Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaya en Boy
#3295055
Ik heb wel een vermoeden maar toch even een berichtje hier.
Sinds kort ben ik aan het vlees voeren. Na een dealtje met de plaatselijke super werd het interessant.
Om alles rustig te laten verlopen begonnen met wat spiervlees van kip, rund en kalkoen.

Ik kwam erachter dat de drollen wat zachter werden en door enig leeswerk bleek dat vleesbot cruciaal is voor goede ontlasting.
Vanochtend hebben ze lamshart gehad met spiervlees en vanavond vleesbot met orgaan en spiervlees.
Na het lopen net zag ik dat ze echt gigantische aan de dunne zijn.
Bot zal nog moeten verwerken en is ook iets dat ik nu als belangrijk onderdeel zal blijven voeren maar kan me niet voorstellen dat ze zon dunne ontlasting.hebben door geen bot. Zou het kunnen komen door het wennen aan het lamshart?

Andere post had ik per ongeluk op de verkeerde plek gezet. Excuus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door Martine-Tom
#3295071
tenzij het erg kaal bot is is het ook wel aan de weinige kant en zou het heel goed kunnen dat ze daarvan aan de dunne gaan.
Wat aten ze hiervoor?
Gebruikersavatar
Door Kaya en Boy
#3295072
Maar omdat ze altijd aan de brok hadden gezeten en ik niet zeker was hoe alles te geven etc ben ik maar gewoon begonnen
Ik heb twee amstaffies die elk 900 gram per dag eten.
Voer tweemaal per.dag.

Dealtje bij de supermarkt is dat ik vlees dat een dag over de datum is kan meenemen. Dit is met name rund, kip en kalkoen. Ik krijg elke dag ongeveer 2 kilo. Met de botten deed ik voorzichtig ivm verteren.
Heb nu kippennekken en eendennekken besteld. Naast lamshart en kippenhartjes.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door Martine-Tom
#3295073
Kaya en Boy schreef:Maar omdat ze altijd aan de brok hadden gezeten en ik niet zeker was hoe alles te geven etc ben ik maar gewoon begonnen
Ik heb twee amstaffies die elk 900 gram per dag eten.
Voer tweemaal per.dag.

Dealtje bij de supermarkt is dat ik vlees dat een dag over de datum is kan meenemen. Dit is met name rund, kip en kalkoen. Ik krijg elke dag ongeveer 2 kilo. Met de botten deed ik voorzichtig ivm verteren.
Heb nu kippennekken en eendennekken besteld. Naast lamshart en kippenhartjes.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
voorzichtig met bot ben je door beginnersbotten te voeren en niet door er te weinig van te voeren ;)
Door Martine-Tom
#3295075
Ik wil je adviseren om eens goed rond te lezen hier met name in de menus en dan zelf eens een goed en gedegen menu in elkaar te zetten. Wat je nu voert is niet compleet helaas.
In de bibliotheek hier op het forum is ook veel info te vinden :)
Gebruikersavatar
Door Kaya en Boy
#3295076
Martine-Tom schreef: voorzichtig met bot ben je door beginnersbotten te voeren en niet door er te weinig van te voeren ;)
Haha klopt, hebben vanavond ieder 250 gram kippenvleugels gehad.
Alleen die spuitpoep vond ik zo opvallend. Kan dat van geen bot?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaya en Boy
#3295077
src_esther schreef:Alleen hart als orgaan is niet voldoende. Lever en nier zijn ook nodig en 'vuile' pens.
Hoe voeren jullie de vuile pens? Bij schrokkers?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door Too
#3295078
-zoekteenvermanendvingertje-

Eerst een netjes percentages uitrekenen, kijken welke produkten je kunt vinden dan starten met een beginners menu... en die stappen mag je altijd op ons ' loslaten' voor feedback.
Ongeacht het formaat van je hond beginnen doe je met een evenwichtig menu en zachte, makkelijk te verteren botsoorten
Hoelang je makkelijker bot voert is op voorhand niet re zeggen
Gebruikersavatar
Door pluk
#3295080
Kaya en Boy schreef:Maar omdat ze altijd aan de brok hadden gezeten en ik niet zeker was hoe alles te geven etc ben ik maar gewoon begonnen
Ik heb twee amstaffies die elk 900 gram per dag eten.
Voer tweemaal per.dag.

Dealtje bij de supermarkt is dat ik vlees dat een dag over de datum is kan meenemen. Dit is met name rund, kip en kalkoen. Ik krijg elke dag ongeveer 2 kilo. Met de botten deed ik voorzichtig ivm verteren.
Heb nu kippennekken en eendennekken besteld. Naast lamshart en kippenhartjes.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
kippenekken vind ik voor een stafford eigenlijk niets, dat is hap slik weg, daar kauwen ze waarschijnlijk niet eens op
krijgen ze ook nog pens en lever? Die zijn wel belangrijk en mis ik nu sowieso nog.

Over de diarree... tja 25% vleesbot is wel erg weinig. Of het daardoor komt valt niet te zeggen, er gaan ook allerlei virussen rond. Mijn eigen hond kwakkelt ook al dagen met slappe ontlasting.

Beste advies dat ik je nu kan geven is zorg dat je zo snel mogelijk een compleet menu in elkaar draait. Voor tijdelijk zou je bij de dierenwinkel desnoods wat rollen kvv kunnen halen zodat je vervolgens een goed menu kunt samenstellen. Begin sowieso met dit topic te lezen viewtopic.php?f=33&t=128897
Door Martine-Tom
#3295081
Kaya en Boy schreef:Haha klopt, hebben vanavond ieder 250 gram kippenvleugels gehad.
Alleen die spuitpoep vond ik zo opvallend. Kan dat van geen bot?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ja dat kan, het kan ook ontgiften zijn. Als ik mijn hond vandaag alleen maar lamshart geef (als voorbeeld) dan maakt ie me vannacht ook met hoge nood wakker. Vlees voeren is in mijn mening het beste wat er is, maar het is net iets meer als zomaar wat in de bak gooien ;) Hogere wiskunde is het niet maar het vergt dus wel iets aan inlezen. En daar ben je op de beste site voor beland gelukkig :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaya en Boy
#3295083
Too schreef:-zoekteenvermanendvingertje-

Eerst een netjes percentages uitrekenen, kijken welke produkten je kunt vinden dan starten met een beginners menu... en die stappen mag je altijd op ons ' loslaten' voor feedback.
Ongeacht het formaat van je hond beginnen doe je met een evenwichtig menu en zachte, makkelijk te verteren botsoorten
Hoelang je makkelijker bot voert is op voorhand niet re zeggen
Dat uitrekenen had ik gedaan. Het lastige vind ik dat je zelf moet aangeven welke percentages bot etc je gaat geven. Dus kwam uiteindelijk uit(door diverse topics te hebben gelezen) op 60 spiervlees, 25 vleesbot en 15 orgaan. Kippennekken en eendennekken zijn besteld. Vleugels doen ze het ook goed op.
Wanneer ik alles moet bestellen incl
Spiervlees is het niet te doen. Is namelijk bijna 60 kilo per maand. Gemiddeld €2,50 de kilo maakt me ongelukkig haha.
Diverse organen kan ik doen. Pens, hart, lever, niertjes. Geen probleem.
Botten zal idd poep in de gaten houden zijn om te zien of het verteerd is.. zijn hier nog andere manieren voor om te bepalen of je grotere botten kan geven zoals karkassen?


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door Too
#3295084
Maar die 25% ga je dan uit van vleesbot zoals we dat hier definiëren tw 50/50 bot en vlees of is dat kaal bot zoals andere methodes hanteren?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door