Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door trusty
#329071
Nu we al ruim een maand aan het barfen zijn met één en soms twee dagen in de week CB zitten we nog steeds een beetje te zoeken naar goed spiervlees.
Hart is een orgaan maar toch ook een spier? Botten hebben we genoeg ook wel met aardig wat vlees er aan. Die geven we altijd 's morgens, 's middags krijgen of lamsvlees,kippen hart of maag, lamspens ook wel eens een runderlap als ze in de aanbieding zijn. We hebben pakken met geit via CB ook daar zit aardig vlees aan. Moeilijk om dan de goede balans bot/vlees uit te vogelen.Gelukkig nu de vis gevonden die ze eten kan dus nu ook een visdag bij. 2x per week een ei.Elke dag groenteprutje soms met yoghurt of Hütte Käse Wie geeft ons wat advies,speciaal over het spiervlees?
Door Lizzy
#329072
trusty schreef: Nu we al ruim een maand aan het barfen zijn met één en soms twee dagen in de week CB zitten we nog steeds een beetje te zoeken naar goed spiervlees.
Hart is een orgaan maar toch ook een spier?
Ja, maar als je naar de eiwittenopbouw en voedingsstoffen gaat kijken, dan past het meer bij orgaanvlees als bij spiervlees. En aangezien een totaal prooidier maar voor 1% uit hart bestaat, is het onverstandig om teveel hart te geven (de balans is dan zoek).
Botten hebben we genoeg ook wel met aardig wat vlees er aan. Die geven we altijd 's morgens, 's middags krijgen of lamsvlees,kippen hart of maag, lamspens ook wel eens een runderlap als ze in de aanbieding zijn. We hebben pakken met geit via CB ook daar zit aardig vlees aan. Moeilijk om dan de goede balans bot/vlees uit te vogelen.Gelukkig nu de vis gevonden die ze eten kan dus nu ook een visdag bij. 2x per week een ei.Elke dag groenteprutje soms met yoghurt of Hütte Käse Wie geeft ons wat advies,speciaal over het spiervlees?
Het vlees dat aan botten zit is overigens spiervlees. Ik begrijp alleen niet zo goed wat voor soort advies je zoekt...? Wil je weten hoeveel spiervlees je moet voeren? Of waar je het kunt kopen?
Door trusty
#329081
nee.niet waar je het kunt kopen maar of we het genoeg geven. Ze hebben ons ook longhaas van de koe aangeraden wat is dat precies en is dat spiervlees?
Door Lizzy
#329089
Als je voor het grootste deel zelf samenstelt, dan denk ik dat je er goed aan doet je een beetje aan de percentages te houden van bijv. Ian Billinghurst (of een ander zoals Tom Lonsdale of Kymythy Schultze, net wat jij wil).

Maar goed, neem je even die van Billinghurst, dan zou je dus 60% rauwe vleesbotten moeten geven. Ik vind dat persoonlijk best behoorlijk veel en zit zelf op zo'n 40% a 50%. Deze botten bestaan voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot. En dat moet je niet te krap zien hoor. Gewoon een beetje op het oog bekijken.

En dan neem je ongeveer 10% tot 15% orgaanvlees. Ik weet niet hoeveel groente je geeft, maar Ian B. beveelt ongeveer 15% tot 20% aan. Ik vind 20% best behoorlijk veel, dus zou zelf eerder zo'n 15% aanhouden.

Maar goed, stel je voert dus 50% botten en 15% orgaanvlees en 15% groentes, dan heb je 80% gedekt. Moet je nog 20% invullen. Je zou 5% a 10% tafelrestjes en/of supplementen kunnen geven. Stel, je neemt 5%, dan heb je nog 15% in te vullen. En ik zou dat persoonlijk invullen met spiervlees, vis en eieren.

Longhaas is inderdaad spiervlees. Volgens mij niet bepaald het goedkoopste soort spiervlees. Je kunt ook kijken of je ergens kopvlees kunt scoren. En vleessnippers. Dat zijn de stukken vlees die de slager normalitair naar de kroketten industrie stuurt (verkoopt). Deze stukken vlees bevatten vaak wat vet en zenen, maar dat is prima vlees voor de hond!
Door trusty
#329179
Hartelijk dank Lizzy we gaan weer aan de slag. Als we weer hulp nodig hebben klop ik graag bij je aan.
Oh ja, we geven op aanraden van Irene Herkes,waar we CB en de rest kopen, ook twee supplument van CB. Eén voor als we CB geven en de ander met glucosamine als we barfen want de glucosamine zit voorlopig nog in de natuurvoeding.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door