Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door S@ndr@
#3285858
Hallo,

Sinds november woont er een kitten bij ons van vermoedelijk augustug vorig jaar. Ze komt uit het asiel.
Tot afgelopen week had ik haar alleen op en brok en af en toe een blikje. Maar ze is net van de week gesteriliseerd en omdat ze klein en fijn is besloten haar toch op kvv te gaan zetten.

Ik heb eerst wat honden kvv gegeven om te kijken of ze het luste, en dat ging er 2x prima in. En dus gisteren een rolletje Darf voor katten gehaald en verdeeld. Ze weegt misschien net iets meer dan 2 kilo en zou dus op 60 gr komen. Ik ga uit van 100 gr per dag voor haar ze is tenslotte nog in de groei.. Ik zit alleen even met de verdeling ervan want het moet over de gehele dag gegeven worden.. Alleen met een baan in de onregelmatigheid kan dat gunstig zijn maar ook niet... Vooralsnog heb ik haar brokken er nog wel even bij. Af en toe krijgt ze een gedroogd stukje kippenhart of gedroogde zalm stukjes en tzt wil ik nog een kuiken proberen. Wellicht dat de brokken ook weg kunnen..maar nu eerst nog niet.

Stel dat de brokken tzt weg kunnen is 2 tot 3x daags vers verdeeld dan wel verstandig? Ze mag straks ook naar buiten toe en we wonen landelijk dus ze zal zelf ook nog wel wat vangen ( aan muizen hier hoop ik).
#3285868
Als je volledig overgaat op kvv vind ik 100 gram voor zo'n jonge kat wat weinig. Ik geef ze hier 2x per dag een maaltijd en tussendoor een snack. 3x per dag voeren is prima als dat praktisch mogelijk is. Ik zou zo vlug mogelijk de brokjes weglaten en volledig overgaan. Brokjes zijn wel leuk om te verspreiden door de kamer en ze te laten zoeken. Of om in een snackbal te stoppen ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3285870
Dit is nog met de brokken erbij, 100 gr is ook niet veel maar ze eet ook niet extreem veel daarbij ben ik gewend te voeren op het oog eigenlijk dus ik moet nog even uitvogelen met haar wat de juiste hoeveelheid gaat worden. En daarbij een leverancier vinden die meerdere soorten kvv voor katten heeft want afwisseling is ook wel handig lijkt me.
#3286293
Blijkbaar heb ik een uitzondering op de regel met een kitten die dol is op kvv. Nu Darf besteld en morgen ophalen en in portie verdelen. Maar ze laat de brokken zo goed als liggen nu.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door S@ndr@
#3286317
Ik begreep dat de meeste kittens/ katten juist niet zo makkelijk over te zetten zijn. Barfen in zijn geheel is voor ons niet handig. Kleine vriezer en aangezien ik nog wel eens moet reizen wil ik mijn partner er niet zo mee opzadelen. Kvv is wat de hond krijgt en zij ook.
Nova het kitten is ook nog niet zo "scheur" type.
Wil nog wel kijken hoe ze op een kuiken reageert.
#3286711
Bij mij was het net omgekeerd, hoe jonger hoe lastiger, maar ik heb altijd buitenbeentjes denk ik. Muv diegene die als kitten is overgegaan heeft niemand ooit iets geweigerd. Soms wel wat aanmoediging nodig bij enkelen de eerste keer dat ze iets kregen en de jongste is moeilijk blijven doen over vleesbot tot hij al zijn grote poezentanden had. ::)

Dus katten lastig overzetten? Nog niets van gemerkt :biggrin2:
#3286874
Het gaat gestaag nu moet ik zeggen, ik heb Darf bio gekocht en dat laat ik dan op kamer temperatuur komen en verdeel ik over de dag. Wat mij opvalt is dat ze de bot en spierstukjes laat liggen hoe klein ook. Zo af en toe gaat ze toch naar de brokken toe, die ik er nog wel heb staan. Ik heb net een klein stukje konijnen oor met huid gegeven maar ze weet niet goed wat ze daar mee moet. Spelen dat is wat ze er mee doet maar niet eten. Iemand daar nog tips voor..
#3286879
De ervaring leert dat zolang er nog brokken zo staan, het overzetten er niet makkelijker op wordt.
Konijnenoren hebben ze hier altijd wel erg leuk gevonden. Als speelgoed wel te verstaan, opeten hebben ze nooit gedaan.
Bot en spiervlees laten liggen kan verschillende oorzaken hebben. Minder lekkere diersoorten, wennen aan smaak en/of structuur, misschien al een beetje op de datum, geen zin om meer moeite te doen om het op te eten, etc.
#3286884
Hm ok ben denk ik te bang als het op is en ik ben aan het werk dat ze dan honger krijgt dan kan het lang duren...
Het vlees is maandag besteld en ik heb het dinsdag op gehaald op. Daarna verdeeld in porties en haal in de avond het vlees uit de diepvries om te laten ontdooien in de koelkast en zet een half uurtje voor dat ze het krijgt het buiten de koelkast.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door