Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door koowl
#3286588
Hi! Ik heb al eea meegelezen met voorgaande leishmania berichten. Maar het leek me toch handig een topic te openen.

Ik heb sinds maandagavond een Spaans asielhondje in huis. Met leishmania. (Overigens ook 1 oogje). Nu was hij in principe geadopteerd maar na huisbezoek afgekeurd waardoor hij alsnog bij mij kwam. Maar hierdoor heb ik veel minder tijd om me te verdiepen in leish en alles wat daarbij komt kijken.

Mijn vorige hond stond ook op barfmenu en vleesbrok. Maar het voer moet een laag purine gehalte hebben. Wat blijkbaar vaak in vleesbrokken zit en vegetarische brokken- dat idee wen ik maar moeilijk aan!

Ik wil hem graag Barfmenu van Tinlo geven. In de varianten: natuurlijk, vis, kip, groente, eend en lam. Is dit oke qua purine gehalte?

En welke supplementen zijn aan te raden voor bij rauw vlees om de weerstand omhoog te houden? Zijn waardes waren erg laag, organen in orde en geen symptomen. Hij is nu 2 jaar oud en heel klein (5.5kg)

Ik hoor graag tips mbt barf / leish combi.
Supplementen en evt tips voor behandelingen ervan gezien dat veel Nederlandse dierenartsen er niet bijster veel over lijken te weten..

Alvast bedankt!
#3286605
Hoi! Gefeliciteerd met je hondje.

Misschien dat je wat aan dit topic hebt: viewtopic.php?f=8&t=42598

Hier ook een Spanjaard die positief getest is. Hij vertoond geen symptomen, laatste controle was 'negatief', krijgt een onderhoudsdosis Alopurinol en Solidago als ondersteuning voor de nieren.

Qua eten, geef ik hem Darf compleet (kip, rund, lam & geit) en BarfMenu (vooral konijn en eend, soms lam of natuurlijk!) met groentenmix en af en toe een zalmkop. Soms een pompje zalmolie of een vers eitje.
Hij doet het er goed op maar mocht hij ziekteverschijnselen gaan vertonen of bij een bloedtest blijken dat die parasiet actief wordt, wil ik eventueel zijn voeding aanpassen.

Oja, let op dat er in de BarfMenu Natuurlijk! en Lam ook kip zit, ik zou dus ipv Kip een ander diersoort geven geven.
Door koowl
#3286606
Thanks voor je snelle reactie!

Dus in principe, allupurinol/barfmenu Tinlo in varianten: Natuurlijk!, vis, eend, lam en groenten is oké en liever geen kip? Begrijp ik hem zo goed? Waarom geen kip? Of bedoelde je wat anders haha snap de laatste zin niet helemaal, sorry.

Zalmolie heb ik inderdaad besteld. En een rauw eitje kan ik inderdaad ook wel af en toe geven :).
Waar kan je dat Solidago betrouwbaar bestellen/kopen?

En hoe doe jij het qua vaccinaties/ontworming en ontvlooiing. Titeren? Ik las dat het vaak voorkomt dat juist na vaccinaties e.d de parasiet weer actief werd maar weet niet in hoeverre dat waar is verder?
#3286610
koowl schreef:Thanks voor je snelle reactie!

Dus in principe, allupurinol/barfmenu Tinlo in varianten: Natuurlijk!, vis, eend, lam en groenten is oké en liever geen kip? Begrijp ik hem zo goed? Waarom geen kip? Of bedoelde je wat anders haha snap de laatste zin niet helemaal, sorry.
Oh, sorry dat ik niet duidelijk was. Nog een keer proberen. Kip zit ook in de 'smaken' Natuurlijk! en Lam, dus dat lijkt me voldoende kip. Ik weet dat Tinlo "BarfMenu - Compleet" (Natuurlijk!, Kip, Lam, Eend en Vis) aanbiedt, maar ik vind daar het aandeel kip veel te groot en zou dat niet geven. Ik zou eerder bijvoorbeeld Konijn ipv Kip geven. Maar de Konijn is geloof ik wel een van de duurste, dus misschien geen optie?
Let op dat je vis niet meer dan 10% van de week hoeveelheid geeft.
koowl schreef:Zalmolie heb ik inderdaad besteld. En een rauw eitje kan ik inderdaad ook wel af en toe geven :).
Goed dat je de zalmolie al hebt.
Bij voorkeur een biologisch eitje. Wij halen ze langs de weg weg. Niet biologisch, want vast geen biologisch bijvoer, maar verder hebben ze een top leven als ik het zo vanaf de weg bezie - lekker scharrelen tussen de hoge struiken op een zeer ruim terrein.
koowl schreef:Waar kan je dat Solidago betrouwbaar bestellen/kopen?
Solidago van A. Vogel bestel ik bij De Onlinedrogist. Ze hebben tabletten en tinctuur (complex).
koowl schreef:En hoe doe jij het qua vaccinaties/ontworming en ontvlooiing. Titeren? Ik las dat het vaak voorkomt dat juist na vaccinaties e.d de parasiet weer actief werd maar weet niet in hoeverre dat waar is verder?
Vacccinaties doe ik niet. Wil wel een keer laten titeren, maar vooral om te weten of hij nog bescherming heeft van de entingen die hij in Spanje heeft gekregen. Maar als de bescherming niet voldoende zou zijn, zou ik er goed over moeten nadenken wat ik zou doen. Lepto ent ik sowieso niet, ik probeer me de symptomen in te prenten zodat ik die eventueel kan herkennen. Hij springt niet uit zichzelf de sloot in en als ik zeg dat hij niet uit de sloot mag drinken, doet hij dat ook niet. Alleen vangt hij muizen en bijt ze dood en dat kunnen ook dragers zijn... :-\ Ik wil hem echter niet ook nog dat jachtpleziertje ontzeggen.
Mochten we een keer naar het buitenland moeten met hem en de rabies is verlopen, zal hij daar tegen geent moeten worden, maar ik zou dan denk ik wel gaan ontstoren. viewtopic.php?f=10&t=127138

Ontwormen als dat na ontlastingonderzoek nodig blijkt.

Ontvlooien in principe niet, ben er ook nog nooit een tegengekomen, maar als wij naar een vakantiehuisje gaan, krijgt hij iets omdat we niet verantwoordelijk wil zijn voor een eventuele vlooienbesmetting daar. Ik heb een paar keer met zeer grote tussenpozen Bravecto en een keer Comfortis gegeven. De volgende keer weet ik nog niet, moet ik goed over nadenken. Dat gif (botlek) in/op zo'n lijf, het is en blijft een raar idee.
Door Carlo_040
#3286611
Ik zou dan een doos barfmenu deluxe nemen, dit zijn 5 premium varianten die géén kip en geen rund bevatten, wel zo makkelijk en gevarieerd.
Zijn bij Gropet.com overigens het goedkoopst als je interesse hebt.
#3286646
Carlo_040 schreef:Ik zou dan een doos barfmenu deluxe nemen, dit zijn 5 premium varianten die géén kip en geen rund bevatten, wel zo makkelijk en gevarieerd.
Zijn bij Gropet.com overigens het goedkoopst als je interesse hebt.
Probleem van die dozen vind ik dat die 20% vis hebben ipv de 10% die je moet aanhouden. Vind ik best vreemd.
Door koowl
#3286701
10% vis in de hele week? Hoe bedoel je dat precies? 10% van wat :)?

Ik kan sowieso hier in de winkel geen menu's halen. Dus ik kan losse rollen halen.

Ik kan de vis als "extra" doen en gewoon 1x in de week een deel wat gelijk staat aan die 10% en eventueel samen met groente als 'aanvulling'?

En dan gewoon vier smaken per maand verdelen verder? Ik kan eend, lam en kalkoen per maand wel afwisselen. Die waren geloof ik het duurste na hert. Maar krijgen ze dan alle mineral etc want elke smaak doet toch eea. Ben al even uit de running qua barf sorry. Hoop vergeten :).

Welke variaties kan ik dan het beste doen om het zo compleet mogelijk te krijgen als ik groente en vis dan verdeel alszijnde aanvulling?
#3286722
koowl schreef:10% vis in de hele week? Hoe bedoel je dat precies? 10% van wat :)?

10% van de het totaal dat een hond per week te eten krijgt. Als je hond bijvoorbeeld 2000gram per week eet, dan geeft je maximaal 200gram (= 10% van 2000) vis. De overige 1800gram (90%) vlees.
koowl schreef:Ik kan sowieso hier in de winkel geen menu's halen. Dus ik kan losse rollen halen.

Ik kan de vis als "extra" doen en gewoon 1x in de week een deel wat gelijk staat aan die 10% en eventueel samen met groente als 'aanvulling'?
Ik zie vis niet als extraatje, groentemix ook niet.
koowl schreef:En dan gewoon vier smaken per maand verdelen verder? Ik kan eend, lam en kalkoen per maand wel afwisselen. Die waren geloof ik het duurste na hert. Maar krijgen ze dan alle mineral etc want elke smaak doet toch eea. Ben al even uit de running qua barf sorry. Hoop vergeten :).
Hoe je het verdeeld maakt volgens mij niet heel veel uit. Hier geef ik bijna nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde.
Als ik jouw was zou ik de Natuurlijk! niet laten vallen. Als je de rollen los koopt, kun je lijkt me vrij eenvoudig Natuurlijk!, Eend, Lam, Kalkoen en Vis nemen. Lijkt me best goed om mee te beginnen. Mooie afwisseling. 2 andere merken erbij zou nog mooier zijn.
Oja, BarfMenu heeft wel een vrij hoog botpercentage, let dus goed op zijn ontlasting, dat het niet te hard/wit is.
koowl schreef:Welke variaties kan ik dan het beste doen om het zo compleet mogelijk te krijgen als ik groente en vis dan verdeel alszijnde aanvulling?
Max. 10% vis en 10% - 15% groentemix van week totaal. En kijken waar je hond het goed op doet.
Door Lizzy
#3287427
koowl schreef:Vandaag de vis voorgeschoteld maar hij haalt zijn neus er voor op. Zijn hier nog andere ideeen voor om toch aan zijn vis percentage te voldoen? Zonder barf vis? :)

Je kunt ook zonder vis voeren. Maar, dan zou ik wel een keer of 3 a 4 per week een beetje visolie door het eten doen. Geen zalmolie want dat is van gekweekte zalm. Maar bijv. Grizzly is fijn spul en van wilde zalm, zoiets zou je kunnen geven.

Soms helpt het om de vis door pens te mengen en dat een paar uurtjes in te laten trekken. En dan zou ik kleine beetjes door de pens mengen. Zodat je hond kan wennen.
Door koowl
#3287474
Ah oke, dank je voor de tip!!

Ik heb nu inderdaad zalmolie maar dat had ik al staan. Grizzly is het merk neem ik aan? Waar kan ik dit gemakkelijk halen? We hebben een boerenbond dichtbij zitten? :) is het daar te koop toevallig?

De rest eet hij echt supergraag tot nu toe.
Eend en Natuurlijk. Verwacht dat de rest ook prima zal gaan.

Hij heeft van de ontvlooi druppels (waarschijnlijk frontline) een allergische reactie gekregen trouwens - hij is voor transport nog ontvlooid en ontwormd e.d.
Er zit een kaal plekje precies waar ze hebben gedruppeld maar verder is het gewoon rustig. We zijn al naar de DA geweest. Maar kan ik zelf iets doen zodat het minder jeukt voor hem? :) misschien een stomme vraag ... ;)
#3287561
koowl schreef:Vandaag de vis voorgeschoteld maar hij haalt zijn neus er voor op. Zijn hier nog andere ideeen voor om toch aan zijn vis percentage te voldoen? Zonder barf vis? :)
Ko is ook niet zo dol op de Vis van BarfMenu, ik denk dat hij weet dat hij niets anders krijgt dus dat hij het opeet. Ik dat hij het niet heel aantrekkelijk vind vanwege de haring. Ik haal het alleen als ik niet aan zalmkoppen kan komen.
Je zou kunnen proberen af en toe een zalmkop te geven. Ko krijgt er 1 eens in de 2-2,5 week, beetje afhankelijk van het gewicht. Soms heeft hij geluk en zit er een lichte kop tussen, dan hoeft hij maar 1,5 week te wachten. Hij staat dan echt voor mij neus te dansen zo lekker vind hij het.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door