Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sparkybranca
#329785
OK ik heb alle links die me gegeven zijn gelezen en hier zijn de 1e vragen:

Ontgiften
- vaak ziet men een slijmlaag om de ontlasting. Een gezond lichaam werkt dit slijm naar buiten omdat het niet langer nodig is. Wormen zullen ook meekomen omdat zij niet kunnen leven zonder deze slijm. "

Als ik wormen zie, is mijn 1e reactie z.s.m. een wormenkuur. Nu niet meer? Hoe moet dat voortaan zowiezo verder met wormenkuren? Zou het eigenlijk niet zo zien zitten om daar helemaal mee te stoppen. Is er besmettingsgevaar voor mij/mijn andere hond als die wormen naar buiten komen? (Als ik bijv. diarree op moet ruimen).


Salmonella
- Eventueel schadelijke bacteriën (bijvoorbeeld salmonella) worden door de gezonde hond in de maag vernietigd door het maagzuur.
- Een hond die brok eet heeft een heel andere zuurgraad.

Oftewel, tijdens de overschakeling kan mijn hond salmonella oplopen omdat de zuurgraad in zijn maag nog niet hoog genoeg is? En mijn hond is natuurlijk niet helemaal gezond, da's juist waarom i hier terecht gekomen ben.

Voorlopig ga ik eerst beginnen met Sparky omdat die problemen heeft. Als het bevalt en alles gaat goed ga ik met Branca ook beginnen.

Mieneke
Door Lizzy
#329804
sparkybranca schreef: OK ik heb alle links die me gegeven zijn gelezen en hier zijn de 1e vragen:

Ontgiften
- vaak ziet men een slijmlaag om de ontlasting. Een gezond lichaam werkt dit slijm naar buiten omdat het niet langer nodig is. Wormen zullen ook meekomen omdat zij niet kunnen leven zonder deze slijm. "
Hoi Mieneke,
Veel honden hebben af en toe wat wormen. En voor een gezonde hond is dat helemaal niet zo dramatisch. Een gezonde hond werkt de wormen ook zelf het lichaam wel weer uit. Het probleem van wormen zit 'm in ongezonde honden. Honden met een slap spijsverteringsstelsel. Daar nemen de wormen nog al eens een fikse toevlucht en als er teveel wormen komen, dan is dat niet gezond.

Wanneer een hond teveel wormen heeft is ontwormen gewoon raadzaam.

Wanneer een hond geen wormen heeft, dan is ontwormen dus onzinnig en zelfs zeer schadelijk.

Om te voorkomen dat wormen de overhand krijgen, om te voorkomen dat wormen zich in een niet-gezonde hond thuis voelen, is het dus raadzaam van je hond een gezonde hond met een ijzersterk spijsverteringsstelsel te maken. Dat doe je door verse/rauwe/gezonde voeding te voeren, rauwe botten te voeren (al dan niet gemalen), probiotica toe te dienen op momenten dat de darm wel een boost kan gebruiken (dus in jou geval zou ik zeker aan willen raden probiotica/acidophilus capsules te gaan halen en deze te gaan geven!!).
Als ik wormen zie, is mijn 1e reactie z.s.m. een wormenkuur. Nu niet meer? Hoe moet dat voortaan zowiezo verder met wormenkuren? Zou het eigenlijk niet zo zien zitten om daar helemaal mee te stoppen. Is er besmettingsgevaar voor mij/mijn andere hond als die wormen naar buiten komen? (Als ik bijv. diarree op moet ruimen).
Zie boven.

Er gaat van een wormenkuur eigenlijk niks goeds uit. Het beschermt je hond niet tegen wormen. Je kunt nu ontwormen, maar volgende maand kan je hond wormen oplopen. En dan? Dan leven die wormen dus ook in jouw hond tot de volgende wormenkuur...! Dus dan zou je eigenlijk permanent moeten ontwormen! Maar misschien is het interessant voor jou om te weten dat wormenkuren totaal NIET onschadelijk zijn! Ergo, momenteel worden ze er zelfs van verdacht auto-immuunziektes te veroorzaken.

Je moet het zo zien: een wormenkuur is in staat om gezonde wormen (en dat zijn die-hards hoor!) te doden. Daar is dus plat gezegd heel zwaar gif voor nodig. Dat stop je dus wel in je hond....

Ik raad eigenlijk iedereen aan ervoor te zorgen dat je hond geen wormen krijgt. Zie dus boven (gezonde voeding, rauwe botten, probiotica, etc.). En, als je dan de zekerheid wil hebben dat je hond geen wormen heeft, breng dan 2 keer per jaar ontlasting van je hond naar de dierenarts! (verzamel ontlasting van 3 dagen in een potje, bewaar het potje in de koelkast en laat na 3 dagen je DA onder de microscoop naar de mest kijken). Als je hond wormen heeft, dan kun je altijd ontwormen. Maar waarom ontwormen als je niet zeker bent dat je hond wormen heeft??
Salmonella
- Eventueel schadelijke bacteriën (bijvoorbeeld salmonella) worden door de gezonde hond in de maag vernietigd door het maagzuur.
- Een hond die brok eet heeft een heel andere zuurgraad.
Goeie vraag!

Inderdaad, een gezonde hond trekt zich werkelijk niks aan van salmonella. Het maagzuur is zo zuur: daar overlijdt deze bacterie direct in. Brokhonden en zieken honden daar in tegen, die kunnen een salmonella vergiftiging krijgen. Niet dat die kans groot is hoor. Ook een brokkenhond heeft nog steeds zuur maagzuur en salmonella is echt zeer gevoelig voor zuur (waarmee ik wil zeggen dat ook een brokkenhond vaak zuur genoeg maagzuur heeft om de bacterie te doden). Maar, een brokkenhond die ook nog eens slecht in z'n vel zit, ja, die kan altijd een salmonella vergiftiging oplopen. Ook hier is de kans nog steeds uiterst klein.

En met versvlees is de kans helemaal zowat nihil. De reden is: versvlees (als jij het zelf zorgvuldig behandeld!) bevat nauwelijks salmonella. Het wordt streng gecontroleerd op salmonella. En ziekmakende hoeveelheden zitten er gewoon niet in.

Maar, met een zieke hond kun je het overschakelen ook anders aanpakken Namelijk: je stopt met het geven van brokken en gaat direct over op versvlees. Maar, voordat je het aan je hond geeft, kook je het versvlees eerst even. Heel licht. Je laat het afkoelen en voegt dan probiotica toe. Dan geef je het aan je hond. Wanneer dit een paar dagen goed gaat, dan kook je het vlees niet meer, maar dan gooi je er gekookt water overheen. Wederom laat je het afkoelen, doet er dan probiotica bij en geeft het aan je hond. Wanneer dit ook goed gaat, geef je 1/4 deel zonder gekookt water en 2/4 delen met gekookt water. Als dat goed gaat geef je de helft zonder en de helft met gekookt water. Als dat goed gaat geef je het rauw. Wel altijd lauw voeren!
Oftewel, tijdens de overschakeling kan mijn hond salmonella oplopen omdat de zuurgraad in zijn maag nog niet hoog genoeg is? En mijn hond is natuurlijk niet helemaal gezond, da's juist waarom i hier terecht gekomen ben.
Ik snap heel goed je angst! Ik hoop dat mijn verhaal hierboven antwoord op je vraag geeft (zo niet: laat het weten hoor!).
Voorlopig ga ik eerst beginnen met Sparky omdat die problemen heeft. Als het bevalt en alles gaat goed ga ik met Branca ook beginnen.

Mieneke
Goed idee Mieneke! Succes! Schakel langzaam over en geef je hondje probiotica!! En houd je ons op de hoogte?
Door sparkybranca
#329824
Bedankt voor je uitleg. Komt er dus op neer dat het middel haast nog erger is dan de kwaal.
Als ik me helemaal kapot schrik van de hoeveelheid wormen zal ik er een kuurtje tegenaan gooien en anders niet.

Die capsules, maak je die kapot of laat je die heel? Ik las ergens dat je de halve volwassenendosering moet geven maar ligt dat ook niet aan het gewicht van je hond of maakt dat niet zoveel uit als ze wat teveel binnenkrijgen?
Kan ik er als alternatief ook gewoon een flinke lepel biogarde doorheen gooien?

Omdat z'n darmen toch al over de rooie zijn ga ik toch maar op de voorzichtige manier beginnen, eerst lichtjes koken dus.

groetjes,

Mieneke
Door Lizzy
#329825
sparkybranca schreef: Bedankt voor je uitleg. Komt er dus op neer dat het middel haast nog erger is dan de kwaal.
Als ik me helemaal kapot schrik van de hoeveelheid wormen zal ik er een kuurtje tegenaan gooien en anders niet.
Niet alle wormen zijn in de ontlasting waarneembaar. Vandaar dat ik zeg 'laat de ontlasting controleren'. Of controleer de ontlasting zelf door een microscoop, als je die hebt.
Die capsules, maak je die kapot of laat je die heel? Ik las ergens dat je de halve volwassenendosering moet geven maar ligt dat ook niet aan het gewicht van je hond of maakt dat niet zoveel uit als ze wat teveel binnenkrijgen?
Kan ik er als alternatief ook gewoon een flinke lepel biogarde doorheen gooien?
Ik draai de capsules open. Voor probiotica/acidophilus maakt de dosering niet zo uit. Ik neem meestal de helft van de volwassenendosering, maar in gevallen waarbij mijn hond bijv. diarree heeft of gassig is: geef ik gerust de volwassenen(mensen)dosering.

Je kunt wel biogarde geven, maar de hoeveelheid bacterieen in een goede capsule (ik vind die van Akropharma echt heel goed. En ik vind Protexin Soluble For All Animals nog veel beter, maar deze moet je bestellen bij je dierenarts en is ook niet echt goedkoop) of poeder zijn echt vele malen groter als in de yoghurt. Ik verkies dus persoonlijk capsules, zeker in de gevallen waarbij de hond darmproblemen heeft.
Omdat z'n darmen toch al over de rooie zijn ga ik toch maar op de voorzichtige manier beginnen, eerst lichtjes koken dus.

groetjes,

Mieneke
Succes!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 03 jun 2005, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca1
#330029
[quote="Lizzy"]
Ik draai de capsules open. Voor probiotica/acidophilus maakt de dosering niet zo uit. .
[/quote]Ik heb dit al vaker gelezen, maar ik vraag mij het volgende af: is deze capsule niet juist bedoeld om de inhoud een kans te geven het maagzuur te passeren? ?
Door Doedels
#330044
[quote="bianca1"]
Ik heb dit al vaker gelezen, maar ik vraag mij het volgende af: is deze capsule niet juist bedoeld om de inhoud een kans te geven het maagzuur te passeren? ?
[/quote]Bij de probiotica die ik gebruik staat in de gebruiksaanwijzing dat je het uit de capsule moet halen en een half uur moet laten wellen in water. Daarna opdrinken/over het voer strooien. De capsules zijn er dus niet om te beschermen, maar als maateenheid. Er zijn ook andere merken die als poeder in een potje zitten. Zonder capsule dus. Deze bacteriën kunnen blijkbaar goed tegen een zuur millieu.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#332589
Je kunt wel biogarde geven, maar de hoeveelheid bacterieen in een goede capsule (ik vind die van Akropharma echt heel goed. En ik vind Protexin Soluble For All Animals nog veel beter, maar deze moet je bestellen bij je dierenarts en is ook niet echt goedkoop) of poeder zijn echt vele malen groter als in de yoghurt. Ik verkies dus persoonlijk capsules, zeker in de gevallen waarbij de hond darmproblemen heeft.Succes!
[quote][/quote]

Hoi,

Waar koop je Akropharma? Ik keek net op Google en vond alleen maar "vage" sites in vreemde talen. ???
Door amber2
#332651
Ik vind de probiotica-capsules van Optimax erg goed. Zijn wel voor mensen gemaakt weet niet of dat iets uitmaakt... Dit merk is makkelijk verkrijgbaar (op hun website staan alle verkooppunten) en ook heel betaalbaar!
Door Femke
#332680
[quote="Claudia N"]

Je kunt wel biogarde geven, maar de hoeveelheid bacterieen in een goede capsule (ik vind die van Akropharma echt heel goed. En ik vind Protexin Soluble For All Animals nog veel beter, maar deze moet je bestellen bij je dierenarts en is ook niet echt goedkoop) of poeder zijn echt vele malen groter als in de yoghurt. Ik verkies dus persoonlijk capsules, zeker in de gevallen waarbij de hond darmproblemen heeft.Succes!Hoi,

Waar koop je Akropharma? Ik keek net op Google en vond alleen maar "vage" sites in vreemde talen. ???
[/quote]

als je bij Google het bolletje voor : zoeken naar pagina's in het nederlands aanklikt krijg je alleen nederlandstalige sites...

Een reformzaak of natuurvoedingswinkel heeft het wel of kan het wel voor je bestellen, anders zijn er ook nog wel andere merknamen verkrijgbaar...
Door Maaike_L
#332806
[quote="amber2"]
Ik vind de probiotica-capsules van Optimax erg goed. Zijn wel voor mensen gemaakt weet niet of dat iets uitmaakt... [/quote]

Op de site van Optimax zie ik wel alle producten staan, maar welke moet je dan precies hebben?
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#333724
even over die wormen.

Bandit heeft afgelopen woensdag een wormtabletje gehad. Donderdagochtend zat er een gigalintworm in zijn drolletje.
Hij krijgt vanaf 28 mei Carnibest. Dus?
Zij raden aan om deze kuur over 2 weken te herhalen omdat dan waarschijnlijk de eitjes uitkomen
Door Mevroi Kruim
#333744
[quote="pleuntje"]
even over die wormen.

Bandit heeft afgelopen woensdag een wormtabletje gehad. Donderdagochtend zat er een gigalintworm in zijn drolletje.
Hij krijgt vanaf 28 mei Carnibest. Dus?
Zij raden aan om deze kuur over 2 weken te herhalen omdat dan waarschijnlijk de eitjes uitkomen
[/quote]

Als uk me goed herinner komt lintworm bij hond/kat binnen via vlooien. De eitjes of larven (weetiknietmeer) zitten in de vlooienmaag en komen in de hondedarm als hij/zij een vlo opeet. Dus niks met vlees te maken.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 11 jun 2005, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#333776
Als ik me niet vergis is een spoelworm een soort spagettilange worm, een lintworm komt in segmentjes naar buiten....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door