Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3299427
Mijn DH teef van 12 1/2 jaar sukkelt al enige tijd met eten. Ze eet al 8 jaar Barf en KVV (vanaf toen ze bij mij kwam)
Ze gaat steeds minder eten. Eerst wilde ze de zalmkoppen niet meer, helemaal geen vis meer, toen de eendenkarkassen niet meer. Parelhoenkarkas vond ze heerlijk, wil ze ook niet meer, ook niet in kleine stukjes gesneden of geplet. En zo kan ik doorgaan helaas.
Tevens liet ze het eten staan als er groente doorheen zat. En ook de geraspte wortel door het eten, die tegen misselijkheid zou helpen wilde ze niet meer.

Nu ben ik geëindigd bij alleen KVV, maar ook dat gaat er nu moeizaam in, zodat ik uiteindelijk de KVV een beetje gekookt heb.
Ze eet ongeveer 1/3 van wat ze normaal eet. Wel wilde ze nog lamspens en hertenspiervlees, maar absoluut geen bot, daar werd haar ontlasting natuurlijk wat dunner van.
Die is overigens goed van kleur en normaal gesproken goed van substantie.
Ze drinkt goed, plast goed, is voor haar leeftijd levendig en ziet er goed uit.
Wel blijkt ze af en toe steentjes, hout en aarde gegeten te hebben, wat ze dan uitgespuugd heeft.

Ik wilde weten of er iets "ernstigs" met haar aan de hand is en ik ben vandaag naar de biomentor in Valkenburg geweest.
Hij leek mij, als zijnde Da en holistische DA, een goede keus.
Hij vond haar er erg goed uitzien voor haar leeftijd, een perfect gebit en kon zo gelukkig niks raars voelen in de buik.
Uit gewoon onderzoek blijkt niks afwijkends (hart, longen, temperatuur)
Hij heeft bloed afgenomen, waar ik nog geen uitslag van heb.
Verder heb ik vitaminetabletten gekregen en Mifloran, waar ik net hier op het forum niet zo positieve reacties over gelezen heb :(
Ik heb het nog niet gegeven, omdat hij vergeten is te vertellen hoeveel en hoe ik dat moet geven en ik hem niet meer kon bereiken vandaag. (Is natuurlijk geen spoedgeval!)
Tevens heeft hij een verpakking Duck pancreasvoer meegegeven, dit heeft ze vanavond wel gegeten.
Ik schrok wel van de rekening, maar misschien is dat tegenwoordig normaal (ik kom zeer weinig bij een Da gelukkig).

Natuurlijk moet ik de uitslag van het bloedonderzoek afwachten, maar heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen proberen te voeren?
Ze is echt nog niet te dun of zo en eet wel wat, maar niet wat ik gewend ben.
Voorheen at ze ongeveer 2x 500 gram per dag, toen ze ouder werd heb ik dat terug gebracht naar totaal 750 gram per dag.
En nu ben ik blij als ik er 250 gram in krijg. Ook met de hand wil ze niet gevoerd worden...ik heb voor mn gevoel alles geprobeerd, maar misschien weet iemand nog wat?
(En ik wilde even mijn verhaal kwijt, want zo piep is ze niet meer en ik ben/was bang dat ik haar zou moeten verliezen)

Groetjes,
Yvonne
Laatst gewijzigd door ywa100 op do 15 jun 2017, 01:29, 2 keer totaal gewijzigd.
#3299476
Ik zou toch eerst even afwachten hoe de bloeduitslagen zijn
Bij oudere honden kunnen de orgaanfuncties natuurlijk minder worden , of de vertering
Het eten van vreemde dingen kan ook een oorzaak zijn van bv de pancreas
Misschien beweegt ze ook wat minder ?

Mijn eigen ervaring met oude(re) honden is dat ze vettere diersoorten wat minder goed verdragen
Net als de wat ""hardere "" vleesbotten . Maar ook bepaalde soorten groenten zoals bloemkool bv .
Het kan op die leeftijd ook pappen en nathouden worden
Ik heb er eentje gehad die weigerde om gemalen te eten . Zij kreeg qua vleesbot alleen nog kwartel karkas of een heel piepkuiken
Zij had juist meer dan haar normale portie nodig , en eenmaal daags eten ging nog prima

Ik had nog een oudje die ook minder ging eten naarmate ze ouder werd
Ze begon wel gestaag af te vallen natuurlijk , maar meer ging er gewoon niet meer in
Eenmaal daags eten ging met haar ook niet meer , twee maal daags wel
Zij wilde ook geen vleesbot meer eten dat kreeg ze gemalen

En ik had twee oude bessen die totdat ze ziek werden alles aten
#3299514
Omdat ik pas een jaar of 9 geleden wakker werd ::) en begreep dat volledig vers het juiste voer is,
zijn dit mijn eerste senioren die op uitsluitend vlees staan. Kaya is bij mij gekomen toen ze 4 1/2 jaar was
Ze kreeg bij de vorige eigenaar slechte brokken, zag er niet uit had een "vlooienallergie" allemaal rode bultjes over haar hele buik,
moest iedere maand naar de DA voor haar anaalklieren en ze stonden op het punt om haar in te laten slapen omdat ze onhandelbaar was zeiden ze. Ze is nu dus 8 jaar bij ons. Ze vond het vlees (eerst KVV) heerlijk en vooral lappen lamspens is favoriet. Nooit meer verstopte anaalklieren, bultjes en een prachtige vacht, maar dat hoef ik hier niet te vertellen dat weten jullie allemaal al lang!
Mijn andere DH reu Murphy (11 1/2 jaar) vreet (letterlijk ;D ) nog ALLES zonder problemen en eet nu 9 jaar alleen vers (is ook een herplaatser, ik heb nog nooit een pup gehad ;) )
Dus heb ik geen ervaring met senioren op barf. Ik snap dat ze misschien vanwege het gebit niet alles meer kunnen eten, maar het gebit is bij beide geen probleem ook bij Kaya niet, dus daarom at ze ook de "beginnersbotten" die ik haar probeerde te geven niet.
Ik wacht inderdaad even de bloeduitslagen af, maar hoop dat ik haar nog een tijdje bij me mag houden!
#3299524
ywa100 schreef:Mijn DH teef van 12 1/2 jaar sukkelt al enige tijd met eten. Ze eet al 8 jaar Barf en KVV (vanaf toen ze bij mij kwam)
Ze gaat steeds minder eten. Eerst wilde ze de zalmkoppen niet meer, helemaal geen vis meer, toen de eendenkarkassen niet meer. Parelhoenkarkas vond ze heerlijk, wil ze ook niet meer, ook niet in kleine stukjes gesneden of geplet. En zo kan ik doorgaan helaas.
Tevens liet ze het eten staan als er groente doorheen zat. En ook de geraspte wortel door het eten, die tegen misselijkheid zou helpen wilde ze niet meer.

Nu ben ik geëindigd bij alleen KVV, maar ook dat gaat er nu moeizaam in, zodat ik uiteindelijk de KVV een beetje gekookt heb.
Ze eet ongeveer 1/3 van wat ze normaal eet. Wel wilde ze nog lamspens en hertenspiervlees, maar absoluut geen bot, daar werd haar ontlasting natuurlijk wat dunner van.
Die is overigens goed van kleur en normaal gesproken goed van substantie.
Ze drinkt goed, plast goed, is voor haar leeftijd levendig en ziet er goed uit.
Wel blijkt ze af en toe steentjes, hout en aarde gegeten te hebben, wat ze dan uitgespuugd heeft.

Ik wilde weten of er iets "ernstigs" met haar aan de hand is en ik ben vandaag naar de biomentor in Valkenburg geweest.
Hij leek mij, als zijnde Da en holistische DA, een goede keus.
Hij vond haar er erg goed uitzien voor haar leeftijd, een perfect gebit en kon zo gelukkig niks raars voelen in de buik.
Uit gewoon onderzoek blijkt niks afwijkends (hart, longen, temperatuur)
Hij heeft bloed afgenomen, waar ik nog geen uitslag van heb.
Verder heb ik vitaminetabletten gekregen en Mifloran, waar ik net hier op het forum niet zo positieve reacties over gelezen heb :(
Ik heb het nog niet gegeven, omdat hij vergeten is te vertellen hoeveel en hoe ik dat moet geven en ik hem niet meer kon bereiken vandaag. (Is natuurlijk geen spoedgeval!)
Tevens heeft hij een verpakking Duck pancreasvoer meegegeven, dit heeft ze vanavond wel gegeten.
Ik schrok wel van de rekening, maar misschien is dat tegenwoordig normaal (ik kom zeer weinig bij een Da gelukkig).

Natuurlijk moet ik de uitslag van het bloedonderzoek afwachten, maar heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen proberen te voeren?
Ze is echt nog niet te dun of zo en eet wel wat, maar niet wat ik gewend ben.
Voorheen at ze ongeveer 2x 500 gram per dag, toen ze ouder werd heb ik dat terug gebracht naar totaal 750 gram per dag.
En nu ben ik blij als ik er 250 gram in krijg. Ook met de hand wil ze niet gevoerd worden...ik heb voor mn gevoel alles geprobeerd, maar misschien weet iemand nog wat?
(En ik wilde even mijn verhaal kwijt, want zo piep is ze niet meer en ik ben/was bang dat ik haar zou moeten verliezen)

Groetjes,
Yvonne
Ja, dat is wel weinig wat ze eet. Maar, ze verbrand waarschijnlijk ook niet meer zoveel?

Zijn er geen dingen die ze heel lekker vindt waar jij de KVV lekkerder mee kan maken? Ik denk dan bijv. aan blikjes sardien in olijfolie (niet in zonnebloem of soja-olie!) of zalm uit blik. Dat je dat erdoor heen prakt? Of is dat te vet voor haar? Waarom Duck Pancreas? Zijn er redenen om aan te nemen dat haar alvleesklier niet meer goed functioneert?

Vind ze volle kwark lekker? Of Huttekase? Of Ricotta? Dan zou je dat door de KVV kunnen mengen.

Ben je er erg mee bezig met haar? Want ik heb het idee wel eens dat hoe meer je je druk maakt om het niet willen eten: hoe moeilijker ze gaan doen.... :-\
#3299599
Dank je Lizzy voor je reactie en ook natuurlijk de anderen!
Ik ga zeker je tips proberen. Dat pancreas voer was om te proberen tot de uitslag daar was.
Ze heeft het dus niet aan haar alvleesklier, dus pancreas dieet hoeft niet, terwijl ze dat wel at!
Ik ben er wel mee bezig maar maak er ten opzichte van Kaya geen toestand van.
Ik bied haar iets aan, eet ze het niet, heb ik wel iets anders achter de hand.
Vreemd genoeg wil ze nu vaak 's morgens niet eten maar in de namiddag wel, dus dan geef ik haar wat.

Ik heb de uitslag van het bloed:

Dierenartsenpraktijk Biomentor EINDRAPPORT
Broekhem 65 van 18.05.2017
NL-6301 HE Valkenburg ORIGINEEL
Pag. 1/1
Analyserapport
Aanvraagnr. Geslacht Eigenaar, naam dier
0630030919 V WASSENBORG,KANA
Ontvangstdatum: 18.05.17 hond
Klin. gegevens:
12 Jaren Onderzoek Resultaat Referentiewaarden
screening klein
KLINISCHE CHEMIE
natrium 147 mmol/l 141 - 155
kalium 5.2 mmol/l 4.0 - 5.4
calcium 2.61 mmol/l 2.2 - 3.0
fosfaat + 2.57 mmol/l 0.9 - 1.6
cholesterol 4.12 mmol/l 3.1 - 10.1
triglyceriden 0.60 mmol/l 0.32 - 1.1
glucose glucosewaarde nonvalide! s.v.p. Na-fluoride-bloed
inzenden
eiwit totaal 64 g/l 54.0 - 75.0
amylase 915 U/l <1650
lipase 29 U/l < 300
bilirubine totaal + 6.8 μmol/l < 3.4
ASAT (GOT) + 118 U/l < 85
ALAT (GPT) + 366 U/l < 97
gamma-GT + 27 U/l < 15
GLDH + 17.5 U/l < 10
alkalische fosfatase + 267 U/l < 90
ureum 4.7 mmol/l 3.3 - 8.3
creatinine 129 μmol/l 31 - 141
albumine 32.5 g/l 25.0 - 44.0
Gevalideerd door Dr. Han van der Kolk
Met vriendelijke groeten
Euregio Laboratory Services B.V.

Er zijn dus een heleboel dingen veel te hoog, wat duidt op iets aan de lever.
Ik heb Wim niet gesproken omdat ik niet thuis was, dus ga hem morgen bellen, heb de bloeduitslag via de mail gekregen.
Van mijn man die hem wel even gesproken heeft, begrijp ik dat we haar Mariadisteltinctuur kunnen geven.
Nu heb ik (Bio)Mariadistelzaden in huis omdat ik dat aan mijn paard gegeven heb.
Deze plet ik dan eerst voor ik het geef, weet niet of dat ook goed is. Maar dat vraag ik morgen dan wel.
Misschien heeft iemand op het forum ervaring met deze situatie en kunnen ook nog tips geven.
Eigenlijk weet ik nu nog niet zo goed wat ik met deze uitslag moet doen!

Groetjes,
Yvonne
#3299613
Lizzy ik heb net je topic over "wat te voeren bij leverproblemen" gelezen.
Morgen maar boodschappen doen!
Ik schrok van het advies om graan te voeren, iets wat ik juist altijd vermeden heb?
Eerst lees ik 50 % vlees etc. en 50% groente een graan (10%-40%)
En later lees ik:
30% vlees bot, 5 % orgaan etc.
Welke kan ik heb beste aanhouden? Of lees ik het verkeerd?
Mag naturel Skyr ook ipv hüttenkäse ed, want dat heb ik in huis?
Hoe kan ik haar het eten het beste aanbieden? apart? door elkaar?
Ik begrijp dat ik zoveel mogelijk vet moet vermijden, dus dat er af snijden maar.
Vis wil ze helemaal niet, maar ga morgen iets van kabeljauwfilet halen of zo en dat proberen.

Sorry voor al mijn vragen, ik ben geschrokken van de bloeduitslag en hoop dat ze nog beter wordt op haar leeftijd.
Ik vind de waardes heftig slecht :'( :'(

Groetjes,
Yvonne
#3299711
Ik heb hier in deze hoek een topic over Maci en zijn lever, staan ook zijn bloeduitslagen in. (ik heb ff geen tijd nu om het allemaal op te zoeken maar tiep dit toch wel ff snel dan)
Ik geef Maci elke dag mariadistel (deze heb ik van de tuinen, in capsules)

Een dieet waarin alles gekookt wordt is dus 50% koolhydraat en 50% vlees, ik heb voor dat dieet van jean dodds ,geloof ik, gekozen.
Dan geef je rauw vleesbot, vlees , andere bron eiwit, en koolhydraat. Koolhydraat is omdat het voer minder eiwitten moet bevatten omwille van de niet functionerende lever.
Hier was de DA in eerste instantie niet zo blij, want rauw zou toch belastender zijn, maar toen het weer goed ging (zijn waardes waren binnen 2 maanden weer goed) zei ze vooral doorgaan met wat je doet.

Belangrijk is dus alleen witvlees/bot (is gevogelte met uitzondering eend) te geven, geen vette vis, wel magere witvissen ed.
Orgaan is koperrijk en belastend voor lever, vaak ook van niet gevogelte, toch hebben ze daar ook een beetje van nodig, dus ik geef dat wel iedere week een beetje.
Verder geef ik iedere dag huttenkase, of yochurt, ben zelfs vettere yochurt gaan geven want van mager vlees viel ie nog meer af. En als ik dat bekijk op percentage per dag valt het vet dus erg mee.
Groentes geef ik ook zeker, best flinke portie.
koolhydraat kan rijst, aardappel, bataat, havermout zijn. Havermout dichten ze ook goeie eigenschappen aan toe tegenwoordig.
#3299868
Heeeeel erg bedankt voor jullie reacties!! Ik ga jullie topics zeker lezen!
Ik ben zo blij met deze site en het is ook fijn de zorgen even te mogen delen.

Mariadistelzaden had ik al in huis voor mijn paard, die geef ik nu aan haar, natuurlijk goed geplet.
Gisteren heeft ze heel goed gegeten. Ik had gekeken wat ik nog in huis had van wat ze mocht hebben.
Ik heb rijst gekookt en dat gemengd met rauwe kip (in stukjes met bot, helemaal klein gesneden/getrokken), een rauw ei, pompoen en Skyr er doorgeroerd.(juiste verhoudingen ongeveer ;) )
Heerlijk vond ze het, maar vandaag wilde ze dat weer niet eten!
Mijn andere hond is o.a. allergisch voor Kip, Rund en graan dus dat is best lastig.
Vandaag mijn man naar de winkel gestuurd voor boodschappen voor de hond:
Biologische havermout, hüttekäse, yoghurt en witte vis.

Ik heb nog een paar vragen:
-Normaal kregen ze 1 á 2 rauwe hele eieren in de week, mag zij er meer?
-Havermout, moet ik dat rauw er door doen of moet ik het koken tot pap?
-ik mag kip, kalkoen, witte vis en parelhoen voeren, is dat dan op termijn niet te weinig diersoorten?
of maakt dat in deze situatie niet uit?

Nogmaals (alvast) bedankt voor jullie reacties, ik ben er erg blij mee!

Groetjes,
Yvonne
#3299905
Je kunt ook nog topics over onze Yindra vinden mbt een hele reeks aan leverondersteunende supplementen. Ik vraag me af of het pletten van de zaden genoeg is voor de opneembaarheid... Ik gaf zelf oa een supplement van Now, silymarin, met artisjok, mariadistel en paardebloem, helemaal fijngemalen.

Yindra had veel slechtere waarden dan Kaya en heeft nog jaren een kwalitatief goed leven geleefd.

Ik kookte de havermout niet, maar zette 's avonds de hoeveelheid voor de volgende dag in de week. 's Ochtends was het dan helemaal zacht.
#3300446
Help!!!

Ze eet helemaal niks meer, heb alles geprobeerd.
Gisteren ben ik zo dom geweest om haar te dwingen te eten, even later kwam het er weer uit.
Ik ben begonnen met het leverdieet hier op Barfplaats.
Eerst at ze nog wel heel kleine stukjes rauw vlees/bot er door heen, dat ook niet meer.
Toen ben ik het vlees gaan koken (kook erover) NIET de botten natuurlijk!!! Toen wilde ze het wel.
Nu ook niet meer, heb kipfilet rauw geprobeerd, gekookt met bouillon.
Alle dingen in verschillende variaties zeg maar (ricotta, cottage cheese, havermout, rijst, groente, rauw ei, rauw vlees, gekookt vlees etc.)
Het enige wat ze gisteren at, was een wasa cracker Vezelrijk (zonder gist, dat mag ik zelf niet hebben).

Vanmorgen een paar kattenbrokjes onder haar neus gehouden en die at ze wel!
Nu ga ik van mijn geloof af en heb aan een kennis een paar Farmfood brokken gevraagd, om te proberen of ze dat wel eet.
(die krijg ik vanavond)
Ik heb zelf het gevoel dat het nu dan maar een kwestie is van vullen ipv voeden.
Gevoelsmatig denk ik dat het hooguit een kwestie van een paar maanden is.
Ik stel jullie mening/reactie zeer op prijs!

Groetjes,
Yvonne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door