Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laska
#3287454
Hallo,

Ik heb een zwanger golden retrieverteefje. Ze is nu bijna vijf week drachtig. Ik heb het stuk over barf en zwangere honden gelezen. Mijn vraag is waar zalm (lijven+koppen) onder valt, is het vleesbot, of meer vlees of ook orgaan (hersenen)? Dit even zodat ik de percentages van wat ik mijn hond geef een beetje goed heb. Ik hoor het graag!

Tanja
Door Lizzy
#3287459
Laska schreef:Hallo,

Ik heb een zwanger golden retrieverteefje. Ze is nu bijna vijf week drachtig. Ik heb het stuk over barf en zwangere honden gelezen. Mijn vraag is waar zalm (lijven+koppen) onder valt, is het vleesbot, of meer vlees of ook orgaan (hersenen)? Dit even zodat ik de percentages van wat ik mijn hond geef een beetje goed heb. Ik hoor het graag!

Tanja
Ik vind lijven (met graat dus) echt vleesbot. Nou, eigenlijk de kop ook. Dat beetje hersenen en oog.... Dus ja, vleesbot.
Ik zou dit niet te vaak geven want gekweekte zalm is zo gezond ook weer niet. Eens per twee weken, maximaal eens per week.
Door Laska
#3287466
Oke, dank je wel. Ik geef mijn honden vaak de Darf kvv versie met zalm of de versie zalm/kalkoen/pens. Daar zit 25% resp. 40% biologische zalm in. Dat lijkt mij wel gezond toch, dacht dat biologisch zalm die bezwaren niet heeft? Alleen zit in die zalmvariant ook nog 40% kipkarkas (50%vlees, 50% bot) en dat leek me dan wat veel bot worden. De andere variant heeft alleen de zalm als botbron, maar daar zit weer 30% pens is en dat lijkt me wat veel. Helemaal barfen gaat me niet lukken, maar ik kan wel aan vleesbot (bio kippennek) en spiervlees komen. En ik kan smaken Darf door elkaar voeren. Ik voer wel varianten met wat groenten erdoor, dus verhoudingen zullen dan iets anders liggen, maar wat adviseer je me op grond van onderstaande verhoudingen:

DARF Zalm KVV bestaat uit:
Kipkarkas (vlees 50% bot 50%) percentage ca 40%
Rundvlees (spiervlees) vetpercentage ca 10-15% percentage ca 5%
Lamsvlees (spiervlees) vetpercentage 15% percentage ca 10%
Geitvlees (spiervlees) vetpercentage ca 15% percentage ca 10%
Zalm lijven, koppen filetranden percentage ca 25%
Runderhart (voor de wet spiervlees, voor de barfers orgaan) percentage ca 2.5%
Runder en lamspens percentage ca 5%
Runder en lamslever, nier, long percentage ca 2.5

Vleesbot 65%
Spiervlees 25%
Pens 5%
Hart, lever, nier, long 5%

DARF Pens, zalm, kalkoen bestaat uit:
Kalkoenvlees (spiervlees) percentage ca 20%
Zalm lijven, koppen filetranden percentage ca 40%
Runderhart (voor de wet spiervlees, voor de barfers orgaan) percentage ca 5%
Runderpens percentage ca 30%
Runderlever, nier, long percentage ca 5%

Vleesbot 40%
Spiervlees 40%
Pens 30%
hart, lever, nier, long 10%

DARF KVV bestaat uit:
Kipkarkas (vlees 50% bot 50% percentage ca 40%
Rundvlees (spiervlees) vetpercentage ca 10-15% percentage ca 15%
Lamsvlees (spiervlees) vetpercentage 15% percentage ca 10%
kalfvlees (spiervlees) vetpercentage ca 15% percentage ca 10%
Kipvlees (spiervlees) vetpercentage ca 10% percentage ca 10%
Runderhart (spiervlees/orgaan) percentage ca 5%
Runder en lamspens percentage ca 5%
Runder en lamslever, nier, long percentage ca 5%

Vleesbot 40%
Spiervlees 45%
Pens 5%
Hart, lever, nier, long 10%
Door Lizzy
#3287480
Laska schreef:Oke, dank je wel. Ik geef mijn honden vaak de Darf kvv versie met zalm of de versie zalm/kalkoen/pens. Daar zit 25% resp. 40% biologische zalm in. Dat lijkt mij wel gezond toch, dacht dat biologisch zalm die bezwaren niet heeft? Alleen zit in die zalmvariant ook nog 40% kipkarkas (50%vlees, 50% bot) en dat leek me dan wat veel bot worden. De andere variant heeft alleen de zalm als botbron, maar daar zit weer 30% pens is en dat lijkt me wat veel. Helemaal barfen gaat me niet lukken, maar ik kan wel aan vleesbot (bio kippennek) en spiervlees komen. :
Nee, als dat echt biologische zalm is, dan heeft dat veel minder bezwaren!
En ik kan smaken Darf door elkaar voeren. Ik voer wel varianten met wat groenten erdoor, dus verhoudingen zullen dan iets anders liggen, maar wat adviseer je me op grond van onderstaande verhoudingen

DARF Zalm KVV bestaat uit:
Kipkarkas (vlees 50% bot 50%) percentage ca 40%
Rundvlees (spiervlees) vetpercentage ca 10-15% percentage ca 5%
Lamsvlees (spiervlees) vetpercentage 15% percentage ca 10%
Geitvlees (spiervlees) vetpercentage ca 15% percentage ca 10%
Zalm lijven, koppen filetranden percentage ca 25%
Runderhart (voor de wet spiervlees, voor de barfers orgaan) percentage ca 2.5%
Runder en lamspens percentage ca 5%
Runder en lamslever, nier, long percentage ca 2.5

Vleesbot 65%
Spiervlees 25%
Pens 5%
Hart, lever, nier, long 5%

DARF Pens, zalm, kalkoen bestaat uit:
Kalkoenvlees (spiervlees) percentage ca 20%
Zalm lijven, koppen filetranden percentage ca 40%
Runderhart (voor de wet spiervlees, voor de barfers orgaan) percentage ca 5%
Runderpens percentage ca 30%
Runderlever, nier, long percentage ca 5%

Vleesbot 40%
Spiervlees 40%
Pens 30%
hart, lever, nier, long 10%

DARF KVV bestaat uit:
Kipkarkas (vlees 50% bot 50% percentage ca 40%
Rundvlees (spiervlees) vetpercentage ca 10-15% percentage ca 15%
Lamsvlees (spiervlees) vetpercentage 15% percentage ca 10%
kalfvlees (spiervlees) vetpercentage ca 15% percentage ca 10%
Kipvlees (spiervlees) vetpercentage ca 10% percentage ca 10%
Runderhart (spiervlees/orgaan) percentage ca 5%
Runder en lamspens percentage ca 5%
Runder en lamslever, nier, long percentage ca 5%

Vleesbot 40%
Spiervlees 45%
Pens 5%
Hart, lever, nier, long 10%
Ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet
Door Laska
#3287486
De vraag is welke variant(en) Darf je me adviseert te voeren aan mijn hond dit tweede deel van de dracht of dat ik ze het beste door elkaar kan voeren of dat het misschien niet zo nauw steekt. Merk dat ik wat onzeker ben hierover.
Laatst gewijzigd door Laska op za 04 mar 2017, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3287490
Laska schreef:De vraag is welke variant(en) Darf je me adviseert te voeren aan mijn hond dit tweede deel van de dracht of dat ik ze het beste door elkaar kan voeren of dat het misschien niet zo nauw steekt. Merk dat ik wat onzeker ben hierover.
Oh zo!

Maar naast deze 3 soorten DARF voer je ook nog andere dingen neem ik aan?

Ik zou zelf die met dat 65% vleesbot toch niet meer voeren, 2de helft van de dracht. Dat vind ik teveel. Te meer daar je aan het eind van de dracht toch echt steeds minder vleesbot moet gaan voeren. Maar voor nu (de dracht) vind ik 65% nu al teveel.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3287493
Ik waag te betwijfelen of de zalm echt biologisch is. Dit zou ik voor de zekerheid toch eens navragen. Voorheen was de zalm kvv niet voorzien van het eko keurmerk. Maar het kan zijn dat het veranderd is natuurlijk.

Uitgaand van niet bio zalm geeft Lizzy als richtlijn max 1x per week, uitgaand van zalm als vleesbot. Dit komt neer op een halve dagmaaltijd, dus ca. 7% van je weekmenu.

Als we nu de Zalm kvv omrekenen, deze bevat 25% zalm. Voer je deze elke dag dan voer je dus teveel zalm. Beperk je de zalm kvv tot 2 dagen per week, dan kom je op ongeveer 7% van je weekmenu.
Gezien het hoge percentage vleesbot zou je hier nog wat hoogwaardig spiervlees bij kunnen geven.

De darf pens zalm kalkoen bevat nog meer zalm, dus deze zou ik niet meer geven. Sowieso zit daar weer veel pens in en dat zit in de andere mixen ook al.

Alledrie de mixen vind ik een beetje hetzelfde. Ik zou smaken gaan toevoegen als konijn, eend en wild.
Door Laska
#3287497
Dank! Ik voer niet heel veel andere dingen bij, wel eieren, wat tafelresten, eens een appeltje ofzo en wel eens een boterham die over is. En wil geitenmelk gaan geven na de bevalling. En na de bevalling ook extra kippennekken (biologisch).
Door Laska
#3287514
Heb ook nog even nagevraagd hoe het met de zalm bij Darf zit. Ze hebben problemen met de bio-leverancier i.v.m. listeria, daarom zit er nu tijdelijk msc-wild gevangen zalm door.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door