Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door monique.overgaauw
#3305907
Even een discussie puntje opwerpen,..
Als dit niet de juiste plek op de site is dan sorry verwijder of verplaats maar.

Het gaat niet over of het geven, toevoegen van groenten bij vers vlees goed of nodig is, daar ben ik zelf wel over uit, baat het niet schaadt het niet,..
En ja pureren om goed op te nemen,..

Maar peulvruchten,... sperziebonen, peultjes erwten, linzen enz. Wel koken of niet?
Is het giftige stofje voor mensen ook giftig voor honden?

Quote:
In peulvruchten komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Hierdoor kunnen rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten de werking van de darmen ernstig ontregelen en uiteindelijk zelfs de nieren beschadigen. De verschijnselen van een lectine vergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms daalt de bloeddruk."

Ik ben benieuwd naar de meningen hier en liefst ondersteund door een bron,... Of goede ervaring zelf.
Door Lizzy
#3305921
monique.overgaauw schreef:Even een discussie puntje opwerpen,..
Als dit niet de juiste plek op de site is dan sorry verwijder of verplaats maar.

Het gaat niet over of het geven, toevoegen van groenten bij vers vlees goed of nodig is, daar ben ik zelf wel over uit, baat het niet schaadt het niet,..
En ja pureren om goed op te nemen,..

Maar peulvruchten,... sperziebonen, peultjes erwten, linzen enz. Wel koken of niet?
Is het giftige stofje voor mensen ook giftig voor honden?

Quote:
In peulvruchten komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Hierdoor kunnen rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten de werking van de darmen ernstig ontregelen en uiteindelijk zelfs de nieren beschadigen. De verschijnselen van een lectine vergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms daalt de bloeddruk."

Ik ben benieuwd naar de meningen hier en liefst ondersteund door een bron,... Of goede ervaring zelf.
Dit is de mening van Mary Strauss (honden voedingsdeskundige in de USA):

Green beans not toxic
Also in July’s article, I said, “Legumes (including green beans) should always be cooked due to a toxin they contain while raw (though small amounts would not be harmful.” Correction: This warning does not apply to green beans after all. It is only the mature beans, such as kidney, lima and fava beans, that contain significant amounts of toxin prior to cooking. Green beans (also called string beans, snap beans and French beans) are immature and are fine to eat raw.  

Oftewel, sperzieboontjes kun je rauw geven. Dit bericht is uit 2007 en sindsdien geven heel wat mensen ze rauw. Er is nog geen hond omgevallen.

Maarrrrrr, mijn honden vinden ze rauw echt niet te vreten. Ik blijf ze dus koken, als ik ze door mijn mix verwerk. Ik vind zelf de lucht die vrijkomt van gemalen rauwe sperziebonen ook al vreselijk en dat is voor mij reden te meer te snappen dat mijn honden ze niet te knagen vinden en eigenlijk de hele mix goor vinden als er wel rauwe boontjes doorheen zitten.
Gebruikersavatar
Door monique.overgaauw
#3305975
Ja, ik kook ze ook en nog wel in botten bouilon, dan trekt de smaak er lekker in en lusten ze de bonen wel, rauw niet en ik ook niet, peultjes daarentegen weer wel lekker rauw.
Bedankt voor je antwoord.
Door Nikass
#3306214
Mijn honden lusten ze wel rauw gepureerd. Maar het pureren met de staafmixer is wel een onderneming :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door