Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3308889
Hoi,

Ik heb sinds een week een kitten in huis. Arme dier is gedumpt. En kwam, na een rit onder een motorkap van een auto, met een flinke groeiachterstand aan bij de opvang.
Ik heb haar in huis genomen omdat ik al 2 sociaal vaardige katten heb. En die nemen, zoals ik verwachtte, de taak van het opvoeden uitzonderlijk goed op zich.
Haar geschatte leeftijd is nu 8 weken.
Ze heeft in de opvang gegeten. Natvoer. Wel 'goede' merken zoals Schesir, animonda etc.. En ze kwam in een week aan van 400 gr naar 600 gram.
Hier thuis at ze aanvankelijk ook en na 2 dagen stopte ze met eten. Daar werd ze misselijk van, dus heb haar kittenmelk gegeven. Toen ging ze mondjesmaat weer wat eten.
En na een dag stopte ze weer met eten. Ik had haar toen 2 dagen boven gelaten om tot rust te komen, omdat ze ook wel wat stress zou kunnen hebben.
Heb toen Rodi gehaald en dat at ze als een bootwerker en ze kwam direct in gewicht aan.
Nu eet ze barf menu cattery. Ze eet, maar echt weinig. En valt sommige dagen toch ook weer wat af.
Ze zou met haar gewicht 42 gram per dag mogen. Dat heeft ze gister voor het eerst gehaald, die hoeveelheid. Omdat manlief haar per ongeluk te grote porties gaf. Dus ze at 2 x 20 gr ipv 4 x 10. In de avond wilde ze geen derde portie meer. Ze likte er alleen aan.

Vanochtend gaf ze duidelijk aan honger te hebben en ze at de 10 gr direct op. Maar zojuist weigerde ze weer. Met aandringen en mijn vinger met rauw vlees voor haar bekje duwen heeft ze uiteindelijk nog 6 gram gegeten. Denk dat ze nu pas vanavond weer wat wil eten, als ik geluk heb.
Ze eet dus echt aanzienlijk minder dan de 70 gr per kg lichaamsgewicht. En de 100 gr gewichtstoename in een week gaat ze nooit halen.
Wanneer start ik dan met dwangvoeren? Ik wil dat eigenlijk helemaal niet doen.

Ze oogt overigens helemaal niet ziek. Ze wilde ook niet meer boven blijven. Is dol op de andere katten. Speelt met ze. Ze slaapt wel veel. Maar als ze wakker is is ze alert en aanhalig. Ze heeft 1 x overgegeven deze week. Ontlasting is dagelijks en normaal.

De vrouw van de opvang gaf haar wel een pipet frontline terwijl ze maar 600 gr woog/weegt :-\ was gebeurd voor ik er erg in had. Wat bezielt je als eigenaar van een kittenopvang om zo een klein beestje zo te ontvlooien. Koop dan spray. Maar na een week zal ze daar toch geen last meer van kunnen hebben? Ze is zoveel levendiger ook dan een week geleden.

Heel verhaal. sorry :???: Wil haar er zo graag bovenop helpen, het is zo een leukerd! Een rode poes trouwens :)
Ik wil vooral weten van de experts hier:

Is het erg als ze niet 100 gr per week aankomt?
Is het erg als ze maar 2 of 3 x per dag wil eten ipv 4 x?
En hoe erg is het als zij minder eet dan de aanbevolen 70 gr per kg lichaamsgewicht?

En kan ik andere kvv's proberen? De cattery is er in verschillende smaken? Maar dan zijn ze niet compleet toch? Dan moet ik 5 diersoorten gaan voeren?
Ben er een beetje uit. Mijn andere katten eten gewoon cattery en verder geen gezeur ;)

Alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen!
#3308891
Als ze Rodi eet, zou ik haar dat ook geven. Je kan de tinlo ook blijven geven uiteraard. Je zou ook nog wat andere merken kunnen proberen.

Als ze liever grote porties heeft, dan geef je toch gewoon wat meer per keer. Zoveel ze op wil. Ze mag toch wel meer dan 10gr per keer eten? Dat wel een extreem kleine portie. Zo leer je haar nog weinig eten, uit gewoonte.
Je kan haar dan nog steeds 4 keer of meer per dag wat aanbieden.
Wat ze laat liggen hoef je niet elke keer weg te gooien. Je kan het in de koelkast zetten en de volgende maaltijd weer aanbieden. 1 keer per dag geef je dan de overschot aan je andere katten zodat ze steeds dagvers vlees krijgt.

Je mag haar zeker bij de andere katten laten, das heel goed en heeft ze nodig.
Maar zet haar wel op een rustige plek voor het eten.
Of test eens hoe ze reageert als ze samen met de andere katten eten krijgt. Soms gaan ze daar beter door eten omdat ze hun eten willen beschermen.
Maar doorgaans is een rustig plekje goed om haar rustig te laten eten.
#3308892
Ik had begrepen dat een kitten 4 x per dag moest eten. Dus deelde het aantal grammen dat ze mag eten door 4.
Maar misschien kan ik beter in de ochtend gewoon het dubbele geven, omdat ze dan duidelijk aangeeft honger te hebben en op dat moment het beste eet.

Bedankt voor je reactie. Zal dan ook nog wat rodi halen. Is toch wat fijner dan tinlo. Dus misschien eet ze het daarom liever. Maar wilde haar liever betere kwaliteit geven. Maar afwisseling is ook goed natuurlijk.
#3308944
Ik heb al onbeperkt voer laten staan, maar dan eet ze er niks van. Geen hap.
Vanochtend liep ze weer te miauwen en kopjes te geven en toen heb ik 30 gram aangeboden waarvan ze de helft gretig opat.

Maar maandag woog ze dus 586 gram, tussendoor aangekomen naar 625 gram en gistermiddag waren we weer terug bij 587 gram :(
#3308957
Mikaatje schreef:Ik heb al onbeperkt voer laten staan, maar dan eet ze er niks van. Geen hap.
Vanochtend liep ze weer te miauwen en kopjes te geven en toen heb ik 30 gram aangeboden waarvan ze de helft gretig opat.

Maar maandag woog ze dus 586 gram, tussendoor aangekomen naar 625 gram en gistermiddag waren we weer terug bij 587 gram :(
Maar ik bedoelde dus ook niet laten staan. Ik bedoelde 4x per dag wat aanbieden en als ze meer wil dan je van plan was te geven, dan geef je nog wat. In die zin onbeperkt.
#3308969
Ze woog vandaag 566 gram en ben dus aan het dwang voeren nu :-\ Niet leuk, maar zie geen andere optie.
Ik bied haar al 8 dagen 4 x per dag voer aan en ze eet maar hooguit 2 x per dag iets ervan.

We zullen zien waar het schip strandt. Als het zo niks wordt dan maar naar de DA.
#3308970
MillyMol schreef:Misschien heeft kitten toch niet voor niets die groeiachterstand en is er iets aan de hand wat valt in de categorie: ‘aangeboren afwijkingen’?
Ja wellicht. Hoop het niet.
Maar toch gek dat ze wel heeft gegeten en ook flink is aangekomen. En dat dat dan nu weer stagneert/terugloopt.
#3308980
Zelf zou ik naar de dierenwinkel of supermarkt en alle smaken blik en evt brok kopen, die ze hebben. Misschien is haar neusje wel verstopt en ruikt ze de kvv niet. Ik heb niet heel veel ervaring met kittens, maar 50 gram afvallen vind ik veel. Misschien kan je blik dan mengen met kvv. Je geeft wel aan dat ze op het natvoer ook gestopt is met eten, maar misschien gaat iets stinkends als felix er wel in.

Laat ik voorop stellen dat dit niet iets is wat ik mijn katten geef, maar in dit geval denk ik iets eten is beter dan niets. Zeker bij zo'n kleintje.
#3308987
Ik denk dat blik er bij zo'n kleine kittens zeker niet beter in gaat dat rauw vlees. Kittens hebben nog die instinctieve drang naar vlees.
Maar ik zou ook zeker alles proberen.

Als het geen verschil maakt zou ik wel zeker voor vers gaan. Zo is wat ze binnen krijgt alleszinds zo waardevol mogelijk en ondersteunt het haar groei het beste.

Afwisseling kan soms ook een sleutel zijn. Sommige katten hebben dat nodig om interesse te houden in eten.
#3309000
pearlsofpassion schreef:Maar je sprak ervan dat je man haar te veel had gegeven en ze het dan wel opgegeten had. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ja, dat was 1 dag zo.
De dag erna at ze maar de helft en maar 1x van de 4x dat ik aanbood.

En hele nacht laten staan leverde ook niks op. At ze ook niks.
#3309002
Droppie schreef:Zelf zou ik naar de dierenwinkel of supermarkt en alle smaken blik en evt brok kopen, die ze hebben. Misschien is haar neusje wel verstopt en ruikt ze de kvv niet. Ik heb niet heel veel ervaring met kittens, maar 50 gram afvallen vind ik veel. Misschien kan je blik dan mengen met kvv. Je geeft wel aan dat ze op het natvoer ook gestopt is met eten, maar misschien gaat iets stinkends als felix er wel in.

Laat ik voorop stellen dat dit niet iets is wat ik mijn katten geef, maar in dit geval denk ik iets eten is beter dan niets. Zeker bij zo'n kleintje.
Heb animonda, schesir, royal canin, whiskas, gourmet en nog een 'hoogwaardig' merk geprobeerd, naam even kwijt :???:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door