Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tamara1985
#3295926
mijn naam is tamara en ik heb een mechelse herder teef van bijna 1

zij loopt al een hele tijd te tobben met ontlasting nadat ze een virus heeft gehad. ze kreeg toen royal canine digestive care met af en toe specific digestice support

op beide voeren was het succes maar kort dus de overstap naar smuldier gemaakt, dit ging al beter maar niet super, toen heeft ze even rodi pens gehad om het darmstelsel te reinigen en ben ik begonnen met barfmenu.

dat bevalt prima, ze hebben veel smaken die ik dan ook afwissel. ik had 7 x 1 kilo worsten gehaald (eend kip konijn vis hert natuurlijk en lam) en 2x 500 gram worsten groentemix

nu krijgt ze iedere dag een andere smaak en het is even wennen voor haar maar ze eet het wel en haar ontlasting is super

nu mijn vraag, moet ik nog iets toevoegen? ik las over groente en calcium maar ik kom er niet uit of ik dat beter wel of niet kan doen
Door eelke
#3295927
Welkom op barfplaats!

Pluk zal ook vast nog wel reageren, en die is goed op de hoogte wat er precies in welke kvv zit en zal je vast goed kunnen adviseren. Ik weet niet goed wat er in de worsten groentemix zit, maar een groentemix zelf maken is niet zo moeilijk, je kunt zelf kiezen wat je er in wilt verwerken, en ik denk ook wel goedkoper. Info over groentemixen staan ook wel op barfplaats - de site.

Verder zou je ook losse visjes kunnen voeren, harinkjes, zalmlijven of als je hond graag knaagt; zalmkoppen. Dan moet je wel een beetje opletten dat je die week niet nog meer vis voert, want te veel vis is ook niet goed natuurlijk.

Verder is een eitje ook een mooie aanvulling. Kan gewoon rauw, met schil. Ik gooi m altijd stuk in de bak, want mijn hond snapt nog steeds niet dat je ze zelf kan slopen :P

En verder...af en toe een barf dag is natuurlijk helemaal leuk!
Door Lizzy
#3296028
Tamara1985 schreef:mijn naam is tamara en ik heb een mechelse herder teef van bijna 1

zij loopt al een hele tijd te tobben met ontlasting nadat ze een virus heeft gehad. ze kreeg toen royal canine digestive care met af en toe specific digestice support

op beide voeren was het succes maar kort dus de overstap naar smuldier gemaakt, dit ging al beter maar niet super, toen heeft ze even rodi pens gehad om het darmstelsel te reinigen en ben ik begonnen met barfmenu.

dat bevalt prima, ze hebben veel smaken die ik dan ook afwissel. ik had 7 x 1 kilo worsten gehaald (eend kip konijn vis hert natuurlijk en lam) en 2x 500 gram worsten groentemix

nu krijgt ze iedere dag een andere smaak en het is even wennen voor haar maar ze eet het wel en haar ontlasting is super

nu mijn vraag, moet ik nog iets toevoegen? ik las over groente en calcium maar ik kom er niet uit of ik dat beter wel of niet kan doen
BARF menu bevat gemalen bot dus daar moet je zeker geen calcium aan toevoegen! Teveel calcium is schadelijk! En ik ben van mening dat groentenmix het beste zelf maakt. Dat is veel verser en daarom beter (rauwe groenten verliest heel snel vitamines en mineralen ingevroren). En op zich hoef je er niks aan toe te voegen maar het is wel raadzaam om ook eens per week iets van vette vis te geven. Hetzij een rol van BARFmenu, hetzij dat je zelf iets van vis geeft zoals Eelke beschrijft. Beide is niet goed, want vis moet weer niet een groter deel dan 10% van het totaal aan voeding uitmaken.

En ja, net wat Eelke zegt: af en toe een rauw eitje met schil is prima. Zeg zo'n 2 per week.
Door Tamara1985
#3296068
alvast bedankt allemaal

vis krijgt ze 1x per week. ik heb eens geprobeerd een haring te geven maar dat wilde ze niet hahaha

rauw ei vind ik wel een goede dat ga ik dan ook zeker geven

dat er bot in barfmenu zit heb ik ook gemerkt, dat vond kensi wat raar en liep een beetje te miepen met of ze het wel of niet zou opeten dat was bij eend en hert
Gebruikersavatar
Door pluk
#3296161
Had je de beginnersinformatie misschien al gelezen? viewtopic.php?f=5&t=134715
Want dan zul je lezen dat afwisseling erg belangrijk is.

Barfmenu is ok om te geven als kvv, maar ik zou je dus willen aanraden om naast de Barfmenu nog een merk of 2 toe te voegen en merken en diersoorten af te wisselen. Daarnaast moet je zeker de ontlasting goed in de gaten houden. Sommige smaken van barfmenu hebben namelijk een vrij hoog percentage bot en dit kan leiden tot te harde ontlasting of krijtpoep.

Een goede kvv bevat bot als calciumbron en in de juiste verhouding. Calcium toevoegen moet je dus zeker niet doen! Je loopt dan het risico dat je hond teveel calcium binnenkrijgt.

Groente zou ik ofwel vers pureren zoals Lizzy aangeeft of kort gekookt geven. En verder inderdaad vis, een eitje, wat noten en een beetje zuivel.
Door Tamara1985
#3296204
bedankt pluk!

ik had de beginnersinfo inderdaad gelezen.

wat betreft andere merken..hier is alleen barfmenu te koop bij de welkoop, verder prins, duck of farmfood bij de dierenwinkel of smuldier en rodi bij de supermarkt

ik heb een ieniemienie vriezer waar ik net aan 8 kilo rollen in kwijt kan dus een bestelling via internet plaatsen is gewoon niet te doen

maar kan ik dan combineren met 1 die ik genoemd heb?
Door Mijati
#3296210
de andere merken die je noemt bevatten een calciumsuplement, dus niet aan te raden.
Er zijn webshops die ook kleinere bestelling verzenden.
Uit welke regio kom je? Misschien dat er toch meer winkels zijn die kvv verkopen in de regio.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3296225
Waar is hier? Dan ga ik even zoeken naar andere adressen.
Er zijn namelijk ontzettend veel webwinkels waar je ook kunt afhalen.

De kvv's die je noemt zijn niet direct mijn eerste keus. Bijvoorbeeld door het toevoegen van zaken als mais en calciumsupplementen. En omdat ik van sommige smaken de samenstelling onvolledig vind.
Dus zou je iets met deze merken willen dan wil ik je aanraden heel goed per smaak de samenstelling te beoordelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door