Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MackenLoena
#3282292
Beste forumleden,

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende. Ik heb 2 labradors, een teefje van 2,5 jaar genaamd Loena en een reu Mack van bijna 9 maanden. Onze honden krijgen beide Orijen brokken (brokken met een hoog vleesgehalte). Loena doet het hier ontzettend goed op. Heeft een mooie vacht met goede ontlasting. Voor de pup Mack is het een ander verhaal. Zijn ontlasting is wisselend en naar onze mening poept hij erg veel (zeker 4 keer per dag). Nu is het wel zo dat Mack aanzienlijk meer voer krijgt dan Loena, aangezien hij nog moet groeien en de vorige eigenaresse hem in zekere zin heeft verwaarloosd.

De laatste weken ben ik mij aan het oriënteren om beide honden over te zetten op kvv. Barf is wellicht ook een optie maar daar wil ik liever niet mee van start gaan. Ik heb veel positieve ervaringen gelezen maar vind het erg moeilijk om te bepalen welk kvv nou aan te raden is. Vanzelfsprekend is het een kwestie van uitproberen, maar ik heb nu zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik ben ook in de dierenwinkel geweest en daar raden zij ons Barfmenu aan. Ik heb alleen het gevoel dat de dierenwinkel wellicht niet de betere merken aanbiedt. (?) Misschien is dit een vooroordeel maar ik zou graag willen weten waar welke merken jullie aanraden. Het liefst graanvrij.

Tevens vroeg ik mij af wat jullie als tussendoortjes geven. Geven jullie dan ook natuurlijke snacks? En zo ja, kan het geven van de 'normale' koekjes dan geen kwaad?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3282299
Welkom op het forum! :)

Ik ben erg tevreden over Darf en Alroda.
Darf heeft mixen en Alroda enkelvoudige rollen. (meerder diersoorten in één rol - één diersoort in één rol)

Met Bandit zit ik op een eliminatie-dieet i.v.m. voedselallergieën.
Daardoor droog ik zelf zijn KVV voor snackjes. Zo weet ik exact wát hij binnenkrijgt.
Door src_esther
#3282307
:hi:

Als je het idee hebt dat Mack zijn darmflora niet helemaal in orde is, zou je een probiotica kuurtje kunnen overwegen. Ik geloof dat men hier erg te spreken is over de priobiotica van Solgar, als ik het goed heb de Advanced 40+ Acidophilus.

Barfmenu is een prima KVV en net als Alroda enkelvoudig, dus je moet zelf diersoorten afwisselen. Darf en Alroda zijn ook goed zoals Border Bandit al opmerkt. Als het even kan zou je kunnen proberen meedere merken KVVs af te wisselen omdat elke prakmaker weer net iets andere verhoudingen aanhoudt.
Misschien hebben anderen nog tips over welke merken nog meer goed zijn.

Zelf ben ik niet te spreken over Carnibest, Lotgering en Naturis en ook de hond is daar niet echt enthousiast over.

Groet!
Door MackenLoena
#3282312
Bedankt voor de tips tot dusver wat betreft de merken en het geven van snacks!

Ik ga zeker even lezen over de probiotica kuur!

Vanwaar dat je niet te spreken bent over Lotgering en Carnibest?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3282315
Hallo, welkom op BP!

Een goede kvv voldoet in mijn ogen aan drie voorwaarden:
- als calciumbron wordt bot gebruikt
- de kvv bevat géén premix (toegevoegde vitamines en mineralen die de kvv "compleet" maakt.
- er zitten geen granen, olieen en andere toevoegingen in (soms kan het goed zijn wel zaken toe te voegen maar dat doe ik liever apart)

Persoonlijk vind ik biologisch of van diervriendelijke oorsprong ook belangrijk.

Ook wil ik graag weten:
- welke diersoorten zitten er in de kvv
- wat zijn de verhoudingen van bot, orgaan en spiervlees
- welke onderdelen zijn van welk dier gebruikt, dus van welk dier is het bot afkomstig, van welke dier de lever etc.
Niet alle fabrikanten zijn hier duidelijk in. Je zou deze info op hun etiket, foldermateriaal en/of website moeten kunnen vinden.

De hiervoor genoemde merken zijn allen prima. Darf is biologisch, Alroda komt van dezelfde fabrikant maar heeft geen bio etiket.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3282319
Ik ben erg tevreden over Tinlo Barfmenu. Flow doet het er goed op, ze glimt als een spiegel en we wisselen het af met vlees van dogmeat, paar dagen per week Barf en af en toe haaksbarf maar die laatste vind ik erg aan de prijs.
Door Mijati
#3282352
MackenLoena schreef:Bedankt voor de tips tot dusver wat betreft de merken en het geven van snacks!

Ik ga zeker even lezen over de probiotica kuur!

Vanwaar dat je niet te spreken bent over Lotgering en Carnibest?

Lotgering zit onder in qua kwaliteit (logisch, voor die prijs kan je gewoon geen goed spiervlees toevoegen), toch doen veel honden het er goed op. Mijn honden halen hun neus ervoor op, alleen als ze echt niets anders gaan krijgen eten ze het met lange tanden.
Inmiddels voer ik 100% barf (geen kvv). In de tijd dat ik barf en kvv voerde, voerde ik kivo, dogmeat, barfmenu, carnis en af en toe een bakje smuldier.
Door src_esther
#3282355
MackenLoena schreef:Bedankt voor de tips tot dusver wat betreft de merken en het geven van snacks!

Ik ga zeker even lezen over de probiotica kuur!

Vanwaar dat je niet te spreken bent over Lotgering en Carnibest?
Lotgering heb ik niet eens gekocht. In de winkel vond ik het zo stinken - in bevroren toestand notabene - dat ik het heb laten liggen.
Carnibest, omdat ik daar veel vet in vond zitten. Het waren kleine cylinder vormige dingetjes, waarschijnlijk de drager van de premix en premix is ook geen pre. En in veel varianten zit rijst, ookal iets wat ik liever niet geef.
Naturis is zo fijn gemalen dat het snot lijkt en ook de geur is niet best, vind ik. Het werd met zeer lange tanden gegeten.

Overigens vind ik Darf ook vrij snel na ontdooien (1,5 dag) gaan stinken, maar het stinkt tenminste niet terwijl het nog bevroren is. En Darf wordt hier met veel smaak gegeten.
Door CarolienPaco
#3282837
Wat je zou kunnen doen is bij een goed gesorteerd (online) verkooppunt een aantal merken / soorten bestellen en kijken waar je blij van wordt en wat de honden lekker vinden. Niet elke hond lust elk dier, en zelfs hetzelfde dier van verschillende merken wordt niet door elke hond even goed gegeten. Nou verwacht ik met labradors op dat vlak weinig problemen, maar you never know ;-)

Ik voeg me wat Lotgering betreft bij de anderen. Voor nood prima, maar niet voor elke dag. Erg vet en vlees van mwah kwaliteit. Dat geldt ook voor dingen uit de supermarkt zoals smaldier en Rodi.

Zelf ben ik erg tevreden over Tammenga, Dogmeat, Darf (en meat4dogs, hun goedkopere lijn), TamRo Barf flakes (een soort extra grove KVV, zeker geen barf als in grote stukken bot), en daarnaast voer ik wat ik kan krijgen en geen premix, granen, rijst of andere toevoegingen bevat.

Wel let ik ook op de prijs; ik wil niet 5 euro per kilo kwijt zijn, gezien mijn hond bijna een kilo per dag eet. Er zijn echt wel meer goede merken (Bandit, HaaksBarf, Carnivoer, Alroda, Alaska), maar die passen niet binnen mijn budget.

Ik zou je ook aanraden om te beginnen met 'makkelijke' smaken, zoals kip, rund, eend, lam en dergelijke. Veel honden vinden wild in het begin niet echt een aanrader, dat moeten ze 'leren eten'.

Succes!!
Door kakocavi
#3283178
Carnibest bevat ook relatief veel vet (het vetpercentage is meestal hoger dan het eiwitpercentage). En er wordt erg veel gebruik gemaakt van kip en rund, wat de balans en variatie niet ten goede komt. De plantaardige olie die erin zit verhoogt heel waarschijnlijk het omega 6-gehalte, waarvan al meer dan genoeg in het vlees zit.

Ik haal mijn kvv de laatste tijd bij een kleine leverancier (Benij2008 op het forum). Daarnaast af en toe Kiezebrink, wel opletten want de verhoudingen zijn niet altijd ideaal. Wat ik belangrijk vind is de structuur (niet te fijn), kleur (helder en bij wild donker rood), en geur. Waar je bij je eigen eten ook op zou letten zeg maar. Daarnaast of ze het lusten, maar dat lijkt me logisch.
Door MackenLoena
#3284381
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie tips nogmaals! Ben een weekje weggeweest dus vandaar de late reactie ;).

Ik ben sinds gisteren begonnen met het voeren van kvv. Wij kregen bij de dierenwinkel de tip om de honden eerst 10 dagen farmfood (pens en hart) te geven om vervolgens over te schakelen op andere kvv soorten. Hebben jullie dit weleens eerder gehoord?

Vooralsnog hebben de honden gister lekker zitten eten. Ik wil na de 10 dagen graag Darf, Barfmenu en haaksbarf gaan afwisselen. Tammenga en Tamro barf flakes ben ik nog over aan het lezen. De grotere stukken kvv spraken mij wel aan. Vinden jullie dit een goed begin? En hoe doen jullie dit met aanschaffen en voeren? Ik heb begrepen dat het noodzakelijk is om 4 diersoorten per 3 weken te geven. Geven jullie gewoon iedere dag iets anders of schakelen jullie na de drie weken over op 4 andere 'worstsmaken'? Ik ga deze week even plaats maken voor een vriezer in de schuur haha!

Ook heb ik nog een vraag over de ontlasting. Is het normaal dat Mack in dit geval, nu keutels poept? En blijft dit zo denken jullie of moet ik iets extra's gaan geven op den duur om de ontlasting iets minder hard te maken? Ik heb begrepen dat de ontlasting wel harder zou worden en dit ten goede van de anaalklieren is.

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Door chery
#3284384
De keutels zijn goed zolang hij niet overdreven moet persen en ze niet de droog zijn. Als je de ontlasting opruimt voel je dat het korrelig is. Dat vind ik te hard. Ziet je ontlasting wit dan krijgt hij teveel bot. Dat is ook niet goed.
Verder de Tamro prima, maar is ook een vrij vette kvv. Voor tussendoor is dat prima, maar zal het niet standaard geven.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3284386
Eerst 10 dagen farmfood is onzin. Je kunt gewoon direct overzetten en anders (bij gevoelige maag of darmen) brok afbouwen en kvv opbouwen.

Ik zou vanaf nu direct een goede kvv gaan geven en die farmfood eens per week of zo geven tot het op is.

Lijkt me prima om met drie merken te beginnen. Persoonlijk vind ik 5 diersoorten het minimum.
Hoe je dat aanpakt ligt er ook aan wat hoeveel je hond eet. Stel hij eet 500 gr per dag, dan zou ik dus een kilorol opvoeren en dan een nieuwe smaak pakken. Bij een kleine hond is dat lastiger omdat ie anders een week hetzelfde krijgt.
Koop 5 smaken voor een korte periode en kijk naar wat je hond graag eet. Je wil niet je vriezer vol hebben liggen met iets dat hij niet eet. Daarna koop je wat bekende en wat nieuwe smaken enz enz.
Door MackenLoena
#3284390
Beste Pluk,

Ik had het ook nog niet eerder gehoord en ik vind de geur ook niet zo prettig. Dus ik ga lekker iets anders geven haha!

De honden eten momenteel samen 1230 gram per dag. Dus er gaat sowieso 1 kiloworst per dag op. Met 5 diersoorten bedoel je 5 diersoorten per 3 weken neem ik aan?

Ook overweeg ik af en toe geperste brokken te geven. Enerzijds om de kosten iets te drukken en anderzijds omdat wij dikwijls weggaan met de honden en onze camper waardoor de vriesmogelijkheden beperkt zijn. We gaan nooit langer weg dan 10 dagen, maar op dat soort momenten hebben we een alternatief nodig voor het kvv. Zijn er meer mensen die dit doen? En zo ja, werken jullie dan met vlees/brok dagen of geven jullie dit wel tegelijk op 1 dag?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3284399
Ik ga uit van 5 soorten per 2 weken. Maar met meer dan een kilo per dag moet dat geen probleem zijn.

Brokken zijn in mijn ogen onnodig, ook op vakantie.
Afhankelijk van waar je verblijft kun je ter plaatse kvv kopen, een andere optie zijn gestoomde maaltijden. Om de kosten te drukken zou je ook een goedkopere kvv kunnen nemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door