Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ingrid Vos
#3293264
Hallo allemaal,

Mijn hond staat op dit moment nog op brokken, ik wil heel graag overgaan op rauw voedsel maar heb angst dat ik belangrijke zaken vergeet en heb ook geen idee hoeveel ik hem per dag moet geven, kan ik gelijk overgaan naar rauw eten of is daar een overgang voor nodig, ik had gelezen dat het 24 uur duurt voor brokken verteerd zijn en rauw vlees maar 4 uur, en wat moet ik dan geven als overgangseten, nu heb ik wel al naar de berekentool gekeken, maar hoeveel procent hij eet weet ik niet, er staan namelijk altijd brokken in zijn bak, hij eet wanneer hij daar trek in heeft, ik heb een boomer van 13 kilo, graag advies hoe ik het moet aanpakken. Hij krijgt nu healthy dog brokken te eten, ook geef ik hem 2 keer per week sardines op water en krijgt hij elke dag een kopje karnemelk, maar het kan beter dat weet ik gewoon, maar vind het gewoon heel moeilijk om de overgang te maken, iedereen zegt het is super makkelijk maar ik weet ook dat er honden ziek of dood zijn gegaan doordat ze belangrijke voedingsstoffen miste in hun eten, heb dus angst om te beginnen maar met jullie hulp zal het zeker goed gaan.

Alvast heel erg bedank voor jullie commentaar en hulp

Ingrid Vos
een beginnende angst barfer hihi
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3293289
Hoi Ingrid,

mijn destijds 11 jarige herplaatser heb ik van de een op de andere dag overgezet van brok naar rauw, zonder problemen, zonder 'overgangseten' (geen idee wat dat zou moeten zijn ;) )

Heb je dit forumonderdeel al gelezen? http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=33

Wanneer je een menu maakt, voer je wekelijks, of twee wekelijks, alles wat je maatje nodig heeft. Je menu kan je laten beoordelen in dit forumonderdeel; http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=2 Wanneer je menu klopt, mis je geen belangrijke zaken :)

Hoeveel jouw hond moet eten.... tja, dat is een kwestie van uitzoeken. Hoe oud is hij? Actief, of niet? Gecastreerd, of niet? En dan neem je een percentage van zijn gewicht en ga je kijken wat hij doet; komt hij aan, voer je minder en andersom bij aankomen
Door Ingrid Vos
#3293293
ok dus het is gewoon diep ademhalen, ogen dicht en springen, ben ik nooit zo goed in geweest hihi, ik heb een paar slagers in de buurt daar ga ik eerst eens langs om te kijken wat zij zoal verkopen aan vlees, 1 is een halal slager, en dan ga ik gewoon wat samen stellen, ik meld het hier wel even wat het is geworden.

Voor jullie info
boomer 2 jaar oud
reu, niet gecastreerd
wordt 4 keer lang uitgelaten, meestal met bal spelen is hij gek op (nu even niet te veel loopse teven in de buurt) binnen spelen doen we ook regelmatig
1 keer kort dat is rond 23.00 uur dan is het ff naar buiten plasje doen en weer naar binnen.
hij heeft de hele dag beschikking over zijn brokken, maar overeet zich nooit, zit mooi op gewicht.
krijgt Healty dog brokken, 2 keer per week sardines op waterbasis, elke dag karnemelk om de dag schapenvetbonbon met knoflook
varkensoren is hij ook dol op, als we naar buiten gaan nemen we altijd frolic mee, zo belonen we zijn goeie gedrag en hij vind ze super lekker.

Als ik wat mis aan info lees ik het graag, ik ga nu op zoek naar een slager die mij alles kan leveren aan vlees.

Groetjes Ingrid
Door Martine-Tom
#3293296
je kan gewoon gelijk met barfen beginnen, menu maken (even inlezen hier) en dat hier posten zodat we met je mee kunnen denken.
Als je de overgang eng of te groot vind zou je ook kunnen overwegen om eerst kvv te geven (een weekje ofzo) zodat je zelf even aan het idee kan wennen, sommige mensen vinden dat wel fijn :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3293298
Als beginhoeveelheid kan je het dubbele in gewicht voeren van wat hij nu aan brokken eet.
Dit komt omdat er in vlees zoveel vocht zit.

Verder zou ik je aanraden je tijd te nemen om je goed en grondig in te lezen.
Neem de beginnersinfo grondig door, lees wat topics met menu's, zoek desnoods in de bib wat topics over zaken waar je je zorgen over maakt. En krijg zo vertrouwen in de materie en wat je gaat doen.
Het is veel beter als je vol vertrouwen begint en weet wat je aan het doen bent en waarom.

Maak daarna zelf een menu zoals jij het graag wil, en laat ons eens kijken of het zo moet lukken. Daarna vlees bestellen, brokken opmaken als beloning of wegschenken aan het asiel, en beginnen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3293498
Ingrid Vos schreef:ok dus het is gewoon diep ademhalen, ogen dicht en springen, ben ik nooit zo goed in geweest hihi, ik heb een paar slagers in de buurt daar ga ik eerst eens langs om te kijken wat zij zoal verkopen aan vlees, 1 is een halal slager, en dan ga ik gewoon wat samen stellen, ik meld het hier wel even wat het is geworden.

Voor jullie info
boomer 2 jaar oud
reu, niet gecastreerd
wordt 4 keer lang uitgelaten, meestal met bal spelen is hij gek op (nu even niet te veel loopse teven in de buurt) binnen spelen doen we ook regelmatig
1 keer kort dat is rond 23.00 uur dan is het ff naar buiten plasje doen en weer naar binnen.
hij heeft de hele dag beschikking over zijn brokken, maar overeet zich nooit, zit mooi op gewicht.
krijgt Healty dog brokken, 2 keer per week sardines op waterbasis, elke dag karnemelk om de dag schapenvetbonbon met knoflook
varkensoren is hij ook dol op, als we naar buiten gaan nemen we altijd frolic mee, zo belonen we zijn goeie gedrag en hij vind ze super lekker.

Als ik wat mis aan info lees ik het graag, ik ga nu op zoek naar een slager die mij alles kan leveren aan vlees.

Groetjes Ingrid
Nou, ogen dicht en springen zou ik het niet willen noemen ::) Maar, je kan de hond zo 1-2-3 overzetten op vers. Nou weet ik niet wat je met lang uitlaten bedoelt. Er spelen 2 dingen: ten eerste de duur van het uitlaten, ten tweede de activiteit die de hond dan ontplooit. Loopt hij rustig mee, speelt dan een tijdje met de bal, en loopt meer rustig mee, of is het van begin tot eind een actieveling. Ik zou zeggen: Begin met 2,5% van zijn lichaamsgewicht, en kijk hoe hij het er op doet. En wat belangrijk is: Voer maar 1x per dag. Als je dat zelf niet zo leuk vindt, doe dan 2x maar niet meer. Als hij zijn eten niet gelijk opeet dan pak je het weg en biedt je het pas de volgende voerbeurt aan. Dus niet meer laten staan. Geen trek = eten weg.
Als je een goede verdeling aanhoudt van vleesbot, spiervlees (w.o. ook wat vettte vis), orgaanvlees (in elk geval hart, lever, nier, pens) en groenten (gepureerd of gekookt, wat je zelf het makkelijkst vindt) dan krijg je geen tekorten. Je hond gaat echt niet dood neervallen!
En zoals al hiervoor gezegd: Maak een menu en zet het hier neer, dan kijken daar meerdere mensen naar om te zien of het goed is of dat er wat aan ontbreekt.
Succes ;)
Door Ingrid Vos
#3296214
ik heb nu dit menu samengesteld, graag jullie mening, is dit goed zo of moet ik nog iets toevoegen of veranderen.

Rauw vleesbot, Orgaanvlees inc pens, spiervlees, groente
117 gr per dag, 52 gr per dag, 65 gr per dag, 26 gr per dag
819 gr per week, 364 gr per week, 455 gr per week, 182 gr per week
maandag, Eenden nek, Runder long, Half teentje knoflook, Lams tong, Sperziebonen
dinsdag, Konijn karkas, Lams nieren, Half teentje knoflook, Hert vlees, spinazie
woensdag, Haas haasrug, Kip maagjes, Half teentje knoflook, Kalkoen vlees, wortels
donderdag, Fazant karkas, Rund nieren, Half teentje knoflook, Geit vlees, broccoli
vrijdag, Lams ribben, Konijnen lever, Half teentje knoflook, Lams vlees, aardappel
zaterdag, Natuur kip karkas, Kalkoen hartjes, Half teentje knoflook, runderkopvlees, biet
zondag, Kalkoen nek, Paarden hart, Half teentje knoflook, Konijn vlees, avacado

nu wil ik ook 1 keer per week vis gaan geven, hij krijgt nu 2 keer per week sardines op waterbasis, en elke dag een kopje karnemelk.

Heb ik alles zo compleet of moet ik toch nog iets extra toevoegen.

Helaas zet hij het allemaal achter elkaar ik weet niet hoe ik dit netjes kan neerzetten, hoop dat jullie er wijs uit worden zo.

Dank alvast voor het meedenken
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3296231
Ingrid Vos schreef:ik heb nu dit menu samengesteld, graag jullie mening, is dit goed zo of moet ik nog iets toevoegen of veranderen.

Rauw vleesbot, Orgaanvlees inc pens, spiervlees, groente
117 gr per dag, 52 gr per dag, 65 gr per dag, 26 gr per dag
819 gr per week, 364 gr per week, 455 gr per week, 182 gr per week
maandag, Eenden nek, Runder long, Half teentje knoflook, Lams tong, Sperziebonen
dinsdag, Konijn karkas, Lams nieren, Half teentje knoflook, Hert vlees, spinazie
woensdag, Haas haasrug, Kip maagjes, Half teentje knoflook, Kalkoen vlees, wortels
donderdag, Fazant karkas, Rund nieren, Half teentje knoflook, Geit vlees, broccoli
vrijdag, Lams ribben, Konijnen lever, Half teentje knoflook, Lams vlees, aardappel
zaterdag, Natuur kip karkas, Kalkoen hartjes, Half teentje knoflook, runderkopvlees, biet
zondag, Kalkoen nek, Paarden hart, Half teentje knoflook, Konijn vlees, avacado

nu wil ik ook 1 keer per week vis gaan geven, hij krijgt nu 2 keer per week sardines op waterbasis, en elke dag een kopje karnemelk.

Heb ik alles zo compleet of moet ik toch nog iets extra toevoegen.

Helaas zet hij het allemaal achter elkaar ik weet niet hoe ik dit netjes kan neerzetten, hoop dat jullie er wijs uit worden zo.

Dank alvast voor het meedenken
Hazenrug, fazantkarkas, lamsribben en kalkoennek zijn geen geschikte beginnersbotten
(Runder)long voegt niet zoveel toe, is wel leuk om te drogen. Maag hoeft ook niet, je voert pens. Bij orgaan geef je minimaal hart, lever, nier, pens. Pens is 50% van het aandeel, hart, lever nier de andere 50% en dan ongeveer gelijk verdeeld; dus zeg maar 180gr pens, 60gr hart, 60gr lever, 60 gr nier per week. Ik las dat je lamsnier vervangen hebt voor lamspens. Ik zou de rundernier vervangen voor pens (tenzij de rundernier bio is)
Lamstong is geen spiervlees maar orgaan
Aardappel zie ik niet als groente
Je geeft elke dag een half teentje knoflook, waarom? Gevoelsmatig is dat wat veel wat mij betreft voor een boomer

Ik heb gewoon even per onderdeel gekeken en daarop gereageerd ;) Hopelijk kan je er wat mee :)
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op wo 26 apr 2017, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3296232
Welkom hier! Ik zal je mijn aanvullingen ook nog geven :) (oh misschien wat dubbel met Inge, we hebben tegelijk ons bericht klaar).

Orgaan mik ik allemaal door elkaar in een bak, en maak er dan portiezakjes van. Dat vind ik makkelijker, dan hoef je niet zo te zoeken wat je uit de vriezer moet halen, maar staat er gewoon 3 x per week orgaanmix op het menu. (ik voer niet elke dag compleet, de ene dag bot met orgaan, de andere dag met spiervlees).
Aardappel zou ik niet zo snel geven. Dan eerder zoete aardappel. Of gewoon witlof ofzo. Ik doe met groentemix ook makkelijk, ik maar 1 x een mix met verschillende groentes en vries dat in porties in. Daar kun je dan ook meteen de knoflook doorheen doen, want ik weet niet of je hond dat gaat eten, elke dag een halve teen. Het lijkt me ook wel wat veel nu.
Lamstong is eigenlijk geen spiervlees (onder spiervlees vallen alle spieren die het skelet bij elkaar houden en laten bewegen) dus mocht je daar nog wat anders voor tegen komen zou ik dat vervangen.
Kalkoennekken zijn misschien nog wat groot voor een beginnend hondje van 13 kilo.
Een rauw eitje, zo eens of twee keer per week, is ook nog een mooie aanvulling. Mag gewoon met schil.
Door eelke
#3296248
Succes! Het is even wat uitzoekwerk, maar het dubbel en dwars waard. Het is zeker ook wel belangrijk om te weten waarom je het een of het anders voert, maar je bent al op de goede weg.
Door Ingrid Vos
#3296268
ik heb het menu inmiddels aangepast, wat vinden jullie van dit menu

Rauw vleesbot, Orgaanvlees inc pens, spiervlees, groente
Maandag, Kippen nek, Runder long, rundvlees, Sperziebonen,
dinsdag, Kwartel, Lams pens, Hert vlees, spinazie,
woensdag, patrijs, Kip maagjes, Kalkoen vlees, wortels,
donderdag, Eendennek, runderpens, Geit vlees, broccoli,
vrijdag, Kippenvleugels, Konijnen lever, Lams vlees, witlof,
zaterdag, Natuur kip karkas, Kalkoen hartjes, Paardensucade, biet,
zondag, Eenden karkas, Paarden hart, kipvlees, Courgette,

1 a 2 keer per week een rauw ei
1 keer per week vis
4 keer per week een half knoflookje
elke dag een kopje karnemelk
Door Lizzy
#3296272
Ingrid Vos schreef:ik heb het menu inmiddels aangepast, wat vinden jullie van dit menu

Rauw vleesbot, Orgaanvlees inc pens, spiervlees, groente
Maandag, Kippen nek, Runder long, rundvlees, Sperziebonen,
dinsdag, Kwartel, Lams pens, Hert vlees, spinazie,
woensdag, patrijs, Kip maagjes, Kalkoen vlees, wortels,
donderdag, Eendennek, runderpens, Geit vlees, broccoli,
vrijdag, Kippenvleugels, Konijnen lever, Lams vlees, witlof,
zaterdag, Natuur kip karkas, Kalkoen hartjes, Paardensucade, biet,
zondag, Eenden karkas, Paarden hart, kipvlees, Courgette,

1 a 2 keer per week een rauw ei
1 keer per week vis
4 keer per week een half knoflookje
elke dag een kopje karnemelk
Als ik hierboven kijk dan ga ik er zo maar vanuit dat je de hoeveelheden allemaal al hebt berekend?

Als dat klopt dan ziet bovenstaande er in mijn ogengoed uit! Hoe heb je het orgaanvlees verdeeld? 10% pens en 10% andere organen (lever, hart, long)? Mis ik alleen nog nier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door