Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jeej00
#3303797
Hallo iedereen!

Mijn kat (13 jaar) krijgt sinds ongeveer 5 maanden om de dag wat cat flex in haar eten, omdat ze last heeft van artrose. Ze zit echter ook op een nierdieet (ze krijgt speciale voeding van Hills voor de nieren) omdat ze dus wat problemen heeft met haar nieren. In september 2016 was de waarde SDMA 0,78 (en normaal mag die niet meer zijn dan 0,75).

Nu vraag ik mij af of ik wel cat flex mag geven ivm haar nierproblemen. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand dit toevallig?
De ingrediënten van cat flex zijn:

Glucasomine 88.000 mg/kg
Methylsulfonylmethaan 40.000 mg/kg
Gehydrolyseerd collageen 10.000 mg/kg
Natriumhyaluronaat / sodium hyaluronate 10.000 mg/kg
Chondroïtinesulfaat 1.000 mg/kg

Vitamine c 4.000 mg/kg
Aroma

Ruw as 0,2%
Ruwe celstof 0,4%
Ruw eiwit 5,8%
Ruw vet 0,1%
Vocht 92%
Zwavel 0,7%
Natrium 0,6%

Ik heb zelf al wat gegoogled op glucasomine en lees wel dat sommige mensen het afraden. Ik lees verschillende redenen: sommige zeggen iets over kalium, andere over dat glucosamine onder andere een ammoniak is, wat ook slecht is voor de nieren. Als ik op de ingrediënten google, lees ik bijvoorbeeld dat volgens mij gehydrolyseerd collageen te maken heeft met eiwitten en ik weet dat eiwitten slecht zijn voor nieren. Toen ik echter vitamine c, ruw eiwit, vocht, zwavel en natrium googlede, schrok ik al helemaal... Volgens mij zijn deze ingrediënten echt slecht voor haar nieren... Vitamine c is slecht voor de nieren en mensen mogen maximaal 2000 mg per dag krijgen, hier zie ik staan 4000 mg/kg, ik weet niet precies wat het betekent, maar het klinkt als heel veel... Ook zoveel vocht en zwavel en natrium lijken me echt niet goed...

Ik heb dit al wel eens eerder tegen onze dierenarts gezegd, maar die zei dat glucosamine niet echt kwaad kon. We hebben cat flex daar gekocht, maar ik weet eigenlijk niet of de dierenarts ook weet over de andere ingrediënten en of onze kat dat dan wel mag hebben. Ik wil ook niet dat ze pijn heeft, dus helemaal stoppen met cat flex vind ik ook vervelend, mja, nierproblemen ook... Ook las ik recent nog dat er Hyaluronzuur in zit en dat zou volgens een onderzoek misschien nierstenen veroorzaken.
#3303804
Heb je alleen deze licht verhoogde SDMA waarde?
Of zijn het ureum en creatine ook duidelijk verhoogd?

En qua nierdieet, krijgt ze dan alleen brokjes? Want bij verhoogde nierwaarden is juist vocht enorm belangrijk.

Verder ken ik cat flex niet maar voor glucosamine wordt hier op het forum volgens mij wel bonebroth getrokken van botten/gewrichten?
#3303855
dinky89 schreef:Heb je alleen deze licht verhoogde SDMA waarde?
Of zijn het ureum en creatine ook duidelijk verhoogd?

En qua nierdieet, krijgt ze dan alleen brokjes? Want bij verhoogde nierwaarden is juist vocht enorm belangrijk.

Verder ken ik cat flex niet maar voor glucosamine wordt hier op het forum volgens mij wel bonebroth getrokken van botten/gewrichten?
Dat weet ik heel eerlijk gezegd niet... Dat zou ik dan nog moeten navragen.
Ze krijgt niet alleen brokjes, ook van die zakjes, alleen ze lust eigenlijk alleen van niervoeding Hills en daar begint ze nu helaas ook minder van te houden.. Maar goed, ze krijgt dus brokjes en een half zakje per dag.

Wordt er dus bouillon gemaakt van botten/gewrichten?
#3303875
En je wil rauw gaan geven dan?
Vaak is een rauw dieet al voldoende om de nieren te ondersteunen, zeker bij een kat die geen of weinig symptomen heeft.
Vleesvoeding bevat veel eiwitten, maar dat zijn hoogwaardige eiwitten die de nieren en algemeen welzijn ondersteunen. Het zijn niet de eiwitten op zich die de nieren belasten, maar het zijn wel de afvalstoffen van die eiwitten die slecht worden afgevoerd bij nierfalen, zich opstapelen en de kat misselijk maken. Vandaar de misvatting dat je eiwitten moet beperken. De ervaring leert echter dat een kat met nierfalen op een rauw dieet opknapt en minder symptomen heeft. Eiwitten beperken moet je pas bij zeer vergevorderd nierfalen.
Eerst heb je gewoon rauw voeren en als je kat dan nog symptomen krijgt of zijn waarden slechter worden, kan je eerst nog een rauw nierdieet geven. Dat beperkt vooral de fosfor, de nr1 nierbelaster.


Ik denk trouwens niet dat die cat flex een probleem vormt voor de nieren. En als je enkel die ene waarde hebt die verhoogd is, denk ik niet dat er sprake is van nierfalen.
Maar dan nog kan een rauw dieet je kat alleen maar goed doen.
#3303898
Ik heb ervaring met een kat die artrose en nierfalen had. De nieren deden het heel goed op een rauwe voeding, maar toen de artrose erger werd en hij op pijnstillers moest ging het mis. De pijnstilling die wel mocht voor de nieren was niet sterk genoeg en de n said die wel hielp crashte hij op. Glucosamine kreeg hij al, maar ik kwam toen ook tegen dat het slecht is voor de nieren. Het leek voor de artrose niet veel te helpen, dus ben ik er mee gestopt.
#3304081
pearlsofpassion schreef:En je wil rauw gaan geven dan?
Vaak is een rauw dieet al voldoende om de nieren te ondersteunen, zeker bij een kat die geen of weinig symptomen heeft.
Vleesvoeding bevat veel eiwitten, maar dat zijn hoogwaardige eiwitten die de nieren en algemeen welzijn ondersteunen. Het zijn niet de eiwitten op zich die de nieren belasten, maar het zijn wel de afvalstoffen van die eiwitten die slecht worden afgevoerd bij nierfalen, zich opstapelen en de kat misselijk maken. Vandaar de misvatting dat je eiwitten moet beperken. De ervaring leert echter dat een kat met nierfalen op een rauw dieet opknapt en minder symptomen heeft. Eiwitten beperken moet je pas bij zeer vergevorderd nierfalen.
Eerst heb je gewoon rauw voeren en als je kat dan nog symptomen krijgt of zijn waarden slechter worden, kan je eerst nog een rauw nierdieet geven. Dat beperkt vooral de fosfor, de nr1 nierbelaster.


Ik denk trouwens niet dat die cat flex een probleem vormt voor de nieren. En als je enkel die ene waarde hebt die verhoogd is, denk ik niet dat er sprake is van nierfalen.
Maar dan nog kan een rauw dieet je kat alleen maar goed doen.
Ik wilde eigenlijk geen rauw voer gaan geven, ze krijgt nu gewoon nierdieet van Hills. Op zich zou ik ook rauw kunnen gaan geven. Zou dit beter zijn als een nierdieet van hills?
#3304082
frodo quin schreef:Ik heb ervaring met een kat die artrose en nierfalen had. De nieren deden het heel goed op een rauwe voeding, maar toen de artrose erger werd en hij op pijnstillers moest ging het mis. De pijnstilling die wel mocht voor de nieren was niet sterk genoeg en de n said die wel hielp crashte hij op. Glucosamine kreeg hij al, maar ik kwam toen ook tegen dat het slecht is voor de nieren. Het leek voor de artrose niet veel te helpen, dus ben ik er mee gestopt.
Wat vervelend! Ik ben ook wel echt in dubio: stoppen met glucosamine vind ik toch moeilijk, want als het wat helpt, is het zonde om te stoppen. Mja, zoals ik al zeg: nierproblemen zijn nog erger...

Het blijft echt moeilijk en ik weet nog steeds niet echt wat ik ga doen.
Door Too
#3304097
jeej00 schreef:Ik wilde eigenlijk geen rauw voer gaan geven, ze krijgt nu gewoon nierdieet van Hills. Op zich zou ik ook rauw kunnen gaan geven. Zou dit beter zijn als een nierdieet van hills?
Kun je vertellen waarom je liever niet rauw zou voeren?

In rauwe voeding zit sowieso al veel meer vocht dan in een brokje en vocht is nou juist héél belangrijk bij nierproblemen
Bovendien blijkt dat, zeker als nierwaarden licht verhoogd zijn, versvoer veel verbetering geeft.
Als je het gedoe met vlees en botten wat te heftig vindt zou je diepvries voer (kvv) kunnen overwegen...'s avonds dagportie uit de vriezer halen en ergens in de ochtend en avond in het bakje doen...en klaar is 'Klara'
Althans zo doe ik dat
#3304151
Mijn advies is een zelf samengesteld rauw menu. Als je dat niet ziet zitten kvv (eventueel de niervariant v bandit) en als je dat niet ziet zitten natvoer. Bij de bovenstaande een beetje lauwwarm water erdoor mengen is ook een goed idee. Zoals hierboven al staat is vocht heel belangrijk en dat mist een brok volledig. Een zelf samengesteld menu heeft voor mij de belangrijkste voordelen dat je de kwaliteit in de gaten kan houden, kan aanpassen aan de noden van je kat en de tanden. Een narcose is niet zo een leuk idee voor de niertjes en behalve een zelf samengesteld dieet is er niets wat iets voor de tanden doet.

Maar het is aan jou wat je wel of niet ziet zitten. Moest je toch rauw overwegen, lees je goed in en stel zeker vragen, hoe dom je ook denkt dat ze zijn. Zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk, maar je moet het wel goed doen, want anders is het de slechtste keuze die je kan maken voor je kat.
#3304181
Too schreef:Kun je vertellen waarom je liever niet rauw zou voeren?

In rauwe voeding zit sowieso al veel meer vocht dan in een brokje en vocht is nou juist héél belangrijk bij nierproblemen
Bovendien blijkt dat, zeker als nierwaarden licht verhoogd zijn, versvoer veel verbetering geeft.
Als je het gedoe met vlees en botten wat te heftig vindt zou je diepvries voer (kvv) kunnen overwegen...'s avonds dagportie uit de vriezer halen en ergens in de ochtend en avond in het bakje doen...en klaar is 'Klara'
Althans zo doe ik dat
Omdat het toch best veel gedoe is, wat ik natuurlijk wel voor mijn kat over heb, maar zover ik weet lust ze ook geen rauw vlees. Het enige rauwe vlees wat ze lust is kip, maar dat vind ik een beetje eng om te geven.

Ze krijgt gelukkig niet alleen brokjes, maar ook elke dag een half zakje natvoer (ook speciaal voor nieren).
Ik heb even gegoogled op kvv en het ziet er wel goed uit! Ik ben gewoon best bang dat ik het verkeerde geef en niervoeding van de winkel vind ik veilig lijken. Maar inderdaad, rauw voer lijkt me ook wel heel goed als ik het zo lees, alleen vrees ik dus dat ze het niet lust (ze lust echt heel weinig qua ''gezonde'' voeding, we geven haar nu telkens maar één zelfde soort voer, omdat ze de rest gewoon niet lust qua niervoeding...)
#3304182
frodo quin schreef:Mijn advies is een zelf samengesteld rauw menu. Als je dat niet ziet zitten kvv (eventueel de niervariant v bandit) en als je dat niet ziet zitten natvoer. Bij de bovenstaande een beetje lauwwarm water erdoor mengen is ook een goed idee. Zoals hierboven al staat is vocht heel belangrijk en dat mist een brok volledig. Een zelf samengesteld menu heeft voor mij de belangrijkste voordelen dat je de kwaliteit in de gaten kan houden, kan aanpassen aan de noden van je kat en de tanden. Een narcose is niet zo een leuk idee voor de niertjes en behalve een zelf samengesteld dieet is er niets wat iets voor de tanden doet.

Maar het is aan jou wat je wel of niet ziet zitten. Moest je toch rauw overwegen, lees je goed in en stel zeker vragen, hoe dom je ook denkt dat ze zijn. Zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk, maar je moet het wel goed doen, want anders is het de slechtste keuze die je kan maken voor je kat.
Zorgt zo'n samengesteld dieet ervoor dat een kat geen tandplak krijgt? Want dat is wel heel handig en goed! Maar met dat kvv kauwt ze toch niet zo goed als met brokjes? Zijn brokjes (samen met natvoer) dan alsnog niet beter (zeker als het speciale niervoeding is, want daar zit denk ik ook minder troep in voor de tanden).

Gezien je laatste stukje: zitten er risico's aan rauw voer geven?
#3304287
jeej00 schreef:Zorgt zo'n samengesteld dieet ervoor dat een kat geen tandplak krijgt? Want dat is wel heel handig en goed! Maar met dat kvv kauwt ze toch niet zo goed als met brokjes? Zijn brokjes (samen met natvoer) dan alsnog niet beter (zeker als het speciale niervoeding is, want daar zit denk ik ook minder troep in voor de tanden).

Voor de tanden is prooi of een zelf samengesteld menu qua voeding het enige wat helpt. Dit komt doordat ze alles zelf ik doorslikbare stukken knippen (een kat kauwt niet, heeft geen kiezen, maar knipt in stukken die door de slokdarm passen, dus nooit heel fijn). Koolhydraten zorgen voor tandplak, vandaar dat brok en sommige natvoeren waar daar veel van inzit slecht zijn voor het gebit. Brok bijten de meeste katten niet op, maar ook als ze dat wel doen is het niet goed voor de tanden, want het schuurt dan wel, maar met de foute substantie. Probeer maar eens met een harde koek eten, je zal merken dat je tanden niet schoon worden, integendeel.

Kvv zonder rijst bevat dan wel geen koolhydraten, maar schuurt ook niet langs de tanden. Het richt dus minder schade aan als bv natvoer, maar goed is het ook niet bepaald.

Het is mij niet duidelijk of je weet wat een zelf samengesteld menu is, dus even een klein woordje uitleg: je bouwt met restdelen van humane consumptie eigenlijk een prooi na. Je gaat dus bevleesde botten voeren (bv kipkarkas, eendennek, konijnenschouder), spiervlees (wat mensen vaak eten, dus bv steak, kalkoenfilet,..) en organen. Dat voer je dan in bepaalde percentages en met genoeg afwisseling van diersoorten. Doordat het hier dus om stukken gaat en de kat echt de tanden moet gebruiken en dan met iets wat geen plak veroorzaakt, blijven ze beter schoon.

Gezien je laatste stukje: zitten er risico's aan rauw voer geven?

Jazeker. het is van belang dat je de percentages respecteerd, voldoende afwisselt in diersoorten, alles ook effectief rauw geeft en geen ongeschikte botten voert (zo moet je niet afkomen met het been van een schaap, want als ze het binnen krijgen gaat dat mis). De grootste fout is dat mensen zomaar wat doen en bv hun hond of kat op enkel steak en lever zetten, wat natuurlijk zeer ongezond is en fataal zal worden als je het lang genoeg doet.
#3304540
[quote="frodo quin"][/quote]

Het klinkt allemaal wel echt interessant en daarbij ook echt goed, maar ik denk dat ik er toch van ga afzien. Ten eerste lust ze geen rauw vlees en daarbij krijg ik het echt benauwd bij het idee dat ik straks iets fout doe en dat haar fataal wordt...

Echt ontzettend bedankt voor de vele informatie! Ik ga er in de vakantie nog wel even meer over lezen, maar zoals ik dus al zei vind ik het risico erg eng (en denk ik ook niet dat ze het gaat lusten, maar goed).

Ik wil daarbij wel haar tanden gaan poetsen, dat ben ik nu aan het oefenen met haar. :)
#3304541
pearlsofpassion schreef:In nierbrok zit zeker niet minder troep. Juist meer. Meer graan, meer koolhydraten, meer plantaardige zaken.
En zoals Frodo quin al uitlegt helpen brokjes helemaal niet voor schone tanden. Wat de verkopers ook mogen beweren.
Klinkt inderdaad wel logisch... Bedankt voor de reactie! Maar hoe kom je trouwens aan echt rauw eten?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door