Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3301503
Sinds kort hebben wij een nieuwe kitten die ik op kvv heb gezet en dat gaat op zich prima; eet zijn bakje leeg en groeit goed, lekker speels en voor zover ik weet ook gezond. (moet nog check up afspraak maken bij DA)
Hij kan alleen niet zo goed overweg met de botstukjes die in de kvv van oervoer zitten. Hij heeft in de afgelopen 2 weken 3x gespuugd en dan komen die botstukjes er weer in zijn geheel uit terwijl de rest wel min of meer verteerd is voor zover ik kan zien.
Dus ik zoek naar een fijnere maling (Alaska?) of iets zonder bot, maar dat heb ik nog niet gevonden.
En kan hij dan als hij wat groter is wel bot verteren?
Een eendagskuiken durf ik hem voorlopig ook nog niet te geven nu en barfen zet ik maar helemaal uit mijn hoofd... :-\
Door Too
#3301525
Gefeliciteerd met junior
Echt fijn gemalen zou ik zo niet weten

Echt barfen is wezenlijk anders hoor mijn beste barfknager wil ook wel kvv-stukjes uittuffen
maar wat haar zuster te hard vindt en laat liggen knabbelt zij nog even weg. Ik zou het gewoon 's proberen kuiken of een stukje kwartel ..hij xou je zomaar kunnen verrassen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3301530
Als beginnend KVV voerder heb ik geen idee hoe fijn/grof oervoer gemalen is. Het verbaasde mij echter in het begin wel hoe fijn haaksbarf gemalen was. Ik vond het nét op blikvoer lijken ("waar zijn de grote stukken?"). Kiezebrink en Alaska hebben er af en toe een wat groter stukje tussen zitten maar dan hebben we het over mm-stukjes. Bij Tamro (één keer geprobeerd) konden de stukjes wat groter zijn. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van een paar merken proberen en kijken welke bevalt.

Eendagskuikens hebben niet echt bot. Het is allemaal kraakbeen. Daar ben ik met 10 maanden mee begonnen (ze zijn nu een jaar). Goh, dat had ik veel eerder moeten doen. Het heeft natuurlijk niet zoveel voedingswaarde dus ze krijgen er hier één of twee keer per week eentje. Maar lol dat ze hebben. Ze zagen het ook gelijk als prooi. Eerst ermee spelen om het beest daarna op te peuzelen. Ik denk niet dat kittens daar moeilijk over doen (als ze eenmaal weten dat het prooi is).

Onlangs begonnen met een kippennekje. Daar moeten ze met die kaken wat harder voor werken :)

Weet je zeker dat het spugen geen andere reden heeft? Kleine stukjes bot op zichzelf zouden toch niet de reden mogen zijn? Het is natuurlijk logisch dat de botstukjes nog niet verteerd zijn, dat duurt wat langer. Maar dat hoeft natuurlijk niet persé de reden van het spugen te zijn.
#3301551
Hoe fijn een kvv gemalen is, kan ik je niet bij helpen. Geen ervaring. Als je hier te weinig respons krijgt van mensen met kvv-ervaring kan ik hem wel eens naar de hondenhoek gooien, maar laat ons eerst hier even afwachten he.

Wel denk ik ook niet dat je je veel zorgen moet maken. Al is meer dan een keer per week wel wat veel en nogal lastig. Het klinkt niet alsof hij er ook ziek van is. Dan moet je het meer bekijken als een soort haarbal. Wat niet verteerd raakt gooien we dan maar terug. Oervoer is geheel biologisch of wild als ik het goed heb? Dus is het logisch dat dat hardere botsoorten zijn. Als hij de stukjes zo inslikt, wat ze meestal doen met kvv, kan het dus zijn dat die wat te hard zijn om vlot te verteren.
Dat wil niet zeggen dat als je een keurige en grondige kauwer hebt, hij er ook bij zelfgekauwd bot last van heeft.
Als je wil gaan barfen, zou ik daar zo snel mogelijk mee beginnen. Begin extra voorzichtig met echt zacht bot zou ik zeggen. Inderdaad kuiken ( volgens mij is dat wel degelijk al een deel bot hoor) en kwartel, een klein visje kan ook al. En kijk hoe dat loopt.
Hoe vroeger je begint hoe meer kans dat hij netjes leert kauwen en hij moet ook sterke kaken krijgen om het hardere bot mooi fijn te kunnen krijgen.
Als hij meteen terug een aantal dagen op rij begint bot overgeven ook op deze zachte botsoorten, kan je wel best terug even op kvv met zachte botsoort om zijn maag rust te geven. We willen uiteraard vermijden dat hij een maagontsteking krijgt. Desnoods even met het hakmes door de kvv gaan al hakkend om de stukjes bot fijn te maken. Dat doe ik bij te grof gemalen bot voor mijn maag-gevoelige kater en werkt prima. Maar voor alle duidelijkheid, mijn kater geeft geen bot alleen over die wordt meteen ziek met een paar dagen misselijk en alles overgeven. Dat de jouwe het bot eruit gooit is op zich een beter principe en goed teken. ;)
#3301564
Vandaag staat er haas op het menu en daar zitten geen stukjes in :)
Mijn andere kat van 1 jaar lust graag eendagskuikens, maar die moet er toch best hard op knagen vind ik, dus daar wacht ik nog maar eventjes mee tot ik weet of het beter gaat met eten. Hij lust tot nu toe alles, alleen geen vis. De rest ook niet dus zit ik nog met 2 rollen haring :o
Door Too
#3301598
pearlsofpassion schreef:Als de ander daar hard op kauwt is het toch niet omwille van het bot hoor. Zelfs katten zonder tanden kunnen eendagskuikens eten.
En 1 van mijn kater inhaleert ze ipv op te eten. Zuigt ze zo naar binnen... ::)
C :P
Echt kuiken en kwartel zijn perfect kittenvoer, ik blijf bij mijn vorige bericht.. probeer het eens
#3301700
Too schreef:C :P
Echt kuiken en kwartel zijn perfect kittenvoer, ik blijf bij mijn vorige bericht.. probeer het eens
Morgen ga ik met hem naar de DA en als alles in orde blijkt zal ik van het weekend een kuiken aanbieden. Kwartels heb ik ook nog liggen, maar die zijn onderhand net zo groot als Chepri zelf :o
(Vandaag niet gespuugd trouwens.)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3301718
Ja, een kwartel is 300gr. Dat vond ik ook wat veel en heb hem nu in tweeën in de diepvries liggen. Ik ben heel benieuwd hoeveel troep dat geeft als ik hem ontdooi :) Moet ik binnenkort eens proberen.
#3301725
Ah ok, mijn kwartels zijn maar dik 200 gr.
Dan is een kitten van 8 weken toch al groter. Maar goed, ik begrijp ook wel wat je bedoeld. Geef de kop, vleugels en poten maar aan je andere kat he. De nek en rug kan wel mooi.
#3301734
:D
pearlsofpassion schreef:Ah ok, mijn kwartels zijn maar dik 200 gr.
Dan is een kitten van 8 weken toch al groter. Maar goed, ik begrijp ook wel wat je bedoeld. Geef de kop, vleugels en poten maar aan je andere kat he. De nek en rug kan wel mooi.
Die andere lust geen kwartel :-[ Maar ik zal eerst een kijken geven, kijken of hij het snapt.
Hij is trouwens bijna 10 weken. (ja klein weet ik, maar zijn moeder werd weggehaald dus de kittens moesten ook verhuizen)
Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen. Ik denk dat zijn vader een brit is, zijn vacht lijkt namelijk op die van mijn andere brit. Mama was zwart-witte htk.
chepri.jpg
chepri.jpg (1.57 MiB) 5039 keer bekeken
Hier was hij van achteren in de badkamerkast gekropen toen ik stond te douchen. Dus daarna was ik hem kwijt :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3301738
Lief...

Het gewicht van Kwartels kan enorm verschillen. De ene helft van mijn doorgesneden kwartel in de diepvries weegt al 163 gram. Verder heb je ook ex-layer Kwartels die volgens mij een stuk lichter zijn (100-200 gram).

Zelfs de 163 gram vind ik een beetje veel om te geven aan één kat (gewoon als erbij) dus ik denk dat die ook weer door de helft moet ::)

Ik zou aan die kleine inderdaad gewoon eerst eens een kuiken geven en zien hoe die ermee omgaat.

Afbeelding Afbeelding

(Deze is niet van mij... helaas ben ik niet zo jong begonnen met prooi :) )
#3301739
Wat een dropje!
Vacht kan je volgens mij nu nog niets van zeggen hoor. En later ook, is het moeilijk te zeggen wat erin zit. Ik heb ook zo een kater met wollige vacht, maar gezien zijn karakter en bouw denk ik eerder dat er ergens wat langhaar in zit. Dat is bij de brit natuurlijk ook de oorsprong van die vacht.

Kuiken zal zeker eerst vliegles krijgen. Als het daarbij blijft kan je best een klein sneetje in het buikje maken en wat pluis eraf trekken, dan zal hij er vast wel aan beginnen.
Bij mijn volwassen katten heeft het op eentje na, ook een tijdje geduurd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door