Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3309524
Hallo allemaal

Wat een prachtig forum dit ! Chapeau!

Toch heb ik een vraag.
Wij hebben 3 honden, 2x +/- 28 kg en 1x +/- 5 kg.
Ik kan heel goedkoop aan kipkarkassen , runderbotten met vlees , zalmkoppen , kippenhartjes/maagjes komen.
Mijn honden vinden dit heerlijk en nu ben ik van plan om elke dag 's avonds een worst KVV te geven( 1 kg voor 2 honden en een plukje voor het kleintje) en dan bv smorgen 5 kipkarkassen per grote hond en het kleintje eet er ééntje.
Ik doe ook wel wat kippenhartjes/maagjes bij de KVV worst en na het eten krijgen ze vaak een een runderbot waarvan ik ze vaak ook weer wegpak als ze kaal zijn of te hard.
Ik zoek wel de KVV waar geen kip of rund in zit zodat het afwisselend is wat ze krijgen.
1x in de week krijgt een hond een zalmkop als maaltijd.

Ik zie dat ze er zo van genieten en vind dit dan leuk om te geven.
Kan ik dit doen of ben ik helemaal fout bezig op deze manier?
#3309525
- Jacqueline - schreef:Hallo allemaal

Wat een prachtig forum dit ! Chapeau!

Toch heb ik een vraag.
Wij hebben 3 honden, 2x +/- 28 kg en 1x +/- 5 kg.
Ik kan heel goedkoop aan kipkarkassen , runderbotten met vlees , zalmkoppen , kippenhartjes/maagjes komen.
Mijn honden vinden dit heerlijk en nu ben ik van plan om elke dag 's avonds een worst KVV te geven( 1 kg voor 2 honden en een plukje voor het kleintje) en dan bv smorgen 5 kipkarkassen per grote hond en het kleintje eet er ééntje.
Ik doe ook wel wat kippenhartjes/maagjes bij de KVV worst en na het eten krijgen ze vaak een een runderbot waarvan ik ze vaak ook weer wegpak als ze kaal zijn of te hard.
Ik zoek wel de KVV waar geen kip of rund in zit zodat het afwisselend is wat ze krijgen.
1x in de week krijgt een hond een zalmkop als maaltijd.

Ik zie dat ze er zo van genieten en vind dit dan leuk om te geven.
Kan ik dit doen of ben ik helemaal fout bezig op deze manier?
Hallo Jacqueline! Dank je namens ons allemaal :) !

Ik denk dat het inderdaad wel een vereiste is dat je KVV gaat voeren waar geen kip in zit. Dus ook geen gemalen kippenbot. Want anders wordt het wel erg veel kip. En ja, ik ben gewoon heel erg anti runderbot. Ook als je ze wegneemt nadat ze het vlees eraf hebben gehaald. Het zijn gebittenslopers. En daar moeten ze wel hun hele leven mee doen. Bovendien krijgen ze altijd wel iets aan bot eraf gehaald en dit zorgt dan weer voor verstoppingen omdat het zo verdomde slecht verteerbaar is. Dus ik zou die niet geven en zelf het vlees eraf snijden. En als dat niet de moeite is: dan is er reden te meer om deze botten echt niet aan je honden te voeren. En weet je, dit soort botten gaan altijd goed totdat het fout gaat.... En we hebben al meerdere keren hele verdrietige mensen geestelijk moeten ondersteunen wiens hond overleed na het eten van runderbot (dat altijd goed ging tot het mis ging).

Ik zou zelf trouwens ook nooit een bak vol met kipkarkassen geven. De kans dat je honden daarna erg moeilijk kunnen poepen omdat ze veel te veel bot binnen krijgen (in totaal maar ook in 1 maaltijd) is erg groot. Ik zou minder karkas geven en daarbij hartjes en maagjes voeren.

Een zalmkop als maaltijd is altijd lekker! Omdat het graat ook vrij zacht is verteren ze dit in de regel wel prima.
#3309955
Het lijkt me ook wel wat veel voor een hond van 28 kilo om een halve kilo kvv en ook nog een aantal karkassen en wat orgaan te geven? Of hebben ze die hoeveelheid wel nodig? Mijn niet gecastreerde reu van ongeveer 27 kilo komt aan zes ons in totaal. En mij gecastreerde teefje van 25 kilo aan 4,5 tot 5 ons.
#3310064
Dank je wel Lizzy en Nikass voor jullie reactie.

Ik heb 2 Mechelse herders die heel wat aflopen op een dag en ze kunnen het makkelijk hebben.
Gister toevallig nog in een drol zitten poeren met een stokje ::) , drol zag er keurig uit en hele kleine stukjes wit zag ik zitten binnen in.
Drol mooi bruin en met een klein beetje persen komt hij eruit. ( Pfff waar heb ik het over ;D )
#3310066
Nikass schreef:Het lijkt me ook wel wat veel voor een hond van 28 kilo om een halve kilo kvv en ook nog een aantal karkassen en wat orgaan te geven? Of hebben ze die hoeveelheid wel nodig? Mijn niet gecastreerde reu van ongeveer 27 kilo komt aan zes ons in totaal. En mij gecastreerde teefje van 25 kilo aan 4,5 tot 5 ons.
Het verschilt echt per hond hoeveel genoeg is, voor volwassen honden varieert t meestal zo'n beetje tussen 2 tot 4% van het lichaamsgewicht. Dus voor een hond van 28 kilo is alles tussen 560 en 1120 gram per dag heel normaal. Maar er zijn zeker ook uitschieters naar beneden en boven.
#3310071
Nikass schreef:Het lijkt me ook wel wat veel voor een hond van 28 kilo om een halve kilo kvv en ook nog een aantal karkassen en wat orgaan te geven? Of hebben ze die hoeveelheid wel nodig? Mijn niet gecastreerde reu van ongeveer 27 kilo komt aan zes ons in totaal. En mij gecastreerde teefje van 25 kilo aan 4,5 tot 5 ons.
Ik vind het niet heel veel. Mijn niet-gecastreerde reu van ca. 21 kilo krijgt tussen de 475 (zomer) en 600 (winter) gram kvv. En daarnaast krijgt hij nog aardig wat beloningssnoepjes/brokjes. Op minder kan je alle ribben tellen als hij nat is, nu enkele en heeft hij een mooie taille.
#3310137
Nikass schreef:Okee ja het is natuurlijk per hond verschillend, ging een beetje teveel van mijn eigen honden uit, sorry.
Ik had hier 2 honden van ongeveer even zwaar (30 en 34 kg), maar dat verschilde ook wat die moesten hebben...
DeeJay (34kg) kreeg 900 gram barf, Pip (30kg) kreeg 1100 (afgerond, ene dag iets meer, andere dag iets minder)
Meer dan die 900 gram moest DeeJay ook niet hebben, want aanleiding om te dik te worden, en minder beweging...

En dan heb ik nu een hondje die 250 gram kvv krijg :p, dat scheelt nogal :p
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door