Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Flappie
#3288776
Er is genoeg te vinden over welke toevoegingen en kruiden nu wel of niet geschikt zijn voor honden.
Maar de dosering is een andere vraag blijkbaar.

Hoeveel van onderstaande producten mag een hond krijgen, procentueel gezien of voor een hond van x aantal kilogram?

divers
Laatst gewijzigd door Flappie op zo 12 mar 2017, 18:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3288783
Er is genoeg te vinden over welke toevoegingen en kruiden nu wel of niet geschikt zijn voor honden.
Maar de dosering is een andere vraag blijkbaar.

Hoeveel van onderstaande producten mag een hond krijgen, procentueel gezien of voor een hond van x aantal kilogram?

Boerenkool
Boerenkool is alleen maar leuk als onderdeel van een totale groentenmix. En dan nog moet je met koolsoorten uitkijken omdat ze in grote hoeveelheden niet goed zijn voor de schildklier.
Bosbessen
Zoete aardappel
Quinoa
Amandelen
Pompoenzaad
Hennepzaadolie
Tijm
Salie
Basilicum,
Lavendel
Patchoeli
Kokosolie
Munt
Rozemarijn
Kurkuma
Knoflook
Brewers Yeast
Bosbessen moet je niet mengen met vlees. Dat gaat gisten in de darmen. Dus liefst op de nuchtere maag zo eens een handje bosbessen geven.

Quinoa is een soort graan. Ik vind het geen hondenvoer.

Amandelen kun je rauw voeren. Samen met andere noten. Behalve macademia's, die zijn giftig. Je kunt noten rauw en ongezouten een paar keer per week voeren. Liefst gemalen. Maar dat komt verder niet zo krap qua hoeveelheid.

Pompoenzaad idem als noten. Je kunt pompoenzaad ook goed door je noten malen/mengen.

Hennepzaadolie heeft je hond niet nodig. Het bevat de verkeerde omega's.

Alle kruiden : die kun je ook gewoon door je groentenmix doen, gewoon een handje. Komt allemaal niet zo krap joh. Je moet al dit soort dingen als onderdeel van het totaal zien. In dit geval je totaal aan groentenmix.

Patchoeli ken ik niet en ik weet niet of je dat aan je hond kunt geven.

Kokosolie, 1 theelepel tot 1 eetlepel per dag, afhankelijk van het gewicht van je hond.

Knoflook: wij houden ons vast aan Mary Straus: Garlic is only harmful when fed in high quantities.
The recommended amount of fresh garlic is 1/2 to 1 small clove per 20 lbs (9 kilo) of body weight daily.de rest :

Biergist is rotzooi, afval van de bier industrie. Ik zeg: nul gram per dag, week, maand, jaar.

Kurkuma kun je Golden Paste van maken:

GOLDEN PASTE - for people and pets
1/2 cup turmeric powder (125 mls)
2 cups water (500 mls)
1/2 cup water extra, if needed (125 mls)
1 1/2 teaspoons ground black pepper (7.5 mls)
70 ml cold pressed Olive or Coconut oil

Place turmeric and water in pan, stirring over gentle heat until you have a thick paste. This should take about 7 - 10 minutes and you may need to add additional water along the way (it seems to depend on the turmeric you have).

Add the pepper and oil at the end of cooking. Stir vigorously to incorporate the oil and allow to cool. Store in sterilised glass jar and refrigerate. (To sterilise jar - place clean glass jar, without lid, on cold oven shelf, turn oven on to medium and heat for 10 minutes. Turn off and pop lid in, leave with jar to cool.)

Should keep for up to four weeks, refrigerated - best used within two.
Door Flappie
#3288787
Lizzy schreef:Boerenkool is alleen maar leuk als onderdeel van een totale groentenmix. En dan nog moet je met koolsoorten uitkijken omdat ze in grote hoeveelheden niet goed zijn voor de schildklier.
Daarom ook de informatieve vraag naar toegestane hoeveelheden. :)
Het zijn niet zomaar willekeurig gekozen groenten en kruiden, maar ze hebben een werking tegen een bepaald 'gevoel'.
En niet zozeer als onderdeel van een groentemix.

Lizzy schreef: Bosbessen moet je niet mengen met vlees. Dat gaat gisten in de darmen. Dus liefst op de nuchtere maag zo eens een handje bosbessen geven.
Dat weet ik.
Maar is dat ook hetzelfde bij vis?
"Zo eens een handje bosbessen geven" is net wat ik wil vermijden.
Dat is zoals een snuifje zout ... wat is een snuifje. :)
Lizzy schreef:Quinoa is een soort graan. Ik vind het geen hondenvoer.
Een soort graan, dat is juist.
Maar het heeft toch ook gewenste werkingen voor een hond, vind ik.
Op de juiste manier bereid.
Lizzy schreef: Amandelen kun je rauw voeren. Samen met andere noten. Behalve macademia's, die zijn giftig. Je kunt noten rauw en ongezouten een paar keer per week voeren. Liefst gemalen. Maar dat komt verder niet zo krap qua hoeveelheid.
Dus de hoeveelheid die in mijn openingspost staat is een correcte en veilige hoeveelheid, neem ik aan?

Lizzy schreef: Pompoenzaad idem als noten. Je kunt pompoenzaad ook goed door je noten malen/mengen.
Bedoel je hier dan ook dezelfde hoeveelheid als hierboven?
Lizzy schreef: Hennepzaadolie heeft je hond niet nodig. Het bevat de verkeerde omega's.
Hoe zie je dat?
Het leunt toch dichter bij visolie aan dan bij plantaardige olie.
Ik lees dat je het afkeurt op de omega 6 die er veel inzit.
Maar zit er ook niet genoeg omega 3 (en 9) in?

Lizzy schreef: Patchoeli ken ik niet en ik weet niet of je dat aan je hond kunt geven.
Het helpt tegen angst.
Lizzy schreef:
Biergist is rotzooi, afval van de bier industrie. Ik zeg: nul gram per dag, week, maand, jaar.
Voor honden die geen rauwe voeding krijgen, kan inactieve biergist wel een supplement betekenen denk ik.
In lage dosissen, voor allergiegevoelige honden.
Maar het is omstreden, dat begrijp ik.



De bedoeling is om een samenstelling te maken (niet van alles tegelijk) en dit te drogen in koekjesvorm.
Door Lizzy
#3288796
De bedoeling is om een samenstelling te maken (niet van alles tegelijk) en dit te drogen in koekjesvorm.
Aha.
Flappie schreef:Daarom ook de informatieve vraag naar toegestane hoeveelheden. :)
Het zijn niet zomaar willekeurig gekozen groenten en kruiden, maar ze hebben een werking tegen een bepaald 'gevoel'.
En niet zozeer als onderdeel van een groentemix.
Het is handig om je te realiseren dat wij zoiets niet kunnen ruiken :)

Als je boerenkool rauw geeft: er zit dus een stofje in boerenkool (en in broccoli en andere koolsoorten) dat thiocyanaat heet. Deze kan de werking van de schildklier beinvloeden. Als je het rauw wilt geven: dan moet je er dus rekening mee houden dat deze stof erin zit en in grote hoeveelheden niet geschikt is. Hoeveel je ervan kunt geven weet gewoon niemand. Maar, als je de boerenkool kookt, inactiveer je de stof en kun je het gewoon voeren. Alleen worden sommige honden van bepaalde hoeveelheden weer winderig maar dat is hond afhankelijk.
Dat weet ik.
Maar is dat ook hetzelfde bij vis?
"Zo eens een handje bosbessen geven" is net wat ik wil vermijden.
Dat is zoals een snuifje zout ... wat is een snuifje. :)
Ja, dat geldt ook voor vis, voor alle dierlijke eiwitten.

Een snufje zout is een beetje zout tussen wijsvinger en duim. Een handje bessen is een handvol bessen. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat de hoeveelheid niet krap komt dus geef gewoon zoveel je nodig hebt voor je recept. Er zit geen maximum aan in die zin. Hoewel het wel geconstipeerd. Maar de mate waarin is hond afhankelijk.
Een soort graan, dat is juist.
Maar het heeft toch ook gewenste werkingen voor een hond, vind ik.
Op de juiste manier bereid.
Kan het antwoord je dus niet geven, ik vind het geen hondenvoer.
Dus de hoeveelheid die in mijn openingspost staat is een correcte en veilige hoeveelheid, neem ik aan?
Ja. Verder moeten ze vers zijn en mogen niet beschimmelt zijn. Vooral walnoten kunnen schimmelen en zijn dan zeer giftig. Dus daar moet je wel op letten.
Bedoel je hier dan ook dezelfde hoeveelheid als hierboven?
Ja.

Noten zijn erg rijk aan vetten en dus calorieën. Is je hond dus dik: moet je hem niet te veel voeren.
Hoe zie je dat?
Het leunt toch dichter bij visolie aan dan bij plantaardige olie.
Ik lees dat je het afkeurt op de omega 6 die er veel inzit.
Maar zit er ook niet genoeg omega 3 (en 9) in?
De omega 3 vetzuren in hennepzaad is alfa-linolenic acid en dit is nauwelijks opneembaar voor de hond omdat de omzetting nauwelijks plaats vindt van ALA naar DHA.
Het helpt tegen angst.
OK. Hoeveelheden zijn mij onbekend.
Voor honden die geen rauwe voeding krijgen, kan inactieve biergist wel een supplement betekenen denk ik.
In lage dosissen, voor allergiegevoelige honden.
Maar het is omstreden, dat begrijp ik.
Ja, ik vind dus van niet. Biergist bevat gist, zoals de naam al doet vermoeden. Juist bij zieke honden en allergie gevoelige honden moet je geen gist toedienen. Dit gaat rottig doen in de darm. Met alle gevolgen van dien. In mijn ogen dien je gist altijd te vermijden. Maar als jij vindt dat je het wel moet geven: by all means. Ik kan alleen niet helpen bij de hoeveelheden die je dan moet geven.
Door Flappie
#3288799
Dank voor de info.

Momenteel zit ik aan onderstaande samenstelling, tegen stress en zenuwachtigheid.
De bosbessen heb ik achterwegen gelaten in voorkeur van rundvlees, kalkoen, zalm, makreel en sardine (een versie met enkel vlees en een versie met enkel vis).


divers


Zit er veel 'verschil' tussen de verse en de gemalen variant?
Ik vermoed dat vers beter is, maar is het verschil groot?

De olie variant is waarschijnlijk te vermijden.
Laatst gewijzigd door Flappie op zo 12 mar 2017, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door src_esther
#3288817
Gelukkig heb je quinoa laten vallen. Wat bewuste quinoa eters zouden moeten weten

Ik doen bij het wassen van de hondenspullen samen met een scheut azijn een paar druppeltjes etherische olie (citronella, tea tree en patchouli) in het wasverzachterbakje. Ko lijkt het een goed idee te vinden dat ik de patchouli heb toegevoegd want sindsdien gaat hij graag op het net gewassen spul liggen.
Door Tanna
#3288865
src_esther schreef:Gelukkig heb je quinoa laten vallen. Wat bewuste quinoa eters zouden moeten weten

Ik doen bij het wassen van de hondenspullen samen met een scheut azijn een paar druppeltjes etherische olie (citronella, tea tree en patchouli) in het wasverzachterbakje. Ko lijkt het een goed idee te vinden dat ik de patchouli heb toegevoegd want sindsdien gaat hij graag op het net gewassen spul liggen.
Net zoiets als met Stevia dus.........

Als flower power kind zou ik ook op zo'n kleedje gaan liggen. Patchouli, mmmmmmm!!!
Gebruikersavatar
Door pike
#3288881
Patchouli dat is toch een geurstof/etherische olie/ parfum en niet om te eten :-\

Bruine rijst vind ik ook niet geschikt voor honden. Bruine rijst behoort ook tot de granen. Quinoa trouwens niet, dat is een Amarant en komt dus uit een heel andere familie. Blijft het wel een koolhydraatrijk produkt en in die zin niet wenselijk, naast de ethische aspecten maar dat is een ander verhaal.
Door Flappie
#3288882
pike schreef:Patchouli dat is toch een geurstof/etherische olie/ parfum en niet om te eten :-\
Dat is een kruid, waarvan meestal etherische olie wordt 'ontgonnen'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Patchouli
pike schreef:Bruine rijst vind ik ook niet geschikt voor honden. Bruine rijst behoort ook tot de granen.
Goh.
Het heeft goede eigenschappen.
En in kleine hoeveelheid niet ongepast.

Vind ik.
Gebruikersavatar
Door pike
#3288886
Flappie schreef:Dat is een kruid, waarvan meestal etherische olie wordt 'ontgonnen'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Patchouli
Natuurlijk is het een kruid. Maar ik dacht niet om te eten. Alleen voor de geur. Ik kom het nergens tegens als eetbaar? Of was het niet je bedoeling het door de koekjes te doen?
Goh.
Het heeft goede eigenschappen.
En in kleine hoeveelheid niet ongepast.

Vind ik.


Van mij mag je hoor. Hier komt het er nooit meer in na een hond gehad te hebben die er niet tegen kon. Wat zijn volgens jou de goede eigenschappen voor de hond als ik vragen mag?
Door Flappie
#3288891
pike schreef: Van mij mag je hoor. Hier komt het er nooit meer in na een hond gehad te hebben die er niet tegen kon. Wat zijn volgens jou de goede eigenschappen voor de hond als ik vragen mag?
Ik dacht begrepen te hebben dat het de vertering vertraagt en absorptie van tryptofaan stimuleert om serotonine aan te maken.
Ook tegen bloedsuikerschommeling en een antidepressiva.
Gebruikersavatar
Door pike
#3288951
Flappie schreef:Ik dacht begrepen te hebben dat het de vertering vertraagt en absorptie van tryptofaan stimuleert om serotonine aan te maken.
Ook tegen bloedsuikerschommeling en een antidepressiva.
Klinkt mooi maar kan mij niet overtuigen. Het zijn meervoudige koolhydraten, die kosten inderdaad meer tijd om te verteren, en de suikers worden langzamer opgenomen. De bloedsuikerspiegel stijgt minder en trager dus de schommelingen zijn geringer. Blijft (naar mijn idee) het feit dat het hoe dan ook koolhydraten zijn en er dus suikers worden opgenomen. Iets wat een hond niet nodig heeft (en een mens eigenlijk ook niet).

Wat is er met jouw hond aan de hand dat je al die voornoemde dingen wilt geven?
Door Flappie
#3288988
Ze werken bijna allemaal stress verlagend, kalmerend.

Als er vervangers zijn die hetzelfde doen, des te beter.
Maar die heb ik nog niet gevonden.

Iemand tips?
Door Martine-Tom
#3289014
Flappie schreef:Ze werken bijna allemaal stress verlagend, kalmerend.

Als er vervangers zijn die hetzelfde doen, des te beter.
Maar die heb ik nog niet gevonden.

Iemand tips?
Is dat voor honden ook zo? Mens en hond zijn niet gelijk he.
Als je hond zo gestresst is dat je dit allemaal bodig denk te hebben zou ik t niet in dit soort dingen zoeken maar vooral in training...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door