Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Mijnkleinehondjes
#3306153
Hallo beste slimme mensen hier,

Ik had een vraag over de kennelhoest enting. Mijn honden moeten binnenkort naar een huiselijke opvang, waar veel honden logeren en ze in groepjes worden opgevangen.

Nu laat het opvang adres aan de mensen zelf over of ze deze enting aan hun honden geven.

Ik vraag mij af of ik er goed aandoe om ze te enten tegen kennelhoest? Ze hebben allebei wel weer even wat gesnotterd en gehoest vorige maanden. Nu is het over.

Zoja, welke? Ik lees dat er 2 soorten zijn? En mag je die allebei tegelijk geven? Honden gaan over 5 weken naar de opvang.

Alvast bedankt, allemaal.
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op vr 27 sep 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3306169
Of je ze wil enten is aan jou; je hebt de grote enting, die gaat via de neus en kleinere enting. Maar er zijn zoveel verschillende soorten kennelhoest dat het geen garantie geeft dat ze niet alsnog een vorm van kennelhoest krijgen. Mij is verteld dat je kennelhoest het beste kunt vergelijken met de influenza griep.

Persoonlijk doe ik dit niet meer, bij mij kregen de honden ze nog wel omdat ze bij een uitlaatservice zitten en op hun verzoek kregen ze die dus nog.
Tot mijn (oudere) reu vorig winter alsnog kennelhoest kreeg, die ging over in een longontsteking en daar werd hij niet beter van.... Ik heb dus keurig uitgelegd aan de uitlaatservice dat ik ze niet meer wil enten en dat begreep de eigenaar heel goed, mijn reu liep al 7 jaar met hem mee en hij was ook gek met hem.
En ik weet dat ik in mijn geval een soort van pech heb gehad. Net als bij de mensengriep, sommige worden alleen ziek en sommige kunnen overlijden aan de complicaties....
Door eelke
#3306172
Ik doe het ook niet. Joep is nu 7,5 en heeft het een keer gehad...dat is voor mij geen aanleiding om te aan enten, zeker ook omdat het niet schadelijk is ofzo, kennelhoest. Alleen vervelend.
Voor mezelf haal ik de griepprik ook niet.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3306175
Scott heeft de enting alleen als pup 1x gehad en prompt had hij kennelhoest
Nu 4 jr later en nooit meer geënt en ook geen kennelhoest meer gehad
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3306192
Oscar heeft de neusenting 2 keer gehad (ivm verplicht gesteld bij pension) en daarna beide keren kennelhoest gehad. Daarna nooit meer gegeven en ook nooit meer kennelhoest gehad.

Ik sluit me dan ook in het rijtje aan, een volgende hond krijgt geen kennelhoest enting meer.
Door Lizzy
#3306212
Ooit vaccineerde ik mijn honden tegen kennelhoest. Echt heel lang geleden. En prompt hadden ze altijd kennelhoest en brak ook de kennelhoest (nadat ik ze had laten vaccineren) uit bij de hondenuitlaatdienst waar mijn honden toentertijd bij mee gingen. Ik praat nu echt over 25 jaar geleden he. Gestopt met vaccineren, daarna 1 keer kennelhoest gehad. Bij 3 van mijn honden was dat 3 keer hoesten en toen was het weer klaar.

Ik zeg : kl*te enting, niet en nooit geven. Sowieso niet vaccineren tegen niet dodelijke ziektes.
Door Nikass
#3306215
Mijn honden heb ik hier nooit tegen gevaccineerd.
Mijn oudste hond heeft 1 x kennelhoest gehad en het was wel heel vervelend. De eerste twee dagen hoestte ze continu en heel heftig, dat je echt gaat twijfelen of er niet toch iets in haar keel is blijven steken.
Maar het ging vanzelf over en het is voor mij geen aanleiding geweest om te gaan enten tegen kennelhoest.
Ik heb een echt vuurhondje dat heel gevoelig is op de luchtwegen maar ze heeft het tot op heden niet weer gehad.
Ik enten liever niet als het niet strikt noodzakelijk is.
Door Mijnkleinehondjes
#3306369
pluk schreef:Scott heeft de enting alleen als pup 1x gehad en prompt had hij kennelhoest
Nu 4 jr later en nooit meer geënt en ook geen kennelhoest meer gehad
Ja dat had ik ook met mijn kat. Die had chronische niesziekte opgelopen op straat toen ze nog een zwerfkat was. Daarna heb ik haar uit het asiel gehaald en daar werd aanbevolen haar jaarlijks te enten met bordertella? (een neus enting) en via de spuit. Ze kreeg vlak na de enting weer niesziekte en een zeer zwarte neus met rare korsten. Daarna heb ik haar nooit meer laten enten en ze heeft nooit meer niesziekte gehad.
Door Mijnkleinehondjes
#3306371
Kaela schreef:Oscar heeft de neusenting 2 keer gehad (ivm verplicht gesteld bij pension) en daarna beide keren kennelhoest gehad. Daarna nooit meer gegeven en ook nooit meer kennelhoest gehad.

Ik sluit me dan ook in het rijtje aan, een volgende hond krijgt geen kennelhoest enting meer.
Geweldig :)
Door Mijnkleinehondjes
#3306372
Lizzy schreef:Ooit vaccineerde ik mijn honden tegen kennelhoest. Echt heel lang geleden. En prompt hadden ze altijd kennelhoest en brak ook de kennelhoest (nadat ik ze had laten vaccineren) uit bij de hondenuitlaatdienst waar mijn honden toentertijd bij mee gingen. Ik praat nu echt over 25 jaar geleden he. Gestopt met vaccineren, daarna 1 keer kennelhoest gehad. Bij 3 van mijn honden was dat 3 keer hoesten en toen was het weer klaar.

Ik zeg : kl*te enting, niet en nooit geven. Sowieso niet vaccineren tegen niet dodelijke ziektes.
Elk jaar lijkt het hier terug te keren begin lente en zomer. Ze beginnen met snotteren en wat hoesten. En daarna allebei iets meer en dan gaat het langzaam weer over. Mijn kleinste heeft wel even wat langer doorgelopen met klachten en die gaf ik hoestsiroop en ook met hem ging het steeds beter.

Ik heb ook begrepen dat deze enting niet tegen alle virussen werkt? Wel zeker tegen het virus wat het vaakst voorkomt? Ze bieden hier aan de neus enting en spuit enting (weet even geen naam)

Ook niet vaccineren tegen dodelijke ziektes? Hier bieden ze ook de rabiës enting aan misschien zat ik hier aan te denken of is dat ook onzin? Ik lees her en der dat ze deze alleen nuttig vinden als je naar het buitenland gaat? Hier in de omgeving is vorig jaar een vleermuis gevonden met hondsdolheid, helaas. Ik weet niet of het dan verstandig is om mijn honden daar dan nu wel voor te enten?

Alvast bedankt. :)
Door Mijnkleinehondjes
#3306374
Ik lees wel dat een hond bronchitis en longontsteking kan krijgen. Mijn hond hoest en niest wel regelmatig en al een tijdje. Het gekke is vooral als ze door het gras heeft lopen rollen. Ik ben nu bang dat ze eventueel chronische bronchitis heeft? Omdat deze ziekte niet heel duidelijke verschijnselen geeft. Ik bedoel is het raar dat ze elke dag paar keer niezen en soms hoesten als ze zich druk maken bv met spelen? Soms ook kokhalzen.

Ik heb ze al heel lang geen kennelhoest enting meer laten geven.

Ik twijfel nu wel een beetje; google he?

Longontsteking en longemfyseem lijkt met wel zeer duidelijk.
Door Mijnkleinehondjes
#3306377
Ik zit nu te bedenken of het verstandig is weet ik niet, daarom zet ik het hier maar neer; om het even bij te houden op papier hoeveel ze hoesten,niezen en kokhalzen en waneer; bv in het gras. Ik kreeg de laatste keer van de dierenarts hoestsiroop mee, toen had hij ook deze klachten en dachten ze niet aan bronchitis (bedenk ik mij nu)

Ik las ook dat een enting nu tegen kennelhoest niet meer werkt? Nu eventueel symptoom bestrijden. Ik wil ook niet dat ze longontsteking of chronische bronchitis krijgen. Ik heb zelf eenmalig bronchitis gehad na een heftige verkoudheid paar jaar geleden en had 40 en 41 graden koorst, net op het randje en het ging heel slecht. Ik moest gelijk aan de antibiotica.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3306397
Mijnkleinehondjes schreef:Wat vinden jullie van de grote en kleine cocktail enting?
In de grote cocktail zitten kennelhoest, lepto/weil, hondenziekte, parvo en leverziekte. De eerste twee zijn de kleine cocktail.

Kennelhoest en Lepto krijgt mijn hond niet. Kennelhoest niet omdat dit niet dodelijk is en Lepto niet omdat de enting vervelende bijwerkingen kent, niet tegen alle soorten werkt en omdat mijn inschatting is dat mijn hond weinig risico loopt op besmetting. Hij zwemt of drinkt bijvoorbeeld niet in stilstaand water.

De andere drie zitten in de DHP enting. Om te controleren of mijn hond voldoende bescherming heeft tegen die ziekten laat ik een titerbepaling uitvoeren. Er wordt dan een druppel bloed afgenomen en dit wordt getest op antistoffen. Als de test uitwijst dat er voldoende antistoffen zijn dan is enten zinloos. Mijn hond heeft als pup 2 entingen gehad, is nu 4, en uit de test 2 jaar terug bleek dat hij voldoende antistoffen had. Een volgende test wordt geadviseerd in 2021.
Vergelijk het met mensen: die zijn ook levensbelang beschermd door de entingen die ze als kind krijgen.

Rabies is alleen nodig als je de grens overgaat. Mijn halve familie woont over de grens, dus rabies krijgt mijn hond wel.

het niezen en hoesten als ze door gras rollen vind ik niet heel raar. Opwinding kan soms niezen opwekken of de slijmvliezen zijn geirriteerd door stuifmeel, zoals hooikoorts bij mensen. Als het vooral buitenshuis is of als ze net buiten geweest zijn dan zou ik de oorzaak daar zoeken.
Door Mijnkleinehondjes
#3306399
Ik heb mij net verdiept in de grote en kleine cocktail enting. Ik wil ze ook laten titeren en daarom besloten om nu even niet snel goedkoop te laten enten. Morgen kan je tegen een lage prijs je huisdieren laten inenten. Ik heb hier een folder van de prijzen. Er staat rabiës enting, kennelhoest (van deze heb ik besloten nu niet te doen) En dan de cocktail enting, er staat alleen niet bij of het de grote of de kleine is.
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op vr 07 jul 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door