Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Zuzanna
#3307743
Overigens bedankt voor de feedback Lizzy en Pearlsofpassion!
Ziva eet op dit moment nog steeds erg slecht dus ik blijf nog even vasthouden aan de methode om haar bak gewoon weg te halen als ze niet eet. Zaterdag ga ik eens informeren bij de visboer en poelier/slager naar zalmkoppen en kipkarkassen.
En dan hoop ik dat deze periode van slecht eten snel voorbij is.
Door src_esther
#3307755
Dutchness schreef:Waar moet je opletten bij het kopen van een zalmkop? Gekweekte zalm schijnt een van de meest giftige voeding te zijn die we in ons lichaam kunnen stoppen. Kopen jullie wilde zalmkoppen? En zoja, waar?
Wilde zalm is niet per se gezonder dan kweekzalm en loop je de kans dat de zalm onverantwoord is gevangen. Wat betreft kweekzalm is het je goed onderzoeken waar de zalm vandaan komt. Best (Noord) Europese. En mijdt o.a. de chilieense zalm, daar gaat een enorme hoeveelheid antibiotica tegenaan.
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3307771
Ik wist eerlijkwaar niet dat er 'goede' kweekzalm bestond.

Ik heb altijd dit soort dingen gelezen.

"European farms have more contaminants than American farms, but species from Chile seem to have the least".

"One study investigated over 700 salmon samples from around the world and found that on average, the PCB concentrations in farmed salmon were eight times higher than in wild salmon."

Ik ga me zeker meer verdiepen in waar de beste kweekzalm vandaan komt. En of deze dan ook gezond genoeg is.

Af en toe een zalmkop zal geen kwaad kunnen al moet ik dan weer denken aan een onderzoek dat ik had gelezen waarin werd gezegd dat als je 1x in de 6 maanden kweekzalm eet de kans op bepaalde soorten kanker met 'X' % werd verhoogd....

Esther, wat is volgens jou de betere keuze gekweekte zalm? Dan kan ik hier wat meer over gaan lezen.
Door src_esther
#3307781
Dutchness schreef:Ik wist eerlijkwaar niet dat er 'goede' kweekzalm bestond.

Ik heb altijd dit soort dingen gelezen.

"European farms have more contaminants than American farms, but species from Chile seem to have the least".

"One study investigated over 700 salmon samples from around the world and found that on average, the PCB concentrations in farmed salmon were eight times higher than in wild salmon."

Ik ga me zeker meer verdiepen in waar de beste kweekzalm vandaan komt. En of deze dan ook gezond genoeg is.

Af en toe een zalmkop zal geen kwaad kunnen al moet ik dan weer denken aan een onderzoek dat ik had gelezen waarin werd gezegd dat als je 1x in de 6 maanden kweekzalm eet de kans op bepaalde soorten kanker met 'X' % werd verhoogd....

Esther, wat is volgens jou de betere keuze gekweekte zalm? Dan kan ik hier wat meer over gaan lezen.
Ik vind gezondheid alleen niet belangrijk, ik vind natuur en milieu ook van belang. (Side note, een hond heeft bestwel een footprint, misschien na Ko toch maar geen hond meer... Tenslotte wilde ik geen kinderen o.a. omdat er al voldoende mensen op deze aardkloot zijn en komen... Maar goed, Ko is geadopteerd.)

Wij hebben Noorse kweekzalm, Atlantisch. Ik doe de boodschappen niet en helaas vraagt VL niet door, maar hem is verteld dat het van de betere soort is. Ik zou een naam van het bedrijf willen hebben, hij is meer van het 'geloven op de blauwe ogen'.
Als ik de keuze had zou ik voor de biologische Atlantische zalm qua kweek gaan.

Bij wild zou ik de vangstlocatie (zie viswijzer(goedevis)) belangrijk vinden en de volgende vangstmethode - op volgorde - prefereren: Kieuwnetten (staand want), Handlijnen en hengelsnoeren (wanneer kleinschalig), Korven, fuiken en vallen, Ringzegen
Door src_esther
#3307784
Dutchness schreef:De Baltic sea ligtrechts van Zweden toch en niet bij Norwegen? Of is het zuid van Norwegen nog steeds de Baltic en niet de Noordzee?
Nouja, daarom vind ik het ook een beetje vreemd dat ze het hebben over Norwegian salmon. Ik heb het niet helemaal gekeken, enkele stukken, maar ze hadden het over de Baltic Sea inderdaad. Zover ik weet grenst Noorwegen aan de Noord- en Atlantische zee...

Ik weet wel dat er wat problemen zijn (geweest) met Zweedse zalm. Misschien wat verwarring over Noorwegen vs Zweden?
Door Zuzanna
#3307889
Even terug komend op het oorspronkelijke onderwerp, heb ik nog een vraag.
Zou er iets op tegen zijn om organen in gedroogde vorm te geven? En dan niet op weet ik hoeveel graden in de oven, maar max 40 graden (ik begreep dat bij die temperatuur alle/het grootste deel van de enzymen behouden blijft).
Ik heb een voedseldroger en kwam er gisteren achter dat Ziva zelfs de kip kvv behoorlijk lekker vindt als deze eenmaal gedroogd is.
Zou je dan kunnen beginnen met gedroogde orgaan, en als dit goed gaat steeds korter drogen zodat een hond het rauw leert eten? Of, als dat niet kan, blijvend de gedroogde vorm blijven geven?
Door Lizzy
#3308162
Zuzanna schreef:Even terug komend op het oorspronkelijke onderwerp, heb ik nog een vraag.
Zou er iets op tegen zijn om organen in gedroogde vorm te geven? En dan niet op weet ik hoeveel graden in de oven, maar max 40 graden (ik begreep dat bij die temperatuur alle/het grootste deel van de enzymen behouden blijft).
Ik heb een voedseldroger en kwam er gisteren achter dat Ziva zelfs de kip kvv behoorlijk lekker vindt als deze eenmaal gedroogd is.
Zou je dan kunnen beginnen met gedroogde orgaan, en als dit goed gaat steeds korter drogen zodat een hond het rauw leert eten? Of, als dat niet kan, blijvend de gedroogde vorm blijven geven?
Ik denk dat dit prima kan! Zeker gedroogd op lage temperaturen blijven de voedingsstoffen goed behouden. Het punt met gedroogde vlees op deze temperaturen is wel dat het toch behoorlijk snel bederft. Dat kun je dan weer tegen gaan door het gedroogd weer in te vriezen. Dat ontdooit echt als een speer.

Hier vinden ze echt niks viezer dan haasorgaan. Als het op de droger geweest is vinden ze het heerlijk!
Door Aprilsnow
#3308243
src_esther schreef:Nouja, daarom vind ik het ook een beetje vreemd dat ze het hebben over Norwegian salmon. Ik heb het niet helemaal gekeken, enkele stukken, maar ze hadden het over de Baltic Sea inderdaad. Zover ik weet grenst Noorwegen aan de Noord- en Atlantische zee...

Ik weet wel dat er wat problemen zijn (geweest) met Zweedse zalm. Misschien wat verwarring over Noorwegen vs Zweden?
Uit het filmpje, probleem met de noorse kweekvis is dat het voer krijgt dat gemaakt wordt van vis uit de baltische zee. Met name de vette soorten want daar zit veel olie in. Laat nou net het gif zich opslaan in het vet en je hebt de eerste vervuiling te pakken. Vervolgens wordt aan het droog voer nog een pesticide (als conservering) toegevoegd. Tadaa daar heb je de grote vervuiling van je in de altlantische gekweekte vis :-X

Het is spul dat gebruikt wordt maar waar nog geen controle op zit net als bij vlees, groente en fruit.

Ik schrik hier wel een beetje van. Wist niet dat die wereld ook al zo verrot was, anderzijds er valt geld te verdienen dus spreekt het eigenlijk voor zich :-\
Door Zuzanna
#3309626
Even een update...
Ziva eet inmiddels weer goed!
Ik ben vorige week maandag met haar naar de da geweest omdat ik me er toch zorgen om maakte en medische oorzaken uit wilde sluiten. Daar bleek dat ze simpelweg aan de volle kant was en minder eten nodig heeft ( ::) shame on me). Ik vind dat moeilijk beoordelen; ze is mijn eerste hond en heeft een dikke vacht. Nu vertelde de da me een handige tip: de ribben moeten er uit zien (bij een kortharige hond) en aanvoelen als de knokkels van een platte hand. Kunnen jullie je hier enigsinds in vinden? Zo ja, dan is dit een mooie vuistregel vind ik! (Hihi, vuistregel over een platte hand, snappen jullie hem? Sorry hoor :D )

Goed, er mocht dus wel wat vet vanaf bij haar. Nu weegt ze rond de 26 kg en kreeg 750 gram per dag. 3% dus. Ze staat nu op 500 gram per dag, 2%. Is dit voor een hond in de groei niet weinig? Ze is bijna 10 maanden nu. Ik heb niet het idee dat ze te veel honger heeft; ze duikt enthousiast haar bak in maar laat ook evengoed een deel staan als de smaak haar niet bevalt. Dat eet ze dan bij de volgende maaltijd wel op, als extra bij de normale hoeveelheid van dat moment. De kvv is wel erg vet vind ik, de meeste soorten rond de 15% vet. Dus ik snap op zich dat ze er voldoende energie uit haalt. Aan de andere kant merk ik bij kvv soorten lager in vet (8 - 12%) dat ze harde ontlasting krijgt. Kan dit een soort van gewenning zijn aan veel vet in het dieet? Of is het een aanwijzing dat ze in het algemeen een hoger percentage vet nodig heeft? Het bot percentage zit op 20% bij alle soorten (meen ik, ik heb het niet opgeschreven en de site werd verbouwd de laatste keer dat ik keek).

De uitschieter in vet percentage is de vis kvv. Hier verbaas ik mij erg over. Deze kvv soort is 65% kip (kip kvv van dit merk bevat 11% vet). De vis kvv bevat 25% vet! Geen idee welke delen van de vis ze hiervoor gebruiken maar dat het vetpercentage zo hoog is zegt mij dat het niet de beste delen van de vis zijn. Vandaar dat ik besloten heb de vis kvv te vervangen door zalmkop. Gisteren en eergisteren heeft ze voor het eerst als avondmaaltijd zalmkop gehad (2× een halve). Het ging wat onwennig maar ze heeft ervan genoten! Met wat oefening zal het zonder problemen naar binnen gewerkt worden.

Momenteel ben ik tevreden over hoe het nu gaat en ben ik niet van plan de overstap naar volledig barf te gaan maken. Misschien dat dit topic daarom beter verplaatst kan worden. Ik zal de titel ook even aanpassen.
Bedankt voor alle tijd mensen! Heel fijn dat ik ergens terecht kan met mijn vragen!
#3309634
Je wil graag vette vis voeren. Vis is net goed omwille van de omega 3-vetzuren. Een goede viskvv hoort dus vet te zijn en een zalmkop is even vet hoor. ;)

Verder durft het botgehalte in een kvv toch wel verschillen, ookal beweren ze allemaal dat het 20% is. Vet laxeert idd, maar dat moet geen reden zijn om vet te voeren. Als ze harde stoelgang krijgt op de kvv moet het botgehalte omlaag, niet het vet omhoog. Dus zoek je kvv's met een lager botgehalte, of voeg je zelf wat spiervlees toe ( op voorwaarde dat er voldoende orgaan in zit).

Aangezien je maar 2% meer zou voeren is het wel van belang dat ze haar voedingsstoffen binnen krijgt. Vet neemt de plaats in van andere voedingsstoffen. Ze heeft vet nodig, maar te veel ook weer niet.
Ik zou dus wel een magerdere kvv zoeken waar ze het goed op doet.
Nu is 2% niet te weinig ( voor haar leeftijd, weet ik niet, zou kunnen dan wel) en moet je het percentage berekenen op haar ideale gewicht, niet haar huidige.
#3309645
pearlsofpassion schreef:Je wil graag vette vis voeren. Vis is net goed omwille van de omega 3-vetzuren. Een goede viskvv hoort dus vet te zijn en een zalmkop is even vet hoor. ;)

Verder durft het botgehalte in een kvv toch wel verschillen, ookal beweren ze allemaal dat het 20% is. Vet laxeert idd, maar dat moet geen reden zijn om vet te voeren. Als ze harde stoelgang krijgt op de kvv moet het botgehalte omlaag, niet het vet omhoog. Dus zoek je kvv's met een lager botgehalte, of voeg je zelf wat spiervlees toe ( op voorwaarde dat er voldoende orgaan in zit).

Aangezien je maar 2% meer zou voeren is het wel van belang dat ze haar voedingsstoffen binnen krijgt. Vet neemt de plaats in van andere voedingsstoffen. Ze heeft vet nodig, maar te veel ook weer niet.
Ik zou dus wel een magerdere kvv zoeken waar ze het goed op doet.
Nu is 2% niet te weinig ( voor haar leeftijd, weet ik niet, zou kunnen dan wel) en moet je het percentage berekenen op haar ideale gewicht, niet haar huidige.
Dat snap ik hoor, dat je vette vis juist om de vetten voert. Maar als ik uitreken hoeveel vet er in het vis gedeelte van de kvv moet zitten om het gemiddelde vetpercentage op 25% te krijgen, kom ik er op uit dat het vis moet zijn met 51% vet (er van uit gaande dat in het kip gedeelte van de kvv evenveel vet zit als in de gewone kip variant, namelijk 11%). Dan geef ik liever zalmkop. Evenveel vet als de kvv, maar meer vis en minder kip. Lijkt me een betere verdeling. Bovendien leuker voor Ziva (en dus ook voor mij).
Ik ben tevreden over de kvv. Ik zal eens opschrijven wat ze wanneer krijgt zodat ik er precies achter kan komen wanneer ze harde ontlasting heeft. Misschien als ik op die momenten haar groenten geef, dat het ook al scheelt. Anders inderdaad wat extra vlees erbij. Er is een losse variant voor pens en ook een variant lam met 90% orgaan. Die krijgt ze nu niet, maar kan ik gebruiken om orgaan aan te vullen indien nodig. Goede tip, bedankt!
Haar ideale gewicht is lastig te bepalen. Ze is een kruising en nog in de groei, ik kan het zo niet uitrekenen dus. Ben er ook niet op gekomen om het de da te vragen. Wel zei die dat Ziva 'vol' was en niet dik. Ik denk dus niet dat ze ver van haar ideale gewicht af zit.
Ik heb een excel bestand waarin ik menu's uit kan proberen. Dan vul ik andere verhoudingen in tussen de soorten kvv en zie ik meteen of dit nog aan de 'regels' voldoet; goede calcium/fosfor verhouding, mooie hoeveelheid eiwit, niet teveel vet, genoeg diersoorten maar niet één of twee dominerende soorten, niet teveel orgaan/pens/rauwe thiaminase bevattende vis... lekker puzzelen vind ik dat! Ik zou zó gaan barfen als ik er de vriesruimte voor had, hihi.
Maar mijn punt is, de hoeveelheid vet hou ik wel in de gaten. Het ligt gemiddeld genomen iets hoger dan me lief is, maar ik begreep dat dit bij de meeste kvv's het geval is. Bovendien krijgt ze er nog groenten bij wat het percentage weer iets omlaag brengt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door