Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#329467
Tous is net in het park gebeten door een andere hond. Resultaat een gaatje in z'n dij...Het bloed niet maar het vlees is gewoon weg, ik kijk tegen iets wits aan...
Het is ong. halve centimeter doorsnee.
Wat denken jullie?! Krammetje erin laten zetten, zelf ontsmetten en schoonhouden??
Wat is wijsheid?!
Tous lijkt er overgens geen last van te hebben, loopt niet mank heeft gewoon verder gespeelt(tot wij zagen hoe "erg" het was" en ligt nu gewoon op dat been....
Door zurca
#329480
Ik heb vloeibare jodium in huis, kan ik daarmee ontsmetten??
Door Erna
#329481
Ik zou er niets aan laten doen maar kan dat moeilijk inschatten vanachter het beeldscherm. Kun je een fotootje maken?

Meestal maak ik zulke wondjes even schoon en laat het dan aan de lucht drogen. Ik heb altijd een bus acederm in huis voor dit soort dingen. Jodium zal ook goed zijn denk ik.
Door Helen
#329487
Ik zou het schoonspoelen met een oplossing met waterstofperoxide (gouden tip van Karin). En zeker GEEN acederm erop smeren. Wij hebben dat vroeger bij de paarden gebruikt en hadden niets dan problemen met allerhande wonden. De veearts zei toen dat we die troep ook niet moesten gebruiken. Het sluit de wond af en sluit dus ziektekiemen in en de gezonde buitenlucht buiten. Sinds we bij de paarden geen acederm gebruiken op wonden, herstelt de boel een stuk sneller.
Door Erna
#329491
Helen schreef: Ik zou het schoonspoelen met een oplossing met waterstofperoxide (gouden tip van Karin). En zeker GEEN acederm erop smeren. Wij hebben dat vroeger bij de paarden gebruikt en hadden niets dan problemen met allerhande wonden. De veearts zei toen dat we die troep ook niet moesten gebruiken. Het sluit de wond af en sluit dus ziektekiemen in en de gezonde buitenlucht buiten. Sinds we bij de paarden geen acederm gebruiken op wonden, herstelt de boel een stuk sneller.
Zo zie je maar weer, wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet. Ik zweer bij acederm en heb nooit vervelende ervaringen ermee gehad.
Door zurca
#329504
Ik heb een da gebeld, advies was onder de douche flink spoelen daarna ontsmetten
Het is wel wat groter dan een halve cm, zag ik net met spoelen. Er is betadine opgegaan en hij likt het nu zelf schoon..
Ik hou het in de gaten zodra de wond verandert zit ik bij de da
Door danielle1980
#329512
wat sneu :(

ik zou t idd goed in de gaten houden, waterstofperoxide vind ik goede behandeling heb ik ervaren.
Door Truus
#329519
Pffff wat een rot ervaring voor Tous :-\
Ik begrijp je bezorgdheid, sterkte :-*
Door Lizzy
#329520
Ik heb zo'n wondje ook eens bij Brutus gehad, door een hondenbeet. Door de vervangend DA kreeg ik direct AB voorgeschreven. Achteraf baal ik als een stier dat ik dat uberhaubt gegeven heb, want dat was niet nodig geweest. Overigens, je bent ook altijd nog op tijd, met AB, als de wond eenmaal gaat ontsteken en zo erg ontsteekt dat je wel AB moet geven! Ik zou het uitspoelen en calendula-tinctuur op gieten. Verder wat extra vitamine E en C en echinacea. En verder niks aan doen, behalve goed in de gaten houden!
Door zurca
#329530
Nu de handen niet meer zo trillen :-[ een betere foto..
Het lijkt een winkelhaak..
Afbeelding

Ik heb zojuist ziverwater besteld...Dat is er nu natuurlijk niet optijd maar dan is dat in huis...

Lizzy, die calendula-tinctuur waar is dat te koop? Gewoon bij een apotheek?
Ik heb nu niets anders in huis dan alcohol en betadine :-\
die extra vitamines, bedoel je gewoon capsules en die geven?
Door Lizzy
#329551
zurca schreef: Nu de handen niet meer zo trillen :-[ een betere foto..
Het lijkt een winkelhaak..
Afbeelding

Ik heb zojuist ziverwater besteld...Dat is er nu natuurlijk niet optijd maar dan is dat in huis...

Lizzy, die calendula-tinctuur waar is dat te koop? Gewoon bij een apotheek?
Ik heb nu niets anders in huis dan alcohol en betadine :-\
die extra vitamines, bedoel je gewoon capsules en die geven?
Calendula kun je gewoon bij de drogist kopen! Van Dr Vogel. Ik zou er nu betadine op doen, als ik jou was. Vitamine C kun je in pilvorm kopen. Vitamine E zou ik gewoon in de vorm van tarwekiemolie geven.

Sterkte met de patient!
Door zurca
#329567
Dankje Lizzy...
Echinacea, zijn dat gewoon die tableten ook van dr. Vogel?
En wat voor dossering kan ik daar dan van geven, kinderdossering?
De patient ligt op de bank te snurken ::) :-* Hij heeft het zelf schoongelikt en kijkt er nu niet meer naar...
Vanavond, na de wandeling weer even deppen met betadine? of zou gekookt, afgekoeld water dan voldoende zijn?
Door Lizzy
#329580
zurca schreef: Dankje Lizzy...
Echinacea, zijn dat gewoon die tableten ook van dr. Vogel?
En wat voor dossering kan ik daar dan van geven, kinderdossering?
De patient ligt op de bank te snurken ::) :-* Hij heeft het zelf schoongelikt en kijkt er nu niet meer naar...
Vanavond, na de wandeling weer even deppen met betadine? of zou gekookt, afgekoeld water dan voldoende zijn?
Echinea kun je van Vogel kopen of van Bloem. Ik zelf ben gek op de Extra Forte van Bloem. Ook bij de drogist te koop. Daar zit ook plantago en cat's claw in en da's hartstikke goed en weerstand verhogend! Je kunt er zelfs de wond mee schoonmaken! (verdunnen met water). Voor honden houd ik inderdaad de kinderdosering aan.

Ik zou het vanavond zelf niet meer schoonmaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door