Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Parelridder
#3310290
Het zal niemand verrassen dat ik liever zie dat de door mij gefokte puppy's vers blijven eten, maar ik ben al heel gelukkig dat iedereen heeft ingestemd om ze tenminste 1 maand op volledig vers te houden. Wie daarna (deels) wil over schakelen zal dat geleidelijk doen. En stiekem hoop ik natuurlijk dat het ze niet zo goed bevalt, dat ze het verschil in ontlasting op valt, dat de pup het met lange tanden eet of wet ik het wat :biggrin2: Maar goed, de pupkopers die over willen op (gedeeltelijk) brokvoeding willen graag advies hierover en dar ben ik onder die omstandigheden wel erg blij mee!
Ik weet inmiddels dat Orijen relatief vaak leidt tot diarree tgv het hoge eiwitpercentage, dus die zou ik niet meer adviseren. Het vleespercentage is wellicht ook niet het állerbelangrijkste wat mij betreft, een goede ca/f verhouding weegt zwaarder. En daar liep ik tegen vraagtekens aan bij Taste of the Wild. Ook de hoeveelheid kankerverwekkende gifstoffen is voor mij van belang en daarmee vallen (opnieuw) Orijen en Acana af.
Dog Lovers Gold heeft tegenwoordig een te hoog calciumgehalte voor pups van grotere rassen.
Een merk waar ik hier eigenlijk niet veel over hoor, maar wel mijn interesse heeft, is Hill's. Tegenwoordig alleen natuurlijke anti-oxidanten en een prima ca/f verhouding. De puppy large breed heb ik eens als proefzakje gebruikt als beloning en werd hier erg gewaardeerd (tot mijn boosheid ;D ). Wat vinden jullie van de Hills brokjes? Wie heeft er ervaring mee? En wie heeft er nog tips..?? (voor zover je kunt 'tippen' op brok, maar jullie begrijpen het probleem: ik kan niemand dwingen tot het blijven voeren van vers, dat advies is duidelijk gegeven en wie anders kiest (op dit moment of deels) moet de pup natuurlijk ook zo gezond mogelijk laten opgroeien..
Door Lizzy
#3310293
Ik heb werkelijk geen flets idee en ik wil het ook niet weten :biggrin2: . En volgens mij is het slimmer om deze vraag te stellen op een brokjesforum zoals het hondenforum bijvoorbeeld. Of kijk op de voerwijzer, daar hebben ze ook verstand van brokjes.

Oh, en kijkend naar de ingrediënten van Hill's brokjes lijkt me toch dat het wel beter kan....

Samenstelling:
maïs, gevogeltevleesmeel, rijst, proteïnehydrolysaat, dierlijke vetten, gedroogd ei, cellulose, gedroogde bietenpulp, mineraalstoffen, lijnzaad, visolie, plantaardige olie.

Ik zeg 100 keer bah.

Zou je niet een een kopie van "Pet Fooled" aan je pup kopers mee kunnen geven?
Gebruikersavatar
Door Pip en Maggie
#3310295
Misschien dat biofood in aanmerking komt? Is in elk geval graanvrij en betaalbaar?

De gewone puppybrok van biofood Samenstelling: gedroogde kip (35%), rijst (18%), maïs, gevogelte vet, gedroogd rund (7%), lijnzaad, biergist, johannesbrood, eipoeder, gehydrolyseerd gevogelte (5%), zalmolie, chondroïtine, glucosamine, Lcarnitine, lecithine, inuline (FOS), taurine.

De geperste variant
Samenstelling:
Ontsloten maïs, rund- en kippenvleesmeel (30%), pluimveevet, weipoeder, zalmolie (0,3%), lijnzaad, inuline, vitaminen, mineralen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Pip en Maggie op ma 07 aug 2017, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
#3310301
Wolfsblut? Duits, zeggen alleen lokale producten te gebruiken, hebben heel veel varianten en dus ook veel verschillende verhoudingen. Ik heb dat gecombineerd met de KVV gevoerd. Spot staat nu op Trovet maar dat is een dieetbrok, niet voor pups.

Ik verbaas me wel over Acana, die gelden toch vaak als 'betere brok', wat zit daar aan kankerverwekkend in dan? kennis van mij was er enthousiast over voor haar hond van heel groot ras. Ik heb het zelf nooit gegeven tnt.

Ik kan je ook nog het boekje 'Dog food logic' aanraden, daar staan veel tips in over hoe een brok te beoordelen. En waar gevaren van ingrediënten in zitten en hoe verneukeratieve dingen op de verpakking genoemd staan. Bv dat het eerste ingrediënt niet de belangrijkste eiwitbron is maar dat dat in het algemeen het tweede ingrediënt is.
Door Siberienne
#3310304
Ik kan je ook nog het boekje 'Dog food logic' aanraden, daar staan veel tips in over hoe een brok te beoordelen. En waar gevaren van ingrediënten in zitten en hoe verneukeratieve dingen op de verpakking genoemd staan. Bv dat het eerste ingrediënt niet de belangrijkste eiwitbron is maar dat dat in het algemeen het tweede ingrediënt is.

Ik citeer uit het boek:
'In dry dog foods, protein ingredients that are not followed by the term “meal” are unprocessed and obtained as a frozen product. Because these frozen meats are listed first, they were added to the food in the greatest amount by weight. This looks like a great feature to us, since most people prefer to feed their dog a food containing unprocessed poultry or fish over feeding a food that contains a processed (dried) meal. However, while it is true that unprocessed meats are appealing (more about this later), finding these at the top of the ingredient list of a dry dog food is misleading and is a commonly used marketing ploy. This is true because of the amount of water that is present in unprocessed meats. For example, whole chicken is approximately 70 % water, which means that only a small portion of this ingredient provides protein to the food.'

Uittreksel van: M.S. Linda P. Case. 'Dog Food Logic.' Dogwise Publishing, 2014-01-29. iBooks.
Er zijn mogelijk auteursrechten op dit materiaal van toepassing.

Kijk eens naar dit boek in de iBooks Store: https://itun.es/nl/a4R9W.l
Door src_esther
#3310309
Een buurvrouw van me geeft haar hond Vol - Darf met een bite. Zij is er erg tevreden over en de hond eet het met veel smaak.

Orijen en Acana komen van dezelfde fabrikant, zag ik laatst. Ik gebruik het regelmatig als beloning. Meneer vind dat een grotere beloning dan gedroogde long, hart, enzovoort. :( Ik heb ook andere merken geprobeerd, maar die vielen duidelijk minder in de smaak.
Overigens is het verhaal over de gifstoffen in Orijen en Acana iets genuaceerde, zie:
https://www.voerwijzer.com/nieuws/onder ... attenvoer/
https://www.voerwijzer.com/bevatten-ori ... ifstoffen/
Lijkt erop dat als je je hond of kat een voeding te eten geeft met een hoog vlees- en/of visaandeel er sowieso meer gifstoffen in de voeding zitten. Ik zie het toch vooral als waarschuwing niet te veel vis te geven en vooral vlees van biologisch gehouden dieren. Liever nog vlees van biologisch-dynamisch gehouden dieren, maar waar vind je dat en voor welke prijs?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3310310
pluk schreef:pssst... ik durf het bijna niet te schrijven...

maar Scott vind deze brokjes heel lekker als beloningsvoertje http://www.canaganpetfood.nl

verder sluit ik me aan bij Lizzy :biggrin2:


ssstttt,,,,, de dames van mij vinden die ook best te pruimen tijdens zoekspelletjes :???:

Als ik echt voor een brok zou moeten kiezen zou ik denk ik deze proberen..... geen idee of de verhoudingen voor een pup goed zijn, maar qua samenstelling klinken ze mij voor doodvoer verder goed in de oren http://volvoeding.nl/nl/
Door fransbulletje
#3310311
Hugo heeft een tijdje de blikken van Terra Pura gegeten, goede kwaliteit en biologisch vlees.
Zag dat er van Terra Pura ook een brok is, geen idee of het wat is heb er geen ervaring mee.

http://www.buddysbite.nl
Door Parelridder
#3310322
Ina schreef:Als ik echt voor een brok zou moeten kiezen zou ik denk ik deze proberen..... geen idee of de verhoudingen voor een pup goed zijn, maar qua samenstelling klinken ze mij voor doodvoer verder goed in de oren http://volvoeding.nl/nl/
Dat is mijn probleem met de brokjes van DARF: de samenstelling op zich klinkt prima, voor een brok, maar voor een opgroeiende hond die 25-40 kilo worden gaat als hij eenmaal volgroeid is, wil ik toch zaken als de ca/f verhouding weten.. En eigenlijk ook wel graag het resultaat in de praktijk :-\
Door Parelridder
#3310323
Lizzy schreef:Ik heb werkelijk geen flets idee en ik wil het ook niet weten :biggrin2: . En volgens mij is het slimmer om deze vraag te stellen op een brokjesforum zoals het hondenforum bijvoorbeeld. Of kijk op de voerwijzer, daar hebben ze ook verstand van brokjes.
Ik heb op voerwijzer gekeken, maar daar liep ik juist tegen het gegeven aan dat de daar aanbevolen brokken kanttekeningen kregen als "hoger gehalte aan kankerverwekkende stoffen" en 'te hoog calcium gehalte voor pups'. Dat zijn voor mij wel serieuze kanttekeningen.

De reden dat ik juist hier graag informeer naar brok, is het gegeven dat juist hier de mensen net als ik niet zonder meer enthousiast zijn over brokjes ;) Als ik info/advies krijg tav een brok van iemand waarvan ik meen dat die er zelf geen benul van heeft, hoe kan ik dan zo'n advies serieus nemen..? Terwijl ik hier mensen tref die ook kritisch staan tov brokken, dat liever niet voeren, maar er vaak wel ervaring mee hebben/kennen of noodgedwongen daar op over hebben moeten stappen. Dus hoe krom het misschien ook lijkt, advies vanuit een 'versvoer forum' is voor mij waardevoller. Dus heel erg bedankt dat jullie desondanks mee denken!! :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door