Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Astrid
#3287
Ik ben nog maar sinds kort overgestapt op versvlees, probeer me een beetje aan hier gelezen verhoudingen te houden:
40% spiervlees
20% bot
15% orgaanvlees
15% groente en fruit
10% overige

Maar ik kijk niet zo heel nauw, heb inmiddels wel vanalles in de vriezer: runderhart, vuile pens, kippenekken, gemalen kipkarkassen, runderlever, runderbotten en een paar pakjes Rodi. Doe hier nog af en toe een eitje of blikje sardientjes in olie bij en regelmatig flink wat gemalen worteltjes, tomaat of sperzieboontjes. Ik ben nu een beetje de dagelijkse hoeveelheden aan het aftasten, Jodi wordt een beetje mager maar ik heb altijd Proplan brok gevoerd en hier kreeg ze maar weinig van dus ik moet een beetje wennen aan het geven van grotere hoeveelheden (nu ongeveer 2 x 400 gram per dag en nog wat tussendoortjes).

Astrid
Door Helen
#3288
Volgens mij gebeurt het regelmatig dat honden die van brok naar vers worden overgezet vermageren. Bij brok moeten ze hun energie voornamelijk uit koolhydraten halen en bij vlees uit vetten en eiwitten. Het kost tijd voordat ze daaraan gewend zijn. Bij mijn eigen hond was dit ook het geval. Ik voer nu de helft van wat ik enkele maanden geleden voerde. Toen kreeg mijn 11 kg wegende hond ruim 400g aan versvlees!!!!! En nog was ze super schraal. Van het een op het andere moment leek het wel kon ik terug naar 300g en daarna naar 200g.

groetjes Helen
Door Astrid
#3289
Helen bedankt voor je reactie, ik hou het inderdaad maar een beetje in de gaten. Kan ik ervan uit gaan dat als ze minder gaat poepen (is nu dus met dit vers vlees echt veel meer geworden) ze dus ook beter aan het verteren gaat en ik moet opletten dat ze niet te dik wordt?

Astrid
Door Ink
#3290
Maar ik kijk niet zo heel nauw, heb inmiddels wel vanalles in de vriezer: runderhart, vuile pens, kippenekken, gemalen kipkarkassen, runderlever, runderbotten en een paar pakjes Rodi.Astrid
Ik mis 1 ding in dit menu eerlijk gezegd: variatie.
Botten en vlees van lam en kalf bijvoorbeeld. Rundvlees. Konijn, eend, kalkoen, geit. Runderlever is zoals de naam al zegt van een rund, kortom een 'oud' beest. Er gaan geruchten dat daar wel eens veel afvalstoffen in kunnen zitten. Kalfslever is beter. Kippenlever zou ook nog kunnen, maar de rest van het menu is al veel kip dus dat kan alleen als je de genoemde andere beessies gaat voeren. Runderbotten zijn vaak te hard en daardoor niet eetbaar en daardoor dus weer ongeschikt als calciumbron.
De Rodi is voor absolute noodgevallen? Of wissel je het zelf samenstellen af met 'compleet' voer?

IK zou hier nog een beetje aan gaan sleutelen.
Laatst gewijzigd door Ink op zo 17 aug 2003, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Astrid
#3291
Hoi Ink,

Ik krijg binnenkort ook kalfsbotten, lamsbotten heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Jodi knaagt wel flink aan de runderbotten (vooral zandbeen) en krijgt hier naar mijn idee wel wat van binnen (harde witte drollen de dag erna). De Rodi is voor noodgevallen als ik zelf niet thuis ben. Maar inderdaad ik dacht zelf al flink wat variatie gevonden te hebben maar zal hier dus nog meer aan moeten werken.

Groetjes Astrid
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door