beeld bij met deze hoeveelheden aan vette vis die er in die brok verwerkt zitten. Nou, zoveel vet uit vis heeft je hond nou ook weer niet nodig maar het is wel goed om eens te kijken naar het supplement dat je geeft. Geef je gewone zalmolie? Ik vind dat namelijk niet zo gezond. Het bevat olie van gekweekte zalmen en A)die zijn minder rijk aan omega 3 vetzuren en B)hebben ze te lijden van de manier waarop ze gehouden worden (antibiotica, vervuiling, etc). Dus ik zou overstappen op visolie of zalmolie van wilde zalm (Grizzly zalmolie is van wilde zalm). Nou weet ik niet meer waar al die gasten hun KVV's laten draaien maar als TinLo en Tammenga dat bij Kiezenbrink doet, dan lijkt het of je 3 merken zit te voeren maar dan zou ik me zo voor kunnen stellen dat de verschillen tussen de KVV's minimaal zijn. Ik zou lekker eens een tijdje gaan BARF'en en goede kwaliteit vlees gebruiken. Daarbij vette rauwe vis en eventueel wat extra wilde zalmolie geven, wat groentenmix en dan eens kijken hoe ze er na een tijdje uit zien. Over op brok.... Ja ik weet niet hoe het met jou zit maar voor mij zou dat echt never nooit geen optie zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310542
Lizzy schreef:Berekening Bandit eiwitfractie komt ook uit op 30%.

In Bandit kip zit 15,4% eiwit, 13,6% vet en 2,4% koolhydraat.
In Carnibest natuur zit 13% eiwit, 14% vet en 8% koolhydraat.
154 x 4= 616
136 x 9 = 1224
24 x 4 = 96

Totaal = 1936

616 / 1936 x 100= 32%

Dus bandit bevat inderdaad maar 30% eiwitfractie, maar de vetfractie is wel 63% :o
De energie moet tenslotte ergens vandaan komen...
Hoe minder eiwit hoe meer vet of koolhydraat. Nu weet ik niet wat het gezondst is...
Ik vraag me wel sterk af of mijn eigen menu wel zoveel vet bevat. Maar ik weet niet hoe ik dat moet uitvissen... :-\
En ik voer zo goed als geen koolhydraat ( geen bestaat natuurlijk niet), dus zelfs als de vetfractie maar de helft uitmaakt is de eiwitfractie weer plots ook bijna 50%... ::)
Wat is er eigenlijk slecht aan veel eiwitten van goede kwaliteit?
Door Lizzy
#3310565
De vet-fractie van al die KVV's is zo hoog.

Er is niks mis met hoge % eiwit. Maar ik blijf dan altijd nog van mening dat je een hond rauwe eiwitten moet voeren, niet verhit. Verhitting veranderd de structuur van eiwit en bepaalde aminozuren kapot worden gemaakt en dit begint al bij het verhitten op 43 graden.

Even een quote van Karen Becker, DVM:

Unfortunately, denaturation of high quality, lean, whole cuts of meat used in superior quality dry pet foods also occurs. As you might guess, denaturation of biologically appropriate protein has the opposite effect of what is achieved with grain-based and low-grade animal meat. Denaturation makes these once healthy proteins more difficult for your dog or cat to digest and assimilate.

The change in the structure of healthy protein that occurs during exposure to high heat is a possible trigger for food allergies. Research shows the immune system may not recognize the altered protein structure and treats it as a foreign invader. This may explain why pets allergic to a particular meat-based dry food oftentimes have no problem eating that same meat in whole, raw form.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310567
Oh ja, maar in rauw kan het dus geen kwaad?
Want daar is het mij natuurlijk om te doen ( srr TS).

Om on topic te blijven, hoe zit het dan met gedroogd vlees? Dat hangt af van de temperatuur waarbij het gedroogd is zeker? Want zo zit er ook een deel in Orijen.... Maar de droogtemperatuur zal je natuurlijk niet te weten komen.

Ik zou toch ook aanraden, van, als het enigzinds kan, te gaan barfen. Ik had heel goede ervaringen met Orijen en Acana toen ik nog brok voerde ( wel alle versies, vooral de gevogelte). In brokkenland vond ik dat de beste en ze deden het daar het beste op. Minst ontlasting met het minste geur en mooie zachte vacht. Of ze meer blonk, dat weet ik niet.
Maar! ... het wasniet te vergelijken met barf. Kvv heb ikzelf nooit gevoerd. Op barf hebben ze nog een stuk minder ontlasting, die gewoonweg niet stinkt, de tanden blijven schoner, de vachten zijn nóg zachter en voller ( krijg ik vaak complimenten over van visite, waarna ik langs mijn neus weg wel even laat vallen hoe dat komt :P ) en vooral, ze plakken niet. Als je katten en zeker ook langharige honden op brok aait, heb je het gevoel dat er een vetachtige substantie aan je handen blijft kleven. Bij katten heb je dat alleszinds niet op barf. Of dat op kvv of bij honden ook geldt, weet ik niet. Sinds ik barf merk ik dat heel duidelijk. En hoe meer rommel in de brok hoe erger uiteraard. Soms heb ik zelfs het idee dat de kat zelf wat ruikt....
Toen ik zelf nog brok voerde heb ik dat nooit gemerkt. En ik heb zelfs vroeger jarenlang echt rommel gevoerd... :-X :-[
Maar het punt is dus dat je het bij je eigen dieren niet erg opmerkt. Het is pas na een tijdje beter voer dat je merkt dat het bij anderen slechter is.

En qua ontlasting is het echt heel duidelijk. Ik heb 10 dage n 2 kittens in mijn berging gehad en die hadden van drol begraven nog nooit gehoord. Door gevaar voor ontsnapping of klemzitten moest het raam dichtblijven van het kamertje van nog geen 4m2. Maar het heeft er niet 1x gestonken. En daar trekken mensen die regelmatig kittens opvangen maar hen brok en blik voeren, grote ogen van...
Ik vind het bij mijn ouders, die een vrij goede brok voeren, ook altijd behoorlijk stinken. Maar ze willen van rauw niet horen... ik wil voor hen nochtans zelf kvv draaien, maar niets... :'(

Nu goed, aangezien mijn ervaringen toch wel tegengesteld zijn aan de jouwe, vermoed ik ook dat het wel eens aan de kwaliteit van je kvv kan liggen. Het zijn ook niet dé beste merken natuurlijk. Je zou dus een betere kvv kunnen voeren ( als je Orijen overweegt, zal het niet de prijs zijn waar je mee inzit... :-X ) of nog beter, gaan barfen. En kijk eens of dat verschil maakt.
Verder wil ik er ook nog eens op wijzen dat blinken van de vacht alleen niet voldoende zegt. Een vettige vacht blinkt ook, maar dat is uiteraard niet de bedoeling. Ze moet gewoon mooi en gezond ogen.
Visolie kan daarbij helpen, maar is volgens mij niet noodzakelijk. Gewoon goede voeding doet het hem ook.
Ik kreeg vorig jaar zelfs een berg complimenten bij het konijnenpension dat mijn konijnen prachtig blinken. Vooral mijn zwartje kon ze maar niet van over. Mij was het nog niet opgevallen, maar toen ik erop lette, ja, ze blinkt wel ja...
Mijn konijnen krijgen echter zo goed als geen vet ( logisch zou je denken) gewoon veel gras, hooi en groenten en maar een klein beetje graanvrije korrel...
Door Lizzy
#3310571
pearlsofpassion schreef:Oh ja, maar in rauw kan het dus geen kwaad?
Want daar is het mij natuurlijk om te doen ( srr TS).

Om on topic te blijven, hoe zit het dan met gedroogd vlees? Dat hangt af van de temperatuur waarbij het gedroogd is zeker? Want zo zit er ook een deel in Orijen.... Maar de droogtemperatuur zal je natuurlijk niet te weten komen.

Ik zou toch ook aanraden, van, als het enigzinds kan, te gaan barfen. Ik had heel goede ervaringen met Orijen en Acana toen ik nog brok voerde ( wel alle versies, vooral de gevogelte). In brokkenland vond ik dat de beste en ze deden het daar het beste op. Minst ontlasting met het minste geur en mooie zachte vacht. Of ze meer blonk, dat weet ik niet.
Maar! ... het wasniet te vergelijken met barf. Kvv heb ikzelf nooit gevoerd. Op barf hebben ze nog een stuk minder ontlasting, die gewoonweg niet stinkt, de tanden blijven schoner, de vachten zijn nóg zachter en voller ( krijg ik vaak complimenten over van visite, waarna ik langs mijn neus weg wel even laat vallen hoe dat komt :P ) en vooral, ze plakken niet. Als je katten en zeker ook langharige honden op brok aait, heb je het gevoel dat er een vetachtige substantie aan je handen blijft kleven. Bij katten heb je dat alleszinds niet op barf. Of dat op kvv of bij honden ook geldt, weet ik niet. Sinds ik barf merk ik dat heel duidelijk. En hoe meer rommel in de brok hoe erger uiteraard. Soms heb ik zelfs het idee dat de kat zelf wat ruikt....
Toen ik zelf nog brok voerde heb ik dat nooit gemerkt. En ik heb zelfs vroeger jarenlang echt rommel gevoerd... :-X :-[
Maar het punt is dus dat je het bij je eigen dieren niet erg opmerkt. Het is pas na een tijdje beter voer dat je merkt dat het bij anderen slechter is.

En qua ontlasting is het echt heel duidelijk. Ik heb 10 dage n 2 kittens in mijn berging gehad en die hadden van drol begraven nog nooit gehoord. Door gevaar voor ontsnapping of klemzitten moest het raam dichtblijven van het kamertje van nog geen 4m2. Maar het heeft er niet 1x gestonken. En daar trekken mensen die regelmatig kittens opvangen maar hen brok en blik voeren, grote ogen van...
Ik vind het bij mijn ouders, die een vrij goede brok voeren, ook altijd behoorlijk stinken. Maar ze willen van rauw niet horen... ik wil voor hen nochtans zelf kvv draaien, maar niets... :'(
Nee, dat kan geen kwaad. De vraag is of het nodig is, hele hoge eiwitpercentages. Ik denk van niet. Maar om het naar beneden te kunnen brengen moet je dingen gaan voeren waar we nog minder op zitten te wachten. Blijft het trouwens interessant dat een heel prooidier een eiwitfractie heeft van 20,6%. Volgens mij betrof dit een heel konijn. Maar wat maakt dat de eiwitfractie zo laag is? De vacht? Of een rekenfout van Nic Dhont, kan natuurlijk ook :biggrin2:

Volgens mij wordt het vlees uit deze brok gedroogd op 90 graden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310600
Vacht verteert toch niet? Voedingsvezel heeft toch vrijwel geen energetische waarde en zou dus niet mogen bijdragen tot de berekening.
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor konijn, tamme kunnen ook behoorlijk wat vet hebben... :-X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310608
Op zoek naar nog wat voorbeelden van eiwitfracties in prooidieren, kwam ik dit blogbericht tegen. Het zegt exact wat jij ook altijd zegt Lizzy, maar ik vind hem toch mooi en overtuigend geschreven. Mooi en logisch opgebouwd en daardoor goed te begrijpen.
https://www.sarahshope.nl/filosofie

Grappig trouwens dat ik dus, zij het via andere forumberichten, steeds weer op bp uitkom op die zoektocht. ::)
Blijkbaar ben je de norm, Lizzy. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3310610
Ik kwam deze nog tegen. viewtopic.php?f=17&t=121421

Daar staat de berekening van de verhoudingen in een prooidier waarop de berekening van de eiwitfracties in een rauw menu gebaseerd is?
Maar kloppen die wel? Zit er echt meer koolhydraat dan eiwit in een prooidier? Sorry, maar ik vind dat echt ontzettend moeilijk te geloven...

Spijtig genoeg kan ik geen andere bronnen voor samenstellingen van prooidieren vinden... >:(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door