Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3303989
Ik hoop dat ik het in het goede onderwerp gezet heb...

Tot nu toe gebruik ik mijn schaar en een soort biefstuk-mes (ribbeltjes) om het vlees te proportioneren.
Maar die zijn al aardig bot aan het worden.

Welke spullen kan ik het beste aanschaffen?
Ik zoek ook iets wat relatief makkelijk door bot heen gaat. Aan de lamsribben zitten nog halve wervels, waarmee kan ik die doorkrijgen?

Ik denk: mensen met zoveel ervaring weten dat vast. :biggrin2:
#3303996
ik gebruik voor het meeste een zwaar hakmes. Deze zijn vrij dun maar wel heel sterk dus heb je weinig snijweerstand, daarnaast kan je ze goed slijpen en natuurlijk de snoeischaar voor het knippen van stokken wervel waar je het over hebt. Gewoon een snoeischaar uit de bouwmarkt.
#3304007
Ik zou eerder "investeren" (hoeft niet duur te zijn) in een fijne slijpmachine dan in dure messen.
Na het slijpen even goed aanzetten met een aanzetstaal. Dat zet je mes in principe weer recht.
Daar haal je de meeste winst uit, goed geslepen messen.
#3304063
Voor de botten gebruik ik een goede snoeischaar uit de bouwmarkt. Voor vlees en orgaan een fatsoenlijk vleesmes dat regelmatig aangezet of geslepen wordt met een slijpmachine. Mijn ervaring is dat goedkope vleesmessen zelfs met een goede slijpmachine niet scherp te krijgen zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een mes van flinke afmetingen (lang lemmet dus), zodat je ook grote stukken vlees gemakkelijk kan snijden.
Een hakbijltje werkt goed met botten, maar als ik dat doe dan zitten de spetters tot tegen het plafond. Dus dat gebruik ik eigenlijk alleen voor (nog deels) bevroren bot en altijd in de garage of buiten. Gehak op het keukenblad zie ik daarnaast ook niet zitten vanwege de trillingen die dit teweeg brengt.
#3304070
Ik heb ook een snoeischaar, die gebruik ik voornamelijk voor de botten, kom ik er niet door met de snoeischaar zal het waarschijnlijk ook te hard zijn om te geven.
Ik heb een mes van de appie extra gespaard voor het vlees van de honden, en het bijltje. Beide inmiddels onmisbaar maar wel met een slijpmachine.
#3304104
Voor Ko zijn eten gebruik ik voornamelijk een goedkoop keukenmes met rvs lemmet en met groen plastic handvat, zal het merk nog checken. Snoeischaar is te prefereren boven een wildschaar, ik heb mijn goeie wildschaar kapot geknepen... En dat terwijl ik klein van stuk ben met pezige toetsenbord handjes...
Met de Fiskars bijl- en messenslijper krijg ik mijn bijlen en goedkope messen weer vlijmscherp. Die slijper is te grof voor goede dure messen, maar voor goedkoop spul is het top.
#3304114
Ik heb van de appie 3 messen om het spier en orgaan te snijden en om de botten te snijden gebruik ik een snoeischaar.... ze werken prima, beter dan de andere messen die ik heb...... sowieso vind ik het moeilijk om een blok bevroren spiervlees van een kilo te snijden.... om te slijpen, heb ik zo'n blok om het er langs te halen en dat gaat ook goed.....
#3304138
dit is trouwens het hakmes wat ik gebruik:
https://www.bol.com/nl/p/homeij-cooking ... ypedsearch
hier portioneer ik al het spier en orgaan vlees me en kan ik de meeste botten ook gewoon mee doorhakken, heel soms gebruik ik de snoeischaar.
Verder ben ik een beetje een tegenstander van slijpmachines omdat je daar je messen zoveel sneller mee verbruikt dan wanneer je een goede wetsteen gebruikt voor het grote onderhoud en een keramische slijpstaaf voor dagelijks gebruik (geen metaal op metaal slijpers).
#3304142
In 1 keer er doorheen lukt mij niet, maar het is wel het enige waarmee ik uberhaupt door bevroren vlees raak.
Als ik lui ben hak ik er ook de karkassen mee, grove werk. Als ik precies wil werken, gebruik ik de snoeischaar.

Ik heb een tijdje het hakmes gebruikt om dagelijks vlees te snijden maar nu gebruik ik vaker een klein maar stevig mesje. Tis een gewoonte en het is ook omdat ik zo'n kleine portie'tjes heb dat dat eenvoudiger werkt. Mijn spierporties op een dag liggen tussen de 27 en 44gr ::)
Grote blokken in dagporties ( dus van de 3 samen, zo'n 100gr) verdelen doe ik wel met het hakmes, tenzij er veel vet weggesneden moet worden.

Ik heb 4 basisspullen. Hakmes, klein mes, snoeischaar en vleeshamer. Maar dat laatste heb je enkel nodig als je vleesbot moet meppen uiteraard.
#3304164
Ik gebruik:
een plastieken snijplank
een degelijke snoeischaar van de brico voor vleesbot te knippen
een goed, maar simpel aardappel mesje http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10289265/
en een aanzetstaaf om te slijpen

Je messen regelmatig slijpen is heel belangrijk, dat maakt een wereld van verschil. Om door grote bevroren blokken te geraken gebruik ik ook wel eens een groot koksmes en een hamer (dus tikken op het lemmet)
#3304196
Border Bandit schreef:Kan je met dat met ook zo door bevroren vlees hakken?
In één keer?

Ik heb weinig kracht en ben snel moe.

Bedoel je zoiets om te slijpen?
https://www.bol.com/nl/p/flexovit-wetst ... ypedsearch

Ik ben meteen aan het zoeken. ;)
Ja zoiets, alleen zie ik daar niet duidelijk het type materiaal en korrelgrootte bij staan, ik heb deze volgens mij: https://www.bol.com/nl/p/homeij-abrasil ... ypedsearch (zelfde prijs).
Verder een keramische slijpstaaf is ook wel handig: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-la ... pstaaf.htm, hier kan je bijvoorbeeld ook je snoeischaar wat mee aanslijpen.
Hier vind je ook wat goede slijpinformatie: https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/de- ... -steen.htm en je kan na het slijpen het mes stroppen op een leren riem of een tooltje daarvoor (stropper).
Verder is een hakmes zo gemaakt dat je ook goed de bovenkant kan gebruiken als hamer achtig instrument. Het heeft niet het zelfde oppervlakte maar als je een karkas wil fijnmeppen of een nek lukt het prima daarmee.

Door bevroren vlees hakken zou ik sowieso niet doen, dat kost hoe dan ook veel energie. Ik wacht meestal tot de buitenkant een beetje zacht is en gaat bloeden, en dan kom ik er zo wel doorheen, soms kan je wel wat hakken ja. Ik vind het moeilijk in te schatten of het veel kracht kost, ik ben best wel sterk en als ik dan zeg ja gaat makkelijk dan is dat niet echt een goede indicator maar gezien anderen het ook zo beschrijven lijkt het me wel goed kunnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door