Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Snoball
#3300453
Hallo, ik ben nieuw op barfplaats en zal me even voorstellen.
Ik ben xander uit ridderkerk, ik ben 20 jaar en heb sinds 19feb een witte herder pup gekocht haar naam is Sno
geboren op: 01-01-2017 en weegt nu 18.5 kilo

Met de huidige brokken die ik haar geef is haar ontlasting (te) dun en wil daarom overstappen op vlees producten in combinatie met brokken (haar laatste maaltijd van de dag vlees
Het aanbod is gigantisch en ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen.
Ik heb gehoord en gelezen dat witte herders kunnen verkleuren door bepaald voedsel en dit maakt het nog lastiger.

Ik zou graag willen horen hoe jullie hierover denken en zie jullie reacties graag tegemoet!

Groet,
Xander
Door Lizzy
#3300460
Hoi Xander, gefeliciteerd met je witte herder pup!

Wilde je kant en klaar vers/rauw gaan voeren of wilde je dat zelf gaan samenstellen? Want in het eerste geval zet ik je topic in de kant en klaar categorie, waar moderators en leden zitten die je daar veel beter bij kunnen helpen!
Door Snoball
#3300472
Uhm, wil zelf wel het een en ander halen bij de supermarkt, maar ik wil het kant en klaar ook wel eens proberen!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3300489
Snoball schreef:Uhm, wil zelf wel het een en ander halen bij de supermarkt, maar ik wil het kant en klaar ook wel eens proberen!
Welkom!

Ik denk dat je het best begint bij wat leeswerk. Bijvoorbeeld:
Beginnersinformatie kvv viewtopic.php?f=5&t=134715
Beginnersinformatie Barf viewtopic.php?f=33&t=128897
En het mooie is... je hoeft niet te kiezen, je kunt kvv en barf gewoon combineren!

En nou wil ik je niet direct wegjagen, maar met alleen een bezoekje aan de Appie ga je het niet redden denk ik :biggrin2:
In HI Ambacht zit Djairo's Nature http://www.djairosnature.nl/assortiment-hond.html, zij hebben een zeer groot assortiment in zowel kvv als barf.
Kvv kun je ook krijgen bij veel dierenspeciaalzaken en tuincentra.
Door Nathalie.
#3300544
Ik heb een witte herder van nu tien maanden. Ze krijgt diverse merken KVV in combinatie met Barf. Ik geef ook verschillende soorten groenten. Ik heb nog geen enkele verkleuring van haar vacht gemerkt.
Ze zat op brokken vanuit de fokker. Omdat ze in het begin last van haar darmen had ben ik rustig overgestapt naar vlees. En daar doet ze het prima op.
Door sentinel1984
#3300606
Zoals sommige al hebben aangegeven kun je het beste eerst inlezen wat je precies wilt. Het is niet simpel "naar de supermarkt gaan en klaar".
Bij het zelf samenstellen komt echt meer kijken.

Mocht je (nog) niet willen Barfen kun je eerst KVV gaan geven.
Hiervoor moet je ook wel inlezen alleen is dit wel makkelijker/sneller.

Wat betreft verkleuren:
Met barfen en (goede) KVV zal je Witte herder niet verkleuren!

Zover ik heb kunnen achterhalen, ontstaat verkleuring door "koper" toevoegingen in voer. Ons "witje" heeft een tijdje op Royal Canin gezeten en je zag hem met de dag roder worden.
Toen we weer terug gingen naar KVV raakte hij die gloed helemaal weer kwijt.

Succes met het leesvoer en met je keuzes!
Door enya13
#3300607
dat verkleuren komt van de caroteen die in veel brokken zit. en veel witte herders zijn niet zuiver wit. de meesten zijn gelig/vuilwit. je ziet ook vaak vaag nog een dek in de vacht afkomstig van de duitse herder.
op shows worden ze flink gewassen en gepoederd om er wit uit te zien net als andere witte rassen.
Door Lizzy
#3300612
Als je vers wilt voeren en daarvoor naar de supermarkt wilt: dan denk ik dat je er goed aan doet om voor KVV te gaan. Het gaat je inderdaad niet lukken om zelf samengestelde maaltijden voor je hond uit de supermarkt te halen. Dat kost behoorlijk meer moeite, zelf samenstellen (en je ingrediënten scoren). In de supermarkt hebben ze diverse merken verse rauwe voeding. Meestal ligt er wel Rodi of Smuldier of beide. Beide niet de geweldigste merken KVV. Ik denk dat je dus ook voor KVV al eerder naar de dierenspeciaalzaak moet (zie link Pluk). En als je daar wat merken KVV scoort (liever niet 1 merk en al zeker niet 1 smaak) dan gaat je hond daar echt niet van verkleuren. Sterker nog, witte honden zien er op verse voeding eigenlijk altijd 10 keer beter uit dan die op brok staan. OK OK, slap voorbeeld want dat geldt voor alle honden van alle rassen :biggrin2:
Door Snoball
#3300679
Hallo allemaal, super bedankt voor jullie reacties!

Ik ben vandaag naar Djairo's nature geweest en die hebben mij goed op weg geholpen met KVV'en

Ze hebben mij meerdere soorten vlees meegegeven voor Sno om te proberen!

Ik ga er eens mee aan de slag.
Bedankt allemaal!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door