Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Laika
#3281000
Bij mijn Harzer Fuchs van 13 jr zien we de laatste tijd steeds meer dementie klachten ontstaan.
Het begon van de zomer met onrust in de nacht. Na een paar nachten bij hem geslapen te hebben in de huiskamer voldeed het daarna als we een lampje lieten branden.
Een paar maanden geleden merkten we weer die onrust. Manlief is bij hem in de kamer gaan slapen en dat gaat eigenlijk best goed.
Bij ons in de slaapkamer hebben we geprobeerd maar dat leverde te veel stress op. Elke verandering lijkt een mega invloed te hebben op zijn gedrag. Achteraf begrijpen we nu ook waarom hij heel erg bang is in onze nieuwe auto.
Omdat hij ook overdag (vooral na de maaltijden) van die onrustige periodes kreeg (hijgerig rondlopen en veel aandacht vragen) en plotseling veel begon te drinken zijn we met hem naar de DA gegaan. Meer om aandoeningen uit te kunnen sluiten.
Hij is onderzocht op hart,longen,lever,nieren en suiker. Was allemaal prima in orde.
De DA kreeg wel de indruk dat hij wat gevoelig was op zijn rug, heupen en schouder en stelde voor om Metacam te gaan geven.
Dat er ook lichamelijke klachten waren was ons wel opgevallen. Hiervoor kreeg hij al een tijdje CBD en THC druppels. Sinds ruim een week gaf ik hem ook corta RX maar helaas heeft dit niet voor een vermindering van de duidelijkste klacht (het moeilijker gaan liggen) gezorgd. Tsja, wat dan te doen. Hij krijgt al verschillende supplementen om de dementie klachten (voor een deel) tegen te gaan (oa Cholodin, L-carnitine,Q10,L-theanine en visolie). Maar ik wil toch graag een pijnoorzaak uit kunnen sluiten dus heb ik ingestemd met de Metacam.
Ik heb 2 dagen lang 's morgens een halve dosis gegeven en zou vandaag beginnen met een hele dosis.
Gisteravond begon de hond ineens heel erg te zwalken en viel op de grond. We schrokken ons de blubber en vreesden het ergste.
Na een paar minuten (of nog korter) was het over en was hij weer zijn oude ik. We hebben de DA gebeld en zij dacht aan een epileptische aanval door de dementie. Door de Metacam kon het niet komen en daar moest ik gewoon mee doorgaan.
Omdat het geen typische epilepsie aanval was (dat denk ik tenminste, ik ben niet bekend met epilepsie) en ik op het internet bij de bijwerkingen van NSAID's ook duizelingen zag staan gaf dit mij het bewijs om geen Metacam meer te gaan geven. We houden de optie open om er maandag weer mee te beginnen en af te wachten of het weer gebeurt maar ook dat zie ik niet zo zitten.
Misschien kan ik hem beter weer terugzetten op de Corta RX? Dat heb ik niet misschien niet lang genoeg gegeven (ik zag op de fles dat er erg veel sorbitol in zit en dat geef ik liever niet) Of een andere leverancier voor de wietolie gaan zoeken?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3281008
Bij Max was de trigger destijds de tramadol. Dat heeft de dementie echt verergert/ versnelt. Wij hadden een schema met oppas mensen die bij ons thuis kwamen als wij echt weg moesten voor boodschappen, dokter enz. Heel erg belastend voor je sociale leven, maar voor de hond minstens net zo erg.
Die aanval komt mij wel bekend voor, die hebben we hier 2 x gezien zonder dat hij op medicatie stond. Achteraf kreeg hij zo'n aanval als hij veel te veel prikkels had gehad op een dag of moment. :'( Heel erg eng om mee te maken.
CBD en THC druppels had je toen nog niet. :) Dementie is helaas onomkeerbaar.

Metacam is belastend voor de maag op lange termijn, dus dan moet je er ook een maagbeschermer bij gaan gebruiken. Van het een rol je dan weer in het ander. Corta RX.. ik gebruik het niet en kan je daar geen advies over geven. Een hond die echt pijn heeft is in mijn ogen beter af met metacam met een maagbeschermer erbij. Voor het moeilijke liggen/ opstaan. Heb je al eens naar zo'n speciaal matras gekeken, een orthopedische hondenmand? Wij hadden daar veel baat bij, hij kon iig lekker liggen.

Veel sterkte!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3281125
Els&Flow schreef:Bij Max was de trigger destijds de tramadol. Dat heeft de dementie echt verergert/ versnelt. Wij hadden een schema met oppas mensen die bij ons thuis kwamen als wij echt weg moesten voor boodschappen, dokter enz. Heel erg belastend voor je sociale leven, maar voor de hond minstens net zo erg.
Die aanval komt mij wel bekend voor, die hebben we hier 2 x gezien zonder dat hij op medicatie stond. Achteraf kreeg hij zo'n aanval als hij veel te veel prikkels had gehad op een dag of moment. :'( Heel erg eng om mee te maken.
CBD en THC druppels had je toen nog niet. :) Dementie is helaas onomkeerbaar.

Metacam is belastend voor de maag op lange termijn, dus dan moet je er ook een maagbeschermer bij gaan gebruiken. Van het een rol je dan weer in het ander. Corta RX.. ik gebruik het niet en kan je daar geen advies over geven. Een hond die echt pijn heeft is in mijn ogen beter af met metacam met een maagbeschermer erbij. Voor het moeilijke liggen/ opstaan. Heb je al eens naar zo'n speciaal matras gekeken, een orthopedische hondenmand? Wij hadden daar veel baat bij, hij kon iig lekker liggen.

Veel sterkte!
Gisteravond heeft hij weer zo'n "aanval" gekregen :'( Ook nu was er geen bewustzijnverlies of ongecontroleerde bewegingen dus het lijkt me toch geen epilepsie. De DA wilde wel anti epileptica gaan voorschrijven maar dat lijkt me geen oplossing.
Waarschijnlijk is het bij mijn hond ook getriggerd door te veel opwinding (we zijn beide dagen met onze 2 honden buiten de poort gaan wandelen en dan windt hij zich erg op bij vertrek)

Ik durf de Metacam nog niet te geven. Misschien is er toch een relatie? Als hij al pijn zou hebben dan is het niet veel volgens mij. We hebben al verschillende slaapondergronden geprobeerd maar meneer verkiest een harde ondergrond. Hij ligt het liefst op een aantal vetbedden die op de vloer met vloerverwarming liggen.

Bij mijn zoektocht naar ervaringen van mensen met honden die dementieklachten hebben/hadden kwam ik ook jouw verhaal van Max tegen. Je leven staat flink op zijn kop he? Onze hond kon al niet alleen thuis zijn en nu hij zo angstig geworden is in de auto kunnen we hem ook niet meer meenemen. Een oppas hebben we hier niet kunnen regelen. Maar zo lang hij nog vrolijk is en geen pijn heeft dan hebben we het er graag voor over.
Door Lizzy
#3281186
Oh getsie, wat een narigheid, wat verdrietig :'(

Je verhaal doet mij nou ook niet direct aan pijn denken. Is het misschien nog een idee om ook kurkuma "Golden Paste" te gaan geven?

Qua dementieklachten moet ik helaas zeggen dat bij Pinkel gewoon niks hielp :-\
Gebruikersavatar
Door Laika
#3281288
Vanmiddag had hij een korte aanval van evenwichtstoornis. We konden hem nu op de been houden.
Op dit moment zit hij vol in een aanval. Deze duurt nu al 1 uur :'( Het begon nadat hij had liggen slapen. Hij was wankel en kijkt alsof hij flipt. Jez, wat is dit eng! Hij hijgt heel erg en hij trilt heftig. Hij wilde naar buiten en heeft daar tussen hetzwalken door gepoept,geplast en gebraakt.
Hij vertoont nu alle verschijnselen van vestibulair syndroom (behalve de scheve kopstand)
Ik hoop zo dat dit snel overgaat.
Door Lizzy
#3281333
Oh nee, wat een narigheid :'( :'( :'(

Ik hoop dat hij inmiddels uit zijn aanval is... Dit klinkt inderdaad wel als mogelijk vestibulair syndroom. Heb je een filmpje van de aanval gemaakt?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3281343
Lizzy schreef:Oh nee, wat een narigheid :'( :'( :'(

Ik hoop dat hij inmiddels uit zijn aanval is... Dit klinkt inderdaad wel als mogelijk vestibulair syndroom. Heb je een filmpje van de aanval gemaakt?
Het was te donker om te filmen.
Hij heeft nu iets minder last (is wat stabieler) maar hij is vreselijk onrustig. Hij heeft de hele nacht lopen zwalken en hijgen. Zijn ogen bewegen nog steeds horizontaal en er is nu ook een kleine scheefstand van zijn kop te zien.
We wachten met smart op een telefoontje van de DA. Dat in beweging blijven past denk ik niet zo bij het vestibulair syndroom.
Door enya13
#3281732
hoe gaat het nu met je hond?
bij/na gvs liggen de meeste honden dagen voor pampus in hun mandje nauwelijks in staat om rechtop te staan van de misselijkheid en duizeligheid veroorzaakt door die nystagmus.
heel rot om te zien allemaal. sterkte!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3281736
enya13 schreef:hoe gaat het nu met je hond?
bij/na gvs liggen de meeste honden dagen voor pampus in hun mandje nauwelijks in staat om rechtop te staan van de misselijkheid en duizeligheid veroorzaakt door die nystagmus.
heel rot om te zien allemaal. sterkte!
Het gaat heel slecht.
We zijn maandag bij de DA geweest en die heeft een prednison injectie gegeven voor het geval dat het toch een tia of hersenbloeding zou zijn. We moesten hoop houden, het kon de komende dagen nog flink verbeteren.
De hoop raakt flink op (en het schuldgevoel neemt enorm toe, hadden we hem maar gelijk laten gaan).
Het grootste probleem is dat hij geen moment wil gaan liggen en nu daardoor zwakker wordt. We leggen hem regelmatig neer en als je over zijn kop aait dan zakt hij maar eventjes weg.
Ik denk dat hij paniekerig wordt van het gedraai en dat hij al loperig werd door de dementie werkt ook niet mee.
We weten echt niet wat te doen. Als we hem nu alsnog in laten slapen is alles voor niets geweest.
Door Lizzy
#3281743
Laika schreef:Het gaat heel slecht.
We zijn maandag bij de DA geweest en die heeft een prednison injectie gegeven voor het geval dat het toch een tia of hersenbloeding zou zijn. We moesten hoop houden, het kon de komende dagen nog flink verbeteren.
De hoop raakt flink op (en het schuldgevoel neemt enorm toe, hadden we hem maar gelijk laten gaan).
Het grootste probleem is dat hij geen moment wil gaan liggen en nu daardoor zwakker wordt. We leggen hem regelmatig neer en als je over zijn kop aait dan zakt hij maar eventjes weg.
Ik denk dat hij paniekerig wordt van het gedraai en dat hij al loperig werd door de dementie werkt ook niet mee.
We weten echt niet wat te doen. Als we hem nu alsnog in laten slapen is alles voor niets geweest.
Wat een drama :'( . Dit zijn hele moeilijke dingen :'(

En ik wil je op zich nu niet tegen spreken want je hebt wel andere dingen aan je hoofd, maar ik ben niet met je eens dat zou je hem in laten slapen alles voor niets is geweest. Dat is zeker niet voor niets geweest. Want jij hebt hem alle kansen willen geven. Je hebt alles geprobeerd. Omdat je van hem houdt. En ook al heb je er alles aan gedaan om het onvermijdelijke te voorkomen, soms komt het onvermijdelijke toch.... Maar dan heb je hem in ieder geval de kans geven :-*

Ik wens je heel veel kracht en moed en wijsheid toe :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3281778
Oh hemel wat een narigheid :( In een vage herinnering komt bij mij boven dat sommige honden onrustig/hyper kunnen worden van cholodin, ik zou daar voor nu dan even mee stoppen en kijken of dat scheelt.
Sterkte met Laika :-*
Door Anne in Zweden
#3281803
Hè jakkes, wat een narigheid. Ik kan me voorstellen dat je vreselijk in dubio staat, maar wat Lizzy al zegt: zelfs als je nu zou besluiten tot inslapen, is alles niets voor niets geweest. Je wilt ook niet te vroeg dat definitieve besluit nemen.

Heb je in het begin wel de dubbele dosis Corta-RX gegeven? Of ben je daar voorzichtig mee geweest ivm de sorbitol? Ik zou bij een hond van dertien daar niet zo'n probleem meer mee hebben, als de pijnklachten daardoor veranderen, door de Corta.

Duizeligheid vind ik als mens ook heel akelig; ik ga bijvoorbeeld nooit in achtbanen, omdat ik het gevoel dat ik mezelf niet onder controle heb ronduit háát. Duizelig zijn is eng. :(

Heb verder geen tips voor je, behalve misschien toch nog even een stoot Corta proberen. Baat het niet, dan lijkt het me in dit geval dat het ook niet erg meer zal schaden.

Sterkte met de hele toestand.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3281900
Lizzy schreef:Wat een drama :'( . Dit zijn hele moeilijke dingen :'(

En ik wil je op zich nu niet tegen spreken want je hebt wel andere dingen aan je hoofd, maar ik ben niet met je eens dat zou je hem in laten slapen alles voor niets is geweest. Dat is zeker niet voor niets geweest. Want jij hebt hem alle kansen willen geven. Je hebt alles geprobeerd. Omdat je van hem houdt. En ook al heb je er alles aan gedaan om het onvermijdelijke te voorkomen, soms komt het onvermijdelijke toch.... Maar dan heb je hem in ieder geval de kans geven :-*

Ik wens je heel veel kracht en moed en wijsheid toe :-*
Dank je wel voor je lieve woorden.
Natuurlijk heb je gelijk maar met dit soort zaken is het moeilijk om je gevoel en je verstand op 1 lijn te krijgen. Dierenartsen kunnen wel zeggen dat het wellicht nog bijna goed kan komen maar zij kijken niet 24u per dag tegen het dier aan. Er is niemand die kan zeggen tot waar het herstel komt. In een gunstig geval had het nu al stukken beter moeten gaan. Vandaag hebben we de hond zo veel mogelijk in slaap geaaid. Hij heeft nu in elk geval 5 uur geslapen. Dat doet hem wel goed. We moeten hem wel helpen om te gaan liggen want hij snapt de beweging niet goed meer lijkt het.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3281901
Angelique schreef:Oh hemel wat een narigheid :( In een vage herinnering komt bij mij boven dat sommige honden onrustig/hyper kunnen worden van cholodin, ik zou daar voor nu dan even mee stoppen en kijken of dat scheelt.
Sterkte met Laika :-*
Ik wist dat niet van de cholodin maar daar deed hij het juist beter op. Hij kreeg hierdoor 's nachts veel meer rust. Hij heeft nu ook al een paar dagen de cholodin niet gekregen omdat er geen voedsel binnenbleef.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3281902
Anne in Duitsland schreef:Hè jakkes, wat een narigheid. Ik kan me voorstellen dat je vreselijk in dubio staat, maar wat Lizzy al zegt: zelfs als je nu zou besluiten tot inslapen, is alles niets voor niets geweest. Je wilt ook niet te vroeg dat definitieve besluit nemen.

Heb je in het begin wel de dubbele dosis Corta-RX gegeven? Of ben je daar voorzichtig mee geweest ivm de sorbitol? Ik zou bij een hond van dertien daar niet zo'n probleem meer mee hebben, als de pijnklachten daardoor veranderen, door de Corta.

Duizeligheid vind ik als mens ook heel akelig; ik ga bijvoorbeeld nooit in achtbanen, omdat ik het gevoel dat ik mezelf niet onder controle heb ronduit háát. Duizelig zijn is eng. :(

Heb verder geen tips voor je, behalve misschien toch nog even een stoot Corta proberen. Baat het niet, dan lijkt het me in dit geval dat het ook niet erg meer zal schaden.

Sterkte met de hele toestand.
Ja, ik heb de corta een eerlijke kans gegeven. De eerste 5 dagen een dubbele dosis. Ik merkte gewoon geen verschil bij het gaan liggen jammer genoeg. Ik was wel van plan om het nogmaals te gaan proberen maar of dat er nog van gaat komen....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door