Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#33024
FF een vraag ivm de bordeauxdogpup van mijn schoonzus en zwager:
Bij het beestje is gisteren demodex geconstateerd. Ze hebben nu een shampoo (merknaam weet ik niet, zou natuurlijk wel eens ectodex kunnen zijn) meegekregen waarmee ze hem om de 5 dagen moeten wassen, gedurende drie weken. Dan zal er weer een afkrabsel worden gemaakt.
Nu begon deze jongen vandaag nogal te krabben en hij heeft de huid van z'n koppie al open gekrabd. Ze hebben mij daarstraks gebeld om te vragen of ik wist of ze iets tegen de jeuk kunnen doen, maar ik heb eerlijk gezegd (gelukkig) geen ervaring hiermee.
Ik heb wel gezegd dat het me verstandig lijkt om te proberen zijn immuunsysteem wat te verbeteren met Cats Claw en Echinacea e.d. De hond krijgt overigens deel brok, deels Duck.
Iemand suggesties?

Sonja
Door qyan
#33032
qyan heeft 3x demodex gehad, maar nog nooit jeuk eigenlijk.
de jeuk kwam er bij qyan pas bij nadat hij seborroe had, waar we weer een andere shampoo voor mee kregen en voor 3 weken lang 3x per week moesten wassen.
is de jeuk na het behandelen gekomen, waarschijnlijk wel ectodex!???
verder hebben wij qyan met zijn demodex het volgende gegeven:
- cats claw
- echinacea
- 2000 mg vitamine C (ester c)
- borage olie (later teunisbloemolie, dat werkte voor hem beter)
- zalmolie

wij kregen destijds het advies dat als we merkten dat qyan last had van de normale hoeveelheid oplossing ectodex,
we de eerste week de hoeveelheid ectodex moesten halveren op de normale hoeveelheid water.
en aankijken hoe dat ging, indien nog geen verbetering DA bellen want dan zou het TacTic worden ipv ectodex.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#33036
Ik heb de hond zelf dus nog niet gezien, maar mijn schoonzus omschreef het als een soort kleine pukkeltjes op z'n kop en in de liezen. Die had hij al en dat was ook de reden dat ze naar de d.a. waren gegaan.
Vandaag was hij voor het eerst gaan krabbelen, dus het zou inderdaad wel eens van de behandeling kunnen zijn die hij gisteren heeft gehad.
Ze zouden hem nu in ieder geval in de gaten houden zodat hij zich niet verder open krabt. Verder datgene wat hij open heeft gekrabd desinfecteren zodat het niet kan gaan ontsteken en dan morgen terug naar de d.a. Wellicht dat die dan de dosering aanpast (ik zal het ook nog even doorgeven) en misschien dat het beter is om hem even een kap op te zetten.
Cats Claw en echinacea had ik al doorgegeven, vitamine C geven ze hem geloof ik al. Ik zal dat van de borage- of teunisbloemolie en de zalmolie ook doorgeven.

Bedankt!

Sonja
Door qyan
#33037
Sonja schreef: Ik heb de hond zelf dus nog niet gezien, maar mijn schoonzus omschreef het als een soort kleine pukkeltjes op z'n kop en in de liezen. Die had hij al en dat was ook de reden dat ze naar de d.a. waren gegaan.
Vandaag was hij voor het eerst gaan krabbelen, dus het zou inderdaad wel eens van de behandeling kunnen zijn die hij gisteren heeft gehad.
Ze zouden hem nu in ieder geval in de gaten houden zodat hij zich niet verder open krabt. Verder datgene wat hij open heeft gekrabd desinfecteren zodat het niet kan gaan ontsteken en dan morgen terug naar de d.a. Wellicht dat die dan de dosering aanpast (ik zal het ook nog even doorgeven) en misschien dat het beter is om hem even een kap op te zetten.
Cats Claw en echinacea had ik al doorgegeven, vitamine C geven ze hem geloof ik al. Ik zal dat van de borage- of teunisbloemolie en de zalmolie ook doorgeven.

Bedankt!

Sonja
pukkeltjes in de vorm van puistjes toevallig?
uh, ook open wondjes, etterige plekken ???
heeft de DA hun ook gemeld om welke vorm het ging, want als ik pukkeltjes hoor denk ik niet aan de lokale vorm, maar aan de gegeneraliseerde vorm.
heeft de hond al veel kale plekken, of nog beperkt, zitten ze verspreid over het lichaam?
zalmolie gaf ik verder gewoon voor zijn vacht en teunisbloemolie of borageolie hebben ook een enigzins ontstekingremmende werking dacht ik.
qyan kon niet tegen borag olie, kreeg hij jeuk van, maar borage olie is naar ik heb vernomen wel sterker en beter dabn teunisbloemolie, bevat meer GLA dacht ik.
Laatst gewijzigd door qyan op zo 21 dec 2003, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#33039
Ja, ze omschreef het als een soort puistjes. Ze zitten dus op z'n kop en in zijn liezen.
Op z'n kop heeft hij dus nu open wondjes, omdat hij daaraan gekrabbeld heeft. Etterige plekken heeft hij niet, maar ik ben inderdaad ook bang dat het hier om de gegeneraliseerde vorm gaat.
Door qyan
#33047
Sonja schreef: Ja, ze omschreef het als een soort puistjes. Ze zitten dus op z'n kop en in zijn liezen.
Op z'n kop heeft hij dus nu open wondjes, omdat hij daaraan gekrabbeld heeft. Etterige plekken heeft hij niet, maar ik ben inderdaad ook bang dat het hier om de gegeneraliseerde vorm gaat.
ik weet het niet precies, maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat als er open wonden zijn, dat je die wonden dan eerst ergens mee in moet smeren voordat je behandeld met ectodex.
wij hebben eerst die wondjes laten helen en zijn toen pas gaan smeren met ectodex!
elke dag wel te verstaan ipv 1x per 5 dagen!
misschien dat yvonne nog reageerd van bas! of paul.
maar voor hetzelfde geldt mag het wel hoor, ik weet het niet precies, dus ik hoop dat iemand anders nog ff reageerd
Gebruikersavatar
Door Sonja
#33057
Ze moeten sowieso maar even navraag doen bij de d.a. Toen die gisteren dat spul voorschreef waren er nog geen wondjes, alleen een soort puistjes/pukkeltjes, maar die waren niet open.
Door Paul_Barte
#33069
Sonja schreef: Ze moeten sowieso maar even navraag doen bij de d.a. Toen die gisteren dat spul voorschreef waren er nog geen wondjes, alleen een soort puistjes/pukkeltjes, maar die waren niet open.
Sonja, zelf wel eens Ectodex op je hoofd gesmeerd LOL wedden dat de huid daarna ook open ligt >:(

Ken zoveel voorbeelden van gelijksoortige gevallen (mijn zwager heeft trouwens ook een BD welke heel veel huidproblemen HAD, schrijf bewust 'had' want het beest is zo gezond als een vis).

Mijn advies: dopje lekker op de Ectodex laten zitten en het voer weggooien..en dat meen ik!!
Graan gaat op de verboden lijst en dus ook brok, brood, pasta's, hondenkoekjes en vleesvoer waar te veel graan in zit!
Immuunsysteem opkrikken door de darmflora nieuw leven in te blazen en de weerstand zo hoog mogelijk houden d.m.v. goede voeding en veel pro-biotics.

Wedden dat de hond spontaan geneest en het dopje gewoon op de Ectodex blijft zitten :)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#33073
Hoi Sonja,

Om te beginnen staat er op pagina acht van "vragen en problemen over gezondheid" een tread die waarschijnlijk het merendeel van de vragen beantwoord.

Als de hond met Ectodex gewassen moet worden dan doet dat erg zeer (het bijt verschrikkelijk) als er open plekjes zijn. Verder kan (dat had Bas tenminste) de hond er behoorlijk lamlendig van worden en is het maar de vraag of dit voldoende is om de demodex weg te krijgen. Zoals Qyan al aangeeft is (als het idd demodex is) het allerbelangrijkste om de weerstand zo hoog mogelijk te krijgen en te houden.

Demodexplekken geven geen extreme jeuk, het kan wel iets jeuken maar eigenlijk valt dat wel mee) dus mijn gedachte is eigenlijk dat er misschien ook nog wel eens een huidgistje aanwezig zou kunnen zijn.

Ik denk dat het verstandig is dat je eerst even op pagina 8 het hele verhaal leest en als je vragen hebt, dan stel ze gerust!
Door jeanne
#33084
Freule heeft ook ooit demodex gehad, hele snoet was kaal. Maar geen jeuk. Jeuk had ze van de schimmels en gisten, en daar kreeg ik Malaseb shampoo van. Geweldig spul! Het heeft wat wasbeurten gekost, maar ze is er vanaf. Soms als ze teveel gejat heeft wordt ze even rood, ik kijk het dan een paar dagen aan, meestal gaat het vanzelf weer over. Duurt het me te lang af, gaat ze even in bad.
Maar van de demodex had ze dus geen jeuk en puistjes!
Door Paul_Barte
#33085
Oppassen hè Vonneke >:(

Zit de hele dag al zo'n beetje 'moeilijke vragen' te beantwoorden per mail en ben super agressief ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door