Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anna2016
#3289747
Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden zijn we volledig over op barf (af en toe een rolletje kvv). Het bevalt erg goed maar ik probeer een iets makkelijkere manier van porties maken te ontdekken. Omdat het meeste spiervlees zo mooi per kilo verpakt is en de schapenpensjes ook zo ongeveer een kilo zijn had ik het volgende bedacht:

Dag 1
500 gr vleesbot
400 gr orgaanmix

Dag 2
500 gr vleesbot
400 gr orgaanmix

Dag 3
500 gr vleesbot
500 gr spiervlees

Dag 4
500 gr vleesbot
500 gr spiervlees

Dag 5
500 gr vleesbot
500 gr pens

Dag 6
500 gr vleesbot
500 gr pens

Dag 7
500 gr vleesbot
500 gr spiervlees

Dag 8
500 gr vleesbot
500 gr spiervlees

Dag 9
visdag (ong 500gr)

En dan weer overnieuw beginnen.
Dagelijks een portie groente van om en nabij de 100gr en zo nu en dan een ei of een scheut yoghurt.

Het orgaan heb ik nu verdeeld in porties van ong 400 gr in gelijke delen hart/nier en lever. Zou ik dit nog kunnen vergemakkelijken door bijv om en om hart/lever en nier te geven?

Volgens mij zijn de verhoudingen nu wel iets anders, help ik hiermee mijn hond om zeep of komt het niet zo nauw en kan ik bovenstaand schema gaan hanteren?

Alvast bedankt voor jullie kritische blik!

Groetjes Paula
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3289757
Reken gewoon eens uit op welke percentages je zo komt en of dat goed is. Waarschijnlijk zal je wel iets moeten aanpassen maar dat moet wel lukken met kleine aanpassingen.
Krijgt hij nu ook een visdag?
Door Anne in Zweden
#3289763
Ik heb de percentages even snel uitgerekend :biggrin2: en dat zit wel goed: 51% bot, 10 % hart/nier/lever, 25% spier en 12% pens. Heb ik de visdag niet meegerekend, alleen de acht overige dagen. Persoonlijk zou ik niet twee dagen achter elkaar orgaanmix of pens of spier geven, maar dat meer afwisselen, al is dat waarschijnlijk meer een gevoelskwestie. Wat voor bot geef je? Hou er rekening mee dat je niet te veel nekken voert, daar wil nog weleens te veel schildklier aan vastzitten.
Door Anna2016
#3289768
Ze krijgt nu ook een visdag. Meestal zondagochtend een zalmkop en in de avond kvv.
Qua vleesbot krijgt ze van alles, nekken maar ook ribben, karkassen, koppen en boutjes. In diverse verhoudingen en van verschillende dieren. Ik haal meestal voor twee dagen uit de vriezer, vandaar dat het mij zo makkelijk leek met name de pens en het spiervlees twee dagen achtereen te geven. Dan hoef ik het niet eerst allemaal te halveren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3289832
Maar de orgaanmix moet je wel zelf maken en portioneren?
Want ik zou die ook eerder verder uit elkaar leggen. Vb 1 dag orgaanmix, 2 dagen spier, 1 dag orgaan, 2 dagen pens enz...
Ik ben niet zo'n fan om lever en nier voor een hele week in 1 keer te voeren, aangezien je de vit A daarin kan overdoseren. Misschien kan het geen kwaad, maar ik zou me er niet goed bij voelen.
Door Anne in Zweden
#3289854
pearlsofpassion schreef:Maar de orgaanmix moet je wel zelf maken en portioneren?
Want ik zou die ook eerder verder uit elkaar leggen. Vb 1 dag orgaanmix, 2 dagen spier, 1 dag orgaan, 2 dagen pens enz...
Ik ben niet zo'n fan om lever en nier voor een hele week in 1 keer te voeren, aangezien je de vit A daarin kan overdoseren. Misschien kan het geen kwaad, maar ik zou me er niet goed bij voelen.
O, dat doe ik wel hoor, al jaren. 1 dag in de week de weekportie hart, 1 dag de weekportie nier en 1 dag de weekportie lever. Niet achter elkaar, trouwens, er zit wel altijd een dag groente en/of een dag pens tussen de andere orgaandagen. Heeft hier geen negatieve consequenties.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3289855
Anne in Duitsland schreef:O, dat doe ik wel hoor, al jaren. 1 dag in de week de weekportie hart, 1 dag de weekportie nier en 1 dag de weekportie lever. Niet achter elkaar, trouwens, er zit wel altijd een dag groente en/of een dag pens tussen de andere orgaandagen. Heeft hier geen negatieve consequenties.
Ik doelde op én lever én nier meteen voor de hele week of zelfs langer in dit geval. Ik heb me weer een beetje onduidelijk uitgedrukt... ::)
1 dag lever in de week doe ik inderdaad ook. Maar 1 keer in de twee weken zou ik vb niet doen... en mijn hart komt dan op een andere dag, en mijn nier op nog een andere enz...
Door Hanny
#3289859
Hier eten ze iedere week lever en om de week hart, of nier.
Ik stam nog uit de tijd, dat werd geadviseerd de hoeveelheid orgaan zo te verdelen. De helft pens, een kwart lever en dan 2 x een achtste hart, of nier. Daar lees ik nu niets meer over. Mijn honden lijken nog steeds gezond en ik vind het makkelijk zo.

Hanny
Door Anna2016
#3289865
Ik maak inderdaad zowiezo porties van de organen dus dat kan ik wel meer verspreiden. Het is vooral het vlees en pens wat ik zo makkelijk vind omdat het vaak al in porties van een kilo verpakt is.
Dan zou het zijn:

Dagelijks 500gr vleesbot en groente en dan op;

Dag 1, 400 gr orgaan
Dag 2, 500 gr vlees
Dag 3, 500 gr vlees
Dag 4, 400 gr orgaan
Dag 5, 500 gr pens
Dag 6, 500 gr pens
Dag 7, 500 gr vlees
Dag 8, 500 gr vlees

Maar dan zit ik op dag 4/5/6 wel met orgaan, of maakt het met pens niet zo veel uit als dit achter elkaar gegeven wordt?

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door pike
#3290231
Je kunt het jezelf nog gemakkelijker maken. Je werkt nu met 8 dagen, dat is in feite lastig omdat een week uit 7 dagen bestaat en als je uitgaat van 7 dagen heb je een zekere regelmaat waarbij je snel uit je hoofd weet wat te voeren.
Als je alles over 14 dagen verdeeld kan je elke week op vaste dagen spiervlees en op vaste dagen pens en op vaste dagen orgaan geven:

Mijn voorbeeld gaat uit van jouw plusminus 50-20-20-10 verdeling, met de helft van het orgaan aan pens met 500 gram bot per dag ik kom dan op het volgende weektotaal:
3500 bot per week
1400 spier
700 pens -( 1400 per 2 weken)
700 hart/lever/nier gelijke delen - (1400 per 2 weken)
700 groente
is totaal 7000 gram

Als je nu elke dag bot (500 gram) en groente (100 gram) geeft, en 3 dagen van de week spier (1400/3=465 gram per keer) en de overige vier dagen orgaan (1400/8=465 gram per keer) of pens (1400/8=465 gram per keer) dan kan je bijv. de volgende regelmaat aanhouden en zit er tussen orgaan en/of pens altijd een dag met spiervlees:

1e en 2e week: spiervlees op maandag, woensdag, vrijdag. Per keer 465 gram
1e week:
zondag pens 465 gram
dinsdag hart 465 gram
donderdag pens 465 gram
zaterdag nier 465 gram
2e week:
zondag pens 465 gram
dinsdag lever 465 gram
donderdag pens
zaterdag nier 465 gram
En dan natuurlijk alle dagen 500 gram bot en 100 gram groente

zoals je ziet voer je alle dagen dezelfde hoeveelheden aan spiervlees, pens, orgaan. Dus niet alleen makkelijk onthouden maar ook makkelijk verdelen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3290369
Ja maar Pike, het ging over per 500gr kunnen voeren. En dan 2 dagen na elkaar hetzelfde zodat het op 1 kg kwam en er niet geportioneerd moest worden.
Dit is heel mooi, maar er blijft wel steeds 70gr over van een kg...
Je zou natuurlijk kunnen zeggen op die 35gr per dag komt het niet maar ik zou dan toch eens rekenen hoe de verhoudingen komen als je steeds 500gr ipv 465gr voert.

Ik vind het verder wel een mooi schema.
Door Anna2016
#3290378
Het is inderdaad dat ik nu steeds een beetje over hou van een 'portie' vlees/pens. Al weegt de pens natuurlijk nooit exact een kilo, en wanneer ik het vlees(bot) in porties maak weegt het ook nooit op de gram nauwkeurig 500/1000 gr.
De percentages zijn nu:
47% vleesbot
23% vlees
12% pens
9% orgaan
9% groente

Maar globaal gezien wijkt het dus wel een paar procent af.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3290406
Anne in Duitsland schreef:O, dat doe ik wel hoor, al jaren. 1 dag in de week de weekportie hart, 1 dag de weekportie nier en 1 dag de weekportie lever. Niet achter elkaar, trouwens, er zit wel altijd een dag groente en/of een dag pens tussen de andere orgaandagen. Heeft hier geen negatieve consequenties.
Zo doe ik het ook: 1 dag lever, 1 dag pens, 1 dag hart, 1 dag pens, 1 dag nier, 1 dag pens en dan op dag 7 extra spiervlees. En elke dag vleesbot en spiervlees. En dan klopt het prima en zijn ze in 1 week compleet gevoerd.
En dan ook met afgeronde hoeveelheden: 1 kg vleesbot (50%), 500 gr pens/orgaan (21%), 500 gr spiervlees (29%). Groenten geef ik los en weeg ik niet af, reken ik dus ook niet mee.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door