Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Carlo_040
#3307510
Mijn akita puppy vaninmiddels 11 maanden heb ik vrijwel direct vanaf de fokker overgezet op volledig KVV (Barfmenu, Kivo, Darf en Raw4dogs) en ben een kleine 4 maanden geleden begonnen met 2 a 3 eieren per week, 10% groenten en 3 scheutjes Grizzly Zalmolie per dag.
Nu had hij de laatste tijd al wat jeuk met hotspots tot gevolgen, at hij slecht en zat in zijn ruiperiode, ik was dus van plan om een eliminatiedieet te starten nadat wij terug kwamen van vakantie.
Nu is hij tijdens onze vakantie terug gegaan naar de fokker die hem graag wilde opvangen. Toen we terug kwamen was er een hoop mis.. Toen hij aankwam was hij veel te mager, enorm rode geïrriteerde huid die veeel te vettig was en die hij steeds kapot krabde, vuile oren en piemeltje. Dus ze hebben hem daar direct goed gewassen en goed voor gezorgd incl een lijst voor ons opgeschreven met maatregelen.
Nu is mijn probleem dat ze hem terug hebben gezet op puppy brokken, maar aan de andere kant deed hij het daar beter op (gezien hij dag en nacht verschil had met de jeuk) ik zag hem eigenlijk nog maar sporadisch krabben, volgensmij wat normaal is.
Nu probeer ik hem terug te krijgen op kvv en ik ben aan het zoeken waar de jeuk vandaag komt.. Maar tot nu toe heb ik het probleem dat het met alleen die brokken jeukloos verloopt en zodra ik een avond kvv geef dat hij dezelfde avond en de volgende dag begint met krabben met uiteraard diarree als leuke bijkomstigheid.

Hoort die jeuk bij KVV? Is het maar even? Is hij dan allergisch voor de inhoud? Moet ik het anders aanpakken?
Help :o !
Door Lizzy
#3307515
Carlo_040 schreef:Mijn akita puppy vaninmiddels 11 maanden heb ik vrijwel direct vanaf de fokker overgezet op volledig KVV (Barfmenu, Kivo, Darf en Raw4dogs) en ben een kleine 4 maanden geleden begonnen met 2 a 3 eieren per week, 10% groenten en 3 scheutjes Grizzly Zalmolie per dag.
Nu had hij de laatste tijd al wat jeuk met hotspots tot gevolgen, at hij slecht en zat in zijn ruiperiode, ik was dus van plan om een eliminatiedieet te starten nadat wij terug kwamen van vakantie.
Nu is hij tijdens onze vakantie terug gegaan naar de fokker die hem graag wilde opvangen. Toen we terug kwamen was er een hoop mis.. Toen hij aankwam was hij veel te mager, enorm rode geïrriteerde huid die veeel te vettig was en die hij steeds kapot krabde, vuile oren en piemeltje. Dus ze hebben hem daar direct goed gewassen en goed voor gezorgd incl een lijst voor ons opgeschreven met maatregelen.
Nu is mijn probleem dat ze hem terug hebben gezet op puppy brokken, maar aan de andere kant deed hij het daar beter op (gezien hij dag en nacht verschil had met de jeuk) ik zag hem eigenlijk nog maar sporadisch krabben, volgensmij wat normaal is.
Nu probeer ik hem terug te krijgen op kvv en ik ben aan het zoeken waar de jeuk vandaag komt.. Maar tot nu toe heb ik het probleem dat het met alleen die brokken jeukloos verloopt en zodra ik een avond kvv geef dat hij dezelfde avond en de volgende dag begint met krabben met uiteraard diarree als leuke bijkomstigheid.

Hoort die jeuk bij KVV? Is het maar even? Is hij dan allergisch voor de inhoud? Moet ik het anders aanpakken?
Help :o !
Nee, jeuk hoort niet bij KVV. Maar misschien zit er iets in de KVV waar jouw hond nou net niet tegen kan.

Wat zit er in die puppybrokken, kun je een volledige ingredientenlijst geven?

En welke KVV heb je gegeven?
Door Carlo_040
#3307539
Lizzy schreef:Nee, jeuk hoort niet bij KVV. Maar misschien zit er iets in de KVV waar jouw hond nou net niet tegen kan.

Wat zit er in die puppybrokken, kun je een volledige ingredientenlijst geven?

En welke KVV heb je gegeven?
Gaat om Eukanuba medium breed (dit raadde hun leverancier aan tot 18 maanden zelfs.. Voor zijn organen!?!?)

Gedroogde Kip En Kalkoen (33%), Maïs, Tarwe, Dierlijk Vet, Rijst, Gedroogde Bietenpulp ( 2,9%), Gedroogde Hele Eieren, Gehydroliseerde Dierlijke Eiwitten, Visolie, Biergist, Kaliumchloride, Natriumchloride, Fructo-Oligosacchariden (0,29%), Calciumcarbonaat

Eiwit 29,0%
Vetgehalte
18,0%
Omega-6 vetzuren 2,78%
Omega-3 vetzuren 0,84%
DHA 0,18%
Ruwe as 6,70%
Ruwe celstof 2,10%
Calcium 1,20%
Fosfor 0,90%

Toevoegingsmiddelen:
Vitaminen: Vitamine A: 46024IU/kg, Vitamine D₃: 1527IU/kg, Vitamine E: 256mg/kg, β‐caroteen: 5,0mg/kg.

Sporenelementen:
Kopersulfaat‐pentahydraat: 57mg/kg, Kaliumjodide: 4,1mg/kg, IJzersulfaat‐monohydraat: 759mg/kg, Mangaansulfaat‐monohydraat: 57mg/kg, Zinkoxide:
264mg/kg, Mangaanoxide: 41mg/kg.

Geen kunstmatige conserveringsmiddelen toegevoegd
Geen kunstmatige smaakstoffen toegevoegd
Geen kunstmatige kleurstoffen toegevoegd

Ik heb nu de barfmenu kennelworst twee maal gegeven en Hert premium van Barfmenu. De hert houdt ik nu al voor de 3e dag aan en morgen ook, het lijkt of hij er geen last meer van heeft.
Door Lizzy
#3307557
Carlo_040 schreef:Gaat om Eukanuba medium breed (dit raadde hun leverancier aan tot 18 maanden zelfs.. Voor zijn organen!?!?)

Gedroogde Kip En Kalkoen (33%), Maïs, Tarwe, Dierlijk Vet, Rijst, Gedroogde Bietenpulp ( 2,9%), Gedroogde Hele Eieren, Gehydroliseerde Dierlijke Eiwitten, Visolie, Biergist, Kaliumchloride, Natriumchloride, Fructo-Oligosacchariden (0,29%), Calciumcarbonaat

Eiwit 29,0%
Vetgehalte
18,0%
Omega-6 vetzuren 2,78%
Omega-3 vetzuren 0,84%
DHA 0,18%
Ruwe as 6,70%
Ruwe celstof 2,10%
Calcium 1,20%
Fosfor 0,90%

Toevoegingsmiddelen:
Vitaminen: Vitamine A: 46024IU/kg, Vitamine D₃: 1527IU/kg, Vitamine E: 256mg/kg, β‐caroteen: 5,0mg/kg.

Sporenelementen:
Kopersulfaat‐pentahydraat: 57mg/kg, Kaliumjodide: 4,1mg/kg, IJzersulfaat‐monohydraat: 759mg/kg, Mangaansulfaat‐monohydraat: 57mg/kg, Zinkoxide:
264mg/kg, Mangaanoxide: 41mg/kg.

Geen kunstmatige conserveringsmiddelen toegevoegd
Geen kunstmatige smaakstoffen toegevoegd
Geen kunstmatige kleurstoffen toegevoegd

Ik heb nu de barfmenu kennelworst twee maal gegeven en Hert premium van Barfmenu. De hert houdt ik nu al voor de 3e dag aan en morgen ook, het lijkt of hij er geen last meer van heeft.
OK. Het had kunnen zijn dat er in de brok geen kip (of vul maar een ander diersoort in) had gezeten en in je KVV wel. Maar hier zit kip in, in je KVV zit kip (Barf menu hert: Hertenvlees, hertenorganen, kippenvlees en kippenbotten. Deze variant is verrijkt met moeilijk verteerbare delen).

Ik vind 4 dagen hert achter elkaar zo veel. Is er een speciale reden dat je dat doet?

Maar de jeuk lijkt af te nemen, begrijp ik dat goed?

Tja, het enige dat ik kan bedenken is dat je hond moeite heeft met rauw vlees.... En het is ook wel een ras waar huidproblemen niet onbekend zijn, als ik dat zo lees op Internet. En een voedselallergie zou zo maar kunnen. Atopische dermatitis kan zich trouwens ook op deze leeftijd ontwikkelen hoor. En hij kan last hebben van een combinatie. Maar eigenlijk had hij bij de fokker, op die brok, dus nergens last van? Waste ze hem daar vaak? Want stel hij heeft een pollen allergie, wassen kan dan zeer heilzaam werken. Maar hoe kan het dat hij veel te mager was, voordat hij naar de fokker vertrok?

Ik heb een hoop vragen maar ik probeer wat meer inzicht in het probleem te krijgen.....

Wat je nu doet met die variant hert: ik weet niet of dat bedoelt was als eliminatie dieet maar dat gaat in ieder geval niet werken. Er zit ook kip in en dat heeft hij al eerder gegeten. Je hebt een diersoort nodig die hij nog nooit eerder gegeten heeft en dat zal hij dan een week of 6 moeten eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3307586
Gaf je voorheen ook kvv met rund? Daar zijn ook veel honden allergisch aan.
Je zou ook kunnen proberen eerst enkel kvv te geven zonder rund ( let op.voor pens). Kijken of het dan wel lukt. Houdt dan een diersoort als eend of konijn achter de hand die je niet voert zodat je daarmee kan elimineren als het niet goed gaat.

Als hij al zo slecht was voor je vakantie, ben je dan naar de DA geweest?
Door Carlo_040
#3307595
Lizzy schreef:OK. Het had kunnen zijn dat er in de brok geen kip (of vul maar een ander diersoort in) had gezeten en in je KVV wel. Maar hier zit kip in, in je KVV zit kip (Barf menu hert: Hertenvlees, hertenorganen, kippenvlees en kippenbotten. Deze variant is verrijkt met moeilijk verteerbare delen).

Ik vind 4 dagen hert achter elkaar zo veel. Is er een speciale reden dat je dat doet?

Maar de jeuk lijkt af te nemen, begrijp ik dat goed?

Tja, het enige dat ik kan bedenken is dat je hond moeite heeft met rauw vlees.... En het is ook wel een ras waar huidproblemen niet onbekend zijn, als ik dat zo lees op Internet. En een voedselallergie zou zo maar kunnen. Atopische dermatitis kan zich trouwens ook op deze leeftijd ontwikkelen hoor. En hij kan last hebben van een combinatie. Maar eigenlijk had hij bij de fokker, op die brok, dus nergens last van? Waste ze hem daar vaak? Want stel hij heeft een pollen allergie, wassen kan dan zeer heilzaam werken. Maar hoe kan het dat hij veel te mager was, voordat hij naar de fokker vertrok?

Ik heb een hoop vragen maar ik probeer wat meer inzicht in het probleem te krijgen.....

Wat je nu doet met die variant hert: ik weet niet of dat bedoelt was als eliminatie dieet maar dat gaat in ieder geval niet werken. Er zit ook kip in en dat heeft hij al eerder gegeten. Je hebt een diersoort nodig die hij nog nooit eerder gegeten heeft en dat zal hij dan een week of 6 moeten eten.
Jaa ik heb steeds 1 avond wat vlees gegeven waarna ik de jeuk zag terugkomen en stopte, ik dacht ik zet het even door misschien wordt het minder na mate het lichaam er weer aan went. Er is wel wat meer jeuk als dat hij alleen brokken eet, maarja hij moet aankomen en die droge brokken laat hij wel is staan, dat werkt dan ook niet mee..
Hij laat sowieso bijna elke week wel een dag zijn eten staan zonder dat hij er ook maar naar om kijkt, om zijn systeem te spoelen denk ik, maar dat helpt niet mee in het aankomen..

Ja volgens hun was het krabben vrijwel meteen weg met brokken. Ze hebben hem een keer goed gewassen en gefohned omdat de huid volgens hun veel te vettig was en niet kon ademen waardoor hotspots en jeuk makkelijk konden ontstaan terwijl ik in de veronderstelling was dat je niet te vaak moest wassen (1 keer per 3 maanden, wat ik al deed). Nou in mijn ogen was hij niet veel te mager, je kon zijn ruggengraad een beetje voelen en dat zijn hun niet gewend denk ik? (hun honden zijn ook aan de vollere kant) en dat zagen wij ook pas goed omdat vlak voordat hij naar de fokker ging zijn winterjas er helemaal af kwam. Daaarnaast zeiden ze dat je ook kon zien dat hij in slechte staat was omdat de achterhand (billenwerk) klein was, maar ik loop er 2 a 3 uur per dag stevig mee door.
Laatst gewijzigd door Carlo_040 op di 18 jul 2017, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Carlo_040
#3307596
pearlsofpassion schreef:Gaf je voorheen ook kvv met rund? Daar zijn ook veel honden allergisch aan.
Je zou ook kunnen proberen eerst enkel kvv te geven zonder rund ( let op.voor pens). Kijken of het dan wel lukt. Houdt dan een diersoort als eend of konijn achter de hand die je niet voert zodat je daarmee kan elimineren als het niet goed gaat.

Als hij al zo slecht was voor je vakantie, ben je dan naar de DA geweest?
Jaa ik heb een tijdje kivo rund gegeven, wat hij het lekkerste vondt van alles, en de laatste tijd rund van barfmenu. Eten met eend liet hij altijd staan dus ik heb ook een sterk vermoeden dat hij daar allergisch voor is, dus al het kvv met eend heb ik nooit meer besteld. Maar nu kwam ik er laatst achter dat er ook eendenorganen in de barfmenu kennelworst zaten die in mijn ogen dan de direct terugkomende jeuk weer veroorzaakte. Daarom wilde ik met Hert (onbewuste keuze) testen of hij dan geen jeuk meer zou hebben. Maar nu weet ik het dus niet meer aangezien de jeuk ook bij hert aanwezig is.

Vandaag wilde ik hem de laatste keer hert geven en dan weer even op alleen brokken om te kijken of er direct verschil merkbaar is. Of moet ik nu door blijven gaan en andere vleessoorten blijven testen? (Ligt nog zo een 100kg aan heel diverse kvv in de vriezer :o )
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3307601
Nee, als hij ook op de hertkvv geen merkbare verbetering laat zien, zou ik meteen een grondig eliminatiedieet starten.
Dus met 1 diersoort beginnen. Ik zou je dan konijn aanraden, maar ik zou je ook aanraden dat met barf te doen.
Aangezien je eigenlijk geen flets idee hebt aan wat hij allergisch is, zou ik alle risico's vermijden. En bij kvv weet je eigenlijk nooit wat er precies in zit.


Maar wat ik wel niet begrijp is dat hij het toch een hele tijd goed heeft gedaan op kvv? Je bent hier voorheen geweest met een vraag over de stand van zijn poten en toen had hij toch geen jeuk?
Wanneer is de jeuk.dan begonnen? En is hij dan ook beginnen afvallen of was dat op een ander moment?
Gaf je toen hetzelfde voer als tijdens dat hij jeuk had?

Bij de fokker kreeg hij dus brok, en daar doet hij het ook nu wel goed op? Deden ze verder nog iets?
Hoe heb je het gedaan met ontworming, ontvlooiing? Inentingen? Het schema gevolgd? Is de jeuk misschien na 1 van die behandelingen begonnen?
Of net niet en kan hij een vlooienallergie of wormbesmetting hebben?
Door Carlo_040
#3307615
pearlsofpassion schreef:Nee, als hij ook op de hertkvv geen merkbare verbetering laat zien, zou ik meteen een grondig eliminatiedieet starten.
Dus met 1 diersoort beginnen. Ik zou je dan konijn aanraden, maar ik zou je ook aanraden dat met barf te doen.
Aangezien je eigenlijk geen flets idee hebt aan wat hij allergisch is, zou ik alle risico's vermijden. En bij kvv weet je eigenlijk nooit wat er precies in zit.


Maar wat ik wel niet begrijp is dat hij het toch een hele tijd goed heeft gedaan op kvv? Je bent hier voorheen geweest met een vraag over de stand van zijn poten en toen had hij toch geen jeuk?
Wanneer is de jeuk.dan begonnen? En is hij dan ook beginnen afvallen of was dat op een ander moment?
Gaf je toen hetzelfde voer als tijdens dat hij jeuk had?

Bij de fokker kreeg hij dus brok, en daar doet hij het ook nu wel goed op? Deden ze verder nog iets?
Hoe heb je het gedaan met ontworming, ontvlooiing? Inentingen? Het schema gevolgd? Is de jeuk misschien na 1 van die behandelingen begonnen?
Of net niet en kan hij een vlooienallergie of wormbesmetting hebben?
Jaa hij heeft het ook eigenlijk altijd goed gedaan de jeuk is mij niet opgevallen destijds of was er gewoon niet, daarom heb ik ook zoveel ingeslagen, hij zat super in zn vacht en kreeg aan de lopende band complimenten.
De jeuk begon zon beetje rond de tijd dat het warmer werdt en hij zn wintervacht los liet, dus ik dacht dat het daar aan lag of iets seizoensgebonden, de DA en fokker dachten ook dat het door gras/pollen of iets kwam.
De stand van de poten kwam waarschijnlijk doordat hij toen te zwaar was en toen hij een paar keer zijn eten liet staan en af viel icm zalmolie en groenten stonden ze binnen no-time weer recht, daar gaf de fokker dan wel weer complimenten over dat ze ze nog nooit zo recht heeft zien staan :) .
Het voer is eigenlijk weinig veranderd nee, ik ben alleen Darf en Raw4dogs meer bij gaan voeren voor de afwisseling.

Bij de fokker deed hij het goed op brok en hier ook, het lijkt echt iets te zijn tegen vlees.. :'(
Want als ik morgen weer alleen brok geef dan heeft hij nergens last van en zie ik hem eigenlijk niet meer krabben.

Vlooien en wormen heeft hij recentelijk nog iets voor gehad en anders zou de jeuk ook wel consistenter zijn toch.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3307619
Ik kan je niet zo heel goed helpen.
Er vielen mij een paar dingetjes op. Misschien heb je er wat aan? ;)
Bandit kan niet tegen rund en kip, dat zit bijna in alle varianten van Darf. :( Bandit geef ik ook geen kvv waarin pens verwerkt zit i.v.m. mogelijk achtergebleven granen. Om deze redenen kan ik geen darf meer voeren.

Is het slim om steeds van vlees naar brok over te stappen?
Zijn hele spijsvertering moet dan steeds omschakelen.
Ik begrijp je redenering wel hoor. Met Bandit ben ik ook zo aan het zoeken geweest.
Omdat ik er met kvv niet uitkwam, ben ik sinds een paar maanden begonnen met barven. Dan heb je zelf precies in de hand wat je je hond geeft. Het gaat een heel stuk beter nu! :)

Misschien is alroda iets voor jou? Dat is onderdeel van Darf, maar heeft enkelvoudige mixen. Daarmee kun je beter uitzoeken tegen welke diersoorten je hond wel of niet kan. Er zit dan vaak wel weer pens bij. :(

Heel veel succes!! Het is echt lastig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3307629
Hier klopt iets niet hoor.
Hij heeft het dus maandenlang prima gedaan op vlees. Dan kan het tochniet zomaar het vlees zijn?
Leg de samenstellingen van al de kvv's eens naast elkaar en duidt aan welke hij kreeg toen hij jeuk had en bij welke hij geen jeuk had. Valt je dan iets op of is het allemaal hetzelfde?
En wanneer kreeg hij dan precies ontwoming en ontvlooiing en wanneer is hij geënt? Loopt dat samen met de jeuk? Want van de middelen kunnen ze ook net jeuk krijgen.

Maar wat mij vooral opvalt is dat je spreekt dat er een onmiddellijke reactie is. Dus je geeft brok en hij krabt niet, je geeft vlees en hij begint te krabben. Geef je weer brok dan stopt het weer. Is dat in een periode van uren? 1 dag, enkele dagen? Of gaat dat toch over weken?
Want voedselallergie dat duurt een tijdje steeds voordat de jeuk overgaat, als je stopt met verkeerde zaken te voeren. Dat kan niet van het 1 op het andere moment een stop van de jeuk geven. Ook het opkomen van de jeukduurt doorgaans wel eventjes. Ok, dan kan misschien ook na een uurtje bij heel erg allergische honden, maar meestal duurt dat wel een dagje. En net bij de heel allergische duurt het daarna ook weer een paarweken voor het weg is.
Ik vermoed dat de kans groter is dat hij op iets anders reageert. En dat kan zoveel zijn....
Door Carlo_040
#3307633
Jaa daarom vindt ik het ook zo raar maar ik heb weer een obstakel gevonden zojuist..
Ik voelde zojuist een grote volgezogen teek (dacht eerst dat het een wrat of was) op zijn borst, meteen met een tang netjes verwijderd, zijn aller eerste ooit. Het rare is dat ik hem 10 juli nog een Spot-On pipetje heb gegeven. Maar dit geeft dan wel aan dat het spul helemaal niet of slecht werkt bij hem en tekenen en vlooien en beestjes dus makkelijker of langer effect kunnen hebben.
Zou dit iets met de jeuk te maken kunnen hebben?

Ik wil nog even wat andere merken kvv proberen om uit te sluiten dat het aan barfmenu ligt, en als er dan nog geen vooruitgang is dan wil ik inderdaad met barven een poging gaan doen.
Door src_esther
#3307688
Border Bandit schreef:Misschien is alroda iets voor jou? Dat is onderdeel van Darf, maar heeft enkelvoudige mixen. Daarmee kun je beter uitzoeken tegen welke diersoorten je hond wel of niet kan. Er zit dan vaak wel weer pens bij. :(
Zover ik weet ziet er in Alroda Puur geen pens. Dat moet je zelf aanvullen, daarom verkopen ze dat als losse worstjes (runder-, lams- en geitenpens).
Gebruikersavatar
Door pluk
#3307689
Vlooien en teken geven een behoorlijke jeuk, dus ik zou dat zeker in de gaten houden. Sommige honden hebben ook een soort ontstekingsreactie op teken wat ook weer jeuk geeft.
En de jeuk kan ook van het pipetje komen.

Let aub op dat je nu niet allerlei diersoorten gaat geven die hij nog niet heeft gehad. Zorg dat je een diersoort (of meer) achter de hand houdt voor een eventueel eliminatie dieet.
Hou ook rekening met wat PoP zegt: een voedselallergie komt en gaat niet van het ene op t andere moment.
Door Carlo_040
#3307702
pluk schreef:Vlooien en teken geven een behoorlijke jeuk, dus ik zou dat zeker in de gaten houden. Sommige honden hebben ook een soort ontstekingsreactie op teken wat ook weer jeuk geeft.
En de jeuk kan ook van het pipetje komen.

Let aub op dat je nu niet allerlei diersoorten gaat geven die hij nog niet heeft gehad. Zorg dat je een diersoort (of meer) achter de hand houdt voor een eventueel eliminatie dieet.
Hou ook rekening met wat PoP zegt: een voedselallergie komt en gaat niet van het ene op t andere moment.
Hij heeft vrijwel alles al gehad, ik zal, als dit niet werkt, dan ook in de barf hoek moeten zoeken naar lama en kangeroe en duif en gekke vleessoorten...
Nee jaa daarom vindt ik het ook zo raar. Als ik 3 dagen brokken geef is er niets aan de hand en als ik dan vlees geef krijgt hij dezelfde avond/volgende dag al merkbaar jeuk..
Even goed in de gaten houden dus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door