Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278852
kakocavi schreef:Oké, via de zoekfunctie heb ik nu ook lever en nier gevonden. Dus ik neem dat terug :) Maar wel weer uitsluitend van rund. Sowieso sodejus veel rund op die site, er zullen best zes soorten te vinden zijn maar hoeveel procent is rund? Daar kun je toch geen evenwichtig menu mee fabriceren?

En ja, sorry, maar ik kan die mixjes niet negeren want die vormen een groot deel van het aanbod. Ik zie dat voor de kat een mix met 30% lamspens wordt aangeraden(!) Voor de rest alleen zalm als dierlijk materiaal. Dat laxeert toch als een malle? Dat geef je toch geen kat? Doen ze dat allemaal daar in Duitsland? :o
Ja, het is veel rund en dat is ook hun specialiteit. Ik had laatst een vraag van iemand met een hond die allergisch was voor rund. Dan kun je dus geen goed menu maken.
Op zich lukt het wel om een gevarieerd menu samen te stellen hoor. Kan best. Ik vind sowieso 4-5 diersoorten genoeg.
Ik heb geen idee of iemand dat aan zijn/haar kat geeft. Ik zou het niet aanraden.
Oj, er is ook vis, dus 8 diersoorten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3278854
Martine-Tom schreef:Maar hoe zit het dan met bot? Dat zie ik er niet bij staan.
Nee, maar Duitsers gebruiken dan ook i.h.a. geen bot.

van Pansen-Express.de:
richtig „barfen“ ist eigentlich ganz einfach!:
Füttern Sie einfach nur frisches Fleisch und Innereien und nichts anderes!

en
Eine Zugabe von Gemüse, Obst, Knochen oder anderen Futterstoffen ist prinzipiell nicht erforderlich, belastet i.d.R. nur die körpereigene Verdauung und sollte deshalb besser unterbleiben.

Dus die zul je elders moeten kopen als je ze wil gebruiken. Duitsers zijn meer van de "Knorpel" (kraakbeen). Vandaar dat je bijna altijd wel strot kan kopen.
En ik denk dat de discussie over wel/niet bot niet hier maar in Duitsland gevoerd moet worden. Maar waarom zou je dat willen doen? Ieder doet het op zijn manier en ieder vindt zijn manier de juiste. In Zweden verkopen de webshops varkensvlees en -orgaan. Dat vinden wij ook niet goed.
En er zijn heel veel Nederlandse shops die dubieuze mengsels, maalsels en/of stukken vlees verkopen. Het is je eigen keuze of je die koopt of niet.

Vriesvoer.nl heb ik even doorgelopen en die hebben stukken spiervlees van paard en rund en van stukken orgaan zag ik hart (ook heel), lever, nier, testes (heel). Dus je kan al aardig op weg komen als Nederlandse barfer. Voor wat meer afwisseling en geschikte botten moet je dan elders zijn. Dat kan toch ook geen kwaad. Wedden op éen paard loopt zelden goed af.
Door Martine-Tom
#3278856
pike schreef:Nee, maar Duitsers gebruiken dan ook i.h.a. geen bot.

van Pansen-Express.de:
richtig „barfen“ ist eigentlich ganz einfach!:
Füttern Sie einfach nur frisches Fleisch und Innereien und nichts anderes!

en
Eine Zugabe von Gemüse, Obst, Knochen oder anderen Futterstoffen ist prinzipiell nicht erforderlich, belastet i.d.R. nur die körpereigene Verdauung und sollte deshalb besser unterbleiben.

Dus die zul je elders moeten kopen als je ze wil gebruiken. Duitsers zijn meer van de "Knorpel" (kraakbeen). Vandaar dat je bijna altijd wel strot kan kopen.
En ik denk dat de discussie over wel/niet bot niet hier maar in Duitsland gevoerd moet worden. Maar waarom zou je dat willen doen? Ieder doet het op zijn manier en ieder vindt zijn manier de juiste. In Zweden verkopen de webshops varkensvlees en -orgaan. Dat vinden wij ook niet goed.
En er zijn heel veel Nederlandse shops die dubieuze mengsels, maalsels en/of stukken vlees verkopen. Het is je eigen keuze of je die koopt of niet.

Vriesvoer.nl heb ik even doorgelopen en die hebben stukken spiervlees van paard en rund en van stukken orgaan zag ik hart (ook heel), lever, nier, testes (heel). Dus je kan al aardig op weg komen als Nederlandse barfer. Voor wat meer afwisseling en geschikte botten moet je dan elders zijn. Dat kan toch ook geen kwaad. Wedden op éen paard loopt zelden goed af.
Ik kocht eigenlijk nooit alles bij 1 shop, heel irritant omdat ik niet zoveel nodig hb met 8 kilo hond.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3278857
pike schreef:Nee, maar Duitsers gebruiken dan ook i.h.a. geen bot.
Dan is het natuurlijk wel heel raar dat er over BARF ("Bones And Raw Food") gesproken wordt :biggrin2:
Door kakocavi
#3278858
Hitam schreef:Ja, het is veel rund en dat is ook hun specialiteit. Ik had laatst een vraag van iemand met een hond die allergisch was voor rund. Dan kun je dus geen goed menu maken.
Op zich lukt het wel om een gevarieerd menu samen te stellen hoor. Kan best. Ik vind sowieso 4-5 diersoorten genoeg.
Ik heb geen idee of iemand dat aan zijn/haar kat geeft. Ik zou het niet aanraden.
Oj, er is ook vis, dus 8 diersoorten.
Met variatie bedoel ik meer dan het aantal diersoorten tellen. Je hebt gelijk qua aantal, maar de variatie is erg klein. 80% rund en ieder 5% van vier andere soorten is qua aantal goed, maar ik zou het niet zo best vinden.

Je zegt elders dat je pens en aardappel voor een kat niet afkeurt als ze het eten. Maar wat je aan pens en aardappel voert kun je niet voeren aan hoogwaardig spiervlees, wat een kat juist hard nodig heeft (op dit forum wordt elke nieuweling met liefde doodgegooid met die info). 30% pens in een kattenmix vind ik veel... Hoeveel vlees heeft een kat dan nodig? En kun je dat vervangen met pens?

Hier komen we dus ook weer terug op het eerdere punt. Je zou het niet aanraden, maar dat weten we dus alleen omdat je hier post. Een nieuweling denkt hee, producten goedgekeurd door een dierenarts, hee een complete mix die mijn kat lekker vindt, nou dan hoef ik alleen dat te geven. En daar begint de ellende.
Door Anne in Zweden
#3278863
pike schreef:Nee, maar Duitsers gebruiken dan ook i.h.a. geen bot.

van Pansen-Express.de:
richtig „barfen“ ist eigentlich ganz einfach!:
Füttern Sie einfach nur frisches Fleisch und Innereien und nichts anderes!

en
Eine Zugabe von Gemüse, Obst, Knochen oder anderen Futterstoffen ist prinzipiell nicht erforderlich, belastet i.d.R. nur die körpereigene Verdauung und sollte deshalb besser unterbleiben.

Dus die zul je elders moeten kopen als je ze wil gebruiken. Duitsers zijn meer van de "Knorpel" (kraakbeen). Vandaar dat je bijna altijd wel strot kan kopen.
En ik denk dat de discussie over wel/niet bot niet hier maar in Duitsland gevoerd moet worden. Maar waarom zou je dat willen doen? Ieder doet het op zijn manier en ieder vindt zijn manier de juiste. In Zweden verkopen de webshops varkensvlees en -orgaan. Dat vinden wij ook niet goed.
En er zijn heel veel Nederlandse shops die dubieuze mengsels, maalsels en/of stukken vlees verkopen. Het is je eigen keuze of je die koopt of niet.

Vriesvoer.nl heb ik even doorgelopen en die hebben stukken spiervlees van paard en rund en van stukken orgaan zag ik hart (ook heel), lever, nier, testes (heel). Dus je kan al aardig op weg komen als Nederlandse barfer. Voor wat meer afwisseling en geschikte botten moet je dan elders zijn. Dat kan toch ook geen kwaad. Wedden op éen paard loopt zelden goed af.
Er zijn wel aanbieders die ook bot in het assortiment hebben, hoor. Maar het aanbod is een stuk beperkter dan in NL. Tierhotel heeft voornamelijk kip en kalkoen als heel bot, en in het seizoen ook wild. Maar daarnaast dus ook het soort botten waar wij van griezelen: runderpoten, paardenribben, schapenribben. Wel hebben ze veel gemalen botwerk.

Die tekst van Pansen-Express.de die je quote is trouwens echt verschrikkelijk... :-X

En inderdaad: iedereen heeft zijn eigen waarheid. Ik heb eens een barfshopeigenares horen zeggen dat ze haar honden in de winter wekenlang alleen pens gaf, omdat dat de enige manier was om te voorkomen dat je honden ziek worden. 'Alle andere honden die ik ken, zijn wel ziek geworden, alleen die van mij niet.' Tja, zei ik, mijn honden krijgen wel gewoon normaal te eten en zijn ook nooit ziek.
't Is maar wat je wenst te geloven inderdaad...

Die grote lappen rundvlees op vriesvoer.nl kan ik niet vinden, heb je daar een linkje van? Mooi, betaalbaar spiervlees is in Duitsland namelijk lastig te krijgen, en als ik zie dat het om een Duits bedrijf gaat dat voornamelijk runderen slacht, groeit mijn hoop dat er ook hele lappen spiervlees verkrijgbaar zijn.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278868
kakocavi schreef:Met variatie bedoel ik meer dan het aantal diersoorten tellen. Je hebt gelijk qua aantal, maar de variatie is erg klein. 80% rund en ieder 5% van vier andere soorten is qua aantal goed, maar ik zou het niet zo best vinden.

Je zegt elders dat je pens en aardappel voor een kat niet afkeurt als ze het eten. Maar wat je aan pens en aardappel voert kun je niet voeren aan hoogwaardig spiervlees, wat een kat juist hard nodig heeft (op dit forum wordt elke nieuweling met liefde doodgegooid met die info). 30% pens in een kattenmix vind ik veel... Hoeveel vlees heeft een kat dan nodig? En kun je dat vervangen met pens?

Hier komen we dus ook weer terug op het eerdere punt. Je zou het niet aanraden, maar dat weten we dus alleen omdat je hier post. Een nieuweling denkt hee, producten goedgekeurd door een dierenarts, hee een complete mix die mijn kat lekker vindt, nou dan hoef ik alleen dat te geven. En daar begint de ellende.
Ja, dat is de vraag, ik denk niet dat je vlees kunt vervangen door pens maar wel orgaanvlees. Als je eens een keertje pens en aardappel geeft kan dat geen kwaad. Het is geen ramp als je niet altijd aan de 70% komt. Ik ben van mening dat je ook niet te strak aan percentages moet houden. Zo eet je zelf ook niet. Dan geef je later een paar keer alleen spiervlees.
En ik hecht niet heel erg aan veel variatie. Ik denk dat als je goed rekent je met een diersoort een perfect uitgebalanceerd menu kunt maken, maar dan moet je wel rekenen. Bandit vleemsix en kipmix bevatten alleen kip en rund en kun je elke dag geven.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278869
Anne in Duitsland schreef:Er zijn wel aanbieders die ook bot in het assortiment hebben, hoor. Maar het aanbod is een stuk beperkter dan in NL. Tierhotel heeft voornamelijk kip en kalkoen als heel bot, en in het seizoen ook wild. Maar daarnaast dus ook het soort botten waar wij van griezelen: runderpoten, paardenribben, schapenribben. Wel hebben ze veel gemalen botwerk.

Die tekst van Pansen-Express.de die je quote is trouwens echt verschrikkelijk... :-X

En inderdaad: iedereen heeft zijn eigen waarheid. Ik heb eens een barfshopeigenares horen zeggen dat ze haar honden in de winter wekenlang alleen pens gaf, omdat dat de enige manier was om te voorkomen dat je honden ziek worden. 'Alle andere honden die ik ken, zijn wel ziek geworden, alleen die van mij niet.' Tja, zei ik, mijn honden krijgen wel gewoon normaal te eten en zijn ook nooit ziek.
't Is maar wat je wenst te geloven inderdaad...

Die grote lappen rundvlees op vriesvoer.nl kan ik niet vinden, heb je daar een linkje van? Mooi, betaalbaar spiervlees is in Duitsland namelijk lastig te krijgen, en als ik zie dat het om een Duits bedrijf gaat dat voornamelijk runderen slacht, groeit mijn hoop dat er ook hele lappen spiervlees verkrijgbaar zijn.
Ze hebben geen lappen, alleen stukjes.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278874
Rik01 schreef:Dan is het natuurlijk wel heel raar dat er over BARF ("Bones And Raw Food") gesproken wordt :biggrin2:
BARF in het Duits is: Biologisch Artgerechte Rohe Futterung
Gebruikersavatar
Door pike
#3278875
Rik01 schreef: Dan is het natuurlijk wel heel raar dat er over BARF ("Bones And Raw Food") gesproken wordt :biggrin2:

Nee hoor helemaal niet: Biologisch Artgerechtes Rohes Futter. ;D
Anne in Duitsland schreef:
Er zijn wel aanbieders die ook bot in het assortiment hebben, hoor. Maar het aanbod is een stuk beperkter dan in NL.
daarom schreef ik ook "in het algemeen"

Die tekst van Pansen-Express.de die je quote is trouwens echt verschrikkelijk... :-X

:biggrin2:

Die grote lappen rundvlees op vriesvoer.nl kan ik niet vinden, heb je daar een linkje van? Mooi, betaalbaar spiervlees is in Duitsland namelijk lastig te krijgen, en als ik zie dat het om een Duits bedrijf gaat dat voornamelijk runderen slacht, groeit mijn hoop dat er ook hele lappen spiervlees verkrijgbaar zijn.
Grappig is trouwens dat ook pansen-express een dierenarts heeft waar je vragen kunt stellen:
http://www.pansen-express.de

even terug gezocht voor het spiervlees:
op pagina 2 staat het rundvlees
http://vriesvoer.nl/nl/hondenvoer-barf- ... voer-7?p=2
en op pagina 4 het paardenvlees
http://vriesvoer.nl/nl/hondenvoer-barf- ... oer-7?&p=4

En iemand heeft hierboven geschreven dat dat mooi vlees was. Zelf ken ik het (nog) niet.
Door eelke
#3278877
Nou, ze spreken toch zelf over bones and raw food hoor.

En dit is dan weer hun nederlandse vertaling daarvan;
biologisch rasspecifiek rauw voer
Door kakocavi
#3278878
Hitam schreef:Ja, dat is de vraag, ik denk niet dat je vlees kunt vervangen door pens maar wel orgaanvlees. Als je eens een keertje pens en aardappel geeft kan dat geen kwaad. Het is geen ramp als je niet altijd aan de 70% komt. Ik ben van mening dat je ook niet te strak aan percentages moet houden. Zo eet je zelf ook niet. Dan geef je later een paar keer alleen spiervlees.
En ik hecht niet heel erg aan veel variatie. Ik denk dat als je goed rekent je met een diersoort een perfect uitgebalanceerd menu kunt maken, maar dan moet je wel rekenen. Bandit vleemsix en kipmix bevatten alleen kip en rund en kun je elke dag geven.
Ik vind het interessant om te zien dat je visie eigenlijk op veel punten totaal anders is dan wat hier normaliter wordt gepropageerd. Dat wist ik niet, je wordt hier zo vaak aangehaald dat ik dat niet verwachtte.

Je zegt wel twee verschillende dingen. Eens een keertje pens enzo geven is niet erg, als je dan een andere keer maar weer spiervlees geeft. Maar variatie is niet zo belangrijk, mits je goed rekent. Die barfmix 2 heet compleet, dus die kun je elke dag geven. Dan geef je dus elke dag 30% pens en 60% zalm aan je kat. Is dit menu echt compleet en doorgerekend? Ik kan het me eigenlijk niet goed voorstellen...
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3278880
Hitam schreef:BARF in het Duits is: Biologisch Artgerechte Rohe Futterung
Hahaha, ok, dat verklaart een hoop :biggrin2:

Dan is het natuurlijk ook niet echt handig voor vriesvoer om met een term als Barf op de Nederlandse markt te opereren waar het dus duidelijk iets anders betekent.

Edit: Ah, ok. Ook in de VS kan het de naam "Biologically Appropriate Raw Food" hebben. Maar toch lijkt mij BARF zonder bot niet echt BARF maar meer een KVV met supplement.
Barf
The "BARF" diet, an acronym for Biologically Appropriate Raw Food or Bones And Raw Food was created by Billinghurst. The acronym was coined by Debra Tripp. A typical BARF diet is made up of 60-80% of raw meaty bones (RMB), that is bones with about 50% meat,[11] (e.g. chicken neck, back and wings) and 20-40% of fruit and vegetables, offal, meat, eggs, or dairy foods.
Laatst gewijzigd door Rik01 op wo 25 jan 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3278885
Ik snap er ook niet alles van, maar ik moet zeggen dat er geen enkele webshop is waar ik alles van zou durven voeren. Dogmeat verkoopt bijvoorbeeld ook runderbot en paardenribben. Daarvan vinden wij ook dat het niet te voeren is.

Dat een winkel iets verkoopt wil toch niet zeggen dat het per definitie goed is? En dat het aanbod niet super uitgebreid is zegt ook niet alles, toch? Ik heb al jaren verschillende leveranciers om aan voldoende afwisseling te komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door