Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leslie
#328071
5 jaar geleden kwam hier een hondje 'aanwaaien' dat alleen mensenvoedsel at. Ik kookte zilvervliesrijst met groente en rundergehakt. Het is namelijk een shih tzuh en volgens de boeken mogen die geen rauw vlees hebben. Het zou ze een lelijke, niet te genezen ziekte kunnen bezorgen. Het hondje kwam hier zeer agressief aan. Een tuigje omdoen was bijna onmogelijk en kostte je telkens weer bijna je vingers. Na 2 jaar kalmeerde het hondje en werd de liefheid zelve. Hij begon brokjes te eten, wat wij als een goed teken zagen. Zijn gezondheid leek wel achteruit te gaan, maar ja, hij was ook al wat ouder he. Volgens de dierenarts bij aankomst ongeveer 6 jaar. De laatste tijd ging het steeds slechter met hem. Wel at hij almaar koekjes, staafjes en met graagte ook het blikvoer dat wij inmiddels gaven. Hij viel steeds vaker om, urine liep weg. Schrikken! Een paar dagen geleden heeft de dierenarts hem Fenobarbital voorgeschreven, tegen epilepsie. Dat geef ik hem trouw. Volgens de dierenarts duurt het twee weken voordat dat middel werkzaam wordt. Maar sinds eergisteren ben ik weer overgestapt op mijn zelfgekookte maaltijden. Hij lijkt, hoewel wankel op zijn pootjes, toch wat op te knappen. Ik zou brokken willen hebben zonder conserveringsmiddelen en kleurstoffen enzo, maar zou niet weten waar ze te halen. De biologische brokken die ik in het verleden heb geprobeerd bleven staan. Shih tzuhs zijn zeer eigenzinnig. Ze hongeren zichzelf desnoods dood. Dat doen ze al als er een loopse teef is waar ze niet bij mogen..... Heeft iemand raad voor me? Waar haal ik brokken zonder toevoegingen en hoe heten ze? Totaal heb ik 3 van die eigenzinnige lieve shih tzuh's. Ze moeten allemaal mee in de voedingslijn die we volgen.....
Door Laura2004
#328078
Voor advies over brokken moet je niet op barfplaats zijn dit is nl. een vers forum.
Door Femke
#328093
leslie schreef: 5 jaar geleden kwam hier een hondje 'aanwaaien' dat alleen mensenvoedsel at. Ik kookte zilvervliesrijst met groente en rundergehakt. Het is namelijk een shih tzuh en volgens de boeken mogen die geen rauw vlees hebben. Het zou ze een lelijke, niet te genezen ziekte kunnen bezorgen. Het hondje kwam hier zeer agressief aan. Een tuigje omdoen was bijna onmogelijk en kostte je telkens weer bijna je vingers. Na 2 jaar kalmeerde het hondje en werd de liefheid zelve. Hij begon brokjes te eten, wat wij als een goed teken zagen. Zijn gezondheid leek wel achteruit te gaan, maar ja, hij was ook al wat ouder he. Volgens de dierenarts bij aankomst ongeveer 6 jaar. De laatste tijd ging het steeds slechter met hem. Wel at hij almaar koekjes, staafjes en met graagte ook het blikvoer dat wij inmiddels gaven. Hij viel steeds vaker om, urine liep weg. Schrikken! Een paar dagen geleden heeft de dierenarts hem Fenobarbital voorgeschreven, tegen epilepsie. Dat geef ik hem trouw. Volgens de dierenarts duurt het twee weken voordat dat middel werkzaam wordt. Maar sinds eergisteren ben ik weer overgestapt op mijn zelfgekookte maaltijden. Hij lijkt, hoewel wankel op zijn pootjes, toch wat op te knappen. Ik zou brokken willen hebben zonder conserveringsmiddelen en kleurstoffen enzo, maar zou niet weten waar ze te halen. De biologische brokken die ik in het verleden heb geprobeerd bleven staan. Shih tzuhs zijn zeer eigenzinnig. Ze hongeren zichzelf desnoods dood. Dat doen ze al als er een loopse teef is waar ze niet bij mogen..... Heeft iemand raad voor me? Waar haal ik brokken zonder toevoegingen en hoe heten ze? Totaal heb ik 3 van die eigenzinnige lieve shih tzuh's. Ze moeten allemaal mee in de voedingslijn die we volgen.....
lees eens rond op barfplaats, onder andere in de bibliotheek vind je beginners documentatie over barf (wat je dus zelf samenstelt) en compleet versvoer (wat je diegevroren koopt en alleen nog maar hoeft te ontdooien).
Deze voeding is voor alle honden geschikt, van shi tzu tot duitse dog...

Ik denk dat als je de beginnersdocumentatie hebt doorgespit je een aardig beeld hebt over hoe ene goede hondenvoeding eruit moet zien ;)
Door Peet
#328151
leslie schreef: 5 jaar geleden kwam hier een hondje 'aanwaaien' dat alleen mensenvoedsel at. Ik kookte zilvervliesrijst met groente en rundergehakt. Het is namelijk een shih tzuh en volgens de boeken mogen die geen rauw vlees hebben.
Welke boeken? Ik heb dat nog nooit gehoord...klinkt alsof een zebra geen hooi mag hebben... ???...als onzin dus...
Het zou ze een lelijke, niet te genezen ziekte kunnen bezorgen.


Welke ziekte dan?
Hij viel steeds vaker om, urine liep weg. Schrikken! Een paar dagen geleden heeft de dierenarts hem Fenobarbital voorgeschreven, tegen epilepsie. Dat geef ik hem trouw.


Weet je zeker dat hij epileptische aanvallen heeft? Omvallen en incontinentie kan ook veel andere oorzaken hebben, bijv rugletsel, hernia, DM
Ik zou brokken willen hebben zonder conserveringsmiddelen en kleurstoffen enzo, maar zou niet weten waar ze te halen.


Sorry...die bestaan niet.
Heeft iemand raad voor me? Waar haal ik brokken zonder toevoegingen en hoe heten ze? Totaal heb ik 3 van die eigenzinnige lieve shih tzuh's. Ze moeten allemaal mee in de voedingslijn die we volgen.....
Lees hier rustig eens in de Bibliotheek Medisch. Daar vind je ook info over epilepsie en hoe andere honden het daar met KVV of Barf op doen.
Maar over brokken kunnen wij je weinig adviseren, denk ik....succes met je hondje.
Door Peet
#328156
O ja, en er zijn hier nog meer Shih Tzu-eigenaars die barfen met hun hondjes hoor: Tessa, Dumpie (Vanessa) en Sylvia, bijvoorbeeld.... ;)
Door dana
#328216
Wat een onzin ???.
Een shih tzu geen rauw vlees mmmmm nou dan had mijn shih al lang die vreselijke niet te genezen ziekte moeten hebben want die eet alleen maar rauw ;).
Door Nelly
#328696
Ben geen Shih- Tzu expert, maar waarom zouden die hondjes geen rauw vlees mogen hebben? Sorry hoor, nog nooit z'n onzin gehoord. en dat omvallen en incontinent zijn schrijf ik ook eerder toe aan een rug kwaal. Mijn Ashley (witte herder van bijna 12 jaar) heeft dat al bijna 6 jaar en dat komt omdat hij spondylose heeft, hij eet trouwens wel kvv en barf, net als z'n 2 rasgenoten die hier wonen! ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#328803
Hee Leslie, ik denk dat je met dat koken een betere voeding voor je hond maakte dan brokken. Je schrijft ook zelf dat het vanaf de brokken slecht met hem begon te gaan.
Dus blijf maar lekker zelf maken, alleen het koken zou ik achterwege laten.
Echt waar, ze krijgen niets van rauw vlees, het is alleen maar goed voor ze. Lees maar eens een en ander op deze site.
Door ~Joke~
#328891
leslie schreef: 5 jaar geleden kwam hier een hondje 'aanwaaien' dat alleen mensenvoedsel at. Ik kookte zilvervliesrijst met groente en rundergehakt. Het is namelijk een shih tzuh en volgens de boeken mogen die geen rauw vlees hebben. Het zou ze een lelijke, niet te genezen ziekte kunnen bezorgen. Het hondje kwam hier zeer agressief aan. Een tuigje omdoen was bijna onmogelijk en kostte je telkens weer bijna je vingers. Na 2 jaar kalmeerde het hondje en werd de liefheid zelve. Hij begon brokjes te eten, wat wij als een goed teken zagen. Zijn gezondheid leek wel achteruit te gaan, maar ja, hij was ook al wat ouder he. Volgens de dierenarts bij aankomst ongeveer 6 jaar. De laatste tijd ging het steeds slechter met hem. Wel at hij almaar koekjes, staafjes en met graagte ook het blikvoer dat wij inmiddels gaven. Hij viel steeds vaker om, urine liep weg. Schrikken! Een paar dagen geleden heeft de dierenarts hem Fenobarbital voorgeschreven, tegen epilepsie. Dat geef ik hem trouw. Volgens de dierenarts duurt het twee weken voordat dat middel werkzaam wordt. Maar sinds eergisteren ben ik weer overgestapt op mijn zelfgekookte maaltijden. Hij lijkt, hoewel wankel op zijn pootjes, toch wat op te knappen. Ik zou brokken willen hebben zonder conserveringsmiddelen en kleurstoffen enzo, maar zou niet weten waar ze te halen. De biologische brokken die ik in het verleden heb geprobeerd bleven staan. Shih tzuhs zijn zeer eigenzinnig. Ze hongeren zichzelf desnoods dood. Dat doen ze al als er een loopse teef is waar ze niet bij mogen..... Heeft iemand raad voor me? Waar haal ik brokken zonder toevoegingen en hoe heten ze? Totaal heb ik 3 van die eigenzinnige lieve shih tzuh's. Ze moeten allemaal mee in de voedingslijn die we volgen.....
Ik zou je aanraden eens een kijkje op Spike's site te nemen. De link staat hieronder in mijn handtekening [de onderste]. Er zijn meer Shih tzuhs met deze klachten. Dat verklaart ook waardoor de klachten erg toenamen toen je al die troep ging voeren. Het meeste staat stijf van de granen. Een 100% glutenvrij dieet kan verlichting geven. Onze krampende honden hebben veel baat bij energique nr 4, carnibest of zelfgemaakte BARF.
Waarom ben je eigenlijk begonnen met brokken en blik als hij het zo goed op gekookt eten deed?
Gekookt is dan altijd nog beter dan brok.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op wo 01 jun 2005, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rees
#329187
Kruimel schreef: En waar is Leslie?
Denk eten koken
hoop wel dat leslie hier wat van oppikt :-\
Door rees
#329192
Kruimel schreef: Gemeen en achterdochtig als ik ben vraag ik me in het geniep af of Leslie wel echt is 8)

;D wie weet :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door