Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door AnnekeP
#3298891
Mijn schoonvader heeft ontdekt dat onze hond KVV/rauw krijgt. Hij vindt t een uitgelezen kans om zijn buks weer eens tevoorschijn te halen en zichzelf te bevrijden van alle kauwtjes, raven, eksters enz waar hij een hekel aan heeft. Voordat de beste man met 10 vogelkarkasjes langs komt - mogen honden die eigenlijk wel eten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3298895
Dat mogen ze wel, maar ze zullen het waarschijnlijk niet lusten. En in zulke kleine vogels geeft een buks wel erg veel hagel. Haal dat er zoveel mogelijk uit en gebruik geen lood.
Door AnnekeP
#3298915
Oké. Ik zeg m wel dat ie er eerst eentje moet proberen.

Waarom geen lood? Is dat niet goed qua gezondheid?

Ik haal ze er altijd allemaal uit. We hebben ook wel eens gans van de jager, daar vis ik ook eerst alle kogeltjes uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3298934
In Nederland zijn loden kogels verboden. Ik maak me sterk dat je ze in NL niet eens meer kunt kopen, loden kogels.

Maar dit soort prooidiervogels gaan je honden niet eten hoor. Tenminste, daar durf ik haast een wedje om te leggen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3298975
Ik verwacht ook niet dat ze het lusten. Ik ben vrij zeker dat mijn alleseter-kater zelfs daar niet aan begint.

Mag je trouwens die beestenwel gewoon afschieten? Want overlast geven ze hier ook wel...

Trouwens raven zullen er wel niet zitten. Die zijn super zeldzaam en zo groot als een gans dus groter dan de meeste roofvogels. Een kraai misschien wel, die zijn de grootte van een gemiddelde kip.
Maar de meeste zullen wel kauwen zijn, zo groot als een ekster.
Door AnnekeP
#3298981
Ik heb echt geen idee, of ie t eet. Hij werkt ook alle ingewanden van een duif weg, inclusief darmen.

Ik bedoelde indd kraaien en kauwtjes trouwens. Mijn vogelkennis laat verschrikkelijk te wensen over. ;) zijn raven zo groot als een gans?! Dat wist ik echt niet! Ganzen zitten hier wel, en die heb ik ook wel eens van de jager. Maar dat zijn geen kleintjes.

Of t mag weet ik niet. Het is eigen terrein, ik denk van wel. Mocht ik er ineens teveel hebben dan geef ik wel een seintje :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door AnnekeP
#3298982
Trouwens. Als ie op zeldzame soorten zou gaan schieten zou ik groot bezwaar gaan maken. Dat vind ik not done. :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door AnnedH
#3298984
Die van ons eet dat wel, in ieder geval heeft ze een keer een merel en een vink opgegeten. Waren tegen een raam aangevlogen en voordat ik er erg in had waren ze al half opgegeten. Ze plukt ze eerst kaal en daarna eet ze ze op en het is geen BARF eter maar eet alleen KVV dus ze is het zelfs niet gewend ;)
Door AnnekeP
#3298985
Oh echt! Wat heb jij voor ras? De hond op jouw foto?
Die van mij doet dat kaalplukken ook met speelgoed, misschien dat ik toch maar eens een vogel met veren ga geven... scheelt me ook nieuwe ballen kopen :D


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door AnnedH
#3298986
AnnekeP schreef:Oh echt! Wat heb jij voor ras? De hond op jouw foto?
Die van mij doet dat kaalplukken ook met speelgoed, misschien dat ik toch maar eens een vogel met veren ga geven... scheelt me ook nieuwe ballen kopen :D
Ja die Sheltie van de foto, lijkt schattig maar zo schattig zijn ze niet.... :o
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3299002
Toevallig zag ik vanochtend op tv dat de kauw een beschermde vogel is
De kauw is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn kauwen beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de kauw is in Nederland geregeld in de Wet natuurbescherming.
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... egelgeving
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3299009
Onderin dat artikel staat wel dat je maatregelen mag nemen om de schade die de kauw aanricht tegen te gaan. Maar de welke dat vraagt wat meer leeswerk.
Ik vind het trouwens onzin dat het een beschermde diersoort is, zelfs al is ie inheems. Het is door de mens dat hij zoveel voorkomt en andere inheemse zangvogels verdrukt...

Raven zijn inderdaad heel erg groot. Ik zeg nu gans, maar ganzen heb je natuurlijk ook in vele maten. Ik heb er nog nooit eentje gezien hoor. Een vogelspotter heeft me dat ooit gezegd en daarbij dus ook dat ze heel zeldzaam zijn.
Ik vind kraaien al erg groot en die zitten hier bij ons ook. Pikken mn eieren vb. Vandaar dat ik weet dat die even groot zijn als een kip, ze lopen hier geregeld in het kippenhok.
Door Lizzy
#3299040
Ik vind het zo lullig om te schrijven maar het is onze eigen schuld. We laten veel te veel eten op straat slingeren :-\ . Ze hebben het veel te leuk door hoe wij rotzooi laten slingeren. We noemen het zelfs al patat-kauwtjes in de stad :-\
Door kakocavi
#3299059
AnnekeP schreef:Ik heb echt geen idee, of ie t eet. Hij werkt ook alle ingewanden van een duif weg, inclusief darmen.

Ik bedoelde indd kraaien en kauwtjes trouwens. Mijn vogelkennis laat verschrikkelijk te wensen over. ;) zijn raven zo groot als een gans?! Dat wist ik echt niet! Ganzen zitten hier wel, en die heb ik ook wel eens van de jager. Maar dat zijn geen kleintjes.

Of t mag weet ik niet. Het is eigen terrein, ik denk van wel. Mocht ik er ineens teveel hebben dan geef ik wel een seintje :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Raven zijn echt niet zo groot als een gans. En ik vind het niet zo'n best idee als iedereen maar op alles gaat lopen schieten wat hem niet aanstaat. Er zijn inderdaad zoveel kauwtjes dat ze andere soorten verdrukken, maar ze schieten is niet zo gemakkelijk en verkeerd raken veroorzaakt veel leed. Daarnaast is het inderdaad verboden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door