Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JudithV
#3289286
Beste leden,

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum, omdat ik mijn hond Olly op vers wil zetten. Hij is gevoelig voor tandplak en krijgt te weinig schraping langs zijn tanden en kiezen. A.s. woensdag moet hij voor de tweede keer onder narcose voor een gebitsbehandeling. Vers zou ook goed zijn voor het gebit en het is voor de hond denk ik ook lekkerder. Vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt.
Hij is bijna acht jaar oud en weegt 11 kg.

Ik ben begonnen met smuldier waar hij erg goed op reageert. Daarnaast krijgt hij nog een handjevol brokken, mocht hij in de avond nog willen eten. Mijn plan is om doordeweeks KVV te geven en in het weekend een Barf-menu voor te schotelen. Echter is dit allemaal nieuw voor mij en vind ik het lastig om een goede combinatie van Barf samen te stellen.

16 maart krijg ik een bestelling binnen van kippennekjes en hartjes, paardenrib en rundvlees (alles 1 kg). Dit was het enige wat ik kon vinden op websites van bedrijven die naar Groningen verzonden. Het was erg lastig om uberhaupt iets te vinden... Of de hoeveelheid was te veel of het verzond wel naar Groningen, maar niet naar mijn adres.. Of het was uitverkocht.
Ik wil nog even zuinig zijn op de hoeveelheid, omdat ik eerst wil zien hoe Olly er op gaat reageren.

Ik heb de "Barf Rekenhulp" ingeschakeld en kwam op het volgende uit (hoeveelheid p/dag):

Vleesbot: 99 gram (45%)
Orgaanvlees incl. pens: 44 gram (20%)
Spiervlees: 55 gram (25%)
Rauw/gepureerde groenten: 22 gram (10%)

Nu mijn vraag of de combi van paardenrib en rundvlees goed is? Natuurlijk samen met het orgaanvlees en eventueel de groenten erbij (geen idee of Olly dat lekker gaat vinden). Of zijn er betere producten die ik eerst kan geven en welke websites raden jullie aan?

Uiteraard begin ik pas aan zo'n menu als Olly gewend is aan KVV, de kippennekjes en hartjes.

Afbeelding
Door Lizzy
#3289294
JudithV schreef:Beste leden,

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum, omdat ik mijn hond Olly op vers wil zetten. Hij is gevoelig voor tandplak en krijgt te weinig schraping langs zijn tanden en kiezen. A.s. woensdag moet hij voor de tweede keer onder narcose voor een gebitsbehandeling. Vers zou ook goed zijn voor het gebit en het is voor de hond denk ik ook lekkerder. Vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt.
Hij is bijna acht jaar oud en weegt 11 kg.

Ik ben begonnen met smuldier waar hij erg goed op reageert. Daarnaast krijgt hij nog een handjevol brokken, mocht hij in de avond nog willen eten. Mijn plan is om doordeweeks KVV te geven en in het weekend een Barf-menu voor te schotelen. Echter is dit allemaal nieuw voor mij en vind ik het lastig om een goede combinatie van Barf samen te stellen.

16 maart krijg ik een bestelling binnen van kippennekjes en hartjes, paardenrib en rundvlees (alles 1 kg). Dit was het enige wat ik kon vinden op websites van bedrijven die naar Groningen verzonden. Het was erg lastig om uberhaupt iets te vinden... Of de hoeveelheid was te veel of het verzond wel naar Groningen, maar niet naar mijn adres.. Of het was uitverkocht.
Ik wil nog even zuinig zijn op de hoeveelheid, omdat ik eerst wil zien hoe Olly er op gaat reageren.

Ik heb de "Barf Rekenhulp" ingeschakeld en kwam op het volgende uit (hoeveelheid p/dag):

Vleesbot: 99 gram (45%)
Orgaanvlees incl. pens: 44 gram (20%)
Spiervlees: 55 gram (25%)
Rauw/gepureerde groenten: 22 gram (10%)

Nu mijn vraag of de combi van paardenrib en rundvlees goed is? Natuurlijk samen met het orgaanvlees en eventueel de groenten erbij (geen idee of Olly dat lekker gaat vinden). Of zijn er betere producten die ik eerst kan geven en welke websites raden jullie aan?

Uiteraard begin ik pas aan zo'n menu als Olly gewend is aan KVV, de kippennekjes en hartjes.

Afbeelding
Welkom op Barfplaats!

Ik vind paardenribben te hard. Sowieso. Maar voor de beginner is het zeker te hard. Ik zou dit dan ook niet geven of tenminste voorlopig in de vriezer laten liggen.

Wat ik je aan zou willen raden is om voor die 2 keer per week BARF niet zo krap te kijken en niet te gaan berekenen. Voor 2 dagen in de week is dat niet nodig. En ik zou dan zelf eens per twee weken een lekkere zalmkop geven. Goed voor het gebit. Als je een grote kop hebt is dat teveel maar die zou je door de helft kunnen knippen met een goede huishoudschaar. Verder zou ik me vooral concentreren op diersoorten die niet in je KVV zitten. En dan karkas van kleine dieren zoals kwartel, parelhoen, konijn, eend en verder spiervlees (van zeer goede kwaliteit) en groenten.
Gebruikersavatar
Door JudithV
#3289307
Hartelijk dank voor jouw reactie.

Ik was daar al een beetje bang voor... Ik zal eens kijken of ik karkassen etc. kan vinden. En wat is aan te raden met spiervlees?
Door Lizzy
#3289310
JudithV schreef:Hartelijk dank voor jouw reactie.

Ik was daar al een beetje bang voor... Ik zal eens kijken of ik karkassen etc. kan vinden. En wat is aan te raden met spiervlees?
Qua spiervlees eigenlijk alle kwalitatief goed vlees, behalve varkensvlees.

En liefst ook weer een beetje kijken naar wat in je KVV zit. Als je vooral kip en rund geeft, geef dan qua spiervlees bijv. kalkoen of lam of paard ofzo.
Gebruikersavatar
Door JudithV
#3289311
Ik heb in ieder geval de rib mogen omruilen voor karkassen. Beetje zonde om iets in de vriezer te laten liggen als ik het toch (nog) niet kan gebruiken.

Ik gebruik smuldier compleet wat goed bevalt en heb ter variatie kip en hart in de vriezer gelegd.
Dus dan is het inderdaad beter om te kijken naar jouw voorbeelden. En dan gewoon lappen neem ik aan? Ik zie ook snippers staan, maar daar kunnen toch ook kleine stukken bot in zitten?

Bedankt voor de hulp trouwens ;).
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3289314
JudithV schreef:Ik heb in ieder geval de rib mogen omruilen voor karkassen. Beetje zonde om iets in de vriezer te laten liggen als ik het toch (nog) niet kan gebruiken.

Ik gebruik smuldier compleet wat goed bevalt en heb ter variatie kip en hart in de vriezer gelegd.
Dus dan is het inderdaad beter om te kijken naar jouw voorbeelden. En dan gewoon lappen neem ik aan? Ik zie ook snippers staan, maar daar kunnen toch ook kleine stukken bot in zitten?

Bedankt voor de hulp trouwens ;).


Kijk voor Barf anders eens hier:
Voor vleesbot: http://www.animalfoodexpress.nl/barf/bevleesdbot.html
Voor spiervlees: http://www.animalfoodexpress.nl/barf/spiervlees.html
Voor orgaan: http://www.animalfoodexpress.nl/barf/orgaan.html?p=1

Versvoer heb ik ook goede ervaringen mee: http://www.versvoer.nl/producten/honden ... hondenvoer

Bij beide ook in kleinere verpakkingen te krijgen.
Beide bezorgen ook gewoon in Groningen hoor!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3289317
JudithV schreef:Bedankt voor de tip.
Ik ken die eerste site wel, maar ik kwam wel duurder uit vergeleken met andere websites. Ik heb bij Stolkpetfood.nl besteld.
Tja kwaliteit is wat duurder he? Het is maar wat je ervoor over hebt!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3289321
Ik ken geen van de sites, maar duurder is niet altijd betere kwaliteit. Dat is toch uitproberen of ervaringen zoeken van andere mensen.

Lappen zijn vaak mooiere stukken dan snippers, maar niet altijd. Ze kunnen ook veel vetter zijn of meer vlies bevatten. En dat is belangrijker dan hoe groot de stukken zijn.
Snippers zijn ook wel botvrij. Mixen bevatten doorgaans wel bot.

Ik vind de site er niet verkeerd uit zien. Als dit goedkoop is, zijn die zaken wel duurder geworden de laatste jaren
... :o
Enfin. Vermijd gemalen spiervlees en zeker mdm. En vanop de foto's zou ik ook wegblijven van dat lamsvlees. Al zullen het waarschijnlijk ook geen foto's zijn van de eigenlijke producten maar enkel als voorbeeld. Is het toch altijd afwachten welke kwaliteit je krijgt.
Gebruikersavatar
Door JudithV
#3289327
Waar ik nu mijn bestelling heb geplaatst lijkt mij inderdaad gewoon goed. Binnen 5 minuten geregeld dat ik karkassen krijg i.p.v. die rib en de site wordt ook aanbevolen op de voedingswijzer.
Ik weet niet of deze site in alle producten goedkoper is, maar de producten die ik wilde scheelde toch een euro of iets minder vergeleken met enkele andere websites. Dat heeft toch invloed op het eindbedrag haha.

Maar ik kan veel met de adviezen die tot nu toe zijn gegeven. Dankjulliewel!
Gebruikersavatar
Door pike
#3289405
Dat is heel mooi dat je de paardenribben hebt kunnen vervangen! Want die zijn echt niet geschikt voor barfhonden.
Je kan wat inkoop betreft ook de lijntjes in de gaten houden hier op bp:
viewforum.php?f=4
Floris bijvoorbeeld rijdt met regelmaat door vrijwel het hele land. Ik weet niet hoe het met Groningen zit maar je kan hem altijd een berichtje sturen om te vragen. Kijk eens hier:

viewtopic.php?f=4&t=134404

Overigens is barf geen garantie voor een schoon gebit. Het helpt wel, maar genetische aanleg speelt in deze ook nog wel eens een rol. Ik heb het met mijn eerste barfhond meegemaakt (die ging van brok naar barf) dat de tandsteen eraf vloog en de rest van zijn leven had hij een stralend schoon gebit. Mijn andere twee honden hebben een redelijk schoon gebit, wel steeds wat tandsteen en ook aanslag op de tanden die ze niet gebruiken met eten. Maar schoonmaken door de da is nog nooit aan de orde geweest.
Gebruikersavatar
Door JudithV
#3289412
pike schreef:Dat is heel mooi dat je de paardenribben hebt kunnen vervangen! Want die zijn echt niet geschikt voor barfhonden.
Je kan wat inkoop betreft ook de lijntjes in de gaten houden hier op bp:
viewforum.php?f=4
Floris bijvoorbeeld rijdt met regelmaat door vrijwel het hele land. Ik weet niet hoe het met Groningen zit maar je kan hem altijd een berichtje sturen om te vragen. Kijk eens hier:

viewtopic.php?f=4&t=134404

Overigens is barf geen garantie voor een schoon gebit. Het helpt wel, maar genetische aanleg speelt in deze ook nog wel eens een rol. Ik heb het met mijn eerste barfhond meegemaakt (die ging van brok naar barf) dat de tandsteen eraf vloog en de rest van zijn leven had hij een stralend schoon gebit. Mijn andere twee honden hebben een redelijk schoon gebit, wel steeds wat tandsteen en ook aanslag op de tanden die ze niet gebruiken met eten. Maar schoonmaken door de da is nog nooit aan de orde geweest.
Bedankt voor de tip!

Ik ga sowieso zijn tanden poetsen, dat is bij hem wel belangrijk. Maar ik hoop dat hij zo toch meer schraping heeft langs zijn tanden, want dat heeft hij onvoldoende gehad. En hem nu zo zien genieten is ook leuk natuurlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door