Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Meer
#3296417
Hallo allemaal,

Ik ga vanaf volgende week beginnen met barf. Nu is het alleen zo dat ik de botten nog een 'eng' idee vind, en er overheen moet groeien denk ik ;) .. en ik heb een hond die zich de laatste tijd af en toe leek te verslikken in snacks die ik voor hem kocht, nu niet meer, hij krijgt zachtere snacks. Hij mist een hoektand (ik weet niet of het daar aan zou kunnen liggen?)
Ik heb nu dus wel spiervlees en orgaanvlees besteld, maar geen vleesbotten, wel gemalen botten, is dat voorlopig een goede optie? Ik hoop dat iemand me kan helpen..

Grtjs Merel
Gebruikersavatar
Door pluk
#3296422
Meer schreef:Hallo allemaal,

Ik ga vanaf volgende week beginnen met barf. Nu is het alleen zo dat ik de botten nog een 'eng' idee vind, en er overheen moet groeien denk ik ;) .. en ik heb een hond die zich de laatste tijd af en toe leek te verslikken in snacks die ik voor hem kocht, nu niet meer, hij krijgt zachtere snacks. Hij mist een hoektand (ik weet niet of het daar aan zou kunnen liggen?)
Ik heb nu dus wel spiervlees en orgaanvlees besteld, maar geen vleesbotten, wel gemalen botten, is dat voorlopig een goede optie? Ik hoop dat iemand me kan helpen..

Grtjs Merel
Welkom!
Op zich kan gemalen vleesbot prima. Kvv bevat ook gemalen vleesbot. Ik ben wel benieuwd naar wat je dan hebt besteld en wat de samenstelling is.
Heb je een linkje naar wat je hebt besteld?

Maar elke hond kan leren barfen hoor. Ik ga even een ouder topic zoeken waar heel veel tips in staan!

Edit: gevonden! :biggrin2: viewtopic.php?f=1&t=134303
het gaat hier om een hond die schrokt maar de tips om rustig te leren eten heb je echt wel wat aan denk ik
Door Meer
#3296427
Hallo Pluk,

Allereerst bedankt voor je reactie :)
Ik heb de bestelling gedaan bij stolkpetfood.nl
Het volgende is besteld: (alles 1000gr)
Paardenvlees snippers
Rundvlees
Lamsvlees
Kalkoen dijbeenvlees
Kippenhartjes
Konijnenniertjes met vet
Eendenlevertjes
Geitenpens
Dogmeat botmix Eend
Dogmeat botmix Kip

Bedankt voor de link, ik ga het zeker even lezen. Ik wil namelijk ook wel overstappen naar vleesbot, vind het alleen nog wel erg spannend..
Gebruikersavatar
Door pluk
#3296430
Welk percentage vleesbot heb je in gedachten voor je menu?

Over de bot mix vind ik namelijk terug dat deze van weinig bevleesd bot is gemaakt. Bij barf gaan we meestal uit van 50/50 bot en vlees. Deze mix bevat waarschijnlijk meer bot. In je menu zou ik daarom met 40% vleesbot beginnen. Als blijkt dat de ontlasting daar te slap op is kun je altijd wat meer geven.
Door Lizzy
#3296438
Ik heb even gekeken op de website van dogmeat en daar staat: "Botmix Eend enkelvoudig, gemalen weinig bevleesd eendenbot". Ik ga er eigenlijk ook wel vanuit dat het percentage vlees aan deze botten heeeeel laag is. En dit is dan direct het nadeel van een element in je barf menu stoppen dat door iemand anders gemalen is. Je weet niet wat je geeft en dat is wel het hele idee achter zelf samenstellen....

Ik zou gewoon lekker kipkarkas en eendkarkas gaan geven en dat flink bewerken met een vleeshamer (buiten).

En wil je deze mixen geven, dan zou ik misschien zelfs nog minder botmix gaan geven, eerder 30%. Als dit namelijk richting de 100% bot loopt, voer je met die 30% al alsof je 60% vleesbot zou voeren en dat is al veel. Dus met 30% beginnen en even de ontlasting aankijken. Misschien zelfs nog zakken naar 20% a 25%.

En in de tussentijd een mailtje sturen naar dogmeat met de vraag of ze in kunnen schatten hoeveel bot er in de mix zit ten opzichte van vlees.
Door Meer
#3296441
Dankjulliewel voor de reacties.

Ik zat zelf te denken (na het lezn van je boek Lizzy ;) ) aan zo ongeveer 40-45% vleesbot.
Ik moet alleen nog even die overstap maken naar echt bot, zal eerst deze mixen opmaken, en dan laag beginnen en even de ontlasting in de gaten houden..

Daarna dan toch bot gaan proberen en inderdaad even met de vleeshamer pletten. Die van de week even halen.
En even mailen naar Dogmeat.

Gr Merel
Door Meer
#3296461
Ik heb gemaild naar Dogmeat en een antwoord terug gehad:


Beste,

Dat is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat daar slechts 25 tot 30 % vlees aan zit.


Dus toch laag beginnen.. kan het altijd aanpassen.
#3296468
Ik hoop voor je dat dat goed gaat met die botmix. Ik zou dat hier alleszinds niet moeten voeren, zo'n kaal bot krijgen ze vast niet goed verteert. Maar honden zijn wel toleranter daarin dan katten.
Als hij.het terug overgeeft kan je wel denken dat het wss daaraan ligt.

Als er nog zo'n 25% vlees aanhangt zou ik met 25 tot 30% botmix beginnen. Zo kom je op 40-45% vleesbot als ik goed gerekend heb.
Door Meer
#3296579
Ok gelukkig :)
Nog een vraagje, ze zeggen toch altijd dat je een broketende hond niet gelijk botten moet geven? Kan dat gemalen wel (heeft het te maken met hardheid) of niet (ivm verteren)?
Hij eet nu alleen 's ochtends brokken en krijgt 's avonds kvv (af en toe)
Nog een week en dan helemaal over op Barf en van de brokken en kvv af.
Door Lizzy
#3296811
Meer schreef:Ok gelukkig :)
Nog een vraagje, ze zeggen toch altijd dat je een broketende hond niet gelijk botten moet geven? Kan dat gemalen wel (heeft het te maken met hardheid) of niet (ivm verteren)?
Hij eet nu alleen 's ochtends brokken en krijgt 's avonds kvv (af en toe)
Nog een week en dan helemaal over op Barf en van de brokken en kvv af.
Bot (gemalen of niet) moet je niet combineren in 1 maaltijd. Maar gescheiden van elkaar kan het prima. Ik zou de brokken lekker doneren aan de dierenvoedselbank :)
Door Meer
#3297041
Ja de brokken zijn al gedoneerd haha :)

Ok, dus alsmik ga samenstellen gewoon de ene dag spier en orgaanvlees, de andere dag vleesbot (voorlopig dus even de gemalen) en de andere dag weer spiervlees en groente etc?
#3297055
Meer schreef:Ja de brokken zijn al gedoneerd haha :)

Ok, dus alsmik ga samenstellen gewoon de ene dag spier en orgaanvlees, de andere dag vleesbot (voorlopig dus even de gemalen) en de andere dag weer spiervlees en groente etc?
Lizzy bedoelt denk ik geen bot met brokken combineren. Bot met spier en orgaan kan juist heel goed.
Vandaag hadden we hier bijvoorbeeld fazantenboutjes, paardenlever, ei en konijnenvlees.
IMG_5873.JPG
IMG_5873.JPG (2.47 MiB) 3782 keer bekeken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door