Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3304413
Oh, mensen, dank jullie wel voor de informatie! :)

TomsBorders, super al die linkjes. Vooral hoe je moet slijpen.
Goh, wat ga ik veel leren. :) Leuk wat er allemaal bij komt kijken als je gaat barven!

Gister zou ik op pad gaan, maar het was zo warm dat ik alleen naar de supermarkt geweest ben.
Misschien maar alles via internet uitzoeken en bestellen. :P

Voor mezelf heb ik zo'n groot koksmes.
Misschien moet ik beginnen met het aanschaffen van een goede snoeischaar en een wetsteen en keramische slijpstaaf.
Dan kan ik mijn schaar en koksmes scherp houden en met de snoeischaar door het bot (hoop ik!).

Ik wil even langzaam investeren. Ik kan wel meteen álles kopen van een goede kwaliteit, maar dat is zo'n uitgave...
#3304467
pike schreef:Je snoeischaar kan je overigens ook scherp houden met een wetsteentje. En af en toe uit elkaar halen en goed schoonmaken is ook aan te raden, want het vleesvet kruipt overal tussen.
:biggrin2: Dat smeert de schaar meteen. :P

Inderdaad, met het slijpspul kun je ook de snoeischaar scherp houden! :)

Er is eigenlijk nog een dingetje wat ik me afvraag. Die snoeischaren zijn natuurlijk goed gesmeerd. Lijkt me niet zo lekker in het vlees.
Is het voldoende om met een keukenrol alles eraf te wrijven? Of toch maar eerst helemaal in het afwaswater?
#3304533
Bij mij gaat hij gewoon mee in de afwas. Er gaat niet alleen vet maar ook vleesvocht of zelfs minieme stukjes vlees in zitten. Vandaar dat ik ook zeg: Af en toe uit elkaar halen (hier doet manlief dat voor mij, die knapt hem dan weer op). Vet smeert, dat klopt, en wat vet is roest niet zegt men, maar het vleesvocht dat erin kruipt doet helaas wel roesten. En is ook iets minder hygienisch.
Van smeerolie (ik neem aan dat je dat bedoelt) heb ik nog nooit iets gemerkt.
#3305712
Met de slijpsteen heb ik geprobeerd mijn schaar te slijpen, maar dat blijkt toch best nog een dingetje.
Om toch meteen vooruit te kunnen heb ik een vleesmes gekocht met huls waarin het mes geslepen wordt als je hem opbergt. Erg handig moet ik zeggen. :)
Ook vlijmscherp! Maar halverwege het proportioneren wordt hij al bot. Goed, voor 8 euro mag je niet veel verwachten. Het geeft me even meer tijd om verder te zoeken. :)

Maar wat een verschil met mijn oude messen zeg! Oh, dit glijd gewoon door het vlees heen. :D

De snoeischaar heb ik nog niet hoeven te gebruiken.
#3306239
TomsBorders schreef:Ja zoiets, alleen zie ik daar niet duidelijk het type materiaal en korrelgrootte bij staan, ik heb deze volgens mij: https://www.bol.com/nl/p/homeij-abrasil ... ypedsearch (zelfde prijs).
Verder een keramische slijpstaaf is ook wel handig: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-la ... pstaaf.htm, hier kan je bijvoorbeeld ook je snoeischaar wat mee aanslijpen.
Hier vind je ook wat goede slijpinformatie: https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/de- ... -steen.htm en je kan na het slijpen het mes stroppen op een leren riem of een tooltje daarvoor (stropper).
Verder is een hakmes zo gemaakt dat je ook goed de bovenkant kan gebruiken als hamer achtig instrument. Het heeft niet het zelfde oppervlakte maar als je een karkas wil fijnmeppen of een nek lukt het prima daarmee.

Door bevroren vlees hakken zou ik sowieso niet doen, dat kost hoe dan ook veel energie. Ik wacht meestal tot de buitenkant een beetje zacht is en gaat bloeden, en dan kom ik er zo wel doorheen, soms kan je wel wat hakken ja. Ik vind het moeilijk in te schatten of het veel kracht kost, ik ben best wel sterk en als ik dan zeg ja gaat makkelijk dan is dat niet echt een goede indicator maar gezien anderen het ook zo beschrijven lijkt het me wel goed kunnen.
Ik heb die keramische slijpstaaf uit je link besteld en vandaag ontvangen. Zooooo! Werkt stukken beter dan de (veel duurdere) diamantslijpstaven die ik eerst had (van Zwilling o.a., dus geen troep). Blij mee, dank je!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door