Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door michielw
#3296080
Hallo allen,
fijn weer terug te zijn op het forum nadat mijn vorige kater was overleden. Ik heb nu dus weer een kater en wel van plm 3 jaar en 4,5 kg. Gered uit het huis van een junk waar hij moest zien te overleven met ook nog een dominante oudere kater en twee honden...het gaat inmiddels erg goed met hem, heeft de check up en prikken bij de dierenarts gehad etc. Ik heb hem na 1 blikje whiskas (sorry, om te wennen) meteen over op Barf (Carnibest) gekregen en hij eet als een wolf. Hij was wat ondervoed dus dat mag maar hij eet maar door. Misschien door wat hij heeft meegemaakt (snel en veel eten, je weet nooit of/wanneer er weer een maaltijd komt). De richtlijnen zeggen 90 gram Barf maar dat stopt hij echt in een holle kies. Gisteren at hij plm 150 gr en dan ook nog 50 gram brokjes. Graag jullie advies over:
- hoeveel geven jullie je kat en hoe doen ze het daarop?
- Carnibest heeft alleen nog worsten van 500 gram, hoe houd ik die goed??

Veel dank alvast en groeten, Michiel
Laatst gewijzigd door michielw op di 25 apr 2017, 14:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3296091
Ik zou hem gewoon meer geven dan 90 gram per dag. Hoeveel ondervoed is hij nog, wat zal ongeveer het goede gewicht zijn? Ik zou 4% daarvan geven.
Kvv passeert sneller de ingewanden, dus geeft eerder weer een hongergevoel.

Een worst kan je iets laten ontdooien, totdat het nog wel bevroren is, maar wat beter hanteerbaar. In stukken snijden of hakken en deze porties in een zakje in de vries. Eerst een aangebroken worst opmaken en dan de volgende aansnijden.

Succes ermee!
Voor verdere vragen weet je ons natuurlijk te vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3296103
Hoeveel een kat nodig heeft is heel verschillend van kat tot kat, maar gemiddeld zal een kat van 5kg ( zoveel zal hij wel mogen wegen dan?) toch 150gr eten.
Die brokjes erbij zijn er dan teveel aan. ;)
Maar als hij nog aan mag komen zou ik hem lekker wat meer laten eten. Zo'n 200gr per dag. En naarmate hij zijn ideale gewicht nadert wat minderen.
Door michielw
#3296108
Dank zover allen! Ik ga dus iig een stuk hoger zitten dan de 90 gram die werd aangegeven. 4% van 4,5 kg is 180, dat is het dubbele...Ik vind het toch al een probleem dat het voedsel snel verteert en ze snel weer trek hebben dus ben sowieso geneigd wat meer te geven. Bij mijn vorige kat deed ik 2 x pd Barf en had ik daarnaast brokjes die hij met mate at. Maar deze eet alles in 1 x op (zie mijn eerdere bericht). Daarbij weet ik eigenlijk ook niet of Barf én brokjes een goed idee is...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3296142
Nog even over de termen.
Carnibest is een merk kvv (Kantenklaar Vers Voer). Met barf bedoelen we biologically aproppiate raw food (of sommigen bones and raw food). Het laatste is dus een zelf samengesteld menu en meestal zijn de onderdelen daarvan door de samensteller niet gemalen.
Kvv is wel rauw, maar door de fabriek samengesteld en ook meestal gemalen of heel fijngesneden.

Er zijn meer katten die gewoon ongegeneerd hun bakje leegeten, hoeveel er ook inzit. Vooral bij een ondervoed exemplaar die uit een onrustige situatie komt, vind ik dit niet raar klinken.
Je kan dan gewoon de daghoeveelheid in 2 delen en deze dus in 2 maaltijden aanbieden.
Door Ruisje
#3296337
Sommige katten blijven altijd schrokkers, onze Bubbles is dat al 17 jaar. :D

Inderdaad gewoon zijn dagportie in tweeën geven... en op is op! Een dagportie van 150-180 gram lijkt mij voldoende, er zit ook nog wat rijst in Carnibest (behalve in de diabetes variant). Hij kan beter langzamer op gewicht komen dan dat ie straks moet gaan lijnen, haha.
Door michielw
#3296367
Het probleem is nu dat hij schrokt en daarna direct weer om eten zeurt. Ik geef hem nu wat vaker en kleinere porties (een muisje is ook klein..) maar dat zit er binnen twee minuten in en dan begint het miauwen weer. Ik kan ook geen stap richting keuken zetten of hij sprint mee en miauwt nog harder. Ik vraag me af of het honger is (hij heeft dan echt net gegeten) of een Pavlov reactie. Bij mijn vorige katten had ik er brokjes naast waar ze af en toe wat van aten maar bij deze gaat ook die bak in 1 keer leeg. Wat te doen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3296368
Ik zou hem niet de hele tijd kleine beetjes geven. Zo raakt hij nooit eens een keer echt verzadigd. En blijft hij inderdaad echt honger houden.
Die enorme focus zal normaal mettertijd wel minderen. Eens hij wat beter op gewicht is en geleerd heeft dat hij steeds eten krijgt. Maar het is goed mogelijk dat hij altijd om eten zal blijven zeuren en alles wat hij krijgt opeten.
Gezien zijn verleden is dat ook niet vreemd. Er zijn wel vaker katten die door een slechte start of voedselcompetitie geen rem meer hebben.

Op vaste tijdstippen voeren kan helpen om hem structuur en houvast te bieden. Maar daar krijgen ze wel meer honger van. Tis te zeggen, pakweg een uur ( of 2 kan ook) voor etenstijd krijgen ze dan echt honger, gaat het lichaam actief om eten vragen. De rest van de dag minder. Zonder vaste tijden is het de hele dag door iets tussenin bij een kat met voedselobsessie, een normale kat heeft die eigenlijk zelden honger met wisselende tijdstippen. Trek is wat anders dan honger. ;)
Je kan uitproberen wat werkt.

Alleszinds helpt het als hij af en toe eens goed verzadigd is. Ik weet niet of je zelf kan gaan samenstellen maar eens goed kluiven op een stuk vleesbot kan daar veel in helpen. Zowiezo verzadigt stukken vlees beter dan gemalen.
Wat water over zijn eten doen of zelfs een soepje aanbieden van wat kvv in water of een zelfgetrokken bouillonnetje, kan ook veel verschil maken. En is steeds gezond voor de urinewegen en nieren waar katten toch gevoelig aan zijn.
Vers vlees verzadigd alleszinds stukken beter dan brok en het blijft ook langer duren, dus daar moet je niet aan twijfelen.

Als je zeker wil zijn of het honger is of iets anders, kan je hem eens onbeperkt eten geven. De kans is groot dat hij blijft eten tot hij het er terug uitgooit. Zich overeet dus.
Maar als hij dat eens niet doet en meteen daarna weer miauwt, kan hij toch moeilijk nog echt honger hebben.
Zo leert hij misschien ook dat hij voldoende eten krijgt en zich dus niet hoeft te overeten, maar dat is zeker geen garantie. Een gewoonte zou ik er niet van maken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door