Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mijnkleinehondjes
#3279526
Hallo,

Gisteren nacht ben ik met mijn kat naar de dierenarts gegaan. Ze zakte ineens in elkaar. Ik heb haar daar een nachtje gelaten. De volgende dag hebben via een echo een vergrote lever gezien en en kanker in haar longen.

In haar buik leek ook kanker te zitten maar dat konden ze niet helemaal zien. Er is een punctie afgenomen en via het vocht konden ze zien dat het niet helemaal goed zit in haar buik maar met een echo konden ze niets zien.

Ze heeft het redelijk benauwd en haar buik is opgezet vanwege een vergrote lever en met vocht. Ze eet maar kleine beetjes en ligt veel te slapen en ze kan helaas ook niet heel lang meer blijven staan.

Ze krijgt vocht afdrijvers en prednison.

Ik verwacht haar aankomende week te moeten laten inslapen, ze heeft soms wel oplevingen, ze komt dan aandacht vragen en naast mij zitten. Ook wilt ze soms nog spelen maar dit is niet lang.

Ik weet dat het voorbij is binnenkort maar ergens vraag ik mij toch nog af of hier eventueel nog iets tegen te doen is? Ik heb op internet gekeken en er zijn veel klinieken die bv een chemokuur kunnen uitvoeren.

Wat zouden jullie doen? Als je leest hoe ze er voor staat?

Ik wil haar niet opgeven maar ik denk dat het wel zo gaat worden. Ze is 12 jaar.

Groet van een verdrietige eigenaar.
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op vr 27 sep 2019, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3279554
Jeetje, wat een verschrikkelijk nieuws!

Als de kanker al zo overal en zo verspreid zit, zou ik echt niet meer gaan dokteren.
Geef jezelf een korte periode, zeg maximaal een week, om je voor te bereiden op het naderende afscheid. In deze periode geef je poes alleen maar lekkere hapjes (bv stinkblik wat anders niet op het menu staat, of luxe biefstuk) te eten en extra veel aandacht.
Bedenk ook in deze periode wat je na de dood zou willen; begraven in eigen tuin, achter laten bij de dierenarts, al dan niet persoonlijke crematie, etc.

Veel sterkte.
Door Mijnkleinehondjes
#3279562
Hallo Koekie,

Bedankt voor je medeleven. Ik vraag mij alleen af of ze het verschil met een rontgenfoto kunnen zien tussen vocht in de longetjes of goedaardig/kwaadaardige cellen?

Ook hebben ze met een rontgenfoto een vergrote lever gezien. Ook hier vraag ik mij af of ze kunnen zien doormiddel van een rontgenfoto of het hier om vocht, goedaardig/kwaadaardige cellen gaat?

Ze hebben geen punctie? Of hoe noem je zo iets afgenomen van de lever/longen. Wel van haar buik.

Sorry nog voor de vele vragen :)

Groetjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3279575
Ik ben geen medicus en heb daarom geen duidelijk antwoord op je vragen.
Als je dringende aanwijzingen hebt om aan de diagnose te twijfelen, zou ik een second opinion nemen. De vragen die je net aan mij stelde, kan je overigens ook aan je DA stellen.
Succes!
Door hannabelgje
#3279585
Ik zou bij twijfel voor een second opinion gaan. Sterkte ermee, zijn geen leuke dingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3279594
Ik sluit me bij voorgaande adviezen aan. Als je met die vragen zit, ga ze dan zeker stellen. Je gaat het anders niet kunnen loslaten.

Maar ik weet wel dat ze het onderscheid kunnen maken via foto of echo. Of elke DA dat kan weet ik niet, maar iemand met ervaring alleszinds wel.

Ik wil je ook heel veel sterkte wensen en hopelijk kan je de moed vinden om de beslissing te nemen. Maar dat is uiteraard zeer moeilijk zo onverwacht. Je bent er niet klaar voor en dat is heel normaal. Probeer wel in de eerste plaats aan haar te denken. Probeer gewoon van elk moment te genieten en goed naar haar te kijken.
Dan komt het vast wel.
Door frodo quin
#3279829
100% zekerheid kan bij mijn weten enkel met punctie, maar naargelang de vorm,... kan je vaak wel met een vrij hoge mate van zekerheid een diagnose stellen. Ik zou al je vragen aan je da stellen, heb je het gevoel dat die niet weet waar hij/zij het over heeft is een second opinion nog een optie.

Ik besef dat dit heel cru kan overkomen en ik wil je absoluut niet kwetsen of een slecht gevoel geven, maar als het mijn kat was had ik haar niet meer wakker laten worden als ik geen goede reden had om aan de diagnose te twijfelen. Het klinkt niet alsof zij zich nu nog enigszins goed voelt en ik weet dat het een heel moeilijke en pijnlijke beslissing is, maar tenzij je je da niet vertrouwt en dus eerst een second opinion wil zou ik er toch niet meer mee wachten.

Ik wens je heel veel moed en sterkte. :bigarmhug:
Door Mijnkleinehondjes
#3280318
Bedankt voor jullie medeleven,

Het heeft niet lang meer geduurd, vandaag is ze heengegaan door middel van een spuitje.

Ze was sterk vermagerd, uitgedroogd, bleek ook bloedarmoede te hebben. Ze kon ook amper meer op haar beentjes staan. Ze kreeg het ook steeds benauwder.

Met de dag werd het minder met haar. Toen ik dit topic opende at ze nog heerlijk en kwam ze nog veel knuffels halen. Heel soms wilde ze zelfs nog even spelen.

De dagen daarna ging ze steeds minder eten, veel meer water drinken en sliep alleen maar.
Gisteren moest ik haar zelfs gaan voeren en ze at alleen als ik iets in een spuitje gaf of likte het van mijn vinger af.

De nacht dat ik haar weg bracht bleek ze nu achteraf een bloeding te hebben gehad in haar buik. Dat was de reden dat ze in elkaar zakte maar gelukkig wel weer bij kwam. Er knapte een tumor. Ze had toen kunnen overlijden ter plekke maar gelukkig stopte de bloeding. Ik denk ook nu achteraf dat ze bewust steeds laag op de grond bleef, terwijl ze normaal altijd naast mij op de bank lag of in het kattentorentje zat. Ze voelde denk ik aan dat als ze zou springen dat er iets ging knappen bij haar, dat was voorheen ook gebeurd. Ze wilde ook niet meer hoog zitten als ik haar op de bank neerlegde.

Het was mijn lievelings kat, geen leukere kat ooit meegemaakt. Het gemis is groot en het is kaal en leeg. Ik heb van haar laatste dagen nog foto`s gemaakt. Mijn honden namen ook steeds meer afscheid van haar. Ik zal haar heel erg gaan missen.
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op vr 27 sep 2019, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3280341
Wat verdrietig Hier ook zo'n once in a lifetime kat gehad. Ik mis haar nog steeds. Heel veel sterkte met het grote gemis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Anne in Zweden
#3281398
Och, wat verdrietig dat je je poezel hebt moeten laten gaan... Maar als het beter is voor het dier, is het altijd de juiste keuze. Veel sterkte gewenst bij de verwerking van het verlies. :(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door