Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door michielw
#3306072
Beste mede-Forumleden,
Ik heb weer een vraag over mijn 3 jarige Cyper. Ik heb hem ondervoed, onder de vlooien en oormijt van een junk overgenomen en hij is enorm opgeknapt. Kerngezond en hij glimt als een spiegel. Ik heb hem op KVV van Carnibest. Alles goed zou je zeggen maar hij wordt te zwaar. In het begin moest hij inhalen en tot 5 kg vond ik het best maar nu is hij in plm 2 maanden nog eens 6 ons aangekomen. En je ziet het ook. Probleem hierbij is dat hij nog steeds angstig is, zonder mij nauwelijks buiten komt, kortom hij beweegt veel te weinig. Ik gaf hem 160 gr maar mij is aangeraden naar 100-150 gr te gaan (dus 20 - 30 gr per kg lichaamsgewicht). Klopt dat met jullie ervaringen? Hij heeft zijn eten ook in plm 30 seconden op. En kan ik het best 2 x per dag geven zodat hij (op termijn...) leert dat hij dan eten krijgt of is 3 x beter ivm wat meer spreiding in het eetpatroon. Ik volg consequent hetzelfde patroon maar hij is nog steeds erg gefocust op eten en dat zal met zijn verleden te maken hebben.
Hoor graag, dank en groeten, Michiel
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3306174
Met katten hierin nul ervaring, maar wel een hond met extreme voedselnijd.
Persoonlijk vind ik carnibest wat vet, lust hij ook andere misschien wat magerdere kvv? Dat zou ik als eerste proberen.

Mijn Lola heeft extreme voedselnijd, als pup al. Zo extreem dat als je een bak neerzette met eten, ze begon en als je bleef staan ze stopte met eten en begon te grommen. Dat heeft alles bij elkaar ruim 2 jaar geduurd voor het allemaal wat beter en makkelijker ging. Tegenwoordig kan ik de bak vasthouden als ze klaar is met eten en de bak moet nog schoongelikt worden (bijv op vakantie en anders die bak heel het huisje doorschuift)
Mijn ervaring bij voedselnijd is dat er geen kant en klare gebruiksaanwijzing is, je kunt beter heel goed naar je gevoel luisteren en het neemt gewoon super veel tijd in om stapjes vooruit te gaan...

Ik hoop dat je wat kunt hiermee
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3306179
Je kan zeker naar 2x per dag gaan. Dan zijn de maaltijden zeker groter en dat werkt beter tegen de honger. Je kan zelfs 1 grotere en 1 kleinere maaltijd geven. Dat helpt bij mijn kater ook.
Van de meeste kvv kan je ook een soepje maken ( veel water bij doen dus), goed voor blaas en nieren en hij heeft een volle maag zonder veel calorien. Doe dat dan wel steeds op hetzelfde moment van de dag, niet de ene keer 's ochtends en de volgende 's avonds. Anders gaat hij er wel honger op hebben.

Geef zeker kvv zonder koolhydraten. In Carnibest zit een beetje rijst. Van koolhydraten krijgen ze honger en worden ze dik.

Qua hoeveelheid is 120-130 volgens mij een goed idee. Zeker als hij weinig actief is denk ik dat 150 nog wel te veel kan zijn. Als 5kg zijn richtgewicht is he.
Ik heb een kater die vrij veel voeding nodig heeft voor zijn gewicht, maar met 150gr heeft hij wel genoeg maar hij weegt 5kg800. Mijn te dikke kater zou eigenlijk een tikje meer dan 5kg mogen wegen maar mag niet veel eten of wordt dik. Hij is wel relatief in beweging en krijgt 115gr.
Door michielw
#3306221
Dank jullie!
Ik wissel de Carnibest af met biologische vlees/wild mix van Bandit. Dat is wat grover en daar doet hij langer mee. Hij eet dan ook echt rustiger dan die met 'pasta' van CB. Maar er zit wel wat rijst in ja. Zoals de dierenarts zei: in de buik van een muis zit ook graan dus dat kunnen ze echt wel hebben'. Maar ik luister naar jullie en ga letten op no carbs. Net als zijn baasje dus :D . Dat soepje heb ik vaker als tip gekregen, zal het eens proberen. Maar anderen zeggen weer dat hij juist meer moet kauwen dus dat ik beter zelf kan gaan samenstellen. 's Ochtends wat minder en 's avonds wat meer heb ik veel gehoord dus dat zal ik zeker gaan doen. De tip van 3 x kwam van de dierenwinkel waar ik mijn kvv koop maar die zal ik dan ook negeren :) . Kon me het alleen wel voorstellen want 12 uur zonder eten is best lang. Maar nu gaat er vast iemand zeggen dat katten dat prima kunnen hebben ;) .
Nogmaals dank voor de tips.
Door Too
#3306224
Ook voor 3,4,5 keer voeren is wat te zeggen hoor maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je een ritme vindt dat voor jouw situatie het beste werkt.
Het kan zomaar zijn dat twee wat grotere maaltijden, en dus wat meer verzadiging per keer beter werkt
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3306245
michielw schreef:Dank jullie!
Ik wissel de Carnibest af met biologische vlees/wild mix van Bandit. Dat is wat grover en daar doet hij langer mee. Hij eet dan ook echt rustiger dan die met 'pasta' van CB. Maar er zit wel wat rijst in ja. Zoals de dierenarts zei: in de buik van een muis zit ook graan dus dat kunnen ze echt wel hebben'. Maar ik luister naar jullie en ga letten op no carbs. Net als zijn baasje dus :D . Dat soepje heb ik vaker als tip gekregen, zal het eens proberen. Maar anderen zeggen weer dat hij juist meer moet kauwen dus dat ik beter zelf kan gaan samenstellen. 's Ochtends wat minder en 's avonds wat meer heb ik veel gehoord dus dat zal ik zeker gaan doen. De tip van 3 x kwam van de dierenwinkel waar ik mijn kvv koop maar die zal ik dan ook negeren :) . Kon me het alleen wel voorstellen want 12 uur zonder eten is best lang. Maar nu gaat er vast iemand zeggen dat katten dat prima kunnen hebben ;) .
Nogmaals dank voor de tips.
Oh ja, en wie voert die muis dan graan? ::)
Zaden en bloemen, bladeren, stengels, knollen en wortels ja. En een muis op een roggeveld zal daar ook iets van eten, maar dat is voor die muis ook geen natuurlijk voedsel...
De kat zal er niet van doodgaan, maar hij krijgt er honger van en het wordt omgezet in vet.

Een kat mag niet vasten, dus moet liefst elke 24u wat eten. En ze eet van nature doorgaans vele kleine beetjes al durft ze ook wel eens een vogel vangen waar ze 2 dagen mee zoet is...
Maar een kat is van nature ook heel goed in het monitoren van zijn gewicht en de meeste katten kan je dan ook onbeperkt geven zonder dat ze te dik worden. Duidelijk dat dat hier niet van toepassing is. ;) En om de honger te verminderen en je kat toch ook verzadigd te laten zijn, kan die grote maaltijd helpen.
Door michielw
#3306353
Dank voor de uitleg PoP. De muis associeer ik met brood, beschuit en nog veel meer maar dit is idd uiteraard geen natuurlijk gedrag haha. Mijn vorige katten zaten allemaal aan de brokjes en doseerden dat altijd keurig zelf, zelfs bij een weekendje weg. Dat is hier duidelijk niet het geval nee. Ik vrees dat het zeuren ook gedragsmatig is want het maakt niet uit hoe laat het is en hoe lang geleden het is dat hij gegeten heeft. Gisteren heb ik 's avonds 65 gr gegeven maar dat leidde nou niet echt tot een tevreden en voldane kat. Ik ga iig op zoek naar kvv zonder carbs, dank voor het advies. En als het toch geen verschil maakt hoeveel ik geef, ga ik toch maar naar 3 keer per dag ('s ochtends, als ik thuis kom en als ik naar bed ga).
Door src_esther
#3306364
Lastig hoor
Had je al naar voerpuzzels gekeken? Misschien niet allemaal even geschikt voor KVV, maar er zal toch wel iets tussen zitten?
En misschien af en toe een eendagskuiken of kwartel? Het lijkt me dat als een kat wat doen moet voor zijn eten dat wat meer bevrediging geeft.
Door frodo quin
#3306713
Mijn kat is van het type dat zich dood eet als je hem laat doen. Daar komt bij dat hij eigenlijk vrij weinig kan eten zonder dik te worden. Ik voer een zelf samengesteld menu en zo veel mogelijk mager vlees.

Wat helpt bij hem is: hele stukken (kvv heeft hij snel weer honger van), zeker vleesbot verzadigt lang, dus dat krijgt hij wanneer er het meeste tijd tussen de maaltijden zit. Vaak genoeg voeren, twee keer per dag werkt minder goed dan drie keer, maar tegelijk zo groot mogelijke porties geven. Ik los dat op door twee grote maaltijden en dan een klein beetje kvv en lauwwarm water als soepje voor zijn derde maaltijd.
Door michielw
#3306715
Ben toch weer van de 3 keer af want dat waren wel erg kleine beetjes en het lijkt me vreselijk voor hem dat ie nooit eens genoeg heeft. Terug naar 2 keer dus (1 x 50 en 1 x 70) want ik denk ook dat hij op termijn wel leert dat hij 1) altijd weer een maaltijd krijgt (vertrouwen) en 2) dat het op 2 momenten van de dag is. Ik denk dat het probleem vooral zit in het gemakkelijke van de kvv, het is letterlijk binnen de minuut weg. Ik heb nu Barfmenu, DARF en 'hamburgers' van de dieren natuur winkel. Kijken hoe dit gaat en anders idd zelf aan de gang.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door