Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hond+koffie
#3281815
Dag
IK geef mijn hond zo nu en dan kipkarkas. Verder voer ik haar KVV en soms zalmkoppen, pens en/of kalkoennekken.
Nu ben ik al door twee mensen, een dierenarts en een eigenaar van een dierenwinkel, gewaarschuwd. Dat kipkarkas het slechtste is wat je kan geven ivm sanmonella. De dierenwinkel zei zelfs dat veel KVV worsten niet goed zijn. Er zit veel goedkoop vlees en veel orgaanvlees in. Alleen van Energique is goede kvv.
IK heb nog een aantal karkassen in de vriezer liggen, maar durf ze opeens niet meer te voeren.
Kan iemand me vertellen of dit echt zo is.
Door eelke
#3281853
Kipkarkas kun je prima geven hoor. Ik weet alleen niet hoe vaak je het geeft? Als het eens in de zo veel tijd is, prima, maar voer je het vaker zou je je beter wat kunnen inlezen in barf. Een hond heeft namelijk vleesbot, orgaanvlees, en spiervlees nodig in bepaalde verhoudingen. In een goede kvv zit dat allemaal, maar voer je vaker dagen alleen kipkarkas, is dat wel wat eenzijdig.
Door Mijati
#3281857
Er zijn veel goede kvv's. Kip is vaak uit bio-industrie en dat wat meer antibiotica bevatten, dus zeker niet te veel voeren.
Jouw hondje mag gewoon lekker een karkasje snoepen, doe er wat spiervlees bij en je hebt een maaltijd ipv kvv.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3281870
Naast kvv kun je prima kipkarkas, zalm koppen etc geven. Overigens zou ik niet kiezen voor kip omdat dit waarschijnlijk al in de kvv zit die je voert. Andere opties zijn bijvoorbeeld eend, kwartel, parelhoen of konijnkarkas. Ook pens zit vaak genoeg in kvv dus dit zou ik niet apart geven eigenlijk.
Kalkoennekken... ik ben er niet zo'n fan van eigenlijk omdat ze toch best hard zijn.
Mocht je nu vaker dan een keer of 2 per week iets anders geven als kvv dan moet je wel letten op de verhoudingen in je menu. Dus voer dan bij je karkas wat extra spiervlees. Als je complete karkassen voert (dus met orgaan) dan kun je ze als complete maaltijd beschouwen, een zalmkop kun je ook als compleet zien.
Meer over het combineren van kvv en barf http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =5&t=72140

voor salmonella hoef je echt niet bang te zijn. Ten eerste bevat echt niet alle kip salmonella, maar ook brokken kunnen salmonella bevatten. Meer weten:http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 11&t=17647

Over goede kvv’s... tja ieder z'n meug. Energique staat niet in mijn rijtje goede kvv omdat deze een premix bevat.
Door Lizzy
#3281989
hond+koffie schreef:Dag
IK geef mijn hond zo nu en dan kipkarkas. Verder voer ik haar KVV en soms zalmkoppen, pens en/of kalkoennekken.
Nu ben ik al door twee mensen, een dierenarts en een eigenaar van een dierenwinkel, gewaarschuwd. Dat kipkarkas het slechtste is wat je kan geven ivm sanmonella. De dierenwinkel zei zelfs dat veel KVV worsten niet goed zijn. Er zit veel goedkoop vlees en veel orgaanvlees in. Alleen van Energique is goede kvv.
IK heb nog een aantal karkassen in de vriezer liggen, maar durf ze opeens niet meer te voeren.
Kan iemand me vertellen of dit echt zo is.
Oh boy, duidelijk een dierenarts die zich niet erg verdiept heeft in het onderwerp voeding en dierenwinkels moet je op dat gebied al helemaal niet serieus nemen. Echt niet. Daar zit gewoon in de regel geen kennis van zaken (op enkele uitzonderingen na en die verkopen dan ook altijd een ruim assortiment aan KVV en barf producten).

Je kunt kipkarkas echt prima geven. Mijn honden, nu vier jaar jong. Dat is vierde generatie BARF gevoerde hondjes. En ze leven nog steeds en ze eten ook kipkarkas :biggrin2: . We bestaan inmiddels bijna 14 jaar. En we voeren al ruim 14 jaar kipkarkas en bevelen dat ook al ruim 14 jaar aan. Zouden er wekelijks of maandelijks of jaarlijks of 5 jaarlijks dooien vallen: bestond dit forum natuurlijk al niet meer.

Kalkoennekken kunnen overigens wel link zijn, maar dan op gebied van verslikken. Sommige van die nekken zijn heel groot en sommige honden zijn zo suf dat ze ze in 1 keer in willen slikken. Dus daar is altijd wel een risico aan verbonden. Je zou ze voor de zekerheid buiten even met een hamer plat kunnen slaan.

En verder is Energique best een aardige KVV hoor. Maar er zijn zat merken die daar ruimschoots aan kunnen tippen. Denk aan Bandit, Bibi, Carnibest, CarniVoer, DARF, TinLo, etc. etc. Ook complete onzin dus. Er is vast wel kwaliteitsverschil in KVV's. Het beste wissel je daarom de merken af en kijk je ook naar hoe jouw hond het op die KVV doet. Stel je geeft merk X en je hond is de dag erna standaard niet lekker of heeft diarree: nou, die moet je dan niet hebben :)

Overigens zit er in de meeste KVV's gemalen kippenbot. Voor de afwisseling zou je eigenlijk beter af zijn om geen kipkarkas maar bijv. parelhoenkarkas of eendkarkas of konijnkarkas te voeren.
Door topaaz
#3282771
Echt een onwetende reactie.. "aa salmonella.."

Rekening houden met dat zelf zit er salmonella aan de kip honden hier slechts zeer zelden ziek van worden daar zij beschikken over sterker maagzuur en een kortere darm waardoor salmonella veel minder kans heeft om zich vast te hechten.

Geef het maar gerust, en ook de zalmkoppen kunnen geen kwaad :) Wel opletten dat ze enige tijd ingevroren zijn (2-4 weken) om parasieten te doden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door