Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Chiens
#3282507
Hallo :)

Ik heb 2 hondjes. Cotons de Tulear. Ze zijn nu 16 en 15 jaar oud en hebben eigenlijk hun hele leven KVV gehad.
Bij de jongste is sindskort een chronische alvleesklierontsteking ontdekt en zij krijgt momenteel een brok van Royal Canin te eten gecombineerd met medicijnen .Dit lijkt ze goed te verdragen en het gaat al met al redelijk. Hopelijk kan ze met een paar weekjes weer terug naar KVV.

Maar mijn vraag gaat niet over haar maar over mijn àndere hond. Ze was al nooit een enthousiaste eter, vaak kon ik haar eten weer wegzetten, later opnieuw aanbieden, of er iets van smeerworst doorheen doen omdat ze het anders niet at. Zij heeft geproefd van de brokjes van mijn andere hond en dat eet ze als een malle!
Ik gaf haar vanmorgen eens ook wat van die brokjes s morgens (normaal eet ze s morgens nooit) en die gingen er als een speer in!

Nu zit ik dus een beetje in dubio wat te doen: zal ik voor haar ook maar brokjes aan gaan schaffen (gaat wel tegen mijn geloof in maar goed). Ze is immers al 16, geen gezondsheidsklachten verder. Ze slaapt veel, wandelen wil ze niet echt meer, af en toe even in de tuin of een heel klein ommetje. Of moet ik haar toch de KVV blijven geven want dit is het beste voor haar?

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie, of misschien hebben jullie zelf zoiets meegemaakt? En wat deed je toen?

Alvast bedankt! :)
Door Martine-Tom
#3282508
Tja, op die leeftijd is levensvreugde ook belangrijk vind ik. Kan je niet ipv leverworst een handje brokjes mengen door de kvv of er gewoon over strooien ofzo? Als ze dan enthousiast eet zou ik er niet zo moeilijk in zijn eigenlijk. Als een paar brokjes ervoor zorgen dat ze lekker enthousiast eet...so be it zou ik dan denken :)

Mijn smurf is ook een zeikerd met eten en als het zou helpen zou ik er ook best wat brokjes doorheen durven gooien...helaas vind hij brok al helemaal vergif dus dat gaat hier niet werken :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3282513
Op die leeftijd vind ik levensvreugde en plezier in het eten dus ook wel belangrijk. Als er geen zwaarwegende bezwaren zijn tegen brokjes (overgevoeligheid of allergieën ofzo) zou ik zo'n oudje dat aangaf die brokjes veel lekkerder te vinden dan het vlees die brokjes geven.
Maar heb je ooit wel eens een ander merk kvv geprobeerd?
#3282519
Welkom op het forum! :)

Wat een geweldige leeftijd hebben jouw honden al zeg!?!?

Met oude honden word ik altijd wat soepeler in de regels.
Als ze echt aangeeft KVV niks te vinden en smult van die brokjes, zou ik zeggen: laat ze lekker genieten. ;)
Op die leeftijd hebben ze weinig uitdaging of geluk aan wandelingen e.d. Eigenlijk hebben ze alleen nog het knuffelen en eten.
Ik zou dan wel een goede kwaliteit brokjes uitzoeken.

Succes.
En hopelijk werken de brokken goed voor de gezondheid van je andere hond.
Gebruikersavatar
Door Chiens
#3282531
Bedankt voor jullie reacties. Ja gevoelsmatig had ik ook al zoiets van :"laat lekker genieten". Ik wil haar nog wel wat plezier gunnen op haar oude dag .
T
Op de vraag of ik wel eens ander KVV heb geprobeerd: in het verleden wel. Zonder weinig succes....Maar de laatste 10 jaar niet meer.

Ik ga denk ik maar eens uitkijken naar een brokje die ze lekker vind en ook nog enigszins verantwoord is
#3282579
Mooie leeftijden, hoor! Ik zou dan ook niet al te streng meer zijn, en gewoon een zo goed mogelijke brok voorzetten. Voor mij betekent dat: zonder granen, met een zo hoog mogelijk gehalte vlees (Orijen, Acana, en er zijn zo nog wat merken (soms wel alleen via internet verkrijgbaar)). Die zijn wel duur, maar dat is Royal Canin ook en dat barst van de granen.

Ik hoop dat je oudjes nog lange tijd bij je mogen zijn!
#3282580
En van beide een beetje?

Hier vinden ze een blikje af en toe ook lekkerder maar als ik er twee dagen op rij mee aankom wordt rauw vlees toch daarboven verkozen.
Desnoods is het rauw dan iets dat je vb een keertje in de week geeft. Het is dan weer speciaal en anders dan normaal. Veel kans dat ze het dan wel lekker vind.

Eens een mooi stukje vlees of hart ipv kvv kan ook helpen. Dat vinden ze vaak lekkerder. Vleesbotje kan ook maar daar heeft ze misschien geen zin meer in op haar leeftijd...
Af en toe een eitje kan je altijd blijven geven he.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3282607
Ik zou daar, op die leeftijd, ook geen heisa van maken. Zeker niet als ze er heel blij van worden. Ik zou dan inderdaad wel kiezen voor een graanvrije brok met een hoog vleespercentage.
Gebruikersavatar
Door Chiens
#3282666
Anne in Duitsland schreef:Mooie leeftijden, hoor! Ik zou dan ook niet al te streng meer zijn, en gewoon een zo goed mogelijke brok voorzetten. Voor mij betekent dat: zonder granen, met een zo hoog mogelijk gehalte vlees (Orijen, Acana, en er zijn zo nog wat merken (soms wel alleen via internet verkrijgbaar)). Die zijn wel duur, maar dat is Royal Canin ook en dat barst van de granen.

Ik hoop dat je oudjes nog lange tijd bij je mogen zijn!

Die merken zag ik idd ook al! Zelf sprak Celtic Connection me erg aan, tis idd niet zo makkelijk verkrijgbaar (hoewel via bol.com....?) en graanvrij!
Gebruikersavatar
Door Chiens
#3282669
pearlsofpassion schreef:En van beide een beetje?

Hier vinden ze een blikje af en toe ook lekkerder maar als ik er twee dagen op rij mee aankom wordt rauw vlees toch daarboven verkozen.
Desnoods is het rauw dan iets dat je vb een keertje in de week geeft. Het is dan weer speciaal en anders dan normaal. Veel kans dat ze het dan wel lekker vind.

Eens een mooi stukje vlees of hart ipv kvv kan ook helpen. Dat vinden ze vaak lekkerder. Vleesbotje kan ook maar daar heeft ze misschien geen zin meer in op haar leeftijd...
Af en toe een eitje kan je altijd blijven geven he.
Dat is idd ook een idee, dat ik het 1 of 2 keer per week geef. Een gewoon stuk spier- of orgaanvlees eet ze niet. Voor een stukje kipfilet haalt ze ook haar neus op. Zelfde geldt voor vleesbotjes zoals kippennekjes.... zucht lastige hahaa maar zo is t altijd al geweest ::)
#3282778
Chiens schreef:Hallo :)

Ik heb 2 hondjes. Cotons de Tulear. Ze zijn nu 16 en 15 jaar oud en hebben eigenlijk hun hele leven KVV gehad.
Bij de jongste is sindskort een chronische alvleesklierontsteking ontdekt en zij krijgt momenteel een brok van Royal Canin te eten gecombineerd met medicijnen .Dit lijkt ze goed te verdragen en het gaat al met al redelijk. Hopelijk kan ze met een paar weekjes weer terug naar KVV.

Maar mijn vraag gaat niet over haar maar over mijn àndere hond. Ze was al nooit een enthousiaste eter, vaak kon ik haar eten weer wegzetten, later opnieuw aanbieden, of er iets van smeerworst doorheen doen omdat ze het anders niet at. Zij heeft geproefd van de brokjes van mijn andere hond en dat eet ze als een malle!
Ik gaf haar vanmorgen eens ook wat van die brokjes s morgens (normaal eet ze s morgens nooit) en die gingen er als een speer in!

Nu zit ik dus een beetje in dubio wat te doen: zal ik voor haar ook maar brokjes aan gaan schaffen (gaat wel tegen mijn geloof in maar goed). Ze is immers al 16, geen gezondsheidsklachten verder. Ze slaapt veel, wandelen wil ze niet echt meer, af en toe even in de tuin of een heel klein ommetje. Of moet ik haar toch de KVV blijven geven want dit is het beste voor haar?

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie, of misschien hebben jullie zelf zoiets meegemaakt? En wat deed je toen?

Alvast bedankt! :)
Ik was een heel tevreden brok-voerder, die in het weekend kvv gaf. Mijn oudste hond was een slechte eter: met lange tanden, haar bak naderend alsof de brokjes tegen haar zin in haar bek in zouden springen en nooit meer eten dan strikt noodzakelijk. Op zeker moment ging ze vers erg lekker vinden en stapten al mijn honden over op alle dgn kvv. Ik wist toen nog niet of dat wel volledig was, maar ik besloot dat áls ik terug moest op brok, zij kvv zou blijven krijgen. Liever minder gezond maar met alle dgn met PLEZIER eten, dan door martelen met 2 x dgs een maaltijd die ze echt liever niet at.
Dus als ik in jouw schoenen stond, hoewel ik inmiddels écht niet graag brokjes voeren zou, kwam ik een oud hondje in haar smaak tegemoet. Op voorwaarde dat de ontlasting goed blijft natuurlijk, ze het gewoon probleemloos verdraagt.
Overigens niet anders als ooit t.o.v. mijn oma: haar gingen een heel aantal dingen niet goed meer smaken, terwijl ze van andere dingen erg kon genieten. Toen hebben we ook ingezet op "voldoende gezond" is goed genoeg en laat haar vooral nog genieten!

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je hondje nu dol is op brokjes omdat het 'nieuw' is (dat blijkt dan vanzelf). In dát geval wil ze kennelijk afwisseling. Ik weet niet of je afwisselt in smaken kvv?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3282828
Mijn hond van 13 heeft vorige week een hersenbloeding gehad. Nu krabbelt hij er weer een beetje bovenop maar hij wil nu geen KVV of vers meer eten. Verschillende soorten en smaken (die hij voorheen erg lekker vond) haalt hij zijn neus voor op.

Wat hij wel lust? Kattenbrokjes (die had ik gelukkig nog staan). We hebben nu maar een paar verschillende merken (verantwoorde) brok voor hem besteld (tegen mijn geloof in hoor, ik voer al meer dan 20 jaar vers). Die 13 jaar vers heeft vast een goede basis gelegd en om hem nu met tegenzin te laten eten in zijn laatste maanden...
Door Martine-Tom
#3282832
Laika schreef:Mijn hond van 13 heeft vorige week een hersenbloeding gehad. Nu krabbelt hij er weer een beetje bovenop maar hij wil nu geen KVV of vers meer eten. Verschillende soorten en smaken (die hij voorheen erg lekker vond) haalt hij zijn neus voor op.

Wat hij wel lust? Kattenbrokjes (die had ik gelukkig nog staan). We hebben nu maar een paar verschillende merken (verantwoorde) brok voor hem besteld (tegen mijn geloof in hoor, ik voer al meer dan 20 jaar vers). Die 13 jaar vers heeft vast een goede basis gelegd en om hem nu met tegenzin te laten eten in zijn laatste maanden...
Ik heb er niks op tegen hoor en geef je groot gelijk. Wel kleine noot dat kattenbrok nog meer zout heeft dan hondenbrok dus probeer hem wel goed te laten drinken naast de brok :)
Gebruikersavatar
Door Chiens
#3282887
Na een paar daagjes enkel haar brokjes te hebben gegeven vandaag toch maar weer eens KVV voorgezet. Ze keek ernaar, vervolgens naar mij met een blik van:" Wat is DIT? >:( "
En liep toen weg. Ik heb het even laten staan maar ze heeft er niks van gegeten. Dus toch maar weer weggehaald.

Op de vraag of ik afwissel in smaken KVV. Ja ik varieer daarin wel.

Ik vind het nu wel een risico om haar KVV te geven zolang mijn andere hond het niet krijgt. Als ze het niet eet kan ik het steeds weggooien, dat vind ik erg zonde. Brokjes zijn wat dat betreft wel wat makkelijker; die kieper je zo weer terug in de zak! ;D

Ik heb een proefzakje besteld van Celtic Connection, ben benieuwd of ze dat lekker vindt. Zo ja, dan krijgt ze dat lekker de rest van haar leventje :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door