Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wolfdolf
#3284447
Hoe zacht zijn eend en kippennekken?

Ze krijgt 500g Naturis per dag maar dat is net te veel dus ze krijgt regelmatig een vastendag.
Ik wil op een vastendag dan kippen of eendennek geven.
Maar hoe zacht zijn die? Ze heeft een probleem om bot te verteren....daarom geef ik Naturis, dat bot is vrij klein vermalen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3284457
Mag ik een andere suggestie doen? Geef een kwartel of konijn karkasje. Dit is net zo zacht en een mooie complete maaltijd.
Nekken zou ik niet doen omdat kip en eend waarschijnlijk al in de kvv zit. Ik kies dan liever voor een andere diersoort.

Edit: met karkas bedoel ik hier dus een compleet bevleesd karkas incl orgaan. Sommige leveranciers hebben ook vrij kale karkassen.
Met goed bevleesd bedoel ik een kwartalkarkas al deze bijvoorbeeld:
[IMG]http://www.natuurendiershop.nl/images/kwartel1.jpg[/URL]

En zoiets als konijnkarkas
http://www.oervoer.com/konijn-karkas
#3284468
Als je hond al slecht bot verteerd snap ik de keuze voor een vleesbot op vastendag niet zo. Dan valt het ook nog eens op een lege maag, wat de vertering ook al niet ten goede komt. Is het dan nog wel een vastendag als je nek(ken) gaat geven? Een vastendag was toch iets van een rustdag voor het binnenwerk en met een vleesbot..bij een hond die slecht bot verteerd, lijkt me dat dus extra hard werken voor de maag.

Als ik bij deze hond iets op vastendag zou willen geven, zou dat een stuk spiervlees zijn of een groenteslobbertje met ei ofzo.
#3284469
Ik ga met Angelique mee. En anders zeker geen eendennekken. Eendenbot verteert vaak nogal zwaar, ookal is het niet zo hard...

Hele kwartels zou ook nog kunnen, dat bot is super zacht en er zit nog vlees en evt orgaan bij.
Gebruikersavatar
Door pike
#3284548
Angelique schreef:Als je hond al slecht bot verteerd snap ik de keuze voor een vleesbot op vastendag niet zo. Dan valt het ook nog eens op een lege maag, wat de vertering ook al niet ten goede komt. Is het dan nog wel een vastendag als je nek(ken) gaat geven? Een vastendag was toch iets van een rustdag voor het binnenwerk en met een vleesbot..bij een hond die slecht bot verteerd, lijkt me dat dus extra hard werken voor de maag.

Als ik bij deze hond iets op vastendag zou willen geven, zou dat een stuk spiervlees zijn of een groenteslobbertje met ei ofzo.
Helemaal met Angelique eens.
Bot geef je niet alleen, al helemaal niet aan een hond die moeite heeft met bot, daar hoort spiervlees bij of orgaan.
Eendennekken kunnen soms ook behoorlijk hard zijn, afhankelijk van de slachtleeftijd, dus als je er geen ervaring mee hebt zeker niet doen.
Als je geen vastendag wil doen kan je idd beter een fatsoenlijk stuk spiervlees geven wat vast niet in je kvv zit.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3284621
pluk schreef:Mag ik een andere suggestie doen? Geef een kwartel of konijn karkasje. Dit is net zo zacht en een mooie complete maaltijd.
Nekken zou ik niet doen omdat kip en eend waarschijnlijk al in de kvv zit. Ik kies dan liever voor een andere diersoort.
Ik beschouw een kwartel en konijn karkasje niet als complete maaltijd. Zeker konijn karkas is in de regel vrij kaal, maar aan kwartel zit ook niet veel meer. Dan zou ik eerder gaan voor een hele kwartel als complete maaltijd.

Maar ik ga ook wel met de rest mee. Een vastendag is een vastendag en dan geef je niets. Tenslotte doe je een vastendag omdat ze op de andere 6 dagen al "teveel" eten. Geef je dan op de vastendag ook wat, dan is het nut ook weg.

Als je een echte vastendag teveel van het goede vindt, zou ik je kvv gaan portioneren. Is ook niet heel ingewikkeld en dan kun je gewoon elke dag voeren.
Door Mijati
#3284624
Je zou kunnen overwegen om op die ene dag een stukje pens te voeren. Dat bevat weinig calorieën, geen problemen met botvertering. Wel even opletten dat je van naturis dan smaken voert zonder pens.
#3284632
Kaela schreef:
Ik beschouw een kwartel en konijn karkasje niet als complete maaltijd. Zeker konijn karkas is in de regel vrij kaal, maar aan kwartel zit ook niet veel meer. Dan zou ik eerder gaan voor een hele kwartel als complete maaltijd.
De kwartel karkassen die ik weleens had waren toch echt compleet hoor. Gewoon de hele vogel zonder veren, poten,kop en darmen. Idem voor konijnen. Ligt er waarschijnlijk maar net aan welke leverancier je hebt.
#3284633
pluk schreef:De kwartel karkassen die ik weleens had waren toch echt compleet hoor. Gewoon de hele vogel zonder veren, poten,kop en darmen. Idem voor konijnen. Ligt er waarschijnlijk maar net aan welke leverancier je hebt.

Ongetwijfeld! Maar juist daardoor "gevaarlijk" advies.

Ik had bijvoorbeeld meestal deze (waardeloos klein fotootje, maar oke)

http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... cts_id=582

en die waren echt kaal. Die zou ik nooit als complete maaltijd durven voeren, daar voerde ik zelfs nog extra spiervlees bij als ik het als gewoon vleesbot voerde.
#3284641
Kaela schreef:
Ongetwijfeld! Maar juist daardoor "gevaarlijk" advies.

Ik had bijvoorbeeld meestal deze (waardeloos klein fotootje, maar oke)

http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... cts_id=582

en die waren echt kaal. Die zou ik nooit als complete maaltijd durven voeren, daar voerde ik zelfs nog extra spiervlees bij als ik het als gewoon vleesbot voerde.
Andere post aangepast zodat het voor ts duidelijk is wat ik bedoelde.
#3284694
pluk schreef:De kwartel karkassen die ik weleens had waren toch echt compleet hoor. Gewoon de hele vogel zonder veren, poten,kop en darmen. Idem voor konijnen. Ligt er waarschijnlijk maar net aan welke leverancier je hebt.
Deze ken ik ook wel, maar die kocht ik niet als kwartelkarkas maar gewoon als kwartel, gezellig 2 op een schaaltje ofzo. Je kon ze ook in een wat groter formaat krijgen, dat waren dan ex-layers. Daarentegen ook wel eens echt kwartelkarkas gehad en dat was alleen leuk voor erbij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door