Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3299467
Je woonplaats is specifiek genoeg hoor. Tis gewoon om te helpen met adresjes of lijntjes in je buurt.
En als ik het goed heb ( zelf ben ik belg) heb je heel wat mogelijkheden in je buurt.
Eens rondkijken in de vraag en aanbod zou ik zeggen. Dan gaat pas een wereld voor je open. ;)

Barfers geven zelden erg veel geld uit aan vlees. Niet alleen omdat het hondenvoer is, maar ook omdat je zo ervanuit kan gaan dat het vlees over is. Voor de prijs die wij ervoor geven kunnen ze nl geen dier opkweken, slachten, verkopen en er ook nog iets aan verdienen. Beetje zekerheid inbouwen dat we geen extra slachtingen op ons geweten hebben. Al weet je dat nooit 100% zeker uiteraard...
Je kan zo nog steeds erg mooi vlees vinden hoor. Spijtig genoeg eigenlijk, want er is dus vrij veel overschot.
Vaak is het wel wat vetter maar een hond mag wel wat vet eten en anders snijdt je de grote brokken weg. Het is wel niet de bedoeling dat het echt heel vet is, dan is de kwaliteit van het vlees onvoldoende.
Kopvlees is vaak geen goede kwaliteit das wel goed om vb te drogen voor snacks. En blijf weg van gemalen vlees want je weet nooit wat er dan in zit.
#3299580
Ik zie dan bv. staan hele ganzen te koop... Heb maar gereageerd door simpelweg te vragen wat ze daar precies mee bedoelen. Ik neem aan dat dit toch uitgebeende dieren zijn etc....? Is dat altijd het geval? Standaard zeg maar kant-en-klaar haha, of verkopen mensen ook hele dieren die nog huid en haar en alles hebben...? :o

De a la carte lijst heb ik ontdekt. Ik heb een reactie geplaatst in de verzamelgroep van Noord-Holland :biggrin2:
Ik zag wat links naar wat websites: kiezebrink, snoopys, natural paws, oervoer en dogmeat. Velen verkopen dan weer dingen van dogmeat.
Hoe ontdekken jullie dan wat goede kwaliteit is? Want bv. zo'n leverancier als dogmeat is ook heel grootschalig. Is dat dan ook weer niet uit de bio industrie? Zo'n logo biologisch klinkt altijd zo mooi maar zou er niet heel wat mee worden gesjoemeld. Lijkt me dat kleinschalige partijen die je ergens zou kunnen opkopen weer veel beter is..

Woont iemand van jullie in Noord-Holland? Of bekend met hoe dat gaat met jachtpartijen in Nederland ofzo? Wat doen ze met al dat wild. Ik woon bv. aan een natuurgebied met enorm veel konijnen..Nou lijkt me prima dat mijn hond er een paar van krijgt als die eens geschoten worden. Beter dan opgekweekt.
#3299589
;D ;D ik zag je reactie al... ik ben bang dat dit hele complete ganzen zijn met veren, kop, botjes en ingewanden misschien een beetje ambitieus om mee te starten.
Net als de geitenbokjes waar ik over schreef, je mag jezelf ook de tijd geven om te wennen en wat routine opbouwen.

Volgens mij heeft trulla regelmatig geschoten wild, misschien kun je daar ook wel wat uitleg krijgen over hoe je bv. handig pluimt of darm verwijdert als je er aan toe bent.
Er is ook iemand die zo af en toe natuurgraas ( dat woord bestaat vast niet) paardenvlees aanbiedt.. niet bio maar wel scharrel.
#3299596
Whahahaha ohhh neee zeg die ganzen worden het niet hoor. Daar ben ik nog niet ;D Idd veel te ambitieus.
Pfff ja ik heb dan tijd nodig hoor want geitenbokjes jeminee ik krijg het er warm van.

Het liefst heb ik voorlopig in ieder geval, alles waar huid, haar, ogen en organen ajb uit zijn en dat niet zelf hoef te doen. Ik zie dat bv. darmen nooit verkocht worden. Dat is zeker niet te doen qua rotten ofzo he met al die bacteriën...?

Trulla zeg je, ik ga eens kijken en vragen.

Toevallig jaagt mijn buurman voor de lol....eens een lijntje leggen ;)

Ik heb net gereageerd op iemand die dan door nederland rijdt met allerlei dingen, wel allemaal van die enorme hoeveelheden. Ik heb maar 3 tot maximaal 4 lades (met die van mn moeder erbij gerekend hihi).

Meadow moet bv. maar 200 gram orgaan volgens de berekening maar soms worden dingen lijkt me als klompen aangeleverd. En ik lees dan ook weer dat je dan het beste per maaltijd allerlei organen moet mixen. Dat is dus ontdooien en snijden en weer opnieuw invriezen? Ik dacht altijd dat dat schadelijk was qua bederving?
#3299619
Misschien wil iemand met je delen ( mijn katten eten maar kleine beetjes..ik ben altijd blij met een deler)
Je kunt globaal rekenen dat je ca 1/3 van de inhoud van je vriezer aan kilo's barf kunt sjouwen...100liter vriezer is grofweg 30kg barf,
helpt ook om een lade eruit te halen en op het rooster stouwen
#3299633
Je zal inderdaad deels moeten ontdooien en terug invriezen. Daar ontkom je maar moeilijk aan.
Elke keer dat je dat doet verlies je wat voedingswaarde maar je moet dat ook niet overdrijven. Tis niet dat ze ziek gaat worden als je dat een keer doet.
Mixen maken is wel niet altijd nodig, tis afhankelijk van hoe je het aanpakt.

Darmen worden niet gevoerd omdat het niet nuttig is, de meeste honden het niet eten en het inderdaad praktisch niet te voeren is.
Pancreas ook niet( tenzij bij een hond met pancreasproblemen) en ogen en lymfeklieren ook niet maar voor de rest kan alles wel. Milt wordt soms gevoerd maar zou niet zo gezond zijn. Van de herkauwers wordt vooral de eerste maag of pens gevoerd, soms ook boekmaag maar dan vooral de inhoud. De rest van de magen ook niet.

Geitjes moet je trouwens niet zelf ontleden he. Hele dieren kan je gewoon in 2 of 3 hakken en zo geven. Zonder er verder wat vanaf of bij te doen.
Bij karkas moet je doorgaans nog wat bijvoegen, spier en als de organen als hart en lever eruit zijn, ook orgaan.

Goede kwaliteit kan je best door te vertrouwen op het oordeel en ervaringen van anderen. Maar wees kritisch want sommigen hun idee van goede kwaliteit is anders dan van anderen...
Dogmeat zal inderdaad bio-industrie zijn. Als je echt enkel bio wil, zal je bij bedrijven als oervoer moeten blijven. En rondkijken in je buurt.
Die buurman zou ik zeker eens contacteren. Horen wat die met zijn wild doet.

Enne... ik zou wel eens rondkijken voor een tweedehandsvriezer(tje). Zo groot als je kan zetten. Een barfer heeft altijd vriesruimte tekort maar je hebt toch een minimum ruimte nodig om goed te kunnen werken.
Je kan wel met minder ruimte stellen als je steeds afwisselt in diersoorten. De ene maand voer je dan vb eendkarkas, de volgende parelhoen en de maand erna weer kipkarkas. Zo met alles. Als je steeds minimum 4 diersoorten ( dus 2 bot en 2 andere spier) en vis voert kan je op deze manier toch meer afwisseling geven en ook in het groot inkopen zonder heel veel vriesruimte. In principe is steeds dezelfde 4 diersoorten zelfs ook voldoende.
#3299676
Vriezerruimte is wel een dingetje inderdaad. Wij hebben 4 honden en er gaat 3,5 kilo per dag doorheen. Ik heb 2 van die grote vriezers en dan hebben ze nog een kast met 4 lades. Op die manier kan ik voor een week of 6-7 aan voeding kwijt. Met 1 hond gaat het veel minder hard natuurlijk, maar die kiloverpakkingen nemen veel ruimte in. Dus als je plek hebt om hem neer te zetten zou ik als ik jou was proberen om een vrieskist te krijgen. Verder ben je zo te horen goed bezig - goed inlezen en plannen is het halve werk :)
IMG_5570.JPG
IMG_5570.JPG (2.38 MiB) 3404 keer bekeken
#3312987
Hoi Allemaal,

We zijn ondertussen een tijdje verder en ik heb jullie adviezen allemaal gelezen en zo goed mogelijk ter harte genomen. Daarom bij deze, ontzettend bedankt voor alle reacties! Ik vind het zo aardig!

Ik BARF nu een aantal dagen. Haal producten bij Bordie (met dank aan bloemetje ;) ) Zij zijn een hulp geweest in mijn buurt!
Ik wissel merken KVV af (carnibest, DARF, eigen gemaakt van Bordie, barfmenu, tamro). Ze krijgt zalmkoppen, sardines en vis uit blik. + groentemixen homemade.
Heb haar behandeld voor demodex (ook afschraapsel laten maken maar was niks op te zien) met druppels op aanraden van de DA Caspar Broekman. Accupuntuur daarbij gedaan en homeopatische druppels + algen en toegevoegde mineralen.

Helaas is het probleem nog niet helemaal opgelost. Het heeft zich eigenlijk verwisseld van vorm. De demodex (vermoed dat dit het was) is praktisch verdwenen, nog een klein plekje waar weer haar op groeit. Maar ze heeft nu last van bultjes op haar schouders. Eerst 1 schouder, nu ook die andere. Geen muggenbulten of door prikbosjes of iets want de bultjes verdwijnen niet. Laatst had ze daarbij 2 dagen uitslag op haar buik maar dit was plots weg en ze heeft soms meer jeuk dan anders. Over het algemeen lijkt ze bijna geen jeuk te hebben. DA denkt dat het geen allergie is vooralsnog, maar ziet dit vaker bij jonge honden, vergelijkbaar met een soort jeugdpuistjes. Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat het is. Momenteel zijn we nog in behandeling bij Caspar met homeopatische druppels. Ze is heel gevoelig van karakter en is pas 1 jaar, ik ben ook aan het kijken naar de mate van prikkels die ze dagelijks ontvangt en hoe haar emotioneel rust te kunnen geven. Ik ga eens naar ttouch kijken.

Dus, dat was'm jongens:-) nogmaals iedereen bedankt! Groet!
#3313003
Bedankt voor de update! Ik denk eigenlijk dat je hond inderdaad in zo'n vervelende jonge honden fase zit waarbij er van alles gebeurd in dat lijf. En misschien dat hormonen ook een rol beginnen te spelen. En misschien dat haar emotie's ook een rol spelen. Ik denk dat je bij Casper in de beste handen bent nu, om je door deze fase te begeleiden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door