Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3296754
Ik heb een rare hond... Gewend dat buldoggen alles vreten wat voor hun neus komt, maar Harry niet hoor. Inmiddels 15 maand, en ik merk dat hij steeds vaker zijn eten laat staan. Zal ook misschien wel stukje puberteit en uitproberen zijn. Gisterochtend liet hij het ook staan en dus heb ik bedacht om hem dan maar helemaal geen eten te geven. Alleen in de avond heeft hij een klein stukje gedroogde pens gehad.
Vanmorgen heeft hij met smaak gegeten, en zijn bak schoon gelikt zoals het een buldog betaamt.

Nu wil ik best een dag de week vasten met hem als hij daar behoefte aan heeft, hij heeft gister namelijk ook totaal niet om eten gezeurd (of eigenlijk jammert hij meer ) maar verdeel ik dan het weektotaal over 6 dagen? Ja toch? Lijkt me wel het meest logische.
Geef je de hond dan echt niets? Of kan ik wel bijv in de avond een knaagje geven zoals een stukje gedoogde pens of luchtpijp oid? Ik merk dat Harry, nog steeds, wel grote knaagbehoefte heeft, hij heeft ook nog een soort nylabone waar hij veel op kauwt, dus een knaagje waardeert hij wel merk ik.
Of is het verstandiger om er nog even mee te wachten? Officieel zijn ze met 18 maanden pas een beetje uit de groei.
Door Martine-Tom
#3296755
Hoe vaak voer je?
En ja je kan gewoon vasten en niks geven en je kan minder geven (mss is dat het wel, krijgt ie gewoon teveel) en je kan ook vasten en alleen een snackje geven.
Hier regelt Tom het zelf, zo eens in de 10 dagen eet ie gewoon niet, frappante is dat ie de dag erna altijd dunnere ontlasting heeft dus blijkbaar is hij zelfreinigend ofzo ;D
Door Lizzy
#3296759
constance.blokzijl schreef:Ik heb een rare hond... Gewend dat buldoggen alles vreten wat voor hun neus komt, maar Harry niet hoor. Inmiddels 15 maand, en ik merk dat hij steeds vaker zijn eten laat staan. Zal ook misschien wel stukje puberteit en uitproberen zijn. Gisterochtend liet hij het ook staan en dus heb ik bedacht om hem dan maar helemaal geen eten te geven. Alleen in de avond heeft hij een klein stukje gedroogde pens gehad.
Vanmorgen heeft hij met smaak gegeten, en zijn bak schoon gelikt zoals het een buldog betaamt.

Nu wil ik best een dag de week vasten met hem als hij daar behoefte aan heeft, hij heeft gister namelijk ook totaal niet om eten gezeurd (of eigenlijk jammert hij meer Afbeelding) maar verdeel ik dan het weektotaal over 6 dagen? Ja toch? Lijkt me wel het meest logische.
Geef je de hond dan echt niets? Of kan ik wel bijv in de avond een knaagje geven zoals een stukje gedoogde pens of luchtpijp oid? Ik merk dat Harry, nog steeds, wel grote knaagbehoefte heeft, hij heeft ook nog een soort nylabone waar hij veel op kauwt, dus een knaagje waardeert hij wel merk ik.
Of is het verstandiger om er nog even mee te wachten? Officieel zijn ze met 18 maanden pas een beetje uit de groei.
Ja, je kunt hem gewoon 1 dag (of 2 dagen) in de week niks geven en de hoeveelheid voeding over 6 (of 5) dagen verdelen. Ik vind vasten = vasten en dus geef je niks (ook geen pensstaafje want anders is het gewoon geen vasten), behalve water. Op zich is 15 maanden jong maar 1 dag per week vasten kan nu prima. Als ie 18 of 20 maanden oud is kun je dus zelfs 2 dagen gaan vasten.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3296760
Martine-Tom schreef:Hoe vaak voer je?
En ja je kan gewoon vasten en niks geven en je kan minder geven (mss is dat het wel, krijgt ie gewoon teveel) en je kan ook vasten en alleen een snackje geven.
Hier regelt Tom het zelf, zo eens in de 10 dagen eet ie gewoon niet, frappante is dat ie de dag erna altijd dunnere ontlasting heeft dus blijkbaar is hij zelfreinigend ofzo ;D
2x per dag; Harry krijgt zo'n 1300 gram per dag nog, doggen staan er toch om bekend dat ze sneller een maagkanteling krijgen, dus ik vind 2x per dag prettiger.
Ik denk niet dat hij echt teveel krijgt, zou kunnen natuurlijk, maar hij is tegen het magere aan, als ik mijn zin zou krijgen zou hij iets dikker zijn. Maar meer eten wil hij toch niet Afbeelding
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3296761
Lizzy schreef:
Ja, je kunt hem gewoon 1 dag (of 2 dagen) in de week niks geven en de hoeveelheid voeding over 6 (of 5) dagen verdelen. Ik vind vasten = vasten en dus geef je niks (ook geen pensstaafje want anders is het gewoon geen vasten), behalve water. Op zich is 15 maanden jong maar 1 dag per week vasten kan nu prima. Als ie 18 of 20 maanden oud is kun je dus zelfs 2 dagen gaan vasten.
Dank Lizzy. Ga ik toch kijken of zo'n vastendag hem aanstaat.
Door Martine-Tom
#3296766
constance.blokzijl schreef:2x per dag; Harry krijgt zo'n 1300 gram per dag nog, doggen staan er toch om bekend dat ze sneller een maagkanteling krijgen, dus ik vind 2x per dag prettiger.
Ik denk niet dat hij echt teveel krijgt, zou kunnen natuurlijk, maar hij is tegen het magere aan, als ik mijn zin zou krijgen zou hij iets dikker zijn. Maar meer eten wil hij toch niet Afbeelding
Misschien toch gewoon eens proberen wat hij doet als je naar 1000 gram per dag gaat?
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3296768
Martine-Tom schreef: Misschien toch gewoon eens proberen wat hij doet als je naar 1000 gram per dag gaat?
Dan zou hij net onder de 2% komen. En omdat hij al niet zo heel dik is, zou ik dat liever niet willen. Als ik heel strikt de plaatjes volg zou hij al op ondergewicht zitten, zijn taille is echt wel dunnetjes namelijk. Zijn kop is wel groot/dik maar zijn lijf valt mee.

Dus ik vind 1000 gram net wat tricky voor hem.
Zou hij dikker zijn zou ik hem probleemloos minder geven hoor, maar dat durf ik nu dus niet. Ik heb het idee dat hij deze hoeveelheid wel nodig heeft.
Door Martine-Tom
#3296769
constance.blokzijl schreef:Dan zou hij net onder de 2% komen. En omdat hij al niet zo heel dik is, zou ik dat liever niet willen. Als ik heel strikt de plaatjes volg zou hij al op ondergewicht zitten, zijn taille is echt wel dunnetjes namelijk. Zijn kop is wel groot/dik maar zijn lijf valt mee.

Dus ik vind 1000 gram net wat tricky voor hem.
Zou hij dikker zijn zou ik hem probleemloos minder geven hoor, maar dat durf ik nu dus niet. Ik heb het idee dat hij deze hoeveelheid wel nodig heeft.
Dan zou je met 1 dag per weekvasten dus 1500 gr per dag moeten geven om op t zelfde te blijven....lastig denk ik als ie dit al slecht eet..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3296770
Je geeft wel 2x per dag maar wil dan een dag vasten?
Ik ken er misschien weinig van, maar mag ik zeggen dat ik dat vreemd vind?
Zou je dan niet eerder 1x per dag gaan voeren en kijken wat dat doet?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3296771
Martine-Tom schreef:Dan zou je met 1 dag per weekvasten dus 1500 gr per dag moeten geven om op t zelfde te blijven....lastig denk ik als ie dit al slecht eet..
Misschien werkt dat wel hoor. Dat hij dan door die vastendag net meer eetlust krijgt. Dat het hem alert houdt.

Bij 1 van mijn katten merk ik toch iets gelijkaardigs. Al is het daar niet vasten maar gewoon eens een stuk minder eten. Dan is het mutsen plots weer voor een paar dagen over.
Door Martine-Tom
#3296772
pearlsofpassion schreef:Je geeft wel 2x per dag maar wil dan een dag vasten?
Ik ken er misschien weinig van, maar mag ik zeggen dat ik dat vreemd vind?
Zou je dan niet eerder 1x per dag gaan voeren en kijken wat dat doet?
Ja dat dacht ik eigenlijk ook....daarbij is de oorzaak van maagkanteling nog steeds omstreden en de invloed van eten ook niet bewezen...
Ik merk het bij mijn oppasboerboel ook, die kreeg tot voor kort 2 keer per dag en at zo slecht! Nu krijgt ie 1x per dag en gaat alles weer met graagte erin.
Als je het fijner vind voelen kan je toch ook rust (desnoods afgedwongen door bench ofzo) invoeren na het eten?
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3296780
Martine-Tom schreef: Ja dat dacht ik eigenlijk ook....daarbij is de oorzaak van maagkanteling nog steeds omstreden en de invloed van eten ook niet bewezen...
Ik merk het bij mijn oppasboerboel ook, die kreeg tot voor kort 2 keer per dag en at zo slecht! Nu krijgt ie 1x per dag en gaat alles weer met graagte erin.
Als je het fijner vind voelen kan je toch ook rust (desnoods afgedwongen door bench ofzo) invoeren na het eten?
Ja dat is misschien ook wel waar, het vergt ook bij mij wat omschakelen weer na mijn autistje Brutus die echt 2x per dag wilde eten, anders werd hij ook misselijk.
Ik ga gewoon puzzelen hiermee! Kijken wat voor mij werkt en voor Harry terwijl Lola er ook nog is Afbeelding

Andere honden, andere gewoontes, merk ook aan mezelf dat ik dus bepaalde dingen gewend ben en ze dus zo doe omdat ik het altijd doe. Ik heb altijd honden gehad (en Lola nog steeds) als die niet eten moet ik acuut naar de DA omdat ze doodziek zijn.... das ff wat anders dan een hond die denkt mwah, ja eten ok... niet zo'n zin vandaag...
Door Martine-Tom
#3296781
constance.blokzijl schreef:Ja dat is misschien ook wel waar, het vergt ook bij mij wat omschakelen weer na mijn autistje Brutus die echt 2x per dag wilde eten, anders werd hij ook misselijk.
Ik ga gewoon puzzelen hiermee! Kijken wat voor mij werkt en voor Harry terwijl Lola er ook nog is Afbeelding

Andere honden, andere gewoontes, merk ook aan mezelf dat ik dus bepaalde dingen gewend ben en ze dus zo doe omdat ik het altijd doe. Ik heb altijd honden gehad (en Lola nog steeds) als die niet eten moet ik acuut naar de DA omdat ze doodziek zijn.... das ff wat anders dan een hond die denkt mwah, ja eten ok... niet zo'n zin vandaag...
Moet je tom ff lenen? Die denkt dat 5x per week ;D
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3296783
Martine-Tom schreef: Moet je tom ff lenen? Die denkt dat 5x per week ;D
Haha, mag jij Lola lenen, die vreet je vingers nog op als je niet oplet! En je arm....
Maar dat is het, dit verschil is zo groot met wat ik gewend ben Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3296798
Ik denk dat ik hem elke dag iets minder eten zou geven en kijken hoe dat gaat.
Dat is wat stabieler dan 6 dagen meer eten en dan 1 dag niet.

(maar da's mijn intuïtie hoor, verder nergens op gebaseerd ;))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door