Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3307105
Ik ben gisteren met vers begonnen. Ik heb mij aangemeld voor een paar Facebook groepen en ik zie dat er ook andere verhouding wordt aangeraden. Wat je veel tegen komt is:
80% meat
10% bones
5% organs
5% veggies.

Dit is behoorlijk wat minder bot dan wij geven...

Kennen jullie deze nummers? En wat vinden jullie ervan?
Door Lizzy
#3307108
Dutchness schreef:Ik ben gisteren met vers begonnen. Ik heb mij aangemeld voor een paar Facebook groepen en ik zie dat er ook andere verhouding wordt aangeraden. Wat je veel tegen komt is:
80% meat
10% bones
5% organs
5% veggies.

Dit is behoorlijk wat minder bot dan wij geven...

Kennen jullie deze nummers? En wat vinden jullie ervan?
Ja, ik ken ze. En ik vind het helemaal niks want anders zou ik het zelf zo adviseren :biggrin2:

5% organen is echt veel te weinig. Een hond komt daarmee echt niet aan de benodigde vitamines. Daarom zit er KVV ook veel meer orgaanvlees, zij moeten de prak compleet zien te maken. Ik heb zelf een berekening gemaakt hoeveel vleesbot een hond nodig heeft om aan zijn calciumbehoefte te voldoen. En dat ligt simpelweg rond de 20% kaal bot (40% a 45% vleesbot). En mensen kunnen dan schermen met "ja maar in het wild". Onze honden leven niet in het wild en eten ook geen wild. En er zijn genoeg analyses gemaakt. Bot van plofdieren bevat aanzienlijk minder calcium als bot van een wild dier. Sterker nog, een biologisch gehouden vlees bevat zelfs meer calcium als een niet biologisch gehouden plofkip.

Dus nee, 45% vleesbot, 10% pens, 10% orgaanvlees, 10% groenten en 25% spiervlees en ik heb hier honden rondlopen die vierde generatie BARF gevoerd zijn, met ongeveer deze percentages. Ik zou zeggen dat dit zich aardig bewezen heeft :)
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3307110
Is het vrij duidelijk en bekend hoeveel voedingsstoffen een hond nodig heeft?

Ik snap dat de hond zijn gestel een indicator is, maar zijn er ook harde cijfers bekend? En als dat zo Is, erg vreemd dat andere dan niet door hebben dat je met 80/10/5/5 niet genoeg binnen krijgt. Misschien kan ik ze over een tijd beter informeren :)
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3307113
Ik denk dat je sarcastisch bent :)

De verhoudingen lijken extremer uit elkaar te liggen dan in werkelijkheid Is. Wij geen vleesbot 50/50 dus als 40% geeft Is dat 20% bot en die andere 20% komt er weer bij het vlees bij.

Anyway de tweede dag vers vandaag. Gisteravond maar 1x ontlasting gehad, vroeg in de middag, wel met wat bloed op het eind.

Vanmorgen Was het zacht, en weer bloed op het eind. Mijn pup heeft sinds ik hem heb nog geen harde ontlasting gehad.

Hij Had een parasiet en heeft een 5 daagse kuur gehad. Zijn 2e kuur begint morgen, wie weet Is de parasiet nog aanwezig en heeft dat met zijn zachte ontlasting te maken.
#3307115
Nee nee, ik meen het serieus. Er zijn bepalingen van wat er in de commerciële voeders moet zitten. En das gebaseerd op onderzoek van wat een hond nodig heeft. Bij brok voegen ze dan alles wat mankeert kunstmatig toe.

Wat jammer dat je pup een parasiet heeft. Hopelijk geneest hij snel.
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3307118
Dankje. Parasiet komt veel voor bij puppies. Komt wel goed.

Bloed Is weer sinds gisteren begonnen (eerste rauw).

Hij voelt zich ok dus ook dat zal vanzelf wel goed komen. Kijk er wel naar uit om een keer hardere ontlasting te zien :)

Goed om te lezen dat er publicaties zijn over dat onderwerp. Lizzy, kan ik ergens lezen hoe jij zoveel over dit onderwerp bent komen te weten. Wat Is jouw verhaal precies.

Ik heb het al een aantal keer gezegd maar kan het niet vaak genoeg zeggen, Dankje voor het delen van alle informatie en ik waardeer je tijd enorm!
#3309155
80/10/5/5 staat voor 80% vlees, 10% vleesbot (dus niet kaal bot), 5% orgaanvlees, en 5% lever. Bij de groep ''rawfeeders'' is groente of pens toevoegen hetzelfde als vloeken in de kerk.

Deze formule heeft de pretentie een prooi na te bootsen, pure flauwekul, want geen enkel dier bestaat uit 80% vlees, uit 5% of minder bot en uit 5% organen e 5% lever :P

Waar deze trend vandaan komt, geen idee, en ook Tom Lonsdale kon mij hierover geen antwoord geven. Hij was er in ieder geval niet bijster enthousiast over.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3309206
Maar bij deze methode worden ook wel zaken tot ´vlees´ gerekend, die op BP onder orgaan vallen. Zoals tong, hart, testikels, volgens mij zelfs pens. Dus dat is geen 80% spiervlees. Sterker nog, ik volg een paar rauwe voeding FB-groepen en daar zie ik zelden echt spiervlees in een bak liggen.
Dus nee, ik zou het ook niet zo doen.
(ik zal nog even zo´n tabel opzoeken wat zij onder vlees verstaan)
Door Lizzy
#3309221
pearlsofpassion schreef:Tja, als je alles onder vlees schaart, weet je nog niet wat je voert....
Nou ja, je voert eigenlijk gewoon orgaanvlees dat je spiervlees noemt. En als je pens tot spiervlees rekent (ja, ik heb er ook zat gezien die dat doen) dan kan ik ook hoge percentages "spiervlees" voeren. Ach ja, ieder z'n meug maar pens is gewoon pens is gewoon orgaan en is gewoon geen spiervlees volgens onze definitie :)
Door Lizzy
#3309227
Ik houd er liever een andere definitie op na. Spiervlees is voor mij het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en het skelet laat bewegen. En als andere mensen er een andere definitie op na willen houden vind ik dat natuurlijk prima, maar persoonlijk vind ik het plaatje van geen kant kloppen.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3309229
Nee, dat klopt ook van geen kant. Het is allemaal orgaanvlees. Spiervlees is inderdaad datgene wat onder ´skeletspieren´ valt.
Maar er zijn dus hele hordes mensen die uit dat rijtje voeren en nauwelijks echt spiervlees, hooguit datgene wat aan het gevoerde bot vastzit.
Toch ´doen´ die honden het vaak ook prima. Het zal in elk geval beter zijn dan brok. Maar ik houd het liever op ´onze´ percentages :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door