Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3299574
Lil schreef:Ik ben er vanaf gestapt; ben maar gaan voelen wat goed voelt. Dus als jij blijer bent met weken lang op blote voeten lopen vooral barefoot doen! Ik wordt er niet blij van en doe het dus niet. Denk dat zelf voelen gewoon het belangrijkste is.
Dat denk ik ook. :)



Ik heb ruim een jaar geleden een Morton neuroom gehad; bijzonder pijnlijk. Ben sinds die tijd al bredere schoenen gaan dragen, en heb er zooltjes van de podotherapeut bij gekregen. Nou ja, gekregen.... Wat een bedrag zeg.
Bredere schoenen dus, en het was vrij snel over. Ik weet niet of de zool er veel aan geholpen heeft, die had ik alleen in mijn wandelschoenen.
Evengoed vond ik het absoluut niet fijn lopen, op zo'n harde stugge zool met rare bobbels onder je voeten. Ik ben ook redelijk hypermobiel, en draag op oneffen terrein hoge bergschoenen.
Ik ben nu langzaam aan het opbouwen, (langer) buiten lopen op barefoot. Als dat goed gaat dan blijven de bergschoenen deze zomer ook wat vaker binnen staan. Voor de winter weet ik het niet, dat lijkt me toch wel koud en vies.

Ik was al een poosje aan het inlezen over barefoot, de gekneusde teen heeft e.e.a. versneld.

Afbeelding
Samen met Moyra, barefoot. Dit zijn de Skinners, die heb ik nu binnen aan als het te koud is voor blote voeten.


Afbeelding
En mijn fivefingers. Ik zou helemaal blij zijn als ze ze ook in het donkerblauw hadden. :biggrin2:


Afbeelding
Op het verlanglijstje: Leguano ballerina's. Deze heb ik gepast in M, maar die waren te groot. Nu heb ik ook best smalle voeten. Deze vind ik voor naar het werk wel goed te doen.
Door Siberienne
#3299586
Doranto schreef:Wat ik mij afvraag hè, zouden topsporters ook minimale schoenen dragen of de standaard schoenen met verend voetbed enzo?

Wedstrijdschoentjes van marathon lopers zijn licht en dun.
Maar het licht er maar aan wat voor sport je doet. Spikes van sprinters zijn juist stug om de rebound te kunnen gebruiken in de beweging maar daar moet je wel voor getrainde hebben

Vriend van mijn die ultralopen doet heeft minimale schoenen maar op heel rotsig terrein wel wat meer zool en in de echte blub mudclaws

Ken je 'Born to run'? Boek over hardlopen maar ook de achtergrond en herkomst vd hardloop schoen. De invoering vd demping in de jaren 80 was niet echt gebaseerd op wetenschap ofzo....
Door Siberienne
#3299587
IMG_0294.JPG
IMG_0294.JPG (411.97 KiB) 4830 keer bekeken
Emil Zatopek, een vd grootste hardlopers ooit, lange afstand en minimale schoentjes 'avant la lettre'
Gebruikersavatar
Door koekje
#3299627
Vera draagt barefoot schoenen. Niet zozeer omdat wij hippies zijn :P , maar omdat ze daar het beste op loopt.
vera wilde als baby al niets aan haar voeten, zelfs sokken moesten perse uit. Toen ze eenmaal begon met los lopen 2 jaar geleden, accepteerde ze alleen dunne leren sloffen zonder zool oid. Die dingen beschermden niet voldoende tegen de elementen uiteraard en dan kom je al snel op barefoot schoenen uit. We hebben haar wel eens gewone schoenen aangedaan. En hoe mooi ze sommigen ook vond, ze liep er raar op, alsof ze in gewapend beton stond. Met haar eerste setje barefoot schoenen liep ze normaal en deed ze ze ook niet uit na 5 stappen.

Ik bestel de schoenen van Vera bij ZeazooKids. Die zijn best prettig geprijsd en hebben een duidelijke maatvoering op de website staan. En het is allemaal Europa, dus ze zijn snel binnen.
Andere optie zou SSS (soft star shoes) zijn. Maar die zijn echt veel duurder, hebben een ingewikkelde maatvoering en mag je zelf vanuit de USA importeren met alle toestanden en extra kosten erbij.

Zowel Zeazoo als SSS hebben ook modellen voor volwassenen.
Voor Vera heb ik overigens voor alle seizoenen schoenen kunnen bestellen bij Zeazoo. Gewone schoenen, tussenschoenen voor voor- en najaar, sandalen en winterlaarzen. Voor (kleine?) kinderen hebben ze er iig ook schoenen voor binnengebruik (ik zou die voor Vera als schoen voor in de gymzaal kunnen gebruiken, maar op de psz hier doen ze blote voeten) en sloffen.
Door src_esther
#3299665
sandra.aerns schreef:De vaporglove van merrel hebben echt giga dunne zooltjes. Daar ervaar ik wel echt het barefoot gevoel mee en mijn kast puilt uit met diverse merken/ modellen. Het is natuurlijk net wat voor type schoen je zoekt.
Waarschijnlijk drukte ik mij niet duidelijk uit. Een dunne zool met een bovenkant die die voet omvat erop, maakt voor mij teveel schoen. Wat dat betreft lijken mij die Skinners (Socks or Shoes? Neither.) wel heel erg aantrekkelijk. Toch heb ik die van Leguano besteld, ben benieuwd.
sandra.aerns schreef:De tenen van de fivefingers voel je gek genoeg niet met dragen
Ik kan er al niet tegen om een draadje garen tussen mijn tenen te voelen, laat staan een stukje stof. ::)
Door src_esther
#3299667
Siberienne schreef:Wedstrijdschoentjes van marathon lopers zijn licht en dun.
Maar het licht er maar aan wat voor sport je doet. Spikes van sprinters zijn juist stug om de rebound te kunnen gebruiken in de beweging maar daar moet je wel voor getrainde hebben

Vriend van mijn die ultralopen doet heeft minimale schoenen maar op heel rotsig terrein wel wat meer zool en in de echte blub mudclaws

Ken je 'Born to run'? Boek over hardlopen maar ook de achtergrond en herkomst vd hardloop schoen. De invoering vd demping in de jaren 80 was niet echt gebaseerd op wetenschap ofzo....
Ook interessant met duidelijke plaatjes en filmpjes: This website has been developed to provide an evidence-based resource for those interested in the biomechanics of different foot strikes in endurance running and the applications to human endurance running prior to the modern running shoe.
Door hannabelgje
#3299826
Gisteren met Zoë uitlaten de fivefingers van mijn nichtje uitgeprobeerd. Zalig zeg! Ze zijn wel iets te groot maar omdat ze veters hebben is dat niet zo erg. Zometeen ga ik ze weer aandoen met uitlaten. Eens kijken of ik binnenkort naar Tilburg kan rijden om iets uit te zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door sandra.aerns
#3299828
hannabelgje schreef:Gisteren met Zoë uitlaten de fivefingers van mijn nichtje uitgeprobeerd. Zalig zeg! Ze zijn wel iets te groot maar omdat ze veters hebben is dat niet zo erg. Zometeen ga ik ze weer aandoen met uitlaten. Eens kijken of ik binnenkort naar Tilburg kan rijden om iets uit te zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Geweldig he! Ik vind t ook een bijzondere ervaring.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Kuikuhnek
#3299830
Even bij die Zeazoo schoenen gekeken voor kinderen, maar wat een vreselijke schoenen om te zien, uiteraard persoonlijk.
Jammer, mijn zoontje loopt de hele dag op blote voeten behalve bij het naar buiten gaan. Hij trekt ze het liefst snel uit en ik laat dat lekker gaan. Hoe langer op blote voeten hoe beter.
Ik denk er sterk aan zelf ook naar de five fingers te gaan, iemand hier ervaring met hardlopen op die dingen?
Door sandra.aerns
#3299873
Kuikuhnek schreef:Even bij die Zeazoo schoenen gekeken voor kinderen, maar wat een vreselijke schoenen om te zien, uiteraard persoonlijk.
Jammer, mijn zoontje loopt de hele dag op blote voeten behalve bij het naar buiten gaan. Hij trekt ze het liefst snel uit en ik laat dat lekker gaan. Hoe langer op blote voeten hoe beter.
Ik denk er sterk aan zelf ook naar de five fingers te gaan, iemand hier ervaring met hardlopen op die dingen?
Mijn vriend loopt er altijd op hart en hij loopt gemiddeld 10-15 km


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Siberienne
#3299877
Kuikuhnek schreef:Even bij die Zeazoo schoenen gekeken voor kinderen, maar wat een vreselijke schoenen om te zien, uiteraard persoonlijk.
Jammer, mijn zoontje loopt de hele dag op blote voeten behalve bij het naar buiten gaan. Hij trekt ze het liefst snel uit en ik laat dat lekker gaan. Hoe langer op blote voeten hoe beter.
Ik denk er sterk aan zelf ook naar de five fingers te gaan, iemand hier ervaring met hardlopen op die dingen?
Ja. Ik loop op innovate of fingers. Mijn partner op innovate, hij vindt fingers niet fijn. Soms op huaraches (de echte, niet die van Nike)

Bekangrijk: heeeeel rustig opbouwen. Ik was te enthousiast en had bijna een stress fractuur te pakken. Het werkt ook beter om op zachte en onregelmatige ondergrond te lopen; op asfalt en lange rechte stukken is belastender. En volgens een vriend van mijn, sportarts en aanhanger van blote voeten, is niet iedereen geschikt qua fysiek om erop te lopen. Je moet ook een goede looptechniek hebben.
Door suzanne 1
#3299884
Mijn dochtertje Fleur loopt alleen maar op barefoot schoenen en ze is hypermobiel. We hebben expres hierdoor voor barefoot gekozen omdat ze dan geen steun van haar schoenen krijgt en dus sterkere spieren. En tot nu toe gaat dat super. Als je haar in gewone schoenen zet dan loopt ze alsof ze grote blokken hout aan haar voeten heeft. Voor haar heb ik schoenen van zeazookids, en sandalen van papoutsi. Zelf loop ik sinds 2 jaar ook veel op barefoot. Ik heb sindsdien geen last meer van mijn heup. Ik heb zelf sss en xeroshoes
Gebruikersavatar
Door Thea
#3299901
Ik ben ook aan het kijken voor Barefoot.
Maar wat ik me afvraag slijten die zolen niet erg snel.
hoelang doen jullie met 1 paar?
Ik loop meestal op slippers en ik slijt de zolen al binnen 2 maanden.
En doen jullie nog sokken aan of juist niet?
Door sandra.aerns
#3299903
Thea schreef:Ik ben ook aan het kijken voor Barefoot.
Maar wat ik me afvraag slijten die zolen niet erg snel.
hoelang doen jullie met 1 paar?
Ik loop meestal op slippers en ik slijt de zolen al binnen 2 maanden.
En doen jullie nog sokken aan of juist niet?
2 jaar met redelijk intensief gebruik.
Gaan minder hard dan wandelschoenen hier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door