Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sparkybranca
#329663
Dag allemaal,

Kan heel goed dat het antwoord op mijn vraag al ergens staat, maar ik heb nou al zoveel berichten doorgeworsteld zonder precies te vinden wat ik vind.......erg veel info als je hier net komt kijken.
Het probleem zal ik maar even kopieeren vanaf het staff forum, scheelt me tikwerk:

"Gisteren ben ik met Sparky naar de dierenarts geweest. Er waren al wat eerder problemen, maar tegen de tijd dat je zou gaan denken: mss maar eens langs de dierenarts, dan was het al weer over en had hij maanden niks. De problemen waren dan:
- dwangmatig heel veel gras eten en vervolgens schuim kotsen
hij werd dan niet lekker, je zag hem bij wijze van spreke groen worden,
begon dan gras te eten, schuim kotsen en de problemen waren na het
kotsen per direct voorbij.
- een slijmdrol (ook altijd maar eenmalig)
- diarree (nooit langer dan anderhalve dag)

Afgelopen vrijdag werd ik wakker van een kabaal, had hij weer diarree. Dat heeft maar een dagje geduurd en toen was het al weer weg, maar z'n buik bleef maar zo borrelen, ik vond de problemen nu toch te regelmatig worden en de laatste tijd stonk hij ook ongenadig uit z'n straatje. Had ook al een tijdje het idee dat hij niet helemaal lekker in z'n vel zat maar 't was zo subtiel dat ik daar niet zeker van was. Kortom, genoeg redenen voor een d.a. bezoekje.
De dierenarts heeft z'n temp. opgenomen, geen koorts, z'n buik gevoeld en beluisterd en idd, erg veel herrie van binnen. Eindoordeel was: voedselintolerantie. Omdat we het idee hadden dat Sparky het beter deed op Farmfood dan op Proplan Zalm en Rijst (dat at hij ook liever maar op advies was ik overgeschakeld naar Proplan want dat zou "beter" zijn) moet ik terugschakelen naar Farmfood, werkt dat ook niet, hypo-allergeen voedsel. Omdat Barf en versvoer hier altijd aangeraden word bij problemen, deed ik de suggestie versvoer maar daar werd afwijzend op gereageerd, het zou volgens hem vooral door vlees veroorzaakt worden.
(Ik voer toch ZALM en rijst??????)
Voor de volledigheid: Sparky heeft totaal geen vachtproblemen, kale plekken of jeuk.

Nou ben ik rond gaan kijken op internet en het is me bepaald niet duidelijker geworden. Overal zie ik andere oorzaken genoemd: granen, vlees (teveel eiwit), conserveermiddelen. Versvoerfabrikanten die zeggen: ga vooral versvoer geven......brokfabrikanten die zeggen: vooral onze brok voeren duh
Tuurlijk ga ik al deze vragen nog bij mijn d.a. neerleggen -de meeste vragen komen pas op als je weer thuis bent en er ff over hebt na kunnen denken- maar ik ben benieuwd naar ervaringen/adviezen van hier. "

Zoals jullie zien, ik heb er nog totaal geen kaas van gegeten maar zit toch wel met een vrij accuut probleem.......en van m'n dierenarts hoef ik weinig te verwachten. Ook ben ik erg huiverig tegen zijn advies in te gaan, zie me al aankomen met een NOG ziekere hond en dat ik dan toe moet geven dat ik precies dat heb gedaan waarvan hij zei dat ik het niet moest doen.
Daar tegenover staan heel (heel!) veel mensen die direct versvoer aanraden en die allemaal zeggen: dierenartsen zeggen bijna altijd dat je het niet moet doen.
Maar eng blijf ik het toch een beetje vinden.

Wat ik graag zou hebben is een snelcursusje versvoer ;) of een link naar een topic waar ik wat mee aankan.
Maakt het, gezien de problemen, qua ingredienten nog uit welk versvoer ik het best kan pakken? Sommige dingen beter niet, andere dingen juist weer wel? Direct overschakelen of geleidelijk? Indien geleidelijk, hoe lang en in welke verhoudingen?

Nou lang verhaal geworden....alvast bedankt voor eventuele hulp.

groetjes,

Mieneke
Door Truus
#329686
Hoi Mieneke, wat een gesukkel he bah :-\ Dierenartsen hebben helaas weinig of geen verstand van vers rauw voer , Er zijn er maar weinig die zich erin verdiepen.
Brokken is hetgeen waarmee ze aankomen maar dat geeft nog meer problemen.
Ik zou vooral over gaan op , in de eerste instantie kant en klaar versvlees. Daarna kun je je gaan verdiepen in het zelf samenstellen van de maaltijd.
Voor de link waar je meer kunt lezen, o.a. over de vleesmerken..klik hier

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9324
Door Ine
#329699
[quote="Truus"]
Hoi Mieneke, wat een gesukkel he bah :-\ Dierenartsen hebben helaas weinig of geen verstand van vers rauw voer , Er zijn er maar weinig die zich erin verdiepen.
Brokken is hetgeen waarmee ze aankomen maar dat geeft nog meer problemen.
Ik zou vooral over gaan op , in de eerste instantie kant en klaar versvlees. Daarna kun je je gaan verdiepen in het zelf samenstellen van de maaltijd.
Voor de link waar je meer kunt lezen, o.a. over de vleesmerken..klik hier

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9324
[/quote]

Ben het helemaal met Truus eens, gewoon overstappen op Kompleet versvlees!
De maag en darmen kunnen het blijkbaar niet goed aan die brokken, dus gewoon vers gaan geven.
Door sparkybranca
#329701
Kijk daar kan ik wat mee ;D. Stom genoeg had ik nog niet in de Bibliotheek gekeken omdat ik alleen koppen had gesneld en er "bibliotheek BARF" als kop stond.
Was per direct in "kant en klaar versvlees hond" gedoken en had de zoekfunctie gebruikt maar was nog niet tegengekomen wat ik zocht en kreeg het gevoel dat ik mijn tijd verdeed. Bedankt dat je even de weg hebt gewezen, zijn er dan nog vragen dan hoor je het wel.

Voorlopig vind ik de stap versvoer tegen het advies van de d.a. in al groot zat hahaha laat het barfen nog maar ff zitten.

Mieneke
Door sparkybranca
#329708
"Ben het helemaal met Truus eens, gewoon overstappen op Kompleet versvlees!
De maag en darmen kunnen het blijkbaar niet goed aan die brokken, dus gewoon vers gaan geven."

Hoi Ine,

Zo gewoon vind ik het niet, overschakelen van voer is niet eens zo'n groot punt voor mij maar wat ik minder vind: ik ga tegen het advies in van mijn dierenarts (over wie ik verder erg tevreden ben) en dat vind ik geen prettig idee. Tuurlijk heeft hij ook niet de wijsheid in pacht maar ik mag toch hopen dat hij er iig meer vanaf weet dan ik ??? ??? ???
Het feit dat ik juist dat ga doen wat me afgeraden is maakt me toch een beetje onzeker.
Door Doedels
#329717
Hoi Mienek, het verhaal van Sparky lijkt erg op het verhaal van mijn Petr. Zelfde symptomen, maar uiteindelijk werden die zo heftig dat de dA een eliminatiedieet voorstelde. Rijst en gekookte kalkoen. Toen Petr alleen maar zieker werd ben ik op eigen houtje aan het kant en klaar vers voer (kvv) gegaan. En langzaam maar zeker knapte Petr op. Gewoon cold turkey overgeschakeld. Hij was toch al beroerd. Nu blijkt dat Petr heel slecht tegen koolhydraten kan. En brokken bestaan uit ruim 60% koolhydraten. Dus gewoon overstappen zou ik zeggen. Heel barfplaats staat achter je. Jouw DA weet blijkbaar niets van vers voer dus die zal altijd brokken blijven adviseren. Zoals je hier kunt lezen is dat niet zo'n best advies. Da's krijgen vrij weinig over voeding in hun opleiding en verder komt de meeste info van brokkenfabrikanten. Het leuke is dat je na een tijdje kvv vanzelf interesse krijgt in zelf samenstellen. Maar begin eerst maar eens bij stap1: brokken weg. Succes.
Door Laura2004
#329719
Een dierenarts leert tijdens zijn (medische)studie 2 of 3 regeltjes over voeding en dat is dat brokken alle voedingsstoffen bevatten die een hond nodig heeft en dat mensen vooral niet moeten rommelen met het eten van de hond, want dat is waar ze bang voor zijn dat jij gaat zitten rommelen. Maar als jij met kvv begint dan krijgt je hond zeker weten alles binnen wat hij nodig heeft en als jij je ooit zeker genoeg voelt om te gaan barfen dan kan je dat gaan doen, maar geloof ga nooit naar je dierenarts toe voor voedingsadvies, want daar zijn ze niet voor opgeleid. ;)
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 03 jun 2005, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sparkybranca
#329788
Iig bedankt allemaal voor de aanmoediging, ik hoop ook echt dat het allemaal goed gaat verlopen.

groetjes,

Mieneke
Door Truus
#329790
[quote="sparkybranca"]
Iig bedankt allemaal voor de aanmoediging, ik hoop ook echt dat het allemaal goed gaat verlopen.

groetjes,

Mieneke
[/quote]
Laat het ons weten en zijn er nog problemen, dan horen we het wel. ;)
Door Lind@
#330211
Wees niet bang om tegen je dierenarts in te gaan hoor, heb ik ook gedaan en ik kreeg de wind van voren toen ik vertelde dat ik Lothar versvlees ging geven, maar op die dieetbrokken deed hij het ook niet goed, dus toch lekker eigenwijs vers vlees gaan geven (Carnibest) Tsja, de dierenarts dacht dat hij dood ging als hij zo door zou gaan dus, al vond ik het dood-en doodeng, toch de stap gewaagd.....
Binnen een hele korte tijd, knapte hij geweldig op!
En ik heb bewijsmateriaal ;D Kijk maar eens (het is echt dezelfde hond) http://josephine.mijnhomepage.nl (kijk even bij voeding, hoe en waarom?)
Door Maaike_L
#330264
[quote="sparkybranca"]
ik ga tegen het advies in van mijn dierenarts (over wie ik verder erg tevreden ben) en dat vind ik geen prettig idee. [/quote]

Ik stond 2, 3 keer per maand met mijn hond bij de DA. Iedere keer opnieuw een darminfectie. Tsja, ze was niet ziek ofzo waardoor het kon komen, dus moest ik maar hele dure brokken van hen gaan voeren....

Toen ben ik overgestapt op vers vlees en sindsdien zien ze me alleen nog voor de entingen. Nooit meer problemen gehad, ondanks dat ik tegen hun advies ingegaan ben. :D En nu zeggen ze ook dat dat blijkbaar verstandig is geweest.
Door Femke
#330273
Hai Mieneke,

Weet je wat ik ook een aanrader vind voor jou? Je hond regelmatig Probiotica geven (dat zijn de goed emelkzuurbacteriën die zich in de darmen van je hond bevinden) om de darmflora wat op te kikkeren. Je kunt ze in capsulevorm kopen (bijv. van het merk Akropharma, een reformzaak of apotheek kan dat wel voor je bestellen). Probiotica zit ook in biogarde roer, of gezondheidsdrankjes als Yakult. Echter de capsules, daar heb ik goede ervaring mee.

En als je hond zo misselijk is: Okugest geven, van VSM. Werkt als een speer, zowel voor mijn hond als vor mijzelf (en zelfs mijn vriend vroeg me laatst waar de okugest was, terwijl hij helemaal geen pillenslikker is). De meeste apotheken die midddelen van VSM hebben hebben ook wel okugest op voorraad, en anders kunnen ze het ook bestellen ;)

Okugest werkt bij misselijkheid, darmkrampen en diarree.

Verder hoop ik dat je snel de juiste oplossing vindt voor je hond, versvlees is naar mijn mening ook het beste,maar ja wat verwacht je anders op een versvleesforum ;D ;D ;D ;D
Door pollekind
#330356
Ik heb met verbazing het verhaal gelezen en herken er alles in .Mijn Cavalier King charles Spaniel heeft exact de zelfde sympthomen.Ook gras eten en schuim spugen en kikkerdrilachtige ontlasting.Het bleek bij ons hondje dat ze niet tegen de granen kon die in Energique nr.1 zaten.Sindsdien zijn we overgestapt op Energique nr.4 en dat is voornamelijk Kip/Lam?Rijst en dat gaat nu super goed.Een heel enkel keertje is er nog wel eens wat met de ontlasting maar dat komt dan meestal als ze wat van de straat heeft gegeten of konijnen en paarden keutels.Mijn DA stond er ook niet echt achter toen ik vertelde dat ik KVV voerde,maar van de eukanuba brokken voelde ze zich steeds beroerd en ging dan steeds afgezonderd ergens liggen.wij wisten dan dat ze weer buikpijn had en dat is nu gelukkig verleden tijd.Succes met je staff(Stafford shire terrier??)!
Door hamada
#330357
hallo Mieneke,

ik kan me helemaal aansluiten bij de vorige reacties.
Onze cavalier Remi had na zijn eerste jaar op blik en brok ook constant darmproblemen. Conclusie: rundvleesintolerantie.
Uiteindelijk via lam/rijst kvv de klachten kunnen verminderen. Nu eet hij gewoon CB natuurvoer en is nauwelijks tot niet van slag als hij een keer van iemand een koekje van bedenkelijke afkomst heeft gekregen.
Probiotica helpen perfect die enkele keer dat hij wat diarree heeft. (Ik geef ze van de Etos).
Succes!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door