Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3296838
Morgen wordt voor het eerst barf-producten geleverd.
Ik vind het best spannend. ;)

I.v.m. Bandit's allergieën heb ik alleen lam, geit en paard besteld. Qua bot heb ik lamsribben en de organen zijn ook van het lam.
Ik heb hart en lever. Nier kreeg ik niet gevonden.

Long wilde ik drogen voor snack's. Is dit erg bloederig? Slinkt het erg? Ik wil uiteindelijk maximaal de grootte van een dobbelsteen overhouden, hoe groot moet ik het dan ongeveer snijden? En drogen op 40 graden geloof ik he?

Hoe proportioneer ik de ribben? Moet ik die evenwijdig aan de ruggenwervel door zien te snijden? Of snijd je ze per bv 3 ribben af?

Het vlees, zal ik dat ook maar in stukjes snijden? 1 stuk vlees is misschien te lastig? Ik wil niet dat hij erin stikt.


Oei, een heleboel beginnersvraagjes. ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3296841
Long snij je het best als het nog behoorlijk bevroren is. Anders wordt t een glibberige toestand.
Slinken doet het ongeveer met 50% denk ik. Long kun je best op 60 graden drogen.

Ribben portioneer ik overdwars. Dus zoveel mogelijk ribben naast elkaar maar de stukjes bot kort. Ribben knip ik altijd door met een snoeischaar, dat vind ik t handigst.

Vlees kun je in stukken snijden of heel laten. Veel honden kauwen amper en slikken t zo door. Dus voor je eigen gemoedsrust kun je het in kleinere stukken snijden. Ik snij t zelf in het formaat dat je bijvoorbeeld bij gourmetten gebruikt.

Succes!!
Door smulpaap
#3296858
Met de ribben zou ik het idd doen zoals Pluk beschrijft
Voor een middelgrote hond zoals de jouw zou ik het spier en orgaan in stukjes van een 5 centimeter snijden
En als je twijfelt over de ribben dan idd eerst even een foto ;)
#3296897
Als je hond keurig kauwt, en hij een mooie lap spier krijgt, zou ik het heel laten. Veel leuker zo. Kunnen ze lekker kauwen en scheuren.
Als hij het in 1 keer probeert in te slikken speel je natuurlijk beter op safe.
Door Too
#3296936
Leuk juist... maar dat je het spannend vindt snap ik ook wel hoor aan je voorbereiding kan het iig niet liggen!

Heb je geen islam slager in de buurt waar je wat lamsnier kunt kopen, met een kilootje nier kun je best even toe.
#3297021
Dank jullie wel voor de lieve reacties. :)
Ik neem alles mee in overweging! :)

Bij opmerkingen had ik gevraagd of ze ook lamsnier hadden en die is vandaag ook geleverd!
Dus nu heb ik alles. En het past nog in mijn tafel-vries-kastje ook!? :D

De long zit vast in de droger.

Ik denk wel dat ik alles klein moet gaan snijden voor meneertje.
Bij een turkse supermarkt had ik lamsribben kunnen kopen. Bandit heeft nu KVV waar geen bot in zit (hoezo compleet!?), dus hij krijgt er die ribjes bij. Die zijn zo gesneden als jullie het aangeven (evenwijdig aan de ruggenwervel zeg maar).
Bandit kauwt een keer links, rechts, nogeens links en dan slikt hij alles door. ::)

Ik heb hem net een stukje lauwe long gegeven, tja, dat is hem toch niet helemaal.... heeft heel lang geduurd voor hij het op at.
Toen hij een keer een paar dagen barf kreeg, bleef het hart ook als laatste over.

Grappig gewoon. Hij lijkt te denken dat je voor eten geen moeite hoeft te doen. Visjes duren ook een eeuwigheid voor hij er zijn tanden in zet. :biggrin2:
Ik ben heel benieuwd wat hij er over een tijdje van vindt. :)

Bedankt voor de link Smulpaap!
Afgezien van die turkse supermarkt zit er geen islamitische slager in de buurt.
#3297038
Orgaan moeten ze vaak wel even aan wennen, maar als hij het uiteindelijk toch eet, gaat dat zo wel over.
En rauwe long is wel iets heel.geks he.. ;)

Kauwt hij dan voldoende op de ribben? Kraakt hij ze echt? Anders zou ik in het begin zo'n grote stukken geven dat hij wel moet kauwen. Dus niet kan inslikken. Ribben kan je nl niet platmeppen, die zijn al vrij plat.
Bij een ander zou ik aanraden met zachte karkasjes te beginnen maar ja... ::)
#3297153
Aha, bedankt.

Hihi, ik heb zelf nog nooit rauwe long geprobeerd. :D (grapje)
Ik heb echt geen flauw idee. ;)

Ik kan helaas niet met zachte botten beginnen omdat Bandit allergisch is voor kip (achtigen), konijn, haas, etc.

Nou, met die ribben vind ik nog even een dingetje.
Gisteravond bleek er een stuk bij te zitten met een hele rib i.p.v. die kleine stukjes rib. Die liet hij heel lang liggen in zijn bak. Uiteindelijk toch een paar keer kauwen en doorgeslikt. Meteen weer 'uitgekotst' (hoe zeg je dat netjes? :P ). Weer een paar keer gekauwd. Ik hoorde het bot niet kraken. Weer doorgeslikt en meteen weer uitgekotst. Toen bleef het lang ergens hangen voor het eruit kwam. Brr. Ik heb het meteen afgepakt. Het vlees eraf geknipt en het botje weggegooid.

Wat is nou wijsheid?

Vorig jaar, toen hij uit nood 2 dagen gebarfd heeft, had hij hele ribben en die knaagde hij wel in stukjes, zoals een kluif zeg maar.
De stukjes die ik nu heb, van de turkse supermarkt, zijn ongeveer 10 cm lang en 2 cm breed. Ze zijn evenwijdig aan de ruggenwervel gesneden, dus stukje rib, vlees, stukje rib, vlees. Dat kauwt hij een beetje en slikt het dan door.

Dit lijkt me wel veiliger, hierin kan hij zich toch niet verslikken.
Maar écht kluifwerk zit er dan niet aan.

Wie weet wat ik het beste kan doen?
Door TomsBorders
#3297155
zoals ze hier staan:
Afbeelding geef ik Kaya altijd de reeribben
Hier wordt lang op gekluifd door mijn hond maar ik zou nooit de aparte stukken bot geven sowieso. Ik neem aan dat je bedoeld dat je ze zo ongeveer gekregen had? Dit kan bij mij niet in een keer naar binnen geslikt worden zelfs als Kaya zo een hond was (kaya maakt er KVV van, zo extreem kauwt ze (en ik moet altijd een lange tijd voor voeren nemen)). Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "Gisteravond bleek er een stuk bij te zitten met een hele rib i.p.v. die kleine stukjes rib."
Wat op de foto's te zien is zeg maar een rack, dus een verzameling van meerdere enkele ribben, het is niet aan te raden enkele ribben te geven maar alleen een rack. daar moet hij als het goed wat moeite op doen en als het niet goed is, dan is het wat gevaarlijk en zou ik kijken of je het misschien bij iemand kan malen of dat je het vast kan maken op een manier oid (Kaya eet het liefst uit mijn hand dus daar is het makkelijk maar sommige honden vinden dat weer helemaal niets).
#3297172
10 cm vind ik wel erg kort. Dat kan hij inderdaad doorslikken zonder het kapot te kauwen.
Voer nooit 1 rib apart, steeds meerdere aan elkaar. Maar ook geen korte stukjes naast elkaar. Liever 3 ribben aan elkaar maar dan hele dan 10 zon stukjes aan elkaar...
#3297194
Ik heb foto's gemaakt, misschien helpt dat. ;)

De kleine stukjes zijn van de turkse-slager. (in het bakje zitten ontdooide stukjes).
De twee grote stukken van Dogmeat.
DSC07286.JPG
DSC07286.JPG (2.68 MiB) 3246 keer bekeken
DSC07285.JPG
DSC07285.JPG (2.6 MiB) 3246 keer bekeken
DSC07284.JPG
DSC07284.JPG (2.85 MiB) 3246 keer bekeken
Die twee grote stukken zijn samen 1 kg. Bandit moet 250 gram per dag aan vleesbot krijgen. Hij eet normaal 2 x.
Kan ik Bandit de ene maaltijd vlees en orgaan geven en de andere maaltijd vleesbot, vlees en orgaan?
Als ik een zo'n stuk in 4-en moet splitsen wordt de hoeveelheid zo klein lijkt me. :-\

Ik kan me voorstellen dat de hond wel 'moet' kauwen op een groter stuk. Maar dan kan hij het laatste stuk toch nog steeds te groot door willen slikken?
(misschien maak ik me wel veel te druk hoor, ik ben erg goed in nadenken ::) )

Het ziet er ook niet zo mooi uit als van de foto van TomsBorders. :(

TomsBorders, wat een fijn intiem moment lijkt het me, dat kaya het bot uit je hand eet. :-*
Gebruikersavatar
Door pluk
#3297210
Border Bandit schreef: Die twee grote stukken zijn samen 1 kg. Bandit moet 250 gram per dag aan vleesbot krijgen. Hij eet normaal 2 x.
Kan ik Bandit de ene maaltijd vlees en orgaan geven en de andere maaltijd vleesbot, vlees en orgaan?
Als ik een zo'n stuk in 4-en moet splitsen wordt de hoeveelheid zo klein lijkt me. :-\

Ik kan me voorstellen dat de hond wel 'moet' kauwen op een groter stuk. Maar dan kan hij het laatste stuk toch nog steeds te groot door willen slikken?
(misschien maak ik me wel veel te druk hoor, ik ben erg goed in nadenken ::) )

Het ziet er ook niet zo mooi uit als van de foto van TomsBorders. :(

TomsBorders, wat een fijn intiem moment lijkt het me, dat kaya het bot uit je hand eet. :-*
Je kunt proberen hoe zijn darmen reageren op twee maaltijden waarvan 1 zonder en 1 met veel vleesbot. Maar waarom niet gelijk 1x per dag voeren? Desnoods geef je dan 's middags nog een snackje of zo.
en zo te zien zit er nog heel veel vlees maar vooral vet aan die lamsribben. Bij vleesbot ga je uit van 50% bot en 50% vlees, ik denk dat de verhouding hier wel iets ander ligt.
Ik zou zoveel mogelijk vet eraf halen en eens kijken hoeveel je dan overhoudt en wat de verhouding bot/vlees is. Eventueel pas je dan het menu nog iets aan waardoor je meer ribben voert en minder spiervlees.

Ik verbaas me ook nog steeds over hoe groot de stukken zijn die honden probleemloos door kunnen slikken maar met ribben moet je wel oppassen.
Omdat Scott zich 1x flink vergist heeft in een kippennek ben ik ook weer gaan vasthouden. Ik weet dat het hier wordt afgeraden maar Scott vertrouwt erop dat ik hem alleen help en niets wegneem of zo. Hij vindt het ook wel makkelijk dat ik het vasthou want eten met z'n poten heeft ie nooit gedaan. Soms heeft hij geen behoefte aan hulp en dan laat ik hem z'n gang gaan maar dan blijf ik er wel bij.

oh ja, op de foto van Tom staan reeribben. Die zijn veel magerder en minder bevleesd dan lamsribben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door