Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1941532
Dit zijn niet mijn recepten hoor! Ik heb ze slechts over getikt. Dit heeft ook gewoon simpelweg niks met barf te maken, het is een totaal andere manier van voeren. Die bij sommige honden werkt omdat ze om een of andere reden niet met rauw vlees/vleesbot overweg kunnen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1941625
Nitus schreef:
Volgens mij zijn deze recepten geschikt voor elke hond, al geef ik zelf de voorkeur aan rauw :D. Maar goed dat lukt nog even niet bij de hond van mij vriendin.

Ikzelf zou ook nooit pasta geven, maar rijst zou kunnen, mist je hond daar niet allergisch op reageert. Ik denk dat het in deze recepten wordt voorgeschreven om aan voldoende calorieën te komen? Ik ga mijn vriendin adviseren om zoete aardappel als koolhydratenbron te gebruiken, dat lijkt mij gezonder als rijst en zeker gezonder als pasta.
Dus toch niet geschikt voor elke hond. Bij Pike zou het overgansdieet van rijst en kip dramatische gevolgen hebben! En daarom zei mijn toenmalige da heel stellig: hij is overgevoelig voor kippe-eiwit  :-X
Door Patj88
#1941757
Lizzy schreef: Dit zijn niet mijn recepten hoor! Ik heb ze slechts over getikt. Dit heeft ook gewoon simpelweg niks met barf te maken, het is een totaal andere manier van voeren. Die bij sommige honden werkt omdat ze om een of andere reden niet met rauw vlees/vleesbot overweg kunnen.
Ok, bedankt voor het even uit te leggen Lizzy :)
Vandaag ging ik weer om een lading kiezebrink konijn heb ook wat alaska gekocht.
De verkoper informeerde me ook over een nieuwe variant van carnibest die kalkoen en rijst bevat.
Deze kan ook gebruikt worden als hypoallergene voeding zei hij.
Maar ik ga nog even door met konijn voeren :)

Ik heb een hondje in de familie gehad die op een gekookt dieet stond, hij is er toch mooi oud op geworden :)

Groeten Peter
Door Lizzy
#1941852
Ik denk dat de meeste mensen niet zo goed weten wat een hypoallergeen voer betekent. En deze verkoper daarom dingen beweert die niet persee juist zijn.

Hypoallergeen wil niks anders betekenen dat het voer geen kans op allergische reacties geeft. Wanneer geeft een voer geen allergische reacties? Op het moment dat de hond nog nooit eerder met de voeding (diersoort) in aanraking is geweest en dus nog geen allergie voor opgebouwd kan hebben (zoals in jouw geval met konijn) of wanneer de eiwitten dusdanig bewerkt zijn dat het hondenlichaam de eiwitten niet meer als zodanig herkent. Dat zijn gehydroliseerde eiwitten. En die vind je in speciale brokken.

Kalkoen, daar is dus niks bijzonders mee. Kalkoen kan net zulke allergische reacties veroorzaken als ieder ander vlees. Maar, wanneer een hond nog nooit eerder kalkoen heeft gegeten, kun je kalkoen gebruiken als diersoort/vleessoort om daarmee een eliminatie dieet te doen. Heeft je hond eerder wel kalkoen gegeten: hoef je dit voer dus al niet meer te proberen, kun je er geen eliminatie dieet mee doen. Als je hond nog nooit eerder kalkoen heeft gegeten, zou je met dit dieet een eliminatie dieet kunnen doen om uit te vinden of jouw hond een voedselallergie heeft. En zijn de klachten met 6 tot 9 weken weg, dan kun je er vanuit gaan dat de klachten voedsel gerelateerd zijn. Je weet dan echter nog steeds niet waarvoor je hond allergisch is. En dat zul je toch uit moeten gaan vinden, want je kunt je hond niet zijn/haar hele leven op kalkoen of konijn laten staan. Al is het maar omdat de meeste allergische honden (voedsel allergisch) uiteindelijk ook weer een allergie op gaan bouwen tegen (in dit geval) konijn of kalkoen. Dus door iedere 2 weken een nieuw vleessoort toe te gaan voegen, hoop je erachter te komen waar je hond allergisch voor is.

Als de hond nou na 6 tot 9 weken totaal geen verbetering laat zien, dan zou je voorzichtig aan kunnen nemen dat de hond waarschijnlijk geen voedsel allergie heeft. En dat de problemen dus ergens anders door worden veroorzaakt.

En dan even over rijst. Veel honden zijn allergisch voor granen. En rijst is ook graan. Alleen bevat rijst geen gluten. En de meeste honden die allergisch zijn voor graan, zijn allergisch voor gluten. En daarom komt er vaak rijst voor in een eliminatie dieet. Echter. De mensen die zeggen "rijst bevat geen gluten en daarom zijn honden er niet allergisch voor en daarom kun je dat gerust geven", die hebben het zeker niet altijd bij het rechte eind. Want, wij kennen inmiddels zat honden die wel allergisch zijn voor rijst! En vraag me niet waarom ze dat zijn, we weten alleen dat ze het zijn. Dus heb jij een dieet gedaan van eend/kalkoen (of weet ik wat voor diersoort) met rijst en de problemen zijn niet verdwenen: dan kun je op dat moment dus nog niet 100% aannemen dat de problemen niet toch in de voeding zitten. En daarom raden wij hier op Barfplaats aan om het gelijk goed aan te pakken en je hond ook geen rijst te geven.

Zoals je hierboven kunt zien, zijn de recepten met pasta en rijst en dergelijke. Voor honden zonder allergieen zijn dit op zich niet de slechtste manieren van voeren. Want, kijk nou naar brokken. Brok bevat doodgekookte ingredienten (net als bovenstaande recepten) maar bevat daarnaast kwalitatief zeer zeker inferieur vleesmeel. En wanneer je zelf kookt, kun je de kwaliteit vlees gebruiken die jij wenst. Brokken zijn daarnaast altijd geconserveerd. Dat is met zelf koken niet nodig. Bovendien weet jij, als je zelf kookt, exact wat je in die prak gooit, ook weer in tegenstelling tot elk fabrieksmatig voer. Vandaar dat ik deze recepten ooit heb over getikt. Het is namelijk altijd nog te prefereren boven brok. Zou ik een hond hebben die niet tegen rauwe voeding kon, zou ik echter geen rijst en pasta geven. Maar gewoon gekookt vlees, gekookt orgaanvlees, gekookte groenten, hooguit gekookte aardappel en zoete aardappel en daarbij een multivitamine + mineraal + eierschaal poeder geven. En ik zou dan ook zoveel mogelijk diersoorten proberen af te wisselen. Ik denk dat het toevoegen van koolhydraten zinloos (en mogelijk zelfs schadelijk) is.
#3279036
Hallo allemaal!! Ja, ik weet dat dit topic al oud is, en ik weet dat dit een barf form is, en ik weet dat jullie me nooit zien hier, maarrrr… vermoedelijk gaat mijn hondemeisje Luka van barf over op gekookt eten. Na een zeer goed gesprek met mijn DA denk ik er dit weekend eens rustig over na en probeer ik me verder te informeren en dan heb ik waarschijnlijk komende week een consult met een honden-voedingsdeskundige voor een menu-op-maat.
Maar nu heb ik een vraag: waarom moeten al die groentes en vlees zo lang gekookt worden? Dat doe ik voor mezelf ook niet. Gaar is gaar zou ik zo denken.
Ik kom er vast wel uit maar ik dacht, ik kan he altijd even vragen :)
:-*
Door topaaz
#3286364
AnneMallorca schreef:Hallo allemaal!! Ja, ik weet dat dit topic al oud is, en ik weet dat dit een barf form is, en ik weet dat jullie me nooit zien hier, maarrrr… vermoedelijk gaat mijn hondemeisje Luka van barf over op gekookt eten. Na een zeer goed gesprek met mijn DA denk ik er dit weekend eens rustig over na en probeer ik me verder te informeren en dan heb ik waarschijnlijk komende week een consult met een honden-voedingsdeskundige voor een menu-op-maat.
Maar nu heb ik een vraag: waarom moeten al die groentes en vlees zo lang gekookt worden? Dat doe ik voor mezelf ook niet. Gaar is gaar zou ik zo denken.
Ik kom er vast wel uit maar ik dacht, ik kan he altijd even vragen :)
:-*
Goh voor vlees weet ik het niet maar voor groeten geld hoe platter gekookt, hoe beter verteerbaar daar de celwanden al afgebroken zijn. Als je groenten kookt, probeer het water ook mee te geven daar heel veel van de voedingstoffen in het water zitten na koken.

Voor receptjes voor de hond heb ik het volgende koekjes recept:
*Vleesoverschotjes --> heel fijn hakken of malen
* 2-4 eieren (afhankelijk van hoeveel vlees je over hebt
* havermout (afhankelijk van hoeveel vlees / eieren --> moet een vaste pap zijn van structuur)
* visolie (dosage helemaal afhankelijk van hoe je zelf wilt)
* yoghurt/kefir (optioneel, enkele lepels)

--> Je merkt dat je enorm kan spelen met de ingrediënten, enige dat je moet doen is zien dat het een dikke pap is

Alles mengen en afbakken op een ovenplaat (+/- 1cm dik de pap spreiden) en 30 min op 200°C afbakken --> tada, verse koekjes voor je viervoeter
#3286383
Ik rasp of hak de groente eerst heel fijn. Inderdaad geef ik ook het kookvocht.
Ik ga je koekjesrecept proberen :)

Mijn koekjesrecept:
Als basis: ei + banaan + rijstmeel, en optioneel kokosrasp of kokosolie, sesamzaadjes of sesamolie. Alles mengen, ik maak er dan kleine platte rondjes van en dan bakken. Temperatuur en tijd hangen af van de samenstelling en van je oven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door